Houtrot buitendeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 16:21
De buitendeur in onze achtertuin heeft aan de onderkant houtrot. Ik heb de meeste zachte delen eraf gehaald met de hand. Op de foto gaat het om het deel linksonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnFTyFBgcHVClMADjV--8-bbD8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/509NgXZj2rcsX4NjYansbMzf.png?f=fotoalbum_large

Vochtprobleem die dit heeft veroorzaakt is opgelost na het leggen van nieuwe bestrating. Hoe kan ik dit het beste herstellen, en is het goed te herstellen. Het is een deur naar een niet geïsoleerde garage dus niet de meeste belangrijke deur in ons huis. Het zit ook alleen in het verticale paneel/plank en niet in de horizontale delen.

Ik dacht eraan om een hoek uit de verticale plank te zagen zodat de rotte plek weg is en hier en aan blokje op maat in terug plaatsen, die afwerken en aflakken. Probleem is om dit er steven en redelijk strak in vast te zetten denk ik. Of is het beter en makkelijker te behandelen met houtrot reparatiemiddel?

De deur vanaf buiten gezien (met nieuwe bestrating). Hier is het dus het rechterdeel onder de scharnier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7niriPD5xAUePEoiwAhFWMDKCyc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/weOrU94xpCqywhkMLeJnC0kG.png?f=user_large

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zult eerst moeten kijken tot hoe hoog de rot zit.
Als het maar halve cm is zou ik het met houtrotreparatiespul doen.

Als het hoog zit heb je 2 opties:
1) eerst rotstop smeren, dan blokje ertegenaan. Goedkoop maar niet mooi.

2) nieuwe deur. Dit zou ik enkel doen als de balk tot hoog gerot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Die deuren zijn meer standaard dan de meest standaard deur ... FYI op MP heb je ze van gratis tot 100e zonder rot en sommige ook nog eens redelijk tot goed in de verf.

Wil je deze redden, onderop helemaal kaal schuren, kijken waar de rot zit, dat behandelen en dan de delen weer aanhelen met hardhout. Dan opnieuw verven.

Als het lelijk mag zijn doe je alleen het stukje aanhelen en dat stuk verven.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 16:21
bedankt voor de tips.

Ik zie inderdaad bij de bouwmarken en soms ook via Marktplaats dit soort deuren voorbij komen. Zijn die eenvoudig en te vervangen, of zit hier nog wel wat werk achter waar je handig voor moet zijn? Ik ben wel een beetje handig maar een nieuwe deur op maat maken zie ik (denk ik) niet zitten.

De huidige deur heeft een 3 punts slot en 3 scharnieren.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat we hier hebben gedaan:

Met de cirkelzaag de onderste rand eraf gehaald & bij de houthandel een balkje van de juiste maat gehaald in hardhout.
Als de rot nog iets verder doorloopt dat even behandelen.
Daarna balk ertegenaan en schilderen.

De nieuwe balk is mooi strak, recht en hard en je hoeft niet teveel te passen en meten. Waarschijnlijk is de hele onderkant sowieso al wat aangetast, ben je in een keer vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
@mede
Wat @TheGhostInc zegt is wel de beste oplossing.
Vervolgens zou je er nog een weldorpel erop kunnen schroeven:
https://www.voordeeldeuren.nl/faq/weldorpel

Extra bescherming, staat mooi en verhuld mooi de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 08:35
trouwens een driepuntsluiting met dit deurbeslag heeft erg weinig zin, een inbreker heeft deze deur in 1 minuten open... in 10 seconden sluitplaat open, en 30 seconden cilinder breken, daarna met pass par-tout de deur open maken.

en houtrot kan inderdaad door de eerder genoemde tips.
Pagina: 1