Hoe sterk is een IKEA metod kast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
Even een sanity check
Ik heb deze opstelling ontworpen uit Metod onderdelen.
Het is de bedoeling dat op het lage deel een wasmachine en droger komen.
Omdat bodem en bovenkant van de kast tussen de verticale delen zitten, heb ik er voor de zekerheid nog een werkblad op gelegd om de druk te verdelen en naar de staande delen te leiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKCHqiJ6IgXaERBg4UktGBxA-No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nCAvl1iWYJLcdDurxEnxCat.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMSiBUybzLroio6wMQiSrdYkask=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPG9CKzuo6zatd96AHQwg616.png?f=fotoalbum_large

Metod deelt zijn stelpoten met zijn buurkastje. De einden krijgen hun eigen pootjes zoals je op het achteraanzicht kunt zien. Het lijkt me wijs om beide witgoedkasten van extra pootjes te voorzien zodat ze niets delen met hun buurkastje. Dus 4 pootjes erbij?

Of, schiet ik dan juist weer gaten in mijn eerdere theorie dat het gewicht zo voor het leeuwendeel door de verticale delen gedragen wordt, maar met de extra poten niet helemaal meer rechtstreeks aan de poten wordt doorgegeven? :?

Een Metod kast van onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-yy-sKStb0S8IxLU0d63na79Kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bc5gmBhpMIs6xC8dg4ALftE5.png?f=fotoalbum_large

en de poten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jku0wFFukmo3yg4lwIw9d6ZHvmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/it7ATyKcWzFwIoLi0I82qlne.png?f=fotoalbum_large

Ergo:
Enerzijds lijkt het me een strak plan om 4 extra poten eronder te steken, aan de andere kant lijkt het net alsof ik dan niet meer onder de verticale zijwanden zit, maar 'ertussen' waarmee ik volgens mij de boel behoorlijk op het spits drijf?

edit:
Ik kan natuurlijk ook gewoon een draagframe bouwen van 10cm hoog en de kasten daar rechtstreeks op leggen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Die corpusdelen zijn ontworpen voor belastingen vanaf de bovenzijde, niet voor iets als een centrifugerende wasmachine.

Bouw gewoon eerst een stevig frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ik zou me meer druk maken om de trillingen van het draaien dan om het gewicht. Ik heb hiervoor de machine in de muur vast bevestigd. Deze kast is niet gemaakt voor horizontale drukken. Enkel venticale

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:26

NDF82

Doomed Space Marine

Ik heb een wasmachine en droger kast gemaakt op basis van IKEA methode. Heb wel vier poten per kast gebruikt. Heb het extra verankerd aan de muur en de machines staan op een keukenblad van 120. Dat gaat geen kant op, staat als een huis.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

De kasten zijn sterk genoeg

Maar ik zou mijn 16kg centrifugerende was/droog combi er niet op willen hebben met die plastic pootjes.

Waarom niet een traditionele onderbouw?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
thx voor de reacties

Ik heb zojuist mijn online afspraak gehad.
Hij vermeldde dat het er niet voor bedoeld is, maar, het erg veel zo werd verkocht. Dus wasmachine droger.

Twee extra poten waren aan te raden, maar ik denk dat ik zelf nog eea verstevig. Het gaat me niet eens om de draagkracht van het plastic pootje an sich, maar meer de rigiditeit van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 15:25
Kastjes worden toch met een rail aan de muur bevestigd?

Als je twijfelt of de pootjes sterk genoeg zijn zou ik een onderstel van balken dragen.

Bijv:
https://youtube.com/shorts/D5gRUmK4tuA?feature=shared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
vincie50 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:26:
Kastjes worden toch met een rail aan de muur bevestigd?

Als je twijfelt of de pootjes sterk genoeg zijn zou ik een onderstel van balken dragen.

Bijv:
https://youtube.com/shorts/D5gRUmK4tuA?feature=shared
oh detail :+
Het komt in het knieschot te staan dus los.
Ik maak nog wel een (gips)wandje, maar omdat de wasmachine's wellicht net wat meer ruimte achter nodig hebben, komen die alleen op de grond.

