Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rigzznl
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-08 22:18
Mijn vraag
Ik wil mijn processor undervolten, de reden is dat hij idle 38 graden runt als ik games run of een stresstest doe staat hij meteen met 100 graden in de fik. De koelpasta heb ik al vervangen en geeft weinig verschil.

Met de informatie die ik van het internet haal is dat je met een offset je voltage lager kunt zetten, nu zie ik in mijn bios geen optie om het op offset te zetten.

Heeft iemand enig idee hoe ik het voor elkaar kan krijgen of dat ik het op een andere manier kan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Intel Core i5-13600KF
- NZXT Kraken X63
- ASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi (ddr5)
- Windows 11 Pro
- Cinabench
- HWMonitor

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het enige wat ik geprobeerd heb is het zoeken naar de offset optie die ik dus niet kan vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Het zijn nou eenmaal erg hete CPU's, die vanwege hun boost gedrag 'by design' heet horen te worden. Wat jij wilt doen, met voltage spelen/power targets is echter iets wat bij Intel ook voorbehouden is aan de duurdere chipsets, de B660 kan dat niet (overigens vrij gek om een K-cpu met een non-overclocking moederbord te combineren).

Dat gezegd: werkt je koeling wel goed? AIO's (zeker nzxt) kunnen defect gaan, heb je de interne USB header wel ingeplugd, en kun je de pompsnelheid uitmeten?

Overigens zal ik me over stresstests niet te druk maken, ze zijn wat ze horen te zijn: stresstests.

En vergeet niet dat dit een ding is: Firefox dev says Intel Raptor Lake crashes are increasing with rising temperatures in record European heat wave — Mozilla staff's tracking overwhelmed by Intel crash reports, team disables the function

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rigzznl
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-08 22:18
Ah oke, thanks voor de info wist niet dat je met een b660 niet kon overclocken. Niet dat ik de performance wil uppen maar meer de graden lager houden.

Pump snelheid heb ik op performance staan en draait rond de 2400-2500 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je zou de power limit (PL1/PL2) kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 100 of 125 Watt. Kost je zo ongeveer niks aan performance en scheelt gigantisch in de piektemperaturen.

Doe ik zelf ook met mijn 14600K (welke op een 120mm luchtkoeler draait). De piektemperatuur tijdens gamen zit rond de 70 graden met de fan op standje onhoorbaar.

edit: @Umbrah Ik draai trouwens ook op een B-series bord, bewuste keuze. Bord heeft genoeg features, is goedkoper. en overklokken heeft toch geen meerwaarde tegenwoordig meer. Waarom dan wel een K-CPU? Hogere base en boost clock, en kost praktisch hetzelfde als een non-K.

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 28-07-2025 17:58 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512