Hulpvraag - houten schuur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groene_henkie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:49
In de tuin van onze nieuwe woning staat een schuur opgebouwd met Douglashout met betonnenblokken aan de onderzijde en een sedumdak (zie foto’s). Gezien ligging op zandgrond is de schuur net als andere schuren in de wijk rechtstreeks op het zand geplaatst met een tegelvloer zonder fundering.
Nu zou ik graag de schuur willen isoleren om eventuele schade door roest / schimmel in de koude maanden te voorkomen en eventueel op de Tacx te fietsen in de winter. Elektrisch gereedschap staat in de bijkeuken, maar tuingereedschap, tuinkussens, scooter en fietsen staan wel in de schuur en eventueel in de toekomst een extra koelkast. In de zomer blijft de schuur hopelijk ook wat koeler, maar de recente plaatsing van het sedumdak heeft dit ook al aanzienlijk verbeterd.

Huidige situatie:
- Betontegels als vloer
- Wanden onderzijde betonblokken met Douglas balken en Douglas houten planken (geïmpregneerd)
- Dak voorzien van balken, planken, pvc dakbedekking, sedumdak (van binnen naar buiten). Niet duidelijk of er nog folie tussen planken en pvc dakbedekking ligt, gebeurt dit doorgaans?
- Op 2 hoeken (diagonaal geplaatst) een ventilatierooster van 10x5 cm geplaatst
- Raam met enkelglas die open kan voor extra ventilatie
- Deur draait naar buiten open

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Vloer:
- Isoleren langs onderzijde is niet mogelijk, daarom bovenlangs. De deur draait naar buiten open, dus enkel drempeltje is dan niet zo’n probleem. Wil deze graag isoleren om optrekkend vocht / kou uit de grond tegen te gaan.
- Dampdichte folie plaatsen op de tegels en deze aan de zijden afwerken met aluminiumtape. Eventueel de hoeken met tegel/betonblokken afkitten met gevelkit (zie onderstaand) Bijvoorbeeld deze folie: VASTR DPC slabbe waterkerende folie
- Op de folie een drukvaste EPS 100 plaat van 5 cm dik. Hieroverheen dan de vloer (zeil of restant marmoleum uit de woning). Kan dit, of dient er nog bijv. OSB / Underlayment 18 mm tussen geplaatst te worden?
- PUR-schuim voor opvullen van aansluitingen

Wand:
- De balken zijn om de (ongeveer) 50 cm uitgevoerd met een dikte van 7 cm en hoog ca. 190 cm.
- Tegen de douglas houten planken damp open folie (via sproeier buurman komt er soms wel water door de planken, kan dit kwaad?)
- Tegen de folie tussen de balken isolatie 7 cm PIR platen aluminium afgewerkt
- Openingen tussen Platen / balken afwerken met 1 cm PUR schuim.
- De wanden vervolgens af te werken met 9 mm OSB platen

Dak:
- De balken zijn uitgevoerd om de 50 cm met een dikte van 15 cm en een overspanning van ca. 300 cm.
- Steenwol van 14 cm dik tussen de balken
- Klimaatfolie (dampopen) met tacker / aluminium tape aan te brengen over de balken en de steenwol
- Het plafond vervolgens af te werken met 9 mm OSB platen

Vragen:
- Bereik ik met bovenstaande oplossing mijn doel?
- Zijn er andere materialen die beter zijn of zaken die ik anders moet doen?
- Dien ik nog rekening te houden met extra ventilatie naast beide ventilatieroosters?
- Hoe kan ik de afwerking doen rondom de elektra, kan dit tussen de PIR platen liggen of dient dit nog veiliger te worden afgewerkt?
- Moeten er nog ventilatielatten tussen de buitenzijde en het isolatiemateriaal of is dit niet nodig?
- De betonblokken aan de onderzijde zijn op de tegels geplaatst, niet er om heen. Er loopt dus water van de tegels aan de buitenzijde onder de betonnen blokken tussen de lijm door de schuur in. Ik heb hiervoor waterdichte gevelkit gekocht, is het wijs om gewoon de buitenzijde van de hoek tegels/betonblokken af te kitten?
- Als er bepaalde merken / webshops goed zijn hoor ik het graag.

Alvast dank voor jullie hulp in de reacties! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRS3xn5s5QxcbWs6pz8qTvunyTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7tywzVGhqYX1Bbvys490XDE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D-ZKQhHuWQOP3KE6DsQB11EiTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75rfsZVCnbnedwlNxGb0EPK5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNDya99myxZ-WJKTAPQ-hHo0Km8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SKsFa65D6gaCc6zpd5onj0j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si2oZgFpH92BNu-FjR27AomIshE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ83rb4RzveE7jFpblHJu8sw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wfDrFM77dxWBvLziUmqeu2u1dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDVA7K7C5ukXCo6RCVSoGvsx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jawIgqg3RzOy2GFi1qwORviCmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WHWI8zhSbnnWBVdVexuoLps.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
het isolatiemateriaal moet vrij blijven van de gevel. dus ventilatielatten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En hoe ga je de boel verwarmen in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groene_henkie
Uitgangspunt is niet standaard verwarmen in de winter, eventueel met elektrische kachel tijdelijk tijdens aanwezigheid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
groene_henkie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:35:
Uitgangspunt is niet standaard verwarmen in de winter, eventueel met elektrische kachel tijdelijk tijdens aanwezigheid
Je isoleert om warmte binnen te houden, als je die warmte niet binnen brengt heeft isoleren weinig nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@groene_henkie
Zonder verwarming zal het in de winter weinig zin hebben.
Enige wat echt goed helpt is goed ventileren. Verder zorgen dat er geen vocht uit de grond omhoog kan komen, dus een andere dampdichte vloer zal wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
Isoleren doe je om warmte binnen te houden. Als er binnen geen warmte is dan is je isolatie weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groene_henkie
Dank, dit had ik me onvoldoende gerealiseerd. Welk type verwarming zou dan het beste zijn? En hebben jullie nog tips voor wat betreft de isolatie / dampdichte vloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
groene_henkie schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:18:
Dank, dit had ik me onvoldoende gerealiseerd. Welk type verwarming zou dan het beste zijn?
Ik heb bij mij een elektrisch vuurtje staan aangesloten op een Shelly stekker i.c.m. een Xiaomi mijia temperatuur- en vochtigheidsmeter en Home Assistant (en dan ook nog eens rekening houdend met opbrengst van de zonnepanelen en het verbruik van het huis. Het gaat maar aan als temp onder een bepaalde waarde is en ik meer elektriciteit opbreng dan verbruik). Maar het kan vast eenvoudiger :+
Pagina: 1