Maar een balkenframe was wel wat ik initieel in gedachten had.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 28-07-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Paar kleine dingetjes aan interieur gewijzigd.
Niet alles kan via de planner schijnbaar.
Rechts komen nog twee uitschuifplanken voor de wasmanden op te zetten onder de openingen van de machine zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbt3bkAsXU8oE0y44igrmMEGDFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9n5S6lbCfjVtAlviQvUY1xD4.png?f=fotoalbum_large

Ik haal er 4 poten af, en zet de rechter twee kasten op balken, en dan werk ik van rechts naar links ivm de exact benodigde ruimte voor de machines. Ik heb in totaal 79mm om mee te schuiven tussen de muren in.

Dinsdag thuisbezorgd op de 2e verdieping :P (was 12 euro extra)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Fe2O3 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:00:
De kasten zijn sterk genoeg

Maar ik zou mijn 16kg centrifugerende was/droog combi er niet op willen hebben met die plastic pootjes.

Waarom niet een traditionele onderbouw?
Nooit meer bukken of op je knieën.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Nooit meer bukken of op je knieën.
EN!
Niet meer een groot waterballet als je het filter van de wasmachine weer moet ontdoen van speldjes, elastiekjes, frutseltjes...
Nu kun je tenminste een bakje onder de uitloop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Met een fatsoenlijke (balken) plint is het waterpas stellen van je hele opstelling ook nog eens veel makkelijker dan het gekloot met die pootjes. Plint waterpas dan je kasten ook..... en je kan ze er zo op vastschroeven.

Kastjes dan aan elkaar en je hebt 1 rigide geheel.

[ Voor 33% gewijzigd door TweakGP op 28-07-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 15:15
TweakGP schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:08:
Met een fatsoenlijke (balken) plint is het waterpas stellen van je hele opstelling ook nog eens veel makkelijker dan het gekloot met die pootjes. Plint waterpas dan je kasten ook..... en je kan ze er zo op vastschroeven.

Kastjes dan aan elkaar en je hebt 1 rigide geheel.
Zo zou ik het ook doen denk ik. Eventueel nog een 6 of 9 mm plaat aan de achterkant van de kastjes vastschroeven ipv dat soft board voor extra stevigheid :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:42
Beetje off topic: zou je die kraan niet liever iets naar de zijkant hebben? Dan heb je een langer stuk blad. Is dan misschien een handig plekje om was op te vouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@paQ - je kunt jezelf een hoop moeite en geld besparen door die lage kastjes niet te bouwen om er dan later achter te komen dat een stampende centrifuge zorgt voor een uiterst korte levensduur. in plaats daarvan kun een een speciale wasmachine verhoger kopen en met een klein beetjes kluswerk daar een wasmachine verhoger voor in de plaats zetten. je hebt die zelfs met lades waardoor je de opbergruimte gewoon behoudt.

voor het mooie zou je wellicht het lade frontje door eentje van method kunnen vervangen zodat het weer één geheel wordt, of als dat niet lekker past een verhoger zonder lade kunnen nemen en daar zelf een method-lade in kunnen monteren. dan heb je gewoon een stalen frame dat vele malen beter geschikt is voor je maschines. en de kosten zijn nagenoeg gelijk aan een method-basis-element door voor de kosten hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:27
Hoi, ik heb pas een Ikea keuken geïnstalleerd met de sektion poten, deze kunnen van wat ik heb gelezen tot 120kg per poot dragen (in de praktijk meer maar ik zou me daar aan houden).

Als je twijfelt kan je er nog een kookeiland set onder doen (of zelf een paar balken kopen) https://www.ikea.com/nl/n...-voor-kookeiland-80557033 dat is helemaal stevig.

Ik denk dat de trillingen van de wasmachine en droger op de kastjes zelf, een groter probleem zal zijn zoals iemand hierboven ook al schreef. Zelf zou ik mijn wasmachine en droger niet snel op mijn keukenblok zetten om die reden.

