Geen internet, verhuisd naar pand met(semi)pro netwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:31
Mijn vraag:
*knip*. Voor het vragen om fysieke hulp is her forum niet bedoeld.

Ik woon antikraak en ben net verhuisd naar een pand wat een oude medische instelling is geweest. In de meterkast liggen 3 routers, twee 'rack modules', nog een Cisco kastje en een vrij grote ethernet switch. Alle wifi netwerken zijn hernoemd en komen niet overeen met de info op de achterkant van de routers, ik heb wel het wachtwoord van 1 van de routers geprobeerd op alle 4 de wifi netwerken maar ik kan met geen 1 wifi netwerk verbinding maken. Ik snap dat alles resetten een optie is, maar uiteindelijk wil ik internet gewoon bedraad gebruiken met mijn PC's.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Op onderstaande link zie je wat foto's van de situatie:
https://imgur.com/a/WzgUjwN

De eerste foto's zijn ethernet poorten/aansluitingen in mijn studio, de tweede foto is een wit Cisco kastje aan het plafond in mijn studio waarvan ik niet precies weet wat het is. De overige foto's zijn van de meterkast, er liggen drie Fritzboxen in waardoor ik denk dat de internet aanbieder glasvezel provider is. Ik had zelf Ziggo, maar toen ik dat probeerde over te zetten naar dit nieuwe adres kreeg ik de melding dat er nog geen aansluiting was.

Er ligt een KPN boekje in de meterkast en een geplastificeerde kaart van KPN met een QR code er op, maar als je die scant word je door gestuurd naar een pagina van KPN met algemene info over glasvezel. Ik heb KPN vandaag gebeld, maar ze kunnen geen verbinding of abonnement vinden op dit adres. Wel gaf de klantenservice aan dat het om een zakelijk abonnement/account zou kunnen gaan, maar dat kunnen ze niet inzien.

Mijn medebewoner heeft vandaag even zijn laptop met een ethernet kabel aan de router gehangen en toen had hij gewoon een internet verbinding. Dus de verbinding is gewoon nog actief, van welke provider deze dan ook moge zijn. Maar goed, ik heb alleen desktops en de wifi werkt ook niet dus in de praktijk hebben we er zo niks aan. We weten nu alleen dat de verbinding werkt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Mijn mede bewoner wilde zelf wat dingen proberen, met als resultaat dat er op het grijze Cisco rack module nu geen wit lampje meer brand maar een oranje. We hebben dus van alles geprobeerd en logisch proberen te redeneren, maar dit gaat mijn en zijn 'expertise' ver te buiten. Ik ben aardig met computers, maar netwerken weet ik vrij weinig van. En zeker op deze schaal, tot nu toe heb ik nooit meer dan 1 router in een woonhuis aangesloten en beheerd.

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat mijn mede Tweakers hier iets mee kunnen. Wellicht is het 'online' op te lossen, maar ik heb zo het gevoel dat ik iemand nodig heb om er hier naar te kijken irl.

Als jullie meer info nodig hebben, laat het me weten en dan zal ik dit graag verstrekken.

Voor nu bedankt voor het lezen iig! :*)

[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 29-07-2025 06:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 19:26
Klinkt als leuk knutsel werk.

Ik zie op je wall-outlet A001 staan, die gaat denk ik naar het patch rek (1-24). Dan denk ik dat je A001 verbinding naar 001 gaat ik het patch rek.

Als van het patch rack 001 naar je fritzbox een UTP kabel aansluit, dan zou je rechtstreeks om je router moeten zitten bekabeld.

Denk ik! Als ik het zo zie op de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ja 1 module (patch rack) heeft al die A-codes er opstaan, die corresponderen met de aansluitingen in de studio's. Ik heb A03 en A04 en mijn medebewoner heeft geloof ik A07 en A08. We hebben dat ook proberen te testen, om de A03 en 04 direct aan te sluiten op de (ik denk) 'hoofd' router. Ik kreeg op een gegeven moment wel het icoontje dat ik verbonden was met een netwerk op mijn PC, maar geen verbinding met het internet.

