PC start niet op na crash tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 13:08
Hardware
- MB: ASROCK B450 Steel Legend
- CPU: RYZEN 5700X
- GPU: XFX RX570 4GB
- PS: Corsair TX-M Series TX550M V2
- MEM: Corsair Vengeance LPX - GeheugenDDR4 - 32 GB

Gedrag:
Tijdens een Fortnite sessie sloeg het systeem ineens totaal uit.
Na spanning eraf en erop deed alleen de moederbordverlighting het nog. Geen fans, niets verder.
Wel eenmalig na de powerknop ingedrukt lijkt er het geluid van een relais te zijn (eenmalig). Dat herhaalt alleen als de spanning er volledig af is geweest.

Wat heb ik al geprobeerd:
- CMOS gecleared met de Flowdiagram van ASROCK, geen resultaat
- Verwijderen onderdelen
-- GPU eruit: fans beginnen weer te draaien, zit geen interne gpu op het bord dus kan niets uitsluiten
-- GPU er weer in compleet aangesloten met voedingskabel: geen fans, alleen achtergrondverlichting
-- GPU erin maar ZONDER voedingskabel, FANS!

Alleen volgens mij kan het dus alsnog zowel de GPU als PS zijn. Heb geen van beide extra liggen momenteel. Hoe kan ik een van beide uitsluiten?

Beste antwoord (via m.eddy op 29-07-2025 16:54)

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
m.eddy schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:47:
Inmiddels een test gedaan met een stokoude HD 6770. Die start wel normaal op. Heeft veel minder stroom nodig dan de RX570 maar de videokaart lijkt dus gewoon overleden te zijn.
Precies wat ik dacht toen ik je post las. Heb zelf namelijk een keer hetzelfde gehad met een rx 580 7/8 jaar terug. Toevallig ook met een XFX kaart (XFX Radeon RX 580 GTS Black Edition - 8 GB).

Maar het kan ook nog altijd je voeding zijn die niet genoeg stroom geeft aan de 570, maar dan zou je die in een andere PC moeten testen om er zeker van te zijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Klinkt alsof je PSU er de brui aan heeft gegeven, als mijn geheugen het nog een beetje doet, dan is die PSU ongeveer net zo oud als die 'antieke' GPU.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
De PSU is van laat 2019 inderdaad. Maar zou jammer zijn als ik die vervang en de boel doet het nog niet. Voeding doormeten lijkt me niet eenvoudig. Heb wel een meter liggen maar totaal geen idee hoe dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Inmiddels een test gedaan met een stokoude HD 6770. Die start wel normaal op. Heeft veel minder stroom nodig dan de RX570 maar de videokaart lijkt dus gewoon overleden te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
m.eddy schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:47:
Precies wat ik dacht toen ik je post las. Heb zelf namelijk een keer hetzelfde gehad met een rx 580 7/8 jaar terug. Toevallig ook met een XFX kaart (XFX Radeon RX 580 GTS Black Edition - 8 GB).

Maar het kan ook nog altijd je voeding zijn die niet genoeg stroom geeft aan de 570, maar dan zou je die in een andere PC moeten testen om er zeker van te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Hoi ja heb gewoon de vraag ook bij de webshop gesteld waar de spullen vandaan komen.
Die gaven aan ook na de videokaart test nog steeds overtuigd te zijn van de voeding. Ik bestel de voeding en dan gaan we het zien. Jammer dat je niet met statuslampjes kan zien wat er precies stuk is.

Geen idee of een videokaart bij het opstarten test of zijn volledige vermogen voor 3D uit de voeding gehaald kan worden. Het ding start in 2D op lijkt me en heeft dan juist heel weinig nodig.

Op mijn vorige mobo zaten 4 leds waarmee een hele reeks aan meldingen te zien waren. Dat is bij dit bord helaas niet zo. Maarja dan zou je ook op de videokaart van die ledjes moeten hebben, waar houdt het op.

Bedankt voor je reactie.

[ Voor 29% gewijzigd door m.eddy op 29-07-2025 16:56 ]

Pagina: 1