Onze wasmachine weegt wel 80kg, geen 16kg zoals die van @Fe2O3 hierboven. Maar dan nog, ik denk dat vooral de trillingen het probleem zullen zijn. Dat zal ook niet goed zijn voor de lagers van de wasmachine op langere termijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Update94 op 29-07-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Update94 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:39:
Hoi, ik heb pas een Ikea keuken geïnstalleerd met de sektion poten, deze kunnen van wat ik heb gelezen tot 120kg per poot dragen (in de praktijk meer maar ik zou me daar aan houden).

Als je twijfelt kan je er nog een kookeiland set onder doen (of zelf een paar balken kopen) https://www.ikea.com/nl/n...-voor-kookeiland-80557033 dat is helemaal stevig.

Ik denk dat de trillingen van de wasmachine en droger op de kastjes zelf, een groter probleem zal zijn zoals iemand hierboven ook al schreef. Zelf zou ik mijn wasmachine en droger niet snel op mijn keukenblok zetten om die reden.

Onze wasmachine weegt wel 80kg, geen 16kg zoals die van @Fe2O3 hierboven. Maar dan nog, ik denk dat vooral de trillingen het probleem zullen zijn. Dat zal ook niet goed zijn voor de lagers van de wasmachine op langere termijn.
Ah nee, mijn machine weeg bijna 100 kilo, er kan 16 kilo was in :D (en 6kg drogen)

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

paQ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:40:
[...]

oh detail :+
Het komt in het knieschot te staan dus los.
Ik maak nog wel een (gips)wandje, maar omdat de wasmachine's wellicht net wat meer ruimte achter nodig hebben, komen die alleen op de grond.

Maar een balkenframe was wel wat ik initieel in gedachten had.
Oef, dat zou voor mij wel een dealbreaker zijn.
Ik heb een jaar of twee terug een IKEA keuken geplaatst (14 kastdelen breed, ik hoef nooit meer zo'n pootje te zien) en vrijwel alle stevigheid komt van de rails waar je het geheel mee aan de muur hangt. De pootjes gebruik je dan voor afstellen en verticaal gewicht dragen, maar die pootjes breken bijna uit zichzelf af zonder rails.
Het probleem met die pootjes is dat ze er ook maar ingeklikt zitten en grote plastic schroeven zijn. Verticaal kun je er op staan, maar een heel klein beetje kracht opzij en je breekt zo 4 pootjes tegelijk kapot. Ik zou daar écht geen droger op zetten, laat staan een wasmachine. Als die wasmachine gaat schudden dan zijn die pootjes niks waard.

De kast kan het hebben, dat lijkt me geen probleem, maar die pootjes moet je niet overschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb een jaar of twee terug een IKEA keuken geplaatst (14 kastdelen breed, ik hoef nooit meer zo'n pootje te zien) en vrijwel alle stevigheid komt van de rails waar je het geheel mee aan de muur hangt. De pootjes gebruik je dan voor afstellen en verticaal gewicht dragen, maar die pootjes breken bijna uit zichzelf af zonder rails.
Het probleem met die pootjes is dat ze er ook maar ingeklikt zitten en grote plastic schroeven zijn. Verticaal kun je er op staan, maar een heel klein beetje kracht opzij en je breekt zo 4 pootjes tegelijk kapot. Ik zou daar écht geen droger op zetten, laat staan een wasmachine. Als die wasmachine gaat schudden dan zijn die pootjes niks waard.

De kast kan het hebben, dat lijkt me geen probleem, maar die pootjes moet je niet overschatten.
Ik kan dit bevestigen, de pootjes zijn niet stabiel en stevig genoeg. Ik heb twee balken dwars onder mijn keukenblok gezet, daarmee was het probleem eenvoudig opgelost. Gewoon niet lastiger maken dan het is.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 19:30

