Zelf stuccen of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l00zietje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-08 12:06
Wij hebben in huis in de slaapkamer zo'n bakstenen witte muur, hier willen we graag een inbouwkast maken. Nu de gehele muur bedekt wordt; leek het me eigenlijk wel een mooie opportunity om misschien te leren stuccen. Ik heb het nog nooit gedaan - weet dat het niet makkelijk, maar lijkt me een interessante skill om te kunnen (wie weet dat ik nog wat andere muurtjes heb die ik wil stuccen).

Gezien we er toch een kast voor gaan zetten, zijn we van plan deze muur toch niet meer te zien dus als het lelijk wordt: ach ja.

Echter, is he een bakstenen muur die wit is geverfd, maar die heeft behoorlijk veel structuur erin nu. Ik verwacht dus dat het geen makkelijk klusje is? Bovendien, zouden we de radiator tijdelijk moeten verplaatsen want die staat tegen de muur aan (en willen we daarna in een ombouw zetten).

Mensen die ervaring hebben met zelf proberen te stuccen met een muur met een bakstenen muur (zit nu wel witte verf op)? Ik vermoed dat dat een dikke laag stuc is en daar vrees ik toch wel beetje voor...

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

youtube & Hornbach & geduld :)

Let's go *O*

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gewoon doen idd. Het is je woonkamer niet en er zal waarschijnlijk ook geen strijklicht over de muur vallen? Wordt vast heel mooi. Idd youtube om in te lezen en de juiste materialen in huis halen.
Iemand inhuren kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:20
Als je tijd en energie genoeg hebt, is dat een prima optie om het te leren. YouTube is de basis wat mij betreft.
Neem aan dat je de noodzakelijke gereedschappen hebt. Als je dat nog moet kopen en je weet niet of je in de toekomst nog meer gaat stuccen, dan zou ik er niet aan beginnen en gewoon de kasten voor de bestaande muur plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Taatort op 29-07-2025 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Gele stucprimer aanbrengen met een oude of goedkope roller en/of blokkwast.

MP75 halen, stucprofielen, en stucloper. Weinig dingen maken zo'n bende van je huis als stucen!

YouTube filmpjes kijken wat je verder aan gereedschap nodig hebt.

Zou het zeker doen! Als het echt heel erg wordt kun je het altijd nog afsteken en uitbesteden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:16

MLLL

Palm Treo 650

Gipsplaten tegenaan kitten en de naden afsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Fe2O3

Ja das roest

Die radiator verplaatsen gaat je meer hoofdpijngeven dan stuccen :D

Adhv het hoogteverschil op de muur moet je bepalen hoeveel, of hoe weinig erop moet en wat.

Die verf op die stenen kan nog wel es een dingetje worden ... ik zou gewoon de kast ervoor zetten.

Dum de dum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Toen ik de stukadoor in mijn huis bezig heb gezien heb ik met mezelf afgesproken dat ik dat nooit zelf ging doen. Bizar hoeveel verschil de ervaring/gevoel maakt in snelheid en resultaat.

Ik zou gewoon iemand uit mijn netwerk langs laten komen als flexibel vulklusje; dat kost dan ook de wereld niet. Ik doe zo'n beetje alles zelf behalve stucen.

Maar, als je wat nieuws wil leren kan je het doen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 29-07-2025 07:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Ik heb thuis een aantal muurtjes zelf gestuct (muurtjes, geen hele ruimtes). Als je netjes en secuur werkt dan kun je het zelf echt wel, ook zonder als laatste een finish laag te gebruiken. Goed inlezen en online voorbeelden kijken.

Mijn leerwinsten:

- Als je een hele zak van 25 kg gaat mengen, gebruik echt een grote mixer en niet een menggarde op je boormachine. Laatst had ik 20 kg aangemaakt in een keer (normaal deed ik max de helft in een emmer en had meerdere emmers). De boormachine had het zwaar en in het resultaat had ik een grovere stucpasta op het einde omdat de onderkant in de emmer niet lekker gemengd was. Ik ga binnenkort een Parkside van 50 euro aanschaffen denk ik.

