Thermostaten van Itho Daalderop vervangen voor Tado

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Onze nieuwbouwwoning is opgeleverd en ik zou graag Tado gebruiken voor het aansturen van de verwarming, omdat dat in onze oude woning (in combinatie met CV-ketel) goed bevalt.

In de nieuwe woning staat een warmtepomp van Itho Daalderop, met buffervat, en zijn bedrade thermostaten en vloerverwarming-regelunits aanwezig van hetzelfde merk. Ik ben er in eerste instantie van uitgegaan dat alles begint met de Warmtepomp Optimizer X. Maar die is niet compatibel met Itho Daalderop. Na het doen van mijn huiswerk, begrijp ik echter dat die niet per se nodig is voor het regelen van de verwarming.

Voor zover ik het nu overzie, kan ik de 6 kamerthermostaten vervangen door de Slimme Thermostaat X van Tado, welke dan op dezelfde manier als de huidige thermostaten (aangeduid als naregelingen) de vloerverwarming aansturen middels de laagspanningsbedrading.

Maar ChatGPT attendeert me erop te letten, of de warmtepomp pas warmte levert bij een elektrisch warmtevraag-signaal, of gewoon zodra de vloerverwarming warm water vraagt. Hoe zou ik dat kunnen achterhalen? Als een dergelijk signaal wel nodig is, zou ik de Draadloze Ontvanger X nodig hebben, maar hoe weet ik of die wel compatibel is met de wamtepomp?

Ten slotte kan het systeem ook koelen. Ik lees gemengde verhalen over de compatibiliteit van Tado daarmee. Ik refereerde eerder al aan ChatGPT; dat zegt dat ik Tado kan instellen zodat het werkt, maar de verkoopondersteuning van Tado zegt kortweg dat het niet kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Inmiddels heb ik besloten ervan af te zien. Er lijkt namelijk sprake te zijn van een dergelijk warmtevraag-signaal. Nou zou daar nog wel omheen te werken zijn, maar aanvullend is ook de regeling van de koelende functie een probleem en kan Tado de ventilatie niet aansturen zoals de huidige thermostaten dat wel doen.

Voorlopig blijft het dus bij het vanuit de bouw geplaatste spul van Itho Daalderop. Ik hop dat zij t.z.t. met een HomeKit-compatibel alternatief komen, of ik kan me verdiepen in de mogelijkheden die ik daar rondom heb, om toch al iets slimmer te maken.