firewall hardware en software

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampeleman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:12
goedemorgen,

helaas heeft gisteren mijn oude firewall hardware het begeven.
Ik draai zelf nog UTM 9 home edition maar deze gaat definitief verdwijnen in 2026.

Mijn idee is om nieuwe hardware aan te schaffen(qotom q355g4) echter zit hier via ali wel een aardige levertijd op.
Krijg niet direct een vergelijkbare hardware gevonden die eerder leverbaar is maar misschien mis ik iets.
Iemand nog een idee welke hardware bij wijze van morgen leverbaar is?

Verder wil ik dan nu tijdelijk mijn backup terug zetten van UTM maar wil op mijn laptop dan een VM gaan draaien om mijn config zoveel mogelijk na te bouwen middels XG of misschien wel Pfsense.
Ik gebruik nu eigenlijk alleen de firewall(met country blocking), website filtering(blokkeren van bepaalde type sites) en de openvpn functie.
In de toekomst wil ik mogelijk wel met meer experimenteren maar dat is verre toekomstmuziek.

De firewall zit achter de experiabox van KPN. KPN router zelf regelt eigenlijk "niets" meer.
Achter de firewall zitten wat Unifi switches met ook Unifi AP en heb ik meerdere vlans.
Ik weet dat er ook de Unifi DM beschikbaar is echter vind ik die nogal aan de prijs gezien de alternatieven

Kan ik dan beter gewoon naar XG switchen of is Pfsense dan beter? Mijn netwerk kennis is op zich prima maar is zeker niet mijn core business.

[ Voor 12% gewijzigd door hampeleman op 29-07-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Persoonlijk vind ik SFOS (wat op XGS appliances draait, sg en xs gaan allemaal EOL) een gedrocht. UTM was veel stabieler hoewel inwendig erg verouderd.

PFSense of OPNSense zijn logische opvolgers. Je moet alleen wel alles zelf gaan nabouwen, er is geen migratietool als zodanig voor je config. Als je dat wil zul je moeten kijken naar de zakelijke concurrentie met bijbehorend prijskaartje, zoals de Forticonverter van Fortinet t.b.v. Fortigate. Dan is een UDM Pro of Cloud Gateway ineens wel een leuk goedkoop apparaat ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampeleman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:12
Het opnieuw bouwen vind ik geen probleem want er is buiten dhcp reserveringen helemaal niet zo veel geconfigureerd.

Zou je een Qotom aanraden of andere HW?
Wil het liefst zsm een nieuw device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zou eventjes een oude pc kunnen nemen en daar opensense op installeren en dat dan configureren en dan wachten op de hardware dat je besteld hebt. Daarna kun je de config overzetten.

edit: of je zoekt op https://www.amazon.de/s?k=fanless+mini+pc+I5+firewall

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 29-07-2025 18:12 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag