Mogelijke vochtproblemen houtskeletbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:36
Momenteel heb ik een verbouwing en wordt er een aanbouw geplaatst in houtskelet. Hiervoor is een nieuwe betonnen fundering gestort waar een 'omgedraaide vloer' op komt.

De opbouw van de vloer van boven naar beneden:
- Afwerkingsvloer
- Anhydrietvloer met vloerverwarming
- PIR
- Beton
- Bouwfolie
- Zand

De isolatie komt dus bovenop het beton. Hierdoor blijft het beton koud en is effectief gezien buiten. De buitenmuren zijn van CLS'en (184mm) en een opgemetseld muurtje. Tussen de CLS'en komt een minerale wolisolatie.

De bouwers zijn al een eindje met het houtskelet en gaan na de bouwvak verder met het dak. De vloer, isolatie en afwerking komen daarna pas. Ik kan dus nog e.e.a. doen aan de opbouw.

De opbouw is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVl3lx_U5HoI8fxOi6NinHqcv-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gbwxxJafUjXBKSsqDsTuVO9K.png?f=user_large

Ik voorzie mogelijk een probleem met de voetplaat van de houtskeletwand doordat de betonslab niet kan drogen, behalve richting het hout. Omdat er ook nog isolatie en dpc rondom het hout zit, kan vocht in het beton nergens heen en ben ik bang dat de voetplaat nat wordt en dit ook blijft.

Ik vind het lastig om te bedenken hoe ik de DPC waterdicht kan maken tegen de bouwfolie van het beton. Het idee was om dit dicht te kitten zodat er geen vocht uit het zand in het beton kan komen.

DPC onder de voetplaat doen is ook niet echt een optie meer, omdat de dakbalken ook al op de wanden liggen en dit een ingrijpend klusje wordt. De voetplaten zijn wel behandeld met 1 laag menie aan de onderzijde.

Het probleem uitgelegd in een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuFyNzdwgleIOgYy4NzW9AheZaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QyjKIDFeF03YqcpkYIo6gzjG.png?f=user_large

Mijn vraag: Maak ik me onnodig druk, of moet ik hier nog iets mee? Hou zouden jullie dit aanpakken?

Edit: Op dit moment staan alleen nog maar de houten wanden met hierop de dakbalken en de dampopen folie buiten. Nog geen isolatie of afwerking op de wanden.

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Gniels op 28-07-2025 21:54 ]

PHILIPS Motional Feedback 544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
de isolatie is minerale wol en als het goed is is er naar buiten toe dampopen gewerkt. dus drogen za het wel.
weet je zeker dat er geen dpc onder die voetplaat zit dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gniels
Dat is inderdaad waar, vocht zou kunnen migreren via de wand naar buiten toe. Dan moet ik dus wel het gedeelte achter het stenen wandje sowieso met wol isoleren. Ik twijfelde nog over PIR gezien de verminderde dikte achter de stenen.

Ik weet zeker dat er niks onder het hout ligt. Op sommige plekken staat het houtskelet ook op opvulplaatjes, omdat de betonslab niet 100% waterpas is. Daar kan ik het goed zien.

Die opvulplaatjes zijn gewoon reststukjes hout, misschien moet ik die sowieso vervangen voor plastic shims en de leegte opvullen met specie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Menie is oranje grondverf en heeft eigenlijk geen extra bescherming meer sinds er geen lood meer in mag zitten. heb jij details of werk van deze partij gezien voordat ze gingen bouwen, het klinkt allemaal alsof er zo goedkoop mogelijk gebouwd moet worden. geen stelspecie, geen steenachtig materiaal tot boven het maaiveld., geen pdc (kost niets) geen geimpregneerd hout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gniels
De bouwer is een bekende van me, van tevoren heb ik niet veel relevant werk gezien maar deze partij werkt veel met houtskeletbouw, dat wekte wel vertrouwen op. Tot nu toe hebben ze in mijn ogen wel goed werk geleverd.

Er komt wel steenachtig materiaal tot boven het maaiveld, dat zijn de bakstenen van de tekening.