- Zorg voor een bouwlamp. Omdat alles wit is zie je de putjes niet heel lekker meer. Achteraf kwam ik nog wat oneffenheden tegen die ik liever tijdens het proces had bijgewerkt tijdens het sponzen en messen. Scheerlicht zou dus helpen.

- Zorg dat je een schuurmachine hebt met goede stofafzuiging voor een bouwstofzuiger. Als je het toch op een paar plekken wil bijwerken maakt een gewone machine teveel stof, alsof je brand hebt in huis. Dus het moet of met de hand, of met een goede stofzuiging op je schuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
MP75 is voor machinaal stuccen/ dikke lagen, niet voor de beginner denk ik.

Opgezocht: er is nu ook "Knauf mp75 2mm" kan dus wel.
https://knauf.com/api/dow...82154e3f3ef?download=true

En wat @mountaink al aangeeft, neem een grote speciale mixer, 'men' mixt vaak met een boormachine veel te snel en te lang, dan wordt de verwerkingstijd veel korter.

[ Voor 26% gewijzigd door natural colour op 29-07-2025 07:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-09 16:48
ben zelf ruimte na ruimte in onze huidige woning aan het op knappen en dus ook stucen.

aanrader is mp75 en roodband te combineren (half / half) geeft een erg fijn te verwerken plijster.
verder zorgen voor goed gereedschap (rij / spacmessen / grote kuip / spons / garde en mixer)
als je het gereedschap nog niet hebt is het wellicht weer een beetje overkill om aan te schaffen voor 1 muur.

anders hier een aantal tips :

goed de tijd nemen om het netjes te verdelen / op te zetten en ook lang genoeg wachten tussen de afwerk beurten.
wanneer je gaat sponsen en messen mag het best een beetje nat worden om het goed open te zetten en weer strak te kunnen trekken met je spac messen.
beter een keer te veel sponsen en messen dan een keer te weinig, ik dacht vaak nu is het wel strak maar als het dan opgedroogt was dan vondt ik her en der nog steeds plekjes, uiteraard kunnen deze achteraf ook netjes gemaakt of weg geschuurd worden.

als je het graag zou willen leren is dit wel je kans gezien er een muur voor komt!
ik zou zeggen have fun! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
Als dhz-er is de beste optie wat MLLL zegt: gipsplaat monteren naden dichtsmeren en dan een fijne structuurverf erover rollen, dat geeft een nagenoeg perfect resultaat.
Een gipsplaat is ongeveer 1 cm dik, een stuclaag zou maar ietsje dunner zijn. Voordeel van gipsplaat is dat je veel minder troep hebt en het ook nog eens sneller werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@l00zietje
Mijn tip, geef je op voor een cursus stucen. Kost je 150 a 200 euro en je hebt echt een leuke dag. Heb dat laatst ook zelf gedaan en het resultaat was een mooi strak muurtje.

De aanschaf van het juiste gereedschap kost je namelijk ook al snel hetzelfde bedrag. Zonde als je dan maar 1 muurtje gaat stucen. Zou dat dan alleen doen als je in de toekomst nog meer van plan bent te gaan stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 09:17
Leuk, zeker doen! Wij hebben bij ons ook diverse wanden en plafonds zelf gedaan. Maar onderschat het zeker niet. Stuccen is echt wel een vak.

Zoals al genoemd, goed licht is je beste vriend!

