MacBook Pro 15-inch toont opeens sloticoon tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:11
Hoi,

Ooit (een aantal jaren geleden) heb ik van mijn werkgever een 15-inch MacBook Pro Retina 15" overgenomen en aan mijn vrouw gegeven.

Dat werkte prima en ging lang mee. Een aantal weken geleden werd het andere MacBook van mijn vrouw gestolen, toen heb ik deze (dacht ik) in Find My als verloren aangemerkt.

Vandaag heeft ze de oude 15-inch MacBook Pro voor het eerst in maanden weer met Wifi verbonden, en zodra dat gebeurde werd het scherm zwart en verscheen een grijs sloticoon met een wachtwoordveld daaronder.

Geen van de wachtwoorden die wij hebben geprobeerd werkt hier.

Ik heb eea gezocht en ben er niet wijzer van geworden. Volgens Apple gaat het om een Firmware Password, iets dat ik mij niet herinner ooit te hebben ingesteld. Als je via Find My een Mac als verloren aanmerkt moet je een pincode instellen en met deze kun je dan de Mac weer unlocken als je 'm ooit weer tegenkomt. Echter is dat dan een heel andere scherm, met individuele veldjes ipv een wachtwoordveld, dus dat is het ook niet.

Daar komt nog bij dat de Mac in Find My niet meer als verloren is aangemerkt.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het is inderdaad een firmware-lock. Dit heeft waarschijnlijk niets te maken met het als verloren aanmerken van de andere gestolen Macbook, zeker omdat deze Macbook Pro niet als verloren is gemerkt. Het wachtwoord is waarschijnlijk destijds ingesteld door de werkgever van wie je destijds de computer hebt gekocht en wellicht zijn zij vergeten dit te ontgrendelen bij de overdracht of de MBP te deregistreen. Toen je vrouw verbinding maakte met het internet, is het wellicht geactiveerd.

Ik zou contact opnemen met de werkgever van wie je het hebt gekocht om te vragen het wachtwoord vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:11
Dankjewel voor je reactie. Ik heb eerder al contact opgenomen met mijn werkgever, maar daar is niets over firmware wachtwoorden bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Een ontgrendeling van een firmware password kan helaas alleen met de originele aankoopfactuur bij Apple zelf (Apple store) als je deze niet weet. Vraag dus je werkgever om de aankoopfactuur als deze niet aan jou is gegeven destijds en maak een afspraak bij Apple om dit op te lossen.

Andere methodieken mogen hier niet worden besproken, dus hopelijk lukt bovenstaande :)

I reject your reality and substitute my own