Maar die grijze Cisco module had eerst dus een wit lampje branden en nu dus oranje, dus ik denk dat we iets verkeerd gedaan hebben...

Ik ga morgen even jouw tip testen, kijken of dat iets doet! Bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
Umm komt me bekend voor. Die codes gebruikte een klant van mijn vorige werkgever. Was nog een zorginstelling ook.

Ik zie 3x een fritz!box. Die info led geeft aan of je internet op dat modem hebt (bij de standaard config). Als die groen is, is het goed.
Sluit daar je muur aansluiting op aan.

De apparatuur die je in de meterkast heb is van Cisco Meraki. Dat kan je alleen vanuit de cloud met een account waar de hardware aan gekoppeld is. Waarschijnlijk zitter er allemaal vlans op en nog dingen met een firewall en/of SDwan/VPN koppelingen. Denk niet dat je dat moet willen. Het access point heeft ook een controller nodig. Dus heb je ook niets aan....
Als het lampje oranje is, is er iets niet goed. Meer zegt het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
ewoutw schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:12:
Umm komt me bekend voor. Die codes gebruikte een klant van mijn vorige werkgever. Was nog een zorginstelling ook.
Wellicht een vast systeem wat ze hanteren dan of zo? :)

Mijn medebewoner zei ook dat dat in deze regio allemaal dezelfde instelling/aanbieder is, kan nu even niet op de naam komen en ik kom zelf oorspronkelijk niet uit deze regio.
Ik zie 3x een fritz!box. Die info led geeft aan of je internet op dat modem hebt (bij de standaard config). Als die groen is, is het goed.
Sluit daar je muur aansluiting op aan.
Dat heb ik gedaan en dan geeft Windows idd aan dat ik verbonden ben met een/het netwerk, maar ik heb nog geen internet. Wellicht zit ik nog achter een firewall of zo? Ik heb nog wat meer foto's gemaakt om de situatie wellicht wat te verduidelijken, maar gezien het feit dat de Fritzbox gewoon een groen lampje heeft en werkt zal dat toch wel allemaal goed zijn:

https://imgur.com/a/iQAFbVg

Dus die rode ethernet kabel die op dat zwarte kastje zit waar de glasvezel binnenkomt heb ik op de DSL poort van de Fritzbox aangesloten. Wel valt me op dat het 'alarm' lampje brand op dat zwarte kastje...

En dan zit er nu nog een groene kabel in de WAN poort, die gaat naar dat kleine grijze Cisco kastje en daarin zit nog een groene ethernet kabel (zoals te zien op de 1 na laatste foto) en die gaat weer naar die grote Cisco rack module (patch rek?). En aangezien we die apparatuur niet kunnen gebruiken vermoed ik dat daar wellicht nog iets verandert moet worden als ik je goed begrijp?
De apparatuur die je in de meterkast heb is van Cisco Meraki. Dat kan je alleen vanuit de cloud met een account waar de hardware aan gekoppeld is. Waarschijnlijk zitter er allemaal vlans op en nog dingen met een firewall en/of SDwan/VPN koppelingen. Denk niet dat je dat moet willen. Het access point heeft ook een controller nodig. Dus heb je ook niets aan....
Als het lampje oranje is, is er iets niet goed. Meer zegt het eigenlijk niet.
Dus die grijze rack unit is dus helemaal niet belangrijk verder (voor mij/ons)? Die A-codes staan namelijk op die zwarte Systimax unit die er onder hangt. Die heb ik dus met mijn A-codes verbonden naar de router wat leidde tot verbinding tot het netwerk.