Beneden hebben we de gehele keukenmuur glad gemaakt waar spachtelputz op zat, dat hebben we met muurglad gedaan. Is niet echt stuccen, maar werkt voor een beginner wel prettig. Overigens weet ik niet of dit helemaal geschikt is voor jouw toepassing, maar om even een optie te geven waar ik wel goede ervaring mee heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:07
Ik ben gestart op dezelfde manier als jij, nu is mijn hele huis gestuct. als start is bij HBM een grote mixer kopen en het stuc setje met knauf gele primer en mp75. Als extra daarbij werkte een spacmes van ong 60cm heel mooi.
eerst goed ontvetten met st marc, daarna de primer, randjes onder en boven met stucprofielen vastzetten met een klein beetje mp75 en laten drogen(!)
daarna alles er op smeren en dan kan je niet meer terug.
De truc is om het per fase te doen, eerst lekker smeren, daarna uitvlakken met het grote spacmes of een rij en alle hobbels/kuilen dichtsmeren.
Als laatste zet je er strijklicht op en spons je het zo glad mogelijk en werk je het af met het spacmes.

Dat strijklicht is heel erg belangrijk vanwege dat je als je een klein lampje ergens neerzet je dan altijd alles gaat zien. Zeker omdat je het zelf hebt gedaan.
Doe ook eerst een klein muurtje (max 3m) en als het kan met zn tweeen.
Verder heb je de knauf finishing plaster en het emmertje met een oranje deksel, daarmee kan je alles goedmaken wat is mislukt, wij vegen er altijd nog even overheen met de muurschuurmachine en daarna kan je je lekker storen aan het stucwerk waar anderen voor hebben betaald. Succes!

Als aanvulling voor waarom mp75: het droogt een stuk langzamer. Met roodband ben je nog bezig met het rechtmaken en dan is het al droog. Dit kan je later echt wel gebruiken maar om te beginnen niet. Je merkt het vooral in de kwaliteit, roodband is veel harder. Stel je schuift er een tafel tegenaan dan beschadigd het minder snel.

[ Voor 12% gewijzigd door H3nk1960 op 29-07-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
vogelmans schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:42:
Als dhz-er is de beste optie wat MLLL zegt: gipsplaat monteren naden dichtsmeren en dan een fijne structuurverf erover rollen, dat geeft een nagenoeg perfect resultaat.
Een gipsplaat is ongeveer 1 cm dik, een stuclaag zou maar ietsje dunner zijn. Voordeel van gipsplaat is dat je veel minder troep hebt en het ook nog eens sneller werkt.
De naden van AK platen dichtsmeren is meer werk dan een muur stucen voor iemand die kan stucen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:45:
Mijn tip, geef je op voor een cursus stucen. Kost je 150 a 200 euro en je hebt echt een leuke dag. Heb dat laatst ook zelf gedaan en het resultaat was een mooi strak muurtje.
Heeft ook alleen zin als je het leuk vind of in de toekomst meer stucwerk verwacht; voor dat bedrag is dat ene muurtje ook (bijna) gestuct met een beetje geluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
MLLL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 04:04:
Gipsplaten tegenaan kitten en de naden afsmeren.
Dan leer je nooit stuccen.

Die MP75 die iedereen noemt, dat moet toch in een spuitpistool? Of kan het het ook met de hand op TS zijn muur.

[ Voor 23% gewijzigd door Schway op 29-07-2025 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:12
MP75 is "officieel" bedoeld voor machinaal verwerken, maar wordt ook veel handmatig verwerkt. Ook door professionele stukadoors.
Grootste voordeel is dat deze wat langere verwerkingstijd heeft.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Knauf geeft zelf ook aan dat handmatige verwerking mogelijk is omdat ze zelf het aantal liters water aangeven voor die methode op de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
assje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:40:
[...]

De naden van AK platen dichtsmeren is meer werk dan een muur stucen voor iemand die kan stucen.
Daar zeg je er wel iets bij: "voor iemand die kan stucen". Ts heeft nog nooit gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:13
ydderf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:03:
MP75 is "officieel" bedoeld voor machinaal verwerken, maar wordt ook veel handmatig verwerkt. Ook door professionele stukadoors.
Grootste voordeel is dat deze wat langere verwerkingstijd heeft.
Dat deed de ingehuurde stuker bij mij ook, maakte meteen een enorme ton met meerdere zakken mp75 aan en smeerde die dan weg. Door de lange verwerkingstijd kon hij zo een stuk efficienter werken.