Wat zouden jouw aanbevelingen zijn op dit punt? Alleen de houten wanden en dakbalken staan er momenteel nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Het kost je wel wat, maar laat een locale bouwkundig adviseur jou adviseren dan krijg alles zwart op wit voor als het later toch mis gaat met houtrot, schimmel e.d.
Ik heb nog nooit gezien dat de houtskelet opbouw onder het maaiveld wordt opgezet...
Bouwt de aannemer vaker met dit systeem? worden de hsb elementen in een werkplaats gemaakt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gniels
Dat is denk ik wel een goed advies. Ik ga het sowieso voorleggen aan de aannemer om te kijken hoe zij reageren en met mijn bedenkingen omgaan.

De hsb elementen worden ter plaatse gemaakt. De aannemer bouwt vaker hsb aanbouwtjes, maar ik weet niet of dit dan op exact dezelfde wijze gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is er bewust gekozen om het beton zelf niet te isoleren? Waarom ligt er geen EPS onder het betondek?
Want dan had je het beton niet meer opgesloten met PIR namelijk. Maar goed. Daar heb je nu weinig meer aan.

Qua opbouw. Zit er ook nog een laag foamglas tussen toevallig?
De DPC folie had eigenlijk vlak op de vloer moeten liggen om juist optrekkend vocht tegen te gaan richting het hout. Ook dat is lastig aan te passen nu, niet onmogelijk maar wel lastig. Menie is niet voldoende om het hout volledig te beschermen.

Is het betondek nu wel afgeschermd maar wel open? Beton droogt gedurende maanden volledig. Je hebt ongeveer 1 maand nodig voordat het grote deel van het vocht eruit is. En je hebt wel folie onder het beton dus als het goed is krijg je geen optrekkend vocht meer. Dus gezien de bouwvak die ertussen zit vermoed ik dat het beton voldoende tijd krijgt om te drogen om grote problemen te voorkomen.
Ik neem ook wel aan dat je geen zeer vochtige grond hebt rondom deze bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-09 11:27
Je houtskeletbouw zou ik zeker niet onder maaiveld aanbrengen. Hoe goed de bedoelingen zijn met folies en dergelijke, het blijft kwetsbaar en risicovol..
Je kunt het heel simpel oplossen door op te metselen en foamglas als koudebrugonderbreking. Met je DPC slabbe de bovenkant van het metselwerk afdekken en daarop de HSB.
Je HSB kun je vastmaken met lange draadeinden in de fundering, inlijmen voor het metselwerk, en dan inmetselen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gniels
BlueKeenan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:04:
Is er bewust gekozen om het beton zelf niet te isoleren? Waarom ligt er geen EPS onder het betondek?
Dat is wel bewust gedaan, de aanbouw zit aan een oud huis (bj ±1900) vast. De nieuwe fundering is met zwaar betonijzer vastgezet aan de oude, zodat het één groot geheel vormt. Op de nieuwe betonvloer zijn ook nog stalen kolommen gezet die ook (mede) als steun fungeren voor een stalen ligger van de bovenverdieping. De binnenmuren worden ook van hout opgebouwd met voorzetwanden en zo creëren we een mooi geheel met zeer weinig koudebruggen. (een soort huis in een huis)
Qua opbouw. Zit er ook nog een laag foamglas tussen toevallig?
De DPC folie had eigenlijk vlak op de vloer moeten liggen om juist optrekkend vocht tegen te gaan richting het hout. Ook dat is lastig aan te passen nu, niet onmogelijk maar wel lastig. Menie is niet voldoende om het hout volledig te beschermen.
Het hout staat nu koud op het beton, waardoor ook mijn twijfels zijn ontstaan.
(...) gezien de bouwvak die ertussen zit vermoed ik dat het beton voldoende tijd krijgt om te drogen om grote problemen te voorkomen.
Ik neem ook wel aan dat je geen zeer vochtige grond hebt rondom deze bouw?
Dat klopt wel, het is nu al wel een maand open. De grond is ook niet erg vochtig, het huis ligt ongeveer 1 a 2 meter hoger dan de rest van het dorp.
Mjier schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:22:
Je houtskeletbouw zou ik zeker niet onder maaiveld aanbrengen. Hoe goed de bedoelingen zijn met folies en dergelijke, het blijft kwetsbaar en risicovol..
Je kunt het heel simpel oplossen door op te metselen en foamglas als koudebrugonderbreking. Met je DPC slabbe de bovenkant van het metselwerk afdekken en daarop de HSB.
Je HSB kun je vastmaken met lange draadeinden in de fundering, inlijmen voor het metselwerk, en dan inmetselen.
De oplossing met foamglas en stenen is ook al in me opgekomen. Nu alleen nog maar de wanden met dakbalken staan is het misschien toch beter om de boel weer te demonteren, de wanden in te korten en een stenen basis te plaatsen. Ik zal dit meenemen naar de aannemer, bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat drogen van dat beton zal wel los lopen. Beton is een vrij waterdicht materiaal waar na verloop van tijd weinig water meer uitkomt.