Dus we zijn al een heel eind, nu nog daadwerkelijk internet! :9

Bedankt voor de hulp zover, hopelijk kunnen we het laatste stapje ook nog maken! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dfainher schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:21:
Dus die rode ethernet kabel die op dat zwarte kastje zit waar de glasvezel binnenkomt heb ik op de DSL poort van de Fritzbox aangesloten. Wel valt me op dat het 'alarm' lampje brand op dat zwarte kastje...
Je hebt glasvezel en steekt de stekker in de DSL poort. 8)7 Die rode kabel hoort in de WAN(blauw) van een van de fritzbboxen.
dfainher schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:21:
[...]

En dan zit er nu nog een groene kabel in de WAN poort, die gaat naar dat kleine grijze Cisco kastje en daarin zit nog een groene ethernet kabel (zoals te zien op de 1 na laatste foto) en die gaat weer naar die grote Cisco rack module (patch rek?). En aangezien we die apparatuur niet kunnen gebruiken vermoed ik dat daar wellicht nog iets verandert moet worden als ik je goed begrijp?
Op je eerste foto zit er geen groene kabel in de wan-poort, die zit in de lan-poort. Alle grijze Cisco/Meraki apparatuur kan je uitschakelen, hier kan je zelf niets mee en met een beetje mazzel krijgt de beheerder daar van een storingsmelding en komt vervolgens langs waarop jij hulp kan vragen.

[ Voor 48% gewijzigd door jadjong op 29-07-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dfainher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:23:

Mijn medebewoner heeft vandaag even zijn laptop met een ethernet kabel aan de router gehangen en toen had hij gewoon een internet verbinding. Dus de verbinding is gewoon nog actief, van welke provider deze dan ook moge zijn.
Wellicht een tip:
Als je een werkende verbinding naar buiten hebt, en je doet een tracert 8.8.8.8
Dan zie je vaak al heel snel welke ISP daar achter zit.

Als ik vanaf mijn LAN een tracert naar buiten doe, zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\>tracert 8.8.8.8

Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  fritz.box [local IPv4]
  2     4 ms     1 ms     1 ms  195-190-228-7.fixed.kpn.net [195.190.228.7]
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     *        *        *     Request timed out.
  5     6 ms     5 ms     5 ms  142.251.54.211
  6     7 ms     6 ms     5 ms  172.253.71.201
  7     8 ms     6 ms     5 ms  dns.google [8.8.8.8]

Trace complete.

M.a.w. ik maak dus gebruik van KPN als ISP. En dat is correct. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
De rode kabel van de glas kastje (NTU) moet in de wan van de fritz!box. Die is meestal blauw. Dan kan je lan1 t/m lan 4 gebruiken voor internet. Deze zijn meestal geel.
xDSL is de techniek voor internet over de telefoon kabel.

Ik vrees alleen dat het alarm lampje niet brand omdat het verkeerd is aangesloten. Maar eerder omdat er geen licht op de vezel zit.

uit de foto kan je opmaken dat de NTU Stroom heeft, maar geen verbinding met de centrale. Dus daar ga je geen internet overheen krijgen....

Verder geeft de Power led van de fritz!box alleen maar aan dat die stroom heeft.
De info led is afhanklijk van de configuratie. Ik dacht dat het standaard was of die toegang tot internet heeft.

Maar dat hoeft het niet te betekenen. Misschien heeft iemand hem wel zo geconfigureerd dat het betekend dat er nieuwe voicemail bericht is ingesproken 8)7. Ik zou daar dus niet blind van uit gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door ewoutw op 29-07-2025 11:01 . Reden: Toevoeging Ledstatus Fritz!box ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:01
dfainher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:23:
Mijn vraag:
[mbr]*knip*. Voor het vragen om fysieke hulp is her forum niet bedoeld.
[/]

