phishing marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:24
Mijn vraag

ik kreeg een vreemd bericht op marktplaats met een link waarvan ik dacht dat die binnen de app van Marktplaats was. Toen ik erop klikte begon echter een website te laden in Safari. Ik heb dat niet afgewacht en de website voor die helemaal geladen was weggeklikt. Kan het dan alsnog zo zijn dat er malware op mijn Iphone is geïnstalleerd?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Iphone 15 pro met laatste IOS en Norton 360 erop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Norton 360 geeft aan dat er geen bedreigingen zijn gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In theorie kan het, realistisch gezien is het extreem onwaarschijnlijk dat enkel een website laden je malware geeft tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:24
Dat stelt me dan enigszins gerust. Ik kreeg namelijk later van Marktplaats een bericht dat de persoon die op mijn advertentie gereageerd had door anderen als onbetrouwbaar/ oplichter/ phisher was aangemerkt. En daarbij stond ook vermeld dat enkel het klikken op een link al malware zou kunnen installeren met allerlei stappen wat dan te doen. Vandaar de vraag. Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Meeste van dat soort malware is gericht op Windows omgevingen gezien het feit dat je Safari gebruikt en denk dus MacOS is je risico veel kleiner.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Frogmen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:37:
Meeste van dat soort malware is gericht op Windows omgevingen gezien het feit dat je Safari gebruikt en denk dus MacOS is je risico veel kleiner.
iOS ;)

Maar in principe heb je gelijk dat het risico dan nog kleiner is. Tegelijk ook op Windows, zolang je gewoon de normale updates binnen hebt is er een hele kleine kans dat een random marktplaatsgebruiker zero days heeft waarmee je zonder enige tussenkomst van de gebruiker malware op een PC kan installeren.

Bijna al zulk soort websites zijn het type dat je popups krijgt dat je nu iets moet installeren voor je veiligheid! En dat is dus de daadwerkelijke malware. Of phishing, of iets dergelijks. Oftewel allemaal dingen waarbij je actief zelf wat moet doen nadat de site geladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:32
Als je telefoon bij is met updates dan is deze kans nihil. Er zijn mogelijkheden om iPhones te hacken, maar die tooling kost een klein vermogen en is alleen beschikbaar voor staten (politie, defense, diensten etc). Dus tenzij je een target bent voor statelijke actoren, zou ik me niet druk maken over malware of het hacken van je ios device.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:23
Ik heb er vandaag 4 ontvangen in een tijdsbestek van 20 minuten. In een VM 2 van die URLs geopend en beide willen hetzelfde: Bankgegevens. Je komt op phishingsites waar ze proberen je je bankgegevens in te laten voeren zodat zij die ontvangen

Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/ef/16/4077c3221b176ca34701316ba604.png
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/b8/3a/41765f78208bf617f6bda7f50af4.png

Ik zou me op basis van het aanklikken van de URL niet direct zorgen maken nu
Pagina: 1