Verder, inderdaad lekker zelf leren, bedenk ook, als dit er niet uit ziet, het is de eerste keer, ik was drie slaapkamers verder voordat het echt netjes begon te worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Het is ook een illusie dat je dat gaat leren, op zijn minst in de ogen van een professional. Stucen is simpelweg een vak wat ervaring vereist. Het resultaat van stucwerk is afhankelijk van timing, je gaat als amateur zonder ervaring dus gewoon niet hetzelfde resultaat krijgen.

Dan heb je nog het benodigde gereedschap en extra verbruik van materiaal door gebrek aan ervaring en dan blijft voor mij de conclusie dat stucen één van de laatste dingen is om zelf te doen.

Timmerwerk, vloeren leggen, elektra, waterleiding, riolering ik doe het allemaal zelf maar stucen besteed ik met plezier uit.

Stucen kost misschien €25/m2, het gaat hier om één muur dus zeg €250. Als je iemand uit je omgeving langs laat komen en het voorwerk/afwerking zelf doet kan het nog voor minder; moet je via werkspot aan de gang wordt het voor een enkel muurtje waarschijnlijk wat duurder.

De stucadoor is in 2 uur klaar terwijl je er zelf meerdere dagdelen druk mee bent.

Pick your battles.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 29-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
hfolkers schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:15:
Dat deed de ingehuurde stuker bij mij ook, maakte meteen een enorme ton met meerdere zakken mp75 aan en smeerde die dan weg. Door de lange verwerkingstijd kon hij zo een stuk efficienter werken.
Voor een enkel muurtje is dat hoe er gewerkt zal worden; voor grotere projecten zal er een mengmachine/pomp binnen gezet worden. Bij mij werd 80m2 plafond in 1 dag door 2 personen gestuct; daar wil je echt niet proberen tegenaan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
l00zietje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:47:
Gezien we er toch een kast voor gaan zetten, zijn we van plan deze muur toch niet meer te zien dus als het lelijk wordt: ach ja.
Maar waarom moet het uberhaubt gestuct worden dan? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:13
assje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Voor een enkel muurtje is dat hoe er gewerkt zal worden; voor grotere projecten zal er een mengmachine/pomp binnen gezet worden. Bij mij werd 80m2 plafond in 1 dag door 2 personen gestuct; daar wil je echt niet proberen tegenaan te werken.
Was de hele beneden verdieping, een dag alleen een dag met z'n tweeën...

Mee eens dat een pro sneller en netter is in eerste instantie.
Sneller zal altijd blijven, maar netter... dat hangt er nogal vanaf.

Als je geen kennissen hebt is het lastig om iemand te vinden voor zo'n klein muurtje, plus dat je dat echt niet voor 25 euro/m2 gedaan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Schway schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Die MP75 die iedereen noemt, dat moet toch in een spuitpistool? Of kan het het ook met de hand op TS zijn muur.
Is second best optie.
Gipsplaten tegen de muur drukken met PUR lijm (die roze) Kan in wezen ook prima.
Wel lastiger exact recht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 13:40
Hmm, al dat afraden...
Als OP het wil proberen, waarom niet? Ik ben zelf ook ooit begonnen, en het eerste stukje was geen succes. Maar je kunt er wel handigheid in krijgen en ondertussen krijg ik muurtjes echt wel heel strak!
Ja, dat kost me meer tijd dan een ervaren persoon maar het geeft mij voldoening om naar mijn eigen resultaat te kijken!

Stucken op een grove ondergrond (zoals kale bakstenen) is geen probleem. Als er nu verf op zit wil je vooral zorgen dat de verf een goede hechting heeft, anders heb je een risico dat de stucklaag van de muur komt als de hechting stuck<>verf en/of verf<>baksteen niet goed is.
De hechting stuck<>verf kun je goed zelf verzorgen zoals al is aangedragen: ontvetten en een stucprimer aanbrengen. Of de hechting verf<>muur goed is, zul je zelf moeten bekijken.