Mijn medebewoner heeft vandaag even zijn laptop met een ethernet kabel aan de router gehangen en toen had hij gewoon een internet verbinding. Dus de verbinding is gewoon nog actief, van welke provider deze dan ook moge zijn. Maar goed, ik heb alleen desktops en de wifi werkt ook niet dus in de praktijk hebben we er zo niks aan. We weten nu alleen dat de verbinding werkt.
Ik zou niet moeilijker maken dan dat het is, even kijken of je uit de fritzbox direct internet krijgt via de kabel. Mocht dat zo zijn domme switch halen bij de action, en dan gewoon vanuit die switch patchen naar de patch poorten. :) eventueel iets van een accespoint kopen die je wifi geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
jadjong schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Je hebt glasvezel en steekt de stekker in de DSL poort. 8)7 Die rode kabel hoort in de WAN(blauw) van een van de fritzbboxen.
Ok ik heb die rode kabel nu in de WAN poort gestopt, dit leidde er toe dat ik voor eventjes de melding kreeg dat ik verbinding had met het internet. Maar nog steeds laadde er geen enkele internet pagina in...

[...]
Op je eerste foto zit er geen groene kabel in de wan-poort, die zit in de lan-poort. Alle grijze Cisco/Meraki apparatuur kan je uitschakelen, hier kan je zelf niets mee en met een beetje mazzel krijgt de beheerder daar van een storingsmelding en komt vervolgens langs waarop jij hulp kan vragen.
Hmmm dat is wel slim idd haha, dat ga ik even proberen. En wellicht zorgt al die extra apparatuur nog voor een probleem zolang deze aan staan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
ewoutw schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:57:
De rode kabel van de glas kastje (NTU) moet in de wan van de fritz!box. Die is meestal blauw. Dan kan je lan1 t/m lan 4 gebruiken voor internet. Deze zijn meestal geel.
xDSL is de techniek voor internet over de telefoon kabel.

Ik vrees alleen dat het alarm lampje niet brand omdat het verkeerd is aangesloten. Maar eerder omdat er geen licht op de vezel zit.

uit de foto kan je opmaken dat de NTU Stroom heeft, maar geen verbinding met de centrale. Dus daar ga je geen internet overheen krijgen....

Verder geeft de Power led van de fritz!box alleen maar aan dat die stroom heeft.
De info led is afhanklijk van de configuratie. Ik dacht dat het standaard was of die toegang tot internet heeft.

Maar dat hoeft het niet te betekenen. Misschien heeft iemand hem wel zo geconfigureerd dat het betekend dat er nieuwe voicemail bericht is ingesproken 8)7. Ik zou daar dus niet blind van uit gaan.
Maar toen mijn medebewoner zijn laptop direct op die 'hoofd' router aan sloot had hij gewoon internet. Dus het lijkt allemaal 'gewoon' te werken toch?

Het is meer de hele infrastructuur eromheen die wellicht niet helemaal correct is aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
dfainher schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Maar toen mijn medebewoner zijn laptop direct op die 'hoofd' router aan sloot had hij gewoon internet. Dus het lijkt allemaal 'gewoon' te werken toch?

Het is meer de hele infrastructuur eromheen die wellicht niet helemaal correct is aangesloten...
Wat is de hoofd router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
ehtweak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Wellicht een tip:
Als je een werkende verbinding naar buiten hebt, en je doet een tracert 8.8.8.8
Dan zie je vaak al heel snel welke ISP daar achter zit.

Als ik vanaf mijn LAN een tracert naar buiten doe, zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\>tracert 8.8.8.8

Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  fritz.box [local IPv4]
  2     4 ms     1 ms     1 ms  195-190-228-7.fixed.kpn.net [195.190.228.7]
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     *        *        *     Request timed out.
  5     6 ms     5 ms     5 ms  142.251.54.211
  6     7 ms     6 ms     5 ms  172.253.71.201
  7     8 ms     6 ms     5 ms  dns.google [8.8.8.8]

Trace complete.

M.a.w. ik maak dus gebruik van KPN als ISP. En dat is correct. :)
Kan ik dat in Linux in de Terminal ook gewoon doen, ik heb namelijk zelf geen laptop en mijn medebewoner draait volgens mij Ubuntu op zijn laptop. Dus zodra hij thuis is zouden we dat even kunnen testen.

