±2015 Intel pc upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toweliieee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-09 17:44
Hoi, de zus van mijn vriendin wil haar pc upgraden omdat hij niet geschikt is voor Windows 11. Een andere vriend heeft een upgrade voorgesteld (en vraagt €100 om het te bouwen) en ze heeft mij nu om advies gevraagd en of ik de pc voor haar kan bouwen. Ik wil het bouwen best wel doen, maar qua onderdelen uitkiezen raak ik toch verdwaald in alles wat er de afgelopen jaren bij is gekomen, en ik kijk ook meer naar wat ik zou doen dan wat het beste voor haar situatie is, vandaar dat ik hier om advies vraag :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze speelt vooral spellen zoals Among Us, Overcooked, Peak en Traveller's Rest, af en toe komt hier ook modded Minecraft en Planet Coaster 2 bij. Verder niks speciaals, Youtube en Discord word gebruikt op een aparte monitor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst houd ze het onder €750

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is alles wat ik weet van de huidige pc, in principe mag alles vervangen worden maar dan heb je een idee van wat ze nu al gebruikt, ik heb ook geen klachten over performance gehoord.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus H110M-A€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce GTX 1070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Interne SSD'sSamsung 850 EVO M.2 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 69,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de CPU en moederbord vervangen prioriteit heeft maar een nette voeding en een setje RAM is ook welkom als het in het budget past :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het niet een zelfgemaakte voeding van aliexpress is maakt het niet uit :+

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur gaat natuurlijk altijd uit naar minder geluid en minder energiekosten ;)
AM4 of AM5 maakt denk ik niks uit, Intel ben ik sowieso minder bekend mee maar dat laat ik aan jullie over.
Het liefst ook nieuwe onderdelen, als ik het later zelf 2e hands kan vinden dan zal ik dat aan haar voorstellen, maar ik ga even uit van niet.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Dit is de build die een van haar vrienden heeft voorgesteld, +€100 "installatiekosten" en de GPU is optioneel
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 360,95€ 360,95
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 158,99€ 158,99
1VideokaartenXFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition€ 661,99€ 661,99
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.430,83

Voor zover ik nog up to date ben met mijn kennis, is een 7800X3D nogal overkill voor iemand die op z'n meest modded Minecraft en Planet Coaster 2 speelt. Ik speel zelf veel zwaardere games met een 5700x en een 6800XT en heb ook geen behoefte aan upgraden, dus ik zie niet waarom ze een 7800X3D en een 9070XT nodig heeft.
Ik zoek dus eigenlijk een upgrade onder de €750 die niet perse probeert de €750 maar op te vullen met van alles en nog wat omdat het geld er voor is, maar omdat het daadwerkelijk functioneel het beste is.

Beste antwoord (via Toweliieee op 31-07-2025 09:48)

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:43
jouw aanname over de cpu klopt in ieder geval wel. ik zou dan gaan voor een uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray bijvoorbeeld. scheelt toch alweer gauw 200 euro.
tja en met die spellen is in principe iets als een uitvoering: Powercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB ook al meer dan genoeg, dan kan de voeding ook naar een uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart

ram zou ik deze pakken: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32

dan kom je op dit uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 131,36€ 131,36
1VideokaartenPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 374,-€ 374,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 82,-€ 82,-
Totaal€ 892,92

dit komt dan wel boven de 750 euro uit, dan heb je echter wel meteen een goede upgrade

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
jouw aanname over de cpu klopt in ieder geval wel. ik zou dan gaan voor een uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray bijvoorbeeld. scheelt toch alweer gauw 200 euro.
tja en met die spellen is in principe iets als een uitvoering: Powercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB ook al meer dan genoeg, dan kan de voeding ook naar een uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart

ram zou ik deze pakken: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32

dan kom je op dit uit:
1VideokaartenPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 374,-€ 374,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 82,-€ 82,-
Totaal€ 892,92

dit komt dan wel boven de 750 euro uit, dan heb je echter wel meteen een goede upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
moet eerlijk bekennen dat zo'n kleine ssd met een hdd overigens ook niet heel modern meer is, en qua behuizing weet ik ook niet waar het geheel in zit. dat zou je eventueel ook nog kunnen vervangen, maar dan is het geheel dus wel weer wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:39
Die HDD moet er echt uit. Dat wil je niet meer in een courant systeem. Ik zou de HDD en SSD beide laten vervallen en vervangen door een 1 of 2 TB M2 SSD. Afhankelijk in hoeverre die 2TB aan data echt nodig is.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Precies. Een 1070 kan opzich voor de spellen die zij speelt nog best mee, dus laat de gpu er in eerste instantie lekker uit en koop voor dat geld een mooie 1TB Lexar NM790 SSD. Ben je ruim onder budget uit, en als het gamen toch nog een keer een vaart neemt kan het hele systeem prima mee als er nog eens een 9070 XT ofzo in wordt gezet. Dan heb je tenminste ook écht een forse grafische winst