Voor het stucken zou ik inderdaad MP75 aanraden. Dat is prima spul om handmatig te verwerken en daar kun je al een prima glad resultaat mee krijgen!

- Je kunt de stuc beter wat te nat dan te droog hebben. Dit geeft je meer tijd om de boel te verwerken. Let wel dat je bij dikkere lagen niet te nat(dun) wil hebben omdat het anders niet blijft zitten.
- Stuc aanbrengen
- Stuc afrijen. Er zijn veel manieren, persoonlijk vind ik het fijn om dit met een (oude) waterpas te doen (bijv 1m). Pak een paar punten op de muur die je vlak maakt als referentie punt en vanaf daar ga je rustig aan de hele muur afrijen...als er een kuil zit kun je eenvoudig bijvullen.
- Laat de stuc voldoende drogen voordat je met het afmessen begint. Als het te nat is, trek je de hele boel stuk. Voor het messen de muur weer wat nat maken zodat je tijdens het messen een soort "slijk laagje" krijgt terwijl de ondergrond al redelijk stijf is.
- (optioneel) na het afmessen weer wat verder laten drogen en als laatste met een schuurspons de muur nogmaals afwerken. Ook hier wil je weer dat slijklaagje hebben.

Als je in je hoofd houdt dat het mogelijk niet in 1x goed gaat en je bent enigsinds handig dan zou ik er gewoon voor gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

MRTNbos schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:58:
Hmm, al dat afraden...
Als OP het wil proberen, waarom niet?
Velen kiezen de weg van de minste weerstand, maar dan leer je 'het moeilijke' nooit.

Je bent je eigen opdrachtgever.
Je accepteert de imperfecties.

Als je het voor vee geld laat uitvoeren en je bent niet tevreden, dan komen er ook weer topics waarbij je je afvraagt of dat nou die 3800 euro wel waard was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nattekat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:21
Professioneel is ook niet alles. Ik ken meerdere voorbeelden waar er goed geld is betaald voor een stuclaag die er alles behalve professioneel uit zag, dat zou iedereen met een dagje oefenen en wat engelengeduld wel kunnen doen. Soms worden er gewoon enorme beunhazen ingezet omdat er nou eenmaal een groot tekort is aan werklui. Als je de tijd erin wil steken is het het gewoon waard.

Het probleem zit hem vooral in de aanschaf van het gereedschap. Als dit het begin is van een nieuwe hobby is het het natuurlijk wel waard, maar als het bij dit ene muurtje blijft niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:50
Hier het Pipi Langkous principe toepassen:

"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan"

Dit is de ideale situatie om het te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 08:24
Is de muur al een beetje glad of moet er best een flinke laag op? In mijn nieuwbouwhuis was alles 'behangklaar'. Dat waren grote kalkzandsteenblokken die nog moesten worden aangesmeerd. Ik heb dat met kant en klare pasta gedaan, scheelt een hoop vieze troep en je kunt stoppen op ieder moment. Dunnetjes er op, zorgen dat je alles raakt. 10 min wachten, en gladmaken met een spons. Smeer je het uit met je spons, ben je te vroeg. Het moet al een beetje harder worden. Dan smeer je mooi alles zo glad als een aal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:16

MLLL

Palm Treo 650

Schway schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Een gipsplaat kan iedereen tegen een muur frotten en het dichtsmeren van een naad is geen rocketscience .

Met een kitspuit van 5 euro en een spackmes van hetzelfde bedrag kom je een heel eind.

Stukadoren vergt tijd om onder de knie te krijgen geeft een hoop rommel en heb meer gereedschap nodig.
Als je het echt leuk vindt om te stuken moet je het vooral proberen, maar meestal loopt het uit op een deceptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 09:17
paQ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Velen kiezen de weg van de minste weerstand, maar dan leer je 'het moeilijke' nooit.