Als ik de ISP weet dan kan ik ze bellen en kan er wellicht iemand komen om de boel te fixen :)

edit: als ik Google zie ik dat het command voor Linux 'traceroute' is, dus ik neem aan dat het command 'traceroute 8.8.8.8' dan tot dezelfde info zou moeten leiden...

[ Voor 6% gewijzigd door dfainher op 29-07-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Nou er liggen er 3, dus ik denk dat die andere 2 dan als access points fungeren of zo? Vandaar dat ik de router waar de rode ethernet kabel van het glasvezel kastje naar de WAN aangesloten is de 'hoofd' router noemde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
dfainher schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:10:
[...]
Kan ik dat in Linux in de Terminal ook gewoon doen, ik heb namelijk zelf geen laptop en mijn medebewoner draait volgens mij Ubuntu op zijn laptop. Dus zodra hij thuis is zouden we dat even kunnen testen.

Als ik de ISP weet dan kan ik ze bellen en kan er wellicht iemand komen om de boel te fixen :)

edit: als ik Google zie ik dat het command voor Linux 'traceroute' is, dus ik neem aan dat het command 'traceroute 8.8.8.8' dan tot dezelfde info zou moeten leiden...
traceroute

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
dfainher schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Nou er liggen er 3, dus ik denk dat die andere 2 dan als access points fungeren of zo? Vandaar dat ik de router waar de rode ethernet kabel van het glasvezel kastje naar de WAN aangesloten is de 'hoofd' router noemde...
Waarschijnlijk heb je drie fritzboxen omdat er ook drie lijnen actief waren. Glasvezel, met DSL als backup en misschien nog een tweede DSL voor een dienst die zijn eigen verbinding vereist. Je schreef eerder iets over medische instelling, daar is het niet vreemd om patienten-data en de rest van elkaar te scheiden door fysiek twee netwerken te installeren.

Neem de fritzbox waar je buurman succes mee had en gebruik die om verder je eigen netwerk met eigen apparatuur op te bouwen. Misschien kan je die zwarte Cisco (SG-xxx) nog resetten, dan heb je een 24 poorts switch die gewoon switcht. De grijze Meraki zijn helaas afval zonder het bijbehorende online account.

[ Voor 18% gewijzigd door jadjong op 29-07-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
jadjong schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Waarschijnlijk heb je drie fritzboxen omdat er ook drie lijnen actief waren. Glasvezel, met DSL als backup en misschien nog een tweede DSL voor een dienst die zijn eigen verbinding vereist. Je schreef eerder iets over medische instelling, daar is het niet vreemd om patienten-data en de rest van elkaar te scheiden door fysiek twee netwerken te installeren.

Neem de fritzbox waar je buurman succes mee had en gebruik die om verder je eigen netwerk met eigen apparatuur op te bouwen. Misschien kan je die zwarte Cisco (SG-xxx) nog resetten, dan heb je een 24 poorts switch die gewoon switcht. De grijze Meraki zijn helaas afval zonder het bijbehorende online account.
Die andere 2 zijn via DSL aangesloten idd, buurman zei ook al iets in de trant van dat die andere routers waarschijnlijk een andere (secundaire) functie hadden. Of idd voor patiënten data te scheiden zoals jij zegt.

Ik heb die Meraki en dat andere Cisco kastje al los gekoppeld iig, ik zal de 'glasvezel' router en die SG unit even van het stroom afhalen en weer opnieuw aansluiten. Kijken of dat nog iets doet, ik kreeg net wederom de melding in Windows dat ik verbonden was met het netwerk en internet toegang had maar ik kon wederom geen internet pagina bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
Er zijn 3 modems, waarschijnlijk ook 3 verbindingen. Maar dat betekend niet dat ze ook alle 3 over glasvezel lopen.