killercow

eth0

Update94 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:39:
Statisch, in 1 richting. Das echt wat anders dan een dynamische belasting zoals een wasmacine, maaaar, nog steeds ruim voldoende.
Ik zou zoals eerder gezegd gewoon een stevige balk op de muur zetten en daar dan de kastjes aan de achterkant op steunen en vastschroeven. Waterpas, stijf en aan de muur verankert. Voor het mooie kun je nog balkjes van de zelfde hoogte onder de kastjes plaatsen thv de opstaande wanden, dan komt de druk vanaf het werkblad ook loodrecht op die balkjes op de vloer. Het grootste nadeel van dit soort kastjes is namelijk dat de pootjes maar deels onder de wandjes staan, en dus het vloertje van de kast een deel van de druk verwerkt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Oon schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb onder mijn Ikea keuken eiken poten gezet, geheel in het zicht.
In die poten zit een draadeind die in de bodemplaat van de kasten met moeren m8 vast zitten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
De draagkracht van de kastjes is niet het probleem. Als de wasmachine gaat centrifugeren gaat het geheel flink trillen en schudden, dat gaat op den duur misschien wel problemen geven, ook voor de machine als de kastjes gaan mee resoneren.
De constructie moet zo stabiel en stijf mogelijk worden. Ik zou de kastjes op bakstenen zetten en de bodem van de kastjes nog wat verzwaren met stoeptegels. De kastjes zelf verstevigen met hoekprofielen, niet omdat ze niet stevig genoeg zouden zijn maar voor meer stijfheid in de constructie. Een stenen werkblad zou nog beter zijn maar ook veel duurder.
Als je de wasmachine openmaakt zie je dat daar ook betonblokken inzitten, dat is puur voor de stabiliteit van de machine (tijdens centrifugeren). Een wasmachine is niet voor niets zo zwaar (Miele... er is geen zwaardere...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MallePietje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:38:
Beetje off topic: zou je die kraan niet liever iets naar de zijkant hebben? Dan heb je een langer stuk blad. Is dan misschien een handig plekje om was op te vouwen.
Over nagedacht.

- kraan naar links, maar dan sta je zo tegen de deur aan (die richting keukenblok draait :( )
- kraan naar rechts, dan is Mw paQ de lades kwijt die ze per se naast de wasmachine wil.

vwb de stijfheid:
Ik maak een balken + OSB frame voor de bodem. Onder de lage kasten in zijn geheel geen stelpootjes dus.
En zoals hierboven ook ergens geopperd, maak ik de lage kastjes aan de achterkant aaneen met 1 plaat OSB om alles rigide en bij elkaar te houden.
Ik verwacht daarna eigenlijk geen problemen.

Ondanks dat ik het nodige gezeik met onze AEG wasautomaat heb gehad, is het nooit echt zo'n rammelkast geweest met centrifugeren.

* paQ gaat vast spijkerpistool opladen

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 29-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 15:15
paQ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Ik maak een balken + OSB frame voor de bodem. Onder de lage kasten in zijn geheel geen stelpootjes dus.
En zoals hierboven ook ergens geopperd, maak ik de lage kastjes aan de achterkant aaneen met 1 plaat OSB om alles rigide en bij elkaar te houden.

* paQ gaat vast spijkerpistool opladen
En dan onderling binnen in de kastjes met 4x30mm schroeven aan elkaar tjoepen.

Balkenframe kan je nog stevige stelpoten onder zetten voor makkelijk waterpas stellen. Ik heb bijvoorbeeld zoiets gebruikt bij het frame van knieschotkasten die ik heb gemaakt. Even gat door de balk boren zodat je daar met de imbus bij kan alvorens je de kastjes er op zet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is dit het moment om een betonplaat van +/- 300mm dik voor te stellen met vier extra heipalen er onder? Dan heb je het voordeel van massatraagheid en als je het geheel zwevend/los van het huis plaatst geen enkel trilling meer in de rest van de woning.

Of twee diagonale houten balkjes, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jadjong schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:18:
Is dit het moment om een betonplaat van +/- 300mm dik voor te stellen met vier extra heipalen er onder? Dan heb je het voordeel van massatraagheid en als je het geheel zwevend/los van het huis plaatst geen enkel trilling meer in de rest van de woning.