Je bent je eigen opdrachtgever.
Je accepteert de imperfecties.

Als je het voor vee geld laat uitvoeren en je bent niet tevreden, dan komen er ook weer topics waarbij je je afvraagt of dat nou die 3800 euro wel waard was.
Precies dit inderdaad. Zoals aangegeven hebben wij ook meerdere wanden en plafonds zelf gedaan ondertussen. En op elke wand en plafond kun je wel wat imperfecties vinden. Maar juist omdat we het zelf gedaan hebben vinden we dat helemaal niet erg en kijken we er juist positief op terug..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dit is tweakers toch? We bouwen in home assistant ipv kant en klaar. We bouwen onze eigen computers ipv kant en klaar. We bouwen onze eigen servers, netwerken, software.

We doen het zelf om het te leren. En dan wil iemand iets leren en raden mensen het af? Dat vind ik niet in de geest van deze site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 13:40
MLLL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Een gipsplaat kan iedereen tegen een muur frotten en het dichtsmeren van een naad is geen rocketscience .

Met een kitspuit van 5 euro en een spackmes van hetzelfde bedrag kom je een heel eind.

Stukadoren vergt tijd om onder de knie te krijgen geeft een hoop rommel en heb meer gereedschap nodig.
Als je het echt leuk vindt om te stuken moet je het vooral proberen, maar meestal loopt het uit op een deceptie.
Ja, iedereen kan een gipsplaat tegen een muur frotten...net zoals iedereen wat gips op een muur kan smeren.

De ondergrond voor een gipsplaat hoort ook goed uitgevuld te zijn voor een goede, rechte en spanningsvrije montage. Dit is ook niet iets wat iedereen even doet...zeker bij een ongelijke ondergrond als een muur. Naden vullen kan iedereen, maar zorgen dat ze ook 10jaar later niet gescheurd zijn is weer wat anders.
Als laatste, de overgang met een plafond en de andere muren. Je kunt of voor plinten kiezen, of voor een strakke uitstraling met papierband aan de gang gaan...maar ook dat laatste kost weer de nodige tijd.

Een gipsplaat muur netjes en strak afwerken is zeker niet zo simpel als dat sommige denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
MLLL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:00:
Een kitspuit? Jij hebt het denk ik dus over koud tegen elkaar monteren van RK platen en dan volblubberen met acrylaatkit? Prima natuurlijk maar dat kan je niet als serieus alternatief voor stucen noemen.

Het alternatief voor stucen zijn AK platen + wapeningsgaas en 2 of 3 lagen gladsmeren/schuren. Makkelijker om zelf te doen maar alleen het gladsmeren al meer werk dan stucen en minder strak (dan goed stucwerk).

Zelfs de nieuwe gipswanden werden door mijn stucadoor gewoon volledig afgefilmd ipv aan de gang te gaan met naden smeren; voor hem sneller en netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Als je een relatief dikke laag als amateur toch strak wil krijgen kan je overwegen gebruik te maken van stucgeleiderprofielen. In de ogen van een prof tobben en prutswerk maar voor een eenmalige muurtje waarschijnlijk grotere kans op acceptabele uitkomst;

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 29-07-2025 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:43
tja ik heb met beide ervaring.... de stucadoor (echt een goede) en zelf stuccen.

En het is en blijft een ervaringsding de eerste muur wordt gewoon niet mooi en de 2e ook niet pas daarna begint het pas ergens op te lijken. Maar als ik mijn beste werk vergelijk met wat mijn stucadoor doet zit ik op 50% geen geintje.

Dus als je meer muurtjes moet doen en je vindt het niet erg om de eerste 2 muurtjes nog een keer te doen then go for it. If not betaal de stucadoor voor een mooi resultaat. Als is zoals er wordt gemeld wel verschil tussen stucadoor A en stucadoor B.