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 11:48
Een moderne SSD is juist één van de belangrijkste upgrades, dat merk je echt met werken met opstarten, in Windows en laden van games e.d.
Verder ben ik het ook wel eens met het evt. behouden van de 1070, mocht hij toch niet voldoende zijn is hij makkelijk te vervangen door een 9060/9070 o.i.d. afhankelijk van budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Ollie_NL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:45:
Een moderne SSD is juist één van de belangrijkste upgrades, dat merk je echt met werken met opstarten, in Windows en laden van games e.d.
Een SSD is belangrijk. Modern hoeft die echt niet te zijn. Qua ervaring met opstarten is het verschil tussen een SATA SSD van de eerste generatie en een moderne PCIe Gen5 SSD veel en veel kleiner dan tussen die SATA SSD en een HDD.

Ik zou zeker die HDD vervangen door een SSD maar daar hoeft echt niks moderns aan te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:33
Als er geen performance klachten zijn zou ik het zo doen:
1MoederbordenASRock B850M Pro-A WiFi€ 143,80€ 143,80
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 87,91€ 87,91
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 1TB€ 63,90€ 63,90
Totaal€ 426,97
6-core AMD zonder interne gpu
Compleet en recent moederbord, mATX omdat ze dat nu ook heeft (behuizing onbekend).
Een schone Windows11 installatie zou ik op een nieuwe SSD doen, daarom 1Tb SSD toegevoegd.
HDD zou ik meenemen. 850 Evo is twijfel geval.
Bestaande voeding zal zwaar genoeg zijn. Of deze vervangen moet worden valt niets te zeggen (onbekend).

[ Voor 3% gewijzigd door Woezik op 29-07-2025 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Therazor schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:28:
Die HDD moet er echt uit. Dat wil je niet meer in een courant systeem. Ik zou de HDD en SSD beide laten vervallen en vervangen door een 1 of 2 TB M2 SSD. Afhankelijk in hoeverre die 2TB aan data echt nodig is.
HDD hoeft er helemaal niet uit. Je moet alleen zorgen dat je hem enkel gebruikt voor opslag van grote bestanden, en verder zo min mogelijk. Dus je besturingssysteem, je spellen, etc. allemaal vanaf de SSD draaien. (Dat gebeurt hopelijk en waarschijnlijk ook al :) ) Maar verder is er niks mis met het bewaren van een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Kilomeester Sorry, maar ik blijf me vooral verbazen dat ik nu na zo’n 10 jaar SSD’s op een site als tweakers nog steeds zoveel conservatisme tegenkom. Je bent lang niet de enige die dit stelt en het blijft me gewoon verbazen. Voor zes tientjes extra geef je jezelf zoveel snelheidswinst elke keer als je bestanden van die schijf nodig hebt, dat ik anno 2025 echt niet meer snap waarom je dat zou aanraden. In 2020 snapte ik het al niet meer, maar tegenwoordig zijn de SSD prijzen nog zo veel verder gedaald dat het een zéér goedkope snelheidsboost is waar je altijd profijt van hebt.

Ik herhaal het nog maar eens, de snelste HDD’s halen 450 MB/s, een prima te betalen PCI-e 4.0 schijf haalt makkelijk het tienvoudige (tot 7500 MB/s). Juist in huis, tuin en keukenpc’tjes waar nog weleens de familiefilmpjes of foto’s opslaan tot de standasrdwerkzaaamheden behoren hebben hier enorm veel profijt van. Ik zie geen enkele reden waarom die zes tientjes neerleggen om dit soort dingen 10 tot 15 keer sneller te doen een slechte investering is maar je wel rustig 600-700 neerlegt om de rest te vervangen terwijl je daar effectief vaak nog minder van merkt.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-07-2025 16:55 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kilomeester
@DeNachtwacht Misschien begrijp je me verkeerd. Ik ben groot fan van SSD's boven HDD's.

Maar als de keuze is tussen:
1) géén geld uitgeven en geen enkel probleem hebben
2) wél geld uitgeven en geen enkel probleem hebben

... dan is de keuze voor 1 toch een no-brainer?

Zodra je last hebt van de traagheid van een HDD moet je hem vooral vervangen. En je moet er absoluut geen OS, games of wat dan ook vanaf willend draaien.

Maar nog altijd is voor echt grote schijven HDD héél véél voordeliger per GB dan SSD. Bijvoorbeeld voor het archiveren van camera footage waar je niet realtime mee aan het editen bent (zoals in mijn geval) of andere grote archieven. Ik heb een redelijk aantal 5TB en 8TB schijven die ik toch echt goed kan gebruiken.