Maar hout onder het maaiveld koud op het beton vind ik echt niet handig.

Er komt gewoon regen van buiten die de buitenmuur compleet doorweekt op sommige dagen. Waterdruk kan er echt voor zorgen dat er onder in de spouw gewoon een plas water ontstaat die weg moet trekken. De enige bescherming is dan inderdaad dat stuk DPC, en het is zeker mogelijk dat vloeistof omhoog wordt gedrukt richting het hout. Dat kun je natuurlijk wel proberen af te kitten, maar als er ergens 1 gaatje zit ben je klaar natuurlijk.

Ze hadden een kimlaag kunnen stellen om het hout op te zetten, ze hadden een lip kunnen storten aan de fundering zodat het hout altijd hoger staat. En er had DPC onder het hout moeten liggen.

Ik zie eigenlijk niet hoe je dit 100% goed kunt krijgen zonder hier niets aan aan te passen.

"hopen dat het goed gaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gniels
Die plas water zou wel echt funest zijn voor de voetplaat van de wand.. Het zou op zich nog wel te doen zijn om de muren al dan niet geheel te demonteren in dit stadium en ingekort terug te plaatsen op een kimlaag van bijvoorbeeld foamglas, kalkzandsteen en dpc.

Ik heb een tekening gemaakt, zou dit misschien de issues oplossen? Ik zie mogelijk wel een (kleine) koudebrug bij de bovenste kalkzandsteen en de gietdekvloer, maar dat is misschien nog wel op te lossen met randisolatie oid, of misschien het foamglas omdraaien met de kalkzandsteen.

Edit, met chemische ankers en draadeinden door het kalkzandsteen heen zou ik dan de voetplaat vast kunnen maken aan de fundering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYbdXE8UMvRk8TIX8IAbQi36ufo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2PouHOuHWqI80x5lC4JRj97E.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Gniels op 29-07-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-09 11:27
Gniels schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:57:
Die plas water zou wel echt funest zijn voor de voetplaat van de wand.. Het zou op zich nog wel te doen zijn om de muren al dan niet geheel te demonteren in dit stadium en ingekort terug te plaatsen op een kimlaag van bijvoorbeeld foamglas, kalkzandsteen en dpc.

Ik heb een tekening gemaakt, zou dit misschien de issues oplossen? Ik zie mogelijk wel een (kleine) koudebrug bij de bovenste kalkzandsteen en de gietdekvloer, maar dat is misschien nog wel op te lossen met randisolatie oid, of misschien het foamglas omdraaien met de kalkzandsteen.

Edit, met chemische ankers en draadeinden door het kalkzandsteen heen zou ik dan de voetplaat vast kunnen maken aan de fundering.

[Afbeelding]
De OSB plaat hoeft niet helemaal tot de fundering te lopen. Liever niet, want dan heb je alsnog hout onder maaiveld in je constructie.
Ook zou ik de onderregel van je HSB iets hoger plaatsen, of een dubbele onderregel. Dan heb je de onderregel boven je afwerkvloer zitten, en is de beplating aan de binnenzijde goed vast te schroeven, en heb je minder kans op golven van je wand als er de afwerkvloer er tegenaan wordt gegoten. En ook je plinten zijn beter te schroeven.
Succes met het gesprek met de aannemer. Het is nu even wat meer werk, maar dan maak je iets goeds en het bespaart hem een garantieclaim :*)

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gniels
Goede tips, dat zijn praktische oplossingen.

Ik ga het gesprek aan, inclusief mijn tekeningen. Hopelijk komen we er samen goed uit en zijn we beide tevreden over het resultaat.

Ik heb de tekening nog even aangepast op basis van jouw ideeën, @Mjier . Ook nog een mogelijke oplossing voor een koudebrug ter hoogte van de gietdekvloer bedacht, een strook randisolatie. Wat denken jullie hiervan en welk materiaal kies ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlZR4Lq0hEM3lLugFJpck7RoJo8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tqGOfPHE4mPQDEhRQvFhikOw.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Gniels op 30-07-2025 09:51 ]

Pagina: 1