Just so you know een baksteen muurtje moet je 2x stuccen, 1te keer voor stuccen dat moet indrogen en moet je met een kam structureren en pas daarna kun je met een 2e laag alles glad stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:36
Moeilijkste van stuccen is vooral dat het overal over de hele muur exact even dik is gesmeerd etc. Daar heb je wel een gevoel voor nodig en een eksteroog zeg maar :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nk1960
  • Laatst online: 15:07
valt wel mee, als je een lange muur gaat doen (6+ meter) pak je een rij van 2 meter en trek je die er langs, ook daar geld: strijklicht en doorgaan. plafond is wel het gene dat ik echt niet voor mijn plezier doe.

Wel veel zelf-stucadoors hier, leuk!

[ Voor 8% gewijzigd door H3nk1960 op 29-07-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

assje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:19:
Als je een relatief dikke laag als amateur toch strak wil krijgen kam je overwegen gebruik te maken van stucgeleiderprofielen. In de ogen van een prof tobben en prutswerk maar voor een eenmalige muurtje waarschijnlijk grotere kans op acceptabele uitkomst;
Dit is het beste advies wat ik in dit topic heb gelezen. En ik heb genoeg professionals dit ook zien doen bij dikke lagen.

In het kort, stucgeleideprofielen op de muur aanbrengen met wat stuc, zorg dat ze perfect waterpas zitten. De afstand tussen de profielen hangt af van de lengte van je rei. Deze moet over twee profielen vallen, zodat je de stuc perfect glad tussen de profielen kan aanbrengen. Je hoeft als amateur niet meer te raden of de muur perfect vlak gestuct is of dat er nog bulten en dalen zijn. De rei tussen de profielen bepaalt de exacte hoogte van de stuc en als er ergens nog ruimte onder de rei zit dan moet er op die plaats dus nog stuc bij. Als de muur perfect vlak is trek je de stucgeleideprofielen van de muur en vul je het ontstane gat op met stuc.

Je vergroot met deze techniek als stuc-noob aanzienlijk de kans dat je een strakke gladde muur krijgt. Verder is het natuurlijk belangrijk om goed te messen en sponsen en de muur netjes op te schuren. Voor een spiegelglad, poriënvrij en hard eindresultaat zet ik er altijd nog een dun laagje Knauf fix & finish op. Daarna is de muur sausklaar.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:42
Niet doen als je meteen een mooie gladde, rechte muur wilt.
Wel doen als je het leuk vindt om te leren en zelf iets in huis gedaan wilt hebben.

Ik heb slechte en goede ervaring met muren, de 1e 'klusser' liet de muren golvend en scheef achter, die heb ik na de helft eruit geschopt en de 2e heeft het perfect gedaan.
Ik denk echt dat het iets is waar je door het te doen steeds beter in wordt, 5 minuten Youtube kijken gaat niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:00
Ik heb inmiddel best een flinke delen gestuct, maar ik ik ben ook erg blij dat ik een deel uitbesteed heb. Alleen jammer dat de beste man mijn muren minder haaks heeft achtergelaten dan ze waren.

Mijn conclusie: leuk om een keertje te proberen als je huis leeg is, maar ook niet meer dan dat. Geeft vooral enorme rotzooi (helemaal wanneer je gaat schuren), is zwaar en secuur werk, het goed glad maken is zeker en kunst en het koste me vele meters om een beetje handig te worden.

Je hebt best veel gereedschap nodig (meerdere maten messen/rijlatten afhankelijk van je muren goede mixer en goede schuurmachine en afzuiging.

