Badkamer dekvloer met minimale hoogte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 15:08
Hi! Wij zijn bezig een nieuwe badkamer te maken in een voormalige slaapkamer. Een loodgieter heeft het leidingwerk daarvoor gelegd en de douchedrain op z'n plek gezet, om het laagste punt van de nieuwe vloer te bepalen.

Voor de douchedrain plus afschot zou de nieuwe badkamervloer 5-6 cm hoger moeten liggen dan het vloerniveau van de verdieping (wat nog acceptabel is). Maar op een aantal andere punten heeft hij waterleidingen over afvoeren gekruist die op 5.5 cm boven de vloer uitkomen. Ik lees over zandcement dekvloeren dat deze minimaal 30mm dik moeten zijn. Als je kunststof vezelwapening zou bijmengen zou het 20mm zijn maar dan nog zit de vloer op +7.5 cm. Met tegels en dorpel bij de deur zit je dan met een opstap van bijna 10 cm wat ik wel erg veel vind.

Vragen die ik nu heb:
- Is het mogelijk om lokaal bij kruisende leidingen (het gaat om 5 punten die kritiek zijn) een zandcementvloer dunner dan 20mm te maken of is de kans op scheuren dan te groot?
- Is er evt een ander soort vloer die ik beter kan storten om zo laag mogelijk te blijven?
- Of moet ik gewoon de 10 cm opstap accepteren / al het leidingwerk herzien om kruisingen te voorkomen?

Alvast dank voor jullie inzichten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7Nh8-1shsVw6lBd0z1ohBShgj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOoW5TkPw2aNShIKuobECSgY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D63KV6bLUszx4Mxj2Gu4rtgDeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVis4Mq6J963cKzi43GpVi7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqOPc294BT7oxBJG-3VNFEGj-Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSWqnTkUFgHwcsW93MZLaI1C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-nBpvEK3l4BvhVJjd8vAEDCqH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPvl11mFzXfktPhMHobcHEnF.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via joepsloot op 01-08-2025 10:43)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Die dekvloer hoeft geen sterkte te hebben, dat heeft het beton er onder. Ik heb wel eens een afvoer aan de oppervlakte liggen als het niet anders is.
Dus gewoon je drain hoogte aanhouden en niet druk maken over de dekking op de leidingen.

De drain moet je eigenlijk zo dicht mogelijk op de drain verlopen naar 50mm, die lijkt nu nog een heel stuk in 40mm door te lopen. Daar zou ik zelf geen risico mee nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Makrolon op 31-07-2025 17:25 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:12
Er zijn richtlijnen voor afstanden tussen warm en koud water leidingen. Dit lijkt hier niet gevolgd te worden. Kruisen kun je niet altijd voorkomen, maar een dikke 1.5meter lopen koud en warm langs elkaar op?

Kun je bij de ingang van de badkamer niet warm en koud al splitsen zodat je niet over de rioolafvoer heen hoeft? Hier lijken je hoogste punten te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Je kunt in elk geval wat ruimte winnen door 2x de mantel om die rode (warm) waterleiding iets terug te snijden waar die kruist over de afvoerbuizen. verder zou ik me met tegelen weinig zorgen maken als er plekken zijn waar je dekvloer niet zo dik is. De tegel + lijm moet dat wel opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-09 08:25
Als de monteur nou zijn leidingen(t stukken) onder het bad had gehouden was het niet zo spannend geweest.
Zelf had ik het leidingverloop zo veel mogelijk langs de kant gehouden.

Nu ontkom je er bijna niet aan of je zou het moeten aanpassen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuonier
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 15:45
Misschien die afvoer doorzagen. Dan de vloer iets open hakken zodat de leiding onder de afvoer door kan. Met een paar schuifmoffen zo weer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
Op de foto ligt de afvoer al op hoogte afgesteld? Dan zou je toch gewoon cement kunnen storten minus tegeldikte? Dat op de leidingkruisingen de cement iets dunner is zal voor de sterkte niet veel uitmaken mits er minimaal 1cm cement bovenop komt.
Waar de leidingen over de afvoer gaan is het hoogste punt (hoger dan de kruisende waterleidingen). Eventueel zou je de afvoer iets verder kunnen uithakken zodat je 1cm wint.
Die vezelwapening zou ik dan ook bijmengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb plekken waar je de mantelbuis bijna door het zandcement heen zag. Nooit voor problemen gezorgd.
Het gaat hem meer om dat het grote deel van de vloer voldoende body heeft.

Sowieso vezels erin mengen en dan kun je best wegkomen met minimale hoogte. Je gaat de boel toch tegelen, dat vangt ook wel wat op.

En vergeet de aardmat niet voordat je de vloer stort. En zorg ervoor dat alle metalen delen naar het CAP lopen (de douchedrain als die van metaal is bijvoorbeeld) voor de vloer erin ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
BlueKeenan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:21:
Ik heb plekken waar je de mantelbuis bijna door het zandcement heen zag. Nooit voor problemen gezorgd.
Het gaat hem meer om dat het grote deel van de vloer voldoende body heeft.

Sowieso vezels erin mengen en dan kun je best wegkomen met minimale hoogte. Je gaat de boel toch tegelen, dat vangt ook wel wat op.
Thanks! Dus op meerdere plekken (5 plaatsen in ons geval) nauwelijks dikte in de zandcementvloer was geen probleem bij jou? Heb je nog een specifiek type zandcement of vezels gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepsloot
Dank voor jullie advies allen, ik denk dat we dan de mantel een stukje terugsnijden om een centimeter hoogte te winnen en dan gewoon de vloer smeren op de juiste hoogte voor de drain.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Die dekvloer hoeft geen sterkte te hebben, dat heeft het beton er onder. Ik heb wel eens een afvoer aan de oppervlakte liggen als het niet anders is.
Dus gewoon je drain hoogte aanhouden en niet druk maken over de dekking op de leidingen.

De drain moet je eigenlijk zo dicht mogelijk op de drain verlopen naar 50mm, die lijkt nu nog een heel stuk in 40mm door te lopen. Daar zou ik zelf geen risico mee nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Makrolon op 31-07-2025 17:25 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
joepsloot schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Thanks! Dus op meerdere plekken (5 plaatsen in ons geval) nauwelijks dikte in de zandcementvloer was geen probleem bij jou? Heb je nog een specifiek type zandcement of vezels gebruikt?
Geen enkel probleem. Afvoer en mantelbuis voor waterleiding. Nooit een probleem.

Volgens mij hebben we 2 kg/m3 Fibrofor Diamond Vezel bijgemixt hierin, maar ik weet het niet helemaal zeker meer (paar vloeren los van elkaar gedaan op verschillende momenten)
Pagina: 1