Ik zou eens goed kijken hoe het aangesloten zit. Zijn er afspraken gemaakt over het internet. Als ik een organisatie ben zeg ik mijn internet op als ik het pand verlaat (en haal mijn apparatuur op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ewoutw schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:34:

Ik zou eens goed kijken hoe het aangesloten zit. Zijn er afspraken gemaakt over het internet. Als ik een organisatie ben zeg ik mijn internet op als ik het pand verlaat (en haal mijn apparatuur op).
Dat is de theorie. :+ In de praktijk worden er verbindingen afgesloten terwijl lokaal personeel niet eens weet dat hun vestiging gaat sluiten of kan je apparatuur in de bouwkeet ophalen want het pand ligt al tegen de vlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
ewoutw schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:34:
Er zijn 3 modems, waarschijnlijk ook 3 verbindingen. Maar dat betekend niet dat ze ook alle 3 over glasvezel lopen.

Ja die andere 2 zijn via DSL verbonden, je zou idd zeggen dat als een organisatie vertrekt dat ze hun zaakjes opzeggen. Maar als bijv. de gemeente eigenaar is en ze weten dat ze er mensen in willen plaatsen om te voorkomen dat het pand gekraakt kan worden. Dan kunnen ze beslist hebben om die zaken gewoon door te laten lopen (of gewoon vergeten zijn om het op te zeggen) zodat wij als bewoners internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DheeradjS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-09 08:47
Even terug naar de basis. Je geeft aan dat het Anti-Kraak is.

Heb je contact gehad met de verhuurder? Ik heb vaker opstellingen gezien voor Anti-Kraak waar de verhuurder de internet verbinding regelt en het interne netwerk beheerd( al dan niet via een externe IT beheerder)

Die Cisco apparatuur is van Meraki, en was actief voordat er aan de kabels is gezeten, dus iemand beheerd die apparatuur en betaald de licenties er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit voelt toch als 'internet' pakken van iemand anders.
Je hebt geen idee hoe het gebruikt is; een glaslijn kan ook een directe verbinding zijn met een andere locatie.
Als je niet de contractpartij bent; zou geen enkele helpdesk je moeten helpen.
Als iemand nog betaald voor deze voorziening zou hij/zij dat moeten beëindigen.

Ik zit niet in jouw situatie, maar zou onafhankelijk willen zijn - en kies voor een eigen 4/5g sim kaart die overal werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 17:09
DheeradjS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:30:
Heb je contact gehad met de verhuurder?
Dit dus. Ik zie 3 mogelijkheden.:
  1. Er ligt internet, en het is nodig voor het een of ander- > de verhuurder gaat het niet waarderen als jij er aan gaat sleutelen.
  2. Er lig internet, maar het is niet nodig -> dikke kans dat het snel afgesloten wordt.
  3. De verhuurder heeft speciaal voor jullie internet aangelegd/laten liggen -> dan kan de verhuurder je ook vertellen wat je doen moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 10:04

Audi-Arjan

★★★★★

Paar dingen. Je woont antikraak, dus tegen een minimaal bedrag. Dan kan je toch bijvoorbeeld klik & klaar van Odido nemen? Kost 25 euro. Is letterlijk Klik & Klaar.

Verder, wat eerder al een paar keer is gezegd, die Cisco Meraki AP's kun je vergeten. Daar kun je helemaal niks mee. Dus.. volgende punt.

Je zegt dat je buurman met een rechtstreekse kabel in de router wel internet heeft. Dan moet je op die poort van de router een switch (10 euro bij de Action) aansluiten.
Op die switch patch je vervolgens de benodigde A1 t/m9 poorten in jullie huizen.

Bedenk je wel dat je dan 1 "groot" netwerk hebt, je kunt dus apparaten van je buren bereiken en andersom.
Daarnaast, de IT afdeling die het beheer deed gaat de verbinding ooit opzeggen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 23:09
Je internet zal niet gaan werken: Er staat geen signaal op je ont, deze is dus niet aangemeld op het netwerk. (alarm led moet UIT zijn).

