Hoi, de zus van mijn vriendin wil haar pc upgraden omdat hij niet geschikt is voor Windows 11. Een andere vriend heeft een upgrade voorgesteld (en vraagt €100 om het te bouwen) en ze heeft mij nu om advies gevraagd en of ik de pc voor haar kan bouwen. Ik wil het bouwen best wel doen, maar qua onderdelen uitkiezen raak ik toch verdwaald in alles wat er de afgelopen jaren bij is gekomen, en ik kijk ook meer naar wat ik zou doen dan wat het beste voor haar situatie is, vandaar dat ik hier om advies vraag 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze speelt vooral spellen zoals Among Us, Overcooked, Peak en Traveller's Rest, af en toe komt hier ook modded Minecraft en Planet Coaster 2 bij. Verder niks speciaals, Youtube en Discord word gebruikt op een aparte monitor.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst houd ze het onder €750
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is alles wat ik weet van de huidige pc, in principe mag alles vervangen worden maar dan heb je een idee van wat ze nu al gebruikt, ik heb ook geen klachten over performance gehoord.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de CPU en moederbord vervangen prioriteit heeft maar een nette voeding en een setje RAM is ook welkom als het in het budget past
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het niet een zelfgemaakte voeding van aliexpress is maakt het niet uit
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur gaat natuurlijk altijd uit naar minder geluid en minder energiekosten
AM4 of AM5 maakt denk ik niks uit, Intel ben ik sowieso minder bekend mee maar dat laat ik aan jullie over.
Het liefst ook nieuwe onderdelen, als ik het later zelf 2e hands kan vinden dan zal ik dat aan haar voorstellen, maar ik ga even uit van niet.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Dit is de build die een van haar vrienden heeft voorgesteld, +€100 "installatiekosten" en de GPU is optioneel
Voor zover ik nog up to date ben met mijn kennis, is een 7800X3D nogal overkill voor iemand die op z'n meest modded Minecraft en Planet Coaster 2 speelt. Ik speel zelf veel zwaardere games met een 5700x en een 6800XT en heb ook geen behoefte aan upgraden, dus ik zie niet waarom ze een 7800X3D en een 9070XT nodig heeft.
Ik zoek dus eigenlijk een upgrade onder de €750 die niet perse probeert de €750 maar op te vullen met van alles en nog wat omdat het geld er voor is, maar omdat het daadwerkelijk functioneel het beste is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze speelt vooral spellen zoals Among Us, Overcooked, Peak en Traveller's Rest, af en toe komt hier ook modded Minecraft en Planet Coaster 2 bij. Verder niks speciaals, Youtube en Discord word gebruikt op een aparte monitor.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst houd ze het onder €750
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is alles wat ik weet van de huidige pc, in principe mag alles vervangen worden maar dan heb je een idee van wat ze nu al gebruikt, ik heb ook geen klachten over performance gehoord.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-6700 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus H110M-A | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce GTX 1070 Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 69,- | € 69,- |
1 | Interne SSD's | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 69,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de CPU en moederbord vervangen prioriteit heeft maar een nette voeding en een setje RAM is ook welkom als het in het budget past
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het niet een zelfgemaakte voeding van aliexpress is maakt het niet uit
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur gaat natuurlijk altijd uit naar minder geluid en minder energiekosten
AM4 of AM5 maakt denk ik niks uit, Intel ben ik sowieso minder bekend mee maar dat laat ik aan jullie over.
Het liefst ook nieuwe onderdelen, als ik het later zelf 2e hands kan vinden dan zal ik dat aan haar voorstellen, maar ik ga even uit van niet.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Dit is de build die een van haar vrienden heeft voorgesteld, +€100 "installatiekosten" en de GPU is optioneel
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 360,95 | € 360,95 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 158,99 | € 158,99 |
1 | Videokaarten | XFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition | € 661,99 | € 661,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750e (2025) Zwart | € 119,- | € 119,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.430,83 |
Voor zover ik nog up to date ben met mijn kennis, is een 7800X3D nogal overkill voor iemand die op z'n meest modded Minecraft en Planet Coaster 2 speelt. Ik speel zelf veel zwaardere games met een 5700x en een 6800XT en heb ook geen behoefte aan upgraden, dus ik zie niet waarom ze een 7800X3D en een 9070XT nodig heeft.
Ik zoek dus eigenlijk een upgrade onder de €750 die niet perse probeert de €750 maar op te vullen met van alles en nog wat omdat het geld er voor is, maar omdat het daadwerkelijk functioneel het beste is.