Zoekfunctie minder bruikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 598 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:30
1. Welk probleem ervaar je?
Waar ik voorheen 1 keer hoefde te klikken om de zoekfunctie te gebruiken moet ik nu twee keer klikken. Eerst om de zoekbalk weer te geven, en daarna om daadwerkelijk iets te zoeken. Als je iets zoekt verdwijnt de zoekbalk vervolgens weer, dus als je iets wilt aanpassen aan je zoekopdracht moet je wederom de zoekfunctie openen en wederom in het zoekveld klikken om je zoekopdracht aan te passen.

2. Waarom is dat een probleem?
Je kon met 1 klik zoeken in alle onderdelen van Tweakers en daarna makkelijk je zoekopdracht aanpassen. Ook was het direct duidelijk dat je per onderdeel een zoekfunctie hebt (immers: hij was zichtbaar met direct ook zichtbaar de optie 'zoek op product', 'zoek in dit topic' etc). De zoekfunctie is nu niet duidelijk vindbaar (en andere bezoekers gebruiken de zoekfunctie al te weinig om te zoeken in bv een topic) en het vereist ook nog eens meerdere klikken per keer zoeken of het aanpassen van de zoekopdracht. De flow om te zoeken is minder duidelijk en minder efficient geworden op een website waar juist heel veel gedaan wordt met de zoekfunctie door de grote hoeveelheid informatie (pricewatch, forums, frontpage, etc). Deze verandering is geen verbetering.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Dagelijks bij elk bezoek van Tweakers bij elk bezoek van de pricewatch of het forum.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Zoekbalk weer herstellen zoals deze bestond. Of als het perse gewenst is dat het zoeken complexer is geworden op z'n minst een makkelijke mogelijkheid om de zoekbalk te 'pinnen' bovenaan de pagina zoals het vroeger was. Met makkelijke mogelijkheid bedoel ik dan een vinkje in het zoekscherm wat uitklapt. Daarnaast zou de zoekbalk niet moeten verdwijnen als je nog een actieve zoekopdracht hebt. Dit voor het aanpassen van de zoekopdracht.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dat staat bij bugs en heb ik meer gelezen als: "hij werkt niet goed want er staat tekst doorheen" etc. Ik vind de huidige manier van zoeken geen bug. Het is een ongewenste wijziging waardoor het zoeken omslachtiger is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Ja, maar is het niet exact hetzelfde probleem? Wat volgens mij een A/B test is.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Meg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:11:
Ja, maar is het niet exact hetzelfde probleem? Wat volgens mij een A/B test is.
Nee. De zoekbalk werkt hier prima. Ik kan hem openen, zoeken, ik vind dingen. Er is niets bugged aan de zoekfunctie in Firefox onder Windows. Ik heb geen probleem om te zoeken, ik heb een probleem met het op deze manier zoeken.

Als de bug in het bugreport wordt opgelost is het voor mij nog steeds een omslachtige niet intuitieve zoekfunctie.

Edit:
Mijn feature request is dus het herstellen van de oude manier van zoeken of het plaatsen van een 'pinned' vinkje om hem voor de gebruikers die niet meerdere malen willen klikken gewoon permanent zichtbaar te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 28-07-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Korvaag, dat is precies waar dat topic ook over spreekt. Het begon idd als 'tekst valt eroverheen', maar het bespreekt überhaupt de knop en het gedrag dat daar bij komt. Waar jij hier dus grotendeels ook tegenaan loopt. Je zit in de A/B test categorie, want waar jij een zoekknop hebt, heb ik nog de gewone zoekbalk waar je naar verwijst.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hero of Time schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:33:
@Korvaag, dat is precies waar dat topic ook over spreekt. Het begon idd als 'tekst valt eroverheen', maar het bespreekt überhaupt de knop en het gedrag dat daar bij komt. Waar jij hier dus grotendeels ook tegenaan loopt. Je zit in de A/B test categorie, want waar jij een zoekknop hebt, heb ik nog de gewone zoekbalk waar je naar verwijst.
Ow dat zou kunnen want ik heb niet dat hele topic gelezen, alleen de start post want het stond bij bugs en niet bij features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nou, als ik dit topic even gebruik als feedback; alsjeblieft... ik moest zoeken naar waar de balk gebleven was.. tot ik het zoekicoontje zag..

Geen idee of ik in de A of B groep zit, maar deze feature is het niet voor mij.. wat mij betreft brengen jullie de gewone zoekbalk die permanent in beeld is weer terug.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ik vind deze nieuwe functie ook bijzonder irritant en met alle respect voor de ontwikkelaars onvoldoende uitgedacht en geïmplementeerd om überhaupt te testen.

Allereerst was ik gewend aan een zoekbalk / functie bovenaan de website. Die is nu weg, maar blijft ook weg op momenten dat deze wel nodig is. Want in zoekrestulaten zit deze functie nog steeds onder een aparte knop 8)7. Dus als ik mijn zoekquery wil wijzigen moet ik daadwerkelijk een popup openen :F.

Doordat de zoekveld, bij het aanklikken van het vergrootglas, focus krijgt verschuift dus ook de anchor naar dit veld. Dat is goed. Maar door op een (lange) pagina ergens op de zoekknop te drukken, ben je kwijt waar je was gebleven omdat je abrupt naar boven wordt geslingerd. Dat is niet goed. Meestal zoek ik namelijk naar iets wat relevant is met wat ik op dat moment lees.

In het verlengde daarvan is het gewoon raar dat wanneer ik op de zoekknop druk, scroll en dan nogmaals op de zoekknop druk er zichtbaar niets gebeurt. Het zoekveld wordt dan buiten beeld gesloten, maar dat is verwarrend.

En dan heb ik het nog niet over de toegankelijkheid van zoiets gehad. Dat is misschien zelfs off-topic voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik vind het ook een onwijs irritante aanpassing. Maak dit op zijn minst een instelling die je kunt doen. Ik wil de zoekbalk gewoon altijd zichtbaar hebben.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdu7cb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:42

Sdu7cb

2Lame2Shoot

+1 hier (eigenlijk +2, collega zelfde probleem ;) ), mega irritant. Mijn nummer 1 gebruikte feature is de zoekbalk: ik weet wat ik zoek, de snelste weg is user input. Nu steeds extra klikken helaas.

Alternatief is misschien een mini zoekveld gelijk naast het vergrootglas? Dat niet mijn hele tekst er in past is prima verder, ik denk dat de gemiddelde gebruiker best blind kan typen en aan 10 tekens in beeld genoeg heeft.

Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De A/B-test is inmiddels beëindigd, de zoekfunctie werkt dus weer als vanouds.

Zie ook de update in crisp in "Zoekbalk verborgen en wanneer zichtbaar door tekst heen"

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 15-08-2025 00:03 ]

March of the Eagles

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.