Gezien je antikraak zit, is een vast abbo afsluiten geen goed idee: Je zit er namelijk een jaar aan vast. Zoals arjan hierboven aangeeft klik en klaar, zelfs maandelijks opzegbaar en je hebt al deze houtje touwtje kabels niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
DheeradjS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:30:
Even terug naar de basis. Je geeft aan dat het Anti-Kraak is.

Heb je contact gehad met de verhuurder? Ik heb vaker opstellingen gezien voor Anti-Kraak waar de verhuurder de internet verbinding regelt en het interne netwerk beheerd( al dan niet via een externe IT beheerder)

Die Cisco apparatuur is van Meraki, en was actief voordat er aan de kabels is gezeten, dus iemand beheerd die apparatuur en betaald de licenties er van.
Ja zeker, ik 'huur' al bijna 4 jaar via hun en dit is nu mijn derde pand. Alleen de vorige panden waren gewoon woonhuizen, dus die situatie was heel anders. Maar de beheerder (verhuurder) weet niet veel tot niks en het interesseert ze niet zo heel veel. Deze vorm van wonen betekent vooral, hier heb je de sleutel, geen teringzooi maken en je eigen dingen regelen en ons zo min mogelijk lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Blasterxp schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:56:
Dit voelt toch als 'internet' pakken van iemand anders.
Je hebt geen idee hoe het gebruikt is; een glaslijn kan ook een directe verbinding zijn met een andere locatie.
Als je niet de contractpartij bent; zou geen enkele helpdesk je moeten helpen.
Als iemand nog betaald voor deze voorziening zou hij/zij dat moeten beëindigen.

Ik zit niet in jouw situatie, maar zou onafhankelijk willen zijn - en kies voor een eigen 4/5g sim kaart die overal werkt.
Nee we mogen het internet gewoon gebruiken, dat is duidelijk aangegeven. Maar het werkend krijgen is je eigen probleem. Ik zit nu idd met m'n telefoon als hotspot, maar dat vind ik toch niet echt ideaal. Ik vind t ook helemaal niet erg om zelf een abonnement af te sluiten, maar als hier gewoon iets werkends ligt is dat een beetje zonde. Dus even proberen om dit aan de gang te krijgen en als het echt niet lukt kan ik zelf nog iets afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
locke960 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:37:
[...]

Dit dus. Ik zie 3 mogelijkheden.:
  1. Er ligt internet, en het is nodig voor het een of ander- > de verhuurder gaat het niet waarderen als jij er aan gaat sleutelen.
  2. Er lig internet, maar het is niet nodig -> dikke kans dat het snel afgesloten wordt.
  3. De verhuurder heeft speciaal voor jullie internet aangelegd/laten liggen -> dan kan de verhuurder je ook vertellen wat je doen moet.
Het is nummer 3 (laten liggen, duidelijk aangegeven), maar hoe je het werkend krijgt liggen hun niet wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
torretje2012 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:11:
Je internet zal niet gaan werken: Er staat geen signaal op je ont, deze is dus niet aangemeld op het netwerk. (alarm led moet UIT zijn).