Of twee diagonale houten balkjes, dat kan ook.
:D _/-\o_

@MallePietje
Mw paQ is nu toch aan het denken om de twee linker kasten om te draaien zodat het spoelbakje links komt.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 29-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 14:28
Sorry maar ik zie veel mensen maar roepen van nee plastic dit centrifugaal dat maar tbh? Geen ervaring is niet te negatief doen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qBk8-zn6d6oAU94Oi1HmMfZZDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR7b7RNccXCXiT6N2niMDq7r.jpg?f=fotoalbum_large

Draait al 3 jaar zo, geen probleem! Staat niet strak tegen muren, achterkant zelfs balk tegen muur voor extra tussenruimte achter.
Kasten zijn dus alleen tegen de balk gemonteerd en ondersteunend op pootjes (bovenkasten wel extra geschroefd tegen lange kasten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Jknevel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:07:
Sorry maar ik zie veel mensen maar roepen van nee plastic dit centrifugaal dat maar tbh? Geen ervaring is niet te negatief doen…
Het feit blijft dat die corpussen en ook de pootjes niet zijn bedacht op krachten die niet recht van boven komen. Dus waarom niet gelijk iets neerzetten waarvan je zeker weet dat het gaat werken (ook op de langere termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 18:05
Hier met het zelfde bezig, lage Metod kasten om de wasmachine en droger wat op hoogte te brengen.
Als je wat Googled op wasmachine en Metod kasten (Ikea hacks) zie je dat mensen ze meestal aanpassen en verstevigen. Lijkt me geen overbodige luxe.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst!

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Klein meetfoutje gemaakt dus 1 kastje 40cm wordt kastje 30cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSh-tfrpCWs0SN6g1tBG8ZLFcoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K5gSSulP5x1POJAn7yt2OYWx.png?f=fotoalbum_large
Dan kunnen er alleen geen mandjes meer in, dus wordt een 'uittrekbare inrichting'.

Nu kan ik in de planner echter geen push to open beslag toevoegen schijnbaar voor deze 'lade'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy4iwIIlfVmh9AM_RiSLEL3e8us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z5r9DPLBqq4Z1TEGixDhpa3X.png?f=fotoalbum_large

Klik ik echter op informatie over de inrichting dan lees ik:
Goed om te weten
...
Prima te combineren met de KNIVSHULT drukopener voor lades van 45/60 cm.
...
2 verbonden lades inbegrepen.
uhhh :?

Dat artikel moet je echter inkorten voor de juiste lade-breedte, waar 30 cm geen optie is. Naja, dan wordt het verbindingsstaafje nog maar 2.5 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlbnR0fJ7j7FpLLv2KfoQAcFQKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Aw1VzxIi1tKNIFnPv9JeLrPo.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand bevestigen dat dit beslag werkend te monteren is?
En zo ja, moet ik dat dan aan de zijwanden doen van de bovenste lade, of juist op de bodem voor de onderste? Beide lades hebben hun eigen geleiders namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-09 16:15
Staat hier al 6 jaar zonder problemen.
Dit is puur ikea, geen verstevigingen of iets dergelijks.
(Ook geen extra pootjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfiPCB0u4_zdcgDZNPYgOVVQdj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2s54EJv7eyY000Al2sFJlGf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 14:28
TweakGP schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Het feit blijft dat die corpussen en ook de pootjes niet zijn bedacht op krachten die niet recht van boven komen. Dus waarom niet gelijk iets neerzetten waarvan je zeker weet dat het gaat werken (ook op de langere termijn).
Dat iets er niet voor gemaakt is wil niet zeggen dat het niet kan 8)7
Zoals hierboven met 6 jaar ook laat zien.

