Picture By Picture van 1 laptop via 1 kabel, werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik wil voor thuiswerken een nieuwe monitor aanschaffen die via één USB-C kabel aan een laptop komt te hangen.
(Bedoeling is een 27" QHD of 4K scherm, maar ik vraag me af of 4K wel nodig is voor een werkomgeving.)

Het scherm wil ik middels PBP (Picture by Picture) verdelen in 2 schermen zodat ik programma's in een scherm kan maximaliseren. (Geen enkele ervaring mee, maar lijkt mij handig werken).

Alles wat ik tot nu toe heb gevonden en gelezen betreffende PBP is dat het de invoer via 2 kabels komt (bijvoorbeeld USB-C en HDMI), maar ik heb naast de USB-C aansluiting geen andere aansluiting.

De vraag: kan ik vanaf de laptop via 1 USB-C kabel een verdeling van 2 PBP schermen aansturen?

Ter aanvulling:
De (flexibele) werkplek op mijn werk heeft 2 losse beeldschermen en ook daar hoef ik maar één USB-C kabel in te prikken om beide schermen aan te sturen.

Bijvoorbeeld uitvoering: Philips 5000-serie 27B1U5601H/00 Zwart

[ Voor 9% gewijzigd door Origineel op 29-07-2025 07:41 ]

Beste antwoord (via Origineel op 30-07-2025 20:41)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25
1) Waarom wil je PBP als dat standaard in Windows 10/11 zit?
2) Kan het niet softwarematig (als het al niet standaard kan)? Bijvoorbeeld met software zoals DisplayFusion:
download: DisplayFusion 11.1.1

3) Als je hardwarematig PBP op een monitor wilt hebben, zul je 2 signalen moeten hebben, dus 2 kabels òf een monitor die 2 signalen over 1 kabel aankan (wat in de praktijk alleen kan bij Displayport) èn software op de pc die het beeld over de 2 monitoren verdeeld.

Bovendien komt je beeld er ruk uit te zien, tenzij je de resolutie vanhet beeld op de horizontale as in 2-en splits. Dus QHD-monitor is 2560x1440> 1280x1440-beeld voor beide delen van de PBP. 3840x2160> 1920x2160 voor beide delen.

Het is heel veel moeite voor relatief weinig nut. Als je bijvoorbeeld speciale software hebt die niet goed schaalt (zoals half beeld links, half rechts), dan heeft het nut. Maar dan is het nog de vraag in hoeverre die software een custom resolutie fijn vindt.

In de praktijk worden er dus 2 signalen gebruikt met 2 kabels. Dat kan door een dock te kopen dat bij je laptop past en te zorgen dat die 2 schermen aan kan. Dan kun je die 2x aansluiten op je monitor.

Een MST-setup kan ook, dan stuurt je laptop 2x beeld over dezelfde kabel en splitst de MST-splitter het beeld (en heb je alsnog 2 kabels nodig) en stuurt dat naar de monitor.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 30-07-2025 17:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25
1) Waarom wil je PBP als dat standaard in Windows 10/11 zit?
2) Kan het niet softwarematig (als het al niet standaard kan)? Bijvoorbeeld met software zoals DisplayFusion:
download: DisplayFusion 11.1.1

3) Als je hardwarematig PBP op een monitor wilt hebben, zul je 2 signalen moeten hebben, dus 2 kabels òf een monitor die 2 signalen over 1 kabel aankan (wat in de praktijk alleen kan bij Displayport) èn software op de pc die het beeld over de 2 monitoren verdeeld.

Bovendien komt je beeld er ruk uit te zien, tenzij je de resolutie vanhet beeld op de horizontale as in 2-en splits. Dus QHD-monitor is 2560x1440> 1280x1440-beeld voor beide delen van de PBP. 3840x2160> 1920x2160 voor beide delen.

Het is heel veel moeite voor relatief weinig nut. Als je bijvoorbeeld speciale software hebt die niet goed schaalt (zoals half beeld links, half rechts), dan heeft het nut. Maar dan is het nog de vraag in hoeverre die software een custom resolutie fijn vindt.

In de praktijk worden er dus 2 signalen gebruikt met 2 kabels. Dat kan door een dock te kopen dat bij je laptop past en te zorgen dat die 2 schermen aan kan. Dan kun je die 2x aansluiten op je monitor.

Een MST-setup kan ook, dan stuurt je laptop 2x beeld over dezelfde kabel en splitst de MST-splitter het beeld (en heb je alsnog 2 kabels nodig) en stuurt dat naar de monitor.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 30-07-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nouja zeg, ik was van het hele bestaan van die standaard functionaliteit niet op de hoogte.
Dit bied perspectief. Top top top, ik ga er mee aan de gang. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat evenredig splitsen van het scherm in 2 x 1280x1440 is overigens de bedoeling.