Gezien je antikraak zit, is een vast abbo afsluiten geen goed idee: Je zit er namelijk een jaar aan vast. Zoals arjan hierboven aangeeft klik en klaar, zelfs maandelijks opzegbaar en je hebt al deze houtje touwtje kabels niet meer nodig.
KPN glasvezel heeft ook een optie om per maand op te zeggen, maar dan betaal je gewoon meer en krijg je geen korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Audi-Arjan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:56:
Paar dingen. Je woont antikraak, dus tegen een minimaal bedrag. Dan kan je toch bijvoorbeeld klik & klaar van Odido nemen? Kost 25 euro. Is letterlijk Klik & Klaar.
Klopt, ik vind het ook helemaal niet erg om zelf een abonnement af te sluiten. Maar als er als iets ligt wat gewoon werkt, dan is het een beetje zonde om er nog een abonnement langs af te sluiten imho.
Je zegt dat je buurman met een rechtstreekse kabel in de router wel internet heeft. Dan moet je op die poort van de router een switch (10 euro bij de Action) aansluiten.
Op die switch patch je vervolgens de benodigde A1 t/m9 poorten in jullie huizen.
Ik heb zelf sowieso nog 2 Netgear switches liggen, dus dit klinkt als een goede optie! Die ga ik dadelijk even testen, bedankt voor de tip!
Bedenk je wel dat je dan 1 "groot" netwerk hebt, je kunt dus apparaten van je buren bereiken en andersom.
Dat zou wel een (klein) nadeel zijn idd, maar dat is denk ik wel te overzien. Kans is aanwezig dat de andere 2 bewoners niet zo heel veel behoefte hebben aan (snel/vast) internet (of computer nerd/gamer zijn zoals ik). Buurman nummer 1 heeft een unlimited data bundel op z'n telefoon en buurman/vrouw 2 moet nog komen.
Daarnaast, de IT afdeling die het beheer deed gaat de verbinding ooit opzeggen natuurlijk.
Nee er is echt duidelijk aangegeven dat we dit internet mogen gebruiken, het werkend krijgen maken zij zich echter niet druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mart.v.o
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 15:21
dfainher schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:00:

Ik heb zelf sowieso nog 2 Netgear switches liggen, dus dit klinkt als een goede optie! Die ga ik dadelijk even testen, bedankt voor de tip!
Wat je zou kunnen proberen als je internet hebt op het moment dat je via de hoofdrouter bent verbonden is om de drie fritzboxen te resetten (Mits toegestaan, wat mij nog niet helemaal duidelijk is) en dus per studio 1 Fritzox te gebruiken. Zo kan je het nog een beetje gescheiden houden.

Je kan evt die fitzboxen dan langs de wandpoorten gebruiken ipv in de meterkast om dus ook wifi te hebben.

Wat die andere al aangaven is dat die Cisco apparatuur niet meer in te stellen is. Er is een grote kans dat er bepaalde firewall regels of andere dingen zijn ingesteld waardoor je connectiviteit wordt beperkt tot bijv alleen 443 (https). Dus als je het glasvezel signaal via de ONT direct naar de fritzbox werkend krijgt en dus niks van de cisco apperatuur gebruikt heb je iets meer vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfainher
Mart.v.o schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Wat je zou kunnen proberen als je internet hebt op het moment dat je via de hoofdrouter bent verbonden is om de drie fritzboxen te resetten (Mits toegestaan, wat mij nog niet helemaal duidelijk is) en dus per studio 1 Fritzox te gebruiken. Zou kan je het nog een beetje gescheiden houden.
Wat de beheerder/verhuurder wil is dat je vooral zoveel mogelijk zelf regelt en hun zo min mogelijk lastig valt. Ze hebben duidelijk aangegeven dat we het internet mochten gebruiken (inbegrepen in de huur), dus daar waren ze heel duidelijk in. Dus als zij het niet willen of kunnen regelen, dan mag ik het dus zelf regelen. Je hebt best wel wat vrijheden, je moet er gewoon geen teringzooi van maken.
Je kan evt die fitzboxen dan langs de wandpoorten gebruiken ipv in de meterkast om dus ook wifi te hebben.
Dat is ook wel een goeie ja, die andere 2 worden toch niet gebruikt dus dan kunnen dan als router/access point in de studio's gebruikt worden. Bedankt voor de tip! :)
Wat die andere al aangaven is dat die Cisco apparatuur niet meer in te stellen is. Er is een grote kans dat er bepaalde firewall regels of andere dingen zijn ingesteld waardoor je connectiviteit wordt beperkt tot bijv alleen 443 (https). Dus als je het glasvezel signaal via de ONT direct naar de fritzbox werkend krijgt en dus niks van de cisco apperatuur gebruikt heb je iets meer vrijheid.
Ja precies, die heb ik ook al uitgezet en de benodigde (ethernet) kabels gaan dan direct in de Fritzbox of switch.
Pagina: 1