Als het je (grotendeels) om de finnacien gaat. Spendeer aub 20e de meter om het te laten doen. Dat zou mijn advies zijn, maar er zullen mensen zijn die het leuk vinden.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndocter
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-08 11:43
Ik heb zelf als doe het zelver in middels menig muurtje glad gemaakt.
Ik zou in dit geval de muur voorstrijken met stuc primer. Dan een laag roodband om het vlak te maken. Dat kan je eventueel helemaal glas schuren en klaar ben je. Je kan er ook nog een toplaag met bijvoorbeeld mp75 of fix en finish de muur nog een keer helemaal glad stucen. Verkijk je er niet op. Het is en blijft gewoon zwaar werk. En oefening baart kunst. Ik gebruik indien mogelijk liever stuc behang. Zelfde resultaat en minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 18:38
als klussende prutser ben ik erg fan van gipsplaten. Mijn stappenplan:
  1. Naden van de gipsplaten met gaas bedekken,
  2. vullen met fix & finish oid.
  3. Oneffenheden weghalen/schuren,
  4. Vullen met kant en klare finish pasta (die is 100% klontvrij en werkt geweldig)
  5. Oneffenheden weghalen/schuren,
  6. Vullen met kant en klare finish pasta
  7. Oneffenheden weghalen/schuren
  8. primer
  9. sausen
Na 3 lagen pijn zweet en moeite heb je echt een super strak resultaat.
Het schuren doe ik met een vlak schuurmachine. (let op je longen :+ )

Ja het kost vast meer moeite dan een stukadoor. maar het resultaat is dat zelfs met strijklicht er geen hobbel te vinden is als je het goed doet.

Enjoy the process :)

[ Voor 17% gewijzigd door gekke-gerrit op 29-07-2025 22:03 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Laatst online: 24-09 11:30
Je moet sowieso StucTV - Voor Stukadoors, Door Stukadoors op YouTube kijken voordat je gaat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:43

LankHoar

Langharig tuig

@l00zietje ik had ook nog nooit gestuct, maar in mijn eerste koopwoning een aantal maand geleden bijna alle wanden gedaan. Het ging hierbij niet om een naadloos resultaat, gezien ik er toch scan overheen wilde plakken (meningen zijn daar over verdeeld, ik vind het persoonlijk mooier met structuur scan), maar ik was zeker niet ontevreden met het resultaat. Zeker als het achter een kast is, is dit een mooie kans om het eens te proberen. Een stukadoorsmes heb je voor een tientje ongeveer, en een zakje roodband kost twee-drie tientjes, dus voor 40 euro kun je het proberen. En bevalt het dan echt niet, zelfs achter je kast? Dan kun je altijd nog een stukadoor inhuren om het nog eens te doen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 20:06
Is het een klein muurtje en heb je alle tijd en ruimte om rommel te maken, dan is het zeker een leuke uitdaging om zelf te stucen.
Het is geen rocketscience. Feitelijke is het gips tegen een muur aan gooien en recht over het vlak verdelen. Iedereen kan dat. Het is de ervaring, secuurheid en de keus van het materiaal dat het eindresultaat bepaald.
Je kan zoals hierboven al meerdere keren is aangegeven stucprofielen gebruiken. Ik heb dat zelf niet gedaan, maar de volgende keer ga ik dat zeker proberen.
Verder adviseer ik je om machinestuc mp75 te gebruiken. Dat is langer verwerkbaar, die extra tijd heb je zeer waarschijnlijk wel nodig.
Verder gebruik ik twee action flexibele wasmanden van 40 liter. Een voor de stuc en de ander voor water met een spons om je spullen mee schoon te maken. Leg uiteraard stucloper op de grond en trek schoenen aan met goed profiel. Verder zou ik niet meteen de langste afrijlat pakken, maar kies een formaat dat voor jou goed handelbaar is en past bij de afmeting van je werkstuk.

Als je alles nog moet aanschaffen, zou je wel ff de kosten hiervan en je eigen tijd tegen de kosten van het inhuren van klusser moeten zetten. Kijk dan of dat het je nog waard is.

Maar als je de tijd, ruimte en energie hebt. Zeker gewoon doen. Dan smaakt het biertje naar afloop extra goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
2 pagina's vol met goeie ideeën en of aanwijzingen, en de persoon die wil stucen heeft de biezen gepakt en ligt nu aan het Spaanse strand?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1