Punt is die kasten zijn makkelijk, modulair en goed in een geheel te bouwen zonder timmerman kunsten.
Wil jij lekker zelf je kastje bouwen? lekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
De IKEA kasten en poten zijn sterk genoeg, dat is het punt niet. Als de was- en droogmachines volledig zijn ingebouwd zoals in de foto's hierboven dan staan deze stabiel en zal het geen problemen opleveren.
Als een volle wasmachine gaat centrifugeren en op toeren gaat komen, gaat die flink schudden (ga maar eens kijken), betonblokken en schokbrekers in de machine zelf beperken dit tot een minimum maar als de ondergrond waarop de machine staat niet helemaal stabiel is dan gaat het schudden versterkt worden en gaan de schokbrekers in de machine het zwaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik ga de kasten onderling (uiteraard) goed verbinden, en dus ook de achterzijde van tenminste de 3 rechter kastjes voor meer stijfheid. Het wordt natuurlijk even puzzelen waar ik wanneer nog bij kan. Hele misschien is het mogelijk om alles te monteren, en het als geheeld in het knieschot te schuiven. Dat moet ik a.s. weekend even bekijken.

Volgens een keukenexpert van IKEA moet het drukbeslag ook op de 30cm lade te monderen zijn. Ze kon alleen geen antwoord geven of dat dan op de onderste of bovenste lade moest.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 31-07-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-09 16:15
vogelmans schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:17:
De IKEA kasten en poten zijn sterk genoeg, dat is het punt niet. Als de was- en droogmachines volledig zijn ingebouwd zoals in de foto's hierboven dan staan deze stabiel en zal het geen problemen opleveren.
Als een volle wasmachine gaat centrifugeren en op toeren gaat komen, gaat die flink schudden (ga maar eens kijken), betonblokken en schokbrekers in de machine zelf beperken dit tot een minimum maar als de ondergrond waarop de machine staat niet helemaal stabiel is dan gaat het schudden versterkt worden en gaan de schokbrekers in de machine het zwaar krijgen.
Mogelijk het verschil tussen een wasmachine van 200 euro en een van 800 euro.

Die van ons schud helemaal niet.
Ik heb 5mm speling aan beide zijden van de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
FRANQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Mogelijk het verschil tussen een wasmachine van 200 euro en een van 800 euro.

Die van ons schud helemaal niet.
Ik heb 5mm speling aan beide zijden van de wasmachine.
Zal absoluut meespelen.
Het ding is al 3 keer stuk geweest in 6 jaar (bezopen), maar voordat hij gaat centrigueren draait wel echt net zo lang op laag toeren twee kanten op totdat de was in balans ligt en gaat dan pas optoeren.
Ding gaat echt nooit aan de wandel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSh-tfrpCWs0SN6g1tBG8ZLFcoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K5gSSulP5x1POJAn7yt2OYWx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsymhHpsO1urwPPrnR5Gm1IIWao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVyKZjcTZG6ZxCBaNSGCfA5h.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt best wel he? :)

De rechter twee staan op balkjes van 96mm met daarop multiplex plaat. Achterzijde ook multiplex plaat voor extra stijfheid.

Nieuwe toe- en afvoer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBvxwUS-janYz2CGNyr5s0OR8oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzNyFXplwvfIjQmfDX8OId4G.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag elektra uitgebreid.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 03-08-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Moet zeggen dat de algehele kwaliteit van Metod me best wel tegenviel. Dit is de 4e 'keuken' die ik in elkaar zet, en de eerste IKEA. Maar de kwaliteit haalt het niet bij de instappers van Superkeukens bijv.
Als ik een strookje afzaag van een front, bijvoorbeeld dat passtukje links (4cm), dat trekt na het zagen onmiddellijk krom naar een zijkant toe. (!) Dus hol op de kantafwerking.
Een ander passtuk dat ik korter zaagde (2cm) deed precies hetzelfde maar de andere richting op. 8)7
Een ladefront was niet helemaal recht.
Er lijkt een enorme spanning te zitten op de afwerklaag welke op een zo-zo spaanplaatje zit.
Hoe dan ook, kwaliteit is ruim voldoende voor deze toepassing, dat wel :)
De kwaliteit van het "Eckbacken" werkblad viel me dan weer 100% mee. Beter dan verwacht voor die prijs.
Supermooi Sifon systeem ook, en poepie-eenvoudig te monteren scharnieren.
25 euro voor 2 meter flimsy plastic "plint", ronduit schandalig :N

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-08-2025 10:54 ]

Pagina: 1