P.S. En het betreffende systeem hééft al een SSD hè, alleen óók een HDD. Ik zie daar geen enkel probleem mee, zo lang je geen last hebt van vertraging met whatever je met die HDD doet. Bijvoorbeeld een aantal grote "linux iso" die je in VLC opent of zo... Dat staat daar prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Kilomeester op 29-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het gaat erom dat ik hier nergens lees dat de topicstarter graag enorme hoeveelheden bestanden heeft puur voor de backup. Een 2TB ssd kost €120 en dan ben je klaar, dus juist voor normaal gebruik met af en toe wat foto’tjes editen is het een ideaal lage investering voor veel snelheidswinst.

En ook als je wel enorme databases hebt, ik ben zelf behoorlijk fanatiek met 4K HDR video editing en juíst daarom wil ik absoluut niks meer met HDD’s. Zodra je bestanden nodig hebt, is het namelijk niet 1 minuut laden van een fors bestand, maar 3-6 seconde. Ik leg hier graag wat extra voor neer, de snelheidsverbetering vind ik de investering meer dan waard.

Je maakt ook wel een drogredenatie want je doet net alsof er geen andere optie is dan “wel geld uitgeven en geen enkel probleem hebben”. Het probleem is namelijk (forse) traagheid die ik niet meer wil en ik ben graag bereid daarvoor te betalen.

Maar goed, daar gaan we hier toch niet uitkomen, ik wilde het de topicstarter even meegeven om een afgewogen beslissing te maken dus dat is bij deze gebeurd.

[ Voor 27% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-07-2025 23:27 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
Jammer dat je mij van een drogredenering beschuldigt en dan het gesprek af wilt kappen met "daar komen we niet uit".

Ik vrees dat ik toch onduidelijk ben in mijn intenties en argument. Ik wil daarom graag mijn excuus aanbieden voor whatever ik heb gedaan om bij jou het idee van een conflict op te roepen.

Het enige dat ik betoogde is dat het zinnetje "die HDD moet er echt uit" van Therazor niet waar was. Daar sta ik nog steeds achter. Wat jij in je laatste post doet is precies mijn punt bewijzen, namelijk dat je vooral je HDD moet vervangen door een SSD als je last van de traagheid hebt.

Het verschil met hard drives en andere onderdelen die je beschrijft is dat je die andere onderdelen inderdaad moet vervangen, terwijl je met hard drives je de voordelen van het een kunt combineren met de voordelen van het ander.

Verder zie ik a) geen reden tot conflict en b) geen drogreden 😍

[ Voor 4% gewijzigd door Kilomeester op 29-07-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 20:57
Misschien een andere tip die het overwegen waard is. Ik heb een hekel aan zelf een PC bouwen, ik heb er diverse gebouwd in mijn leven, maar ben er wel klaar mee. Daarom ben ik voor een kant-en-klare gegaan. Windows 11 licentie zat er bij. Ik mis in de tabellen de licentiekosten voor Windows 11. Ik zie ook geen kast.

Je kunt weliswaar geen eigen onderdelen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 17:02
Super lullig om 100€ te vragen om wat onderdelen vast te schroeven en kabels in te steken. Ik ben het eens met, @Woezik zijn build is goed.

[ Voor 73% gewijzigd door unara op 30-07-2025 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
@Kilomeester is juist HDD is gewoon goed hoor snap het ook niet. Ze hebben beide hun nut. HDD kan je "oneindig" naar schrijven bij een SSD is dat niet zo.

[ Voor 3% gewijzigd door unara op 30-07-2025 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
gron74 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:10:
Misschien een andere tip die het overwegen waard is. Ik heb een hekel aan zelf een PC bouwen, ik heb er diverse gebouwd in mijn leven, maar ben er wel klaar mee. Daarom ben ik voor een kant-en-klare gegaan. Windows 11 licentie zat er bij. Ik mis in de tabellen de licentiekosten voor Windows 11. Ik zie ook geen kast.

Je kunt weliswaar geen eigen onderdelen kiezen.
Dan moet hij al helemaal nieuwe kopen.

Is tweedehands geen optie? Zag over laatst een AM4 setje voor 90€ gaan. Je kan lekker zelf zo eentje ophalen en de kosten eten. Gewoon moederbord eruit en nieuw setje erin en klaar. Windows 11 installeren.

Geen goed idee om nieuw am4 te kopen op dit moment denk ik. Als je am5 gaat moet je natuurlijk ram enz erbij doen en dat telt snel op.

Onder de 100€ zou moeten lukken. Kan je zelf de kosten eventueel ook op jou nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door unara op 30-07-2025 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
*knip* dit is niet toegestaan via het forum. Hier is de V&A voor.

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 30-07-2025 03:23 ]

Pagina: 1