Ubunutu 25.04 installeren Lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 21:12
Hallo,

Ik heb hier een oude Acer PC van deze PC heb ik de HDD geüpgraded naar een SSD.

Nu wil ik Linux Ubuntu 25.04 installeren alleen dat is tot nu toe niet gelukt. De PC heeft gewerkt met de HDD met Win 10 Ubuntu 16, 20, 22

Ik heb als eerst de ISO gedownload. Deze heb ik met Rufus op een USB stick gezet (Kingston DataTraveler)
Deze USB stick word niet herkend door de PC Dus heb ik een andere USB stick gepakt en daar ook de ISO opgezet met precies de zelfde instellingen als de 1ste. Deze usb stick is ook 3.0(of nieuwer) en word wel herkent door de pc.

Als ik nu de PC opstart vanaf de stick krijg ik in beeld;
loading GRUP
Welcome to GRUP! en verder niks

Ik heb de SSD uit de pc gehaald en in een oude laptop geprobeerd en deze beland in een bootloop bij het zelfde. Heb ik nog een keer de ISO op een stick gezet alleen dat helpt niet.

Ik heb op reddit gezien dat iemand de ISO op een DVD gebrand heeft alleen dat is voor mij geen optie aangezien ik geen brander heb en de ISO file is meet dan 5 GB en een DVD kan volgens mij tot max 4.7GB

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 07:48
Je kunt met Rufus op twee manieren 'branden'. Uit mijn hoofd zijn dat ISO-modus en DD-modus.
Ik zou zeker de andere modus eens proberen, dat kan een wereld van verschil zijn met opstarten van je stick.

Als dat niet lukt, zou je ook een andere tool kunnen gebruiken om de ISO op USB te zetten, YUMI bijvoorbeeld (https://yumiusb.com/). Lang geleden dat ik die gebruikt heb, maar Ubuntu zal daar standaard in het menu zitten en dan wordt alles verder voor je geregeld.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@Bram Broekmaat
Fedora Media Writer even downloaden.
Je eigen linux iso downloaden en via de Fedora media writer tool op je usb zetten (correct)

Rufus en andere programma's werken ook vaak slecht bij mij, wat ook slecht boot ect.

https://fedoraproject.org/spins/cinnamon/download
*Halverwege de pagina staat de tool, dus niet "Linux fedora cinnamon" downloaden!

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Ik ga hier morgen even verder na kijken. Maar bedankt zo ver.
Ik heb trouwens geen USB stick die groot genoeg is en 2.0 is anders had ik dat eerst geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bram Broekmaat schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:41:
Nu wil ik Linux mint 25.04 installeren alleen dat is tot nu toe niet gelukt.
De titel zegt Ubuntu, maar je probeert nu Mint te installeren? En Mint zit vziw op versie 22, niet 25.04.
Ik heb als eerst de ISO gedownload. Deze heb ik met Rufus op een USB stick gezet (Kingston DataTraveler)
Deze USB stick word niet herkend door de PC Dus heb ik een andere USB stick gepakt en daar ook de ISO opgezet met precies de zelfde instellingen als de 1ste. Deze usb stick is ook 3.0(of nieuwer) en word wel herkent door de pc.
USB 3.0 sticks zouden gewoon moeten werken op USB 2.0 apparaten en vice versa. Ik weet wel dat sommige USB sticks wat vreemd werken bij bepaalde hardware, een of andere incompatibiliteit voor het opstarten. Rufus wil ook niet altijd even lekker werken met Linux ISOs.
Als ik nu de PC opstart vanaf de stick krijg ik in beeld;
loading GRUP
Welcome to GRUP! en verder niks
Hoe lang heb je gewacht? Zeker voor oude hardware kan het soms even duren voordat er wat gebeurt nadat de bootloader is geladen.

Je geeft aan dat oudere Ubuntu releases wel werkten, je zou dan eventueel 24.04 kunnen proberen (die noem je niet). Wanneer dat wel werkt, zou je, als je echt wilt, die kunnen upgraden naar 24.10 en dan door naar 25.04.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Ik bedoel Linux ubuntu foutje,
Ik heb zeker 5 tot 10 minuten gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:12

m-vw

Dus?

De laatste keer dat ik problemen had met Rufus ben ik overgeschakeld naar Ventoy.

Geeft je ook nog meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-09 20:11
Als je eerst Ubuntu server op een stick zet. Past dat? Na de installatie doe je "sudo apt install ubuntu-desktop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
m-vw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:11:
De laatste keer dat ik problemen had met Rufus ben ik overgeschakeld naar Ventoy.

Venray heb ik ook geprobeerd maar heeft niet gewerkt de pc zag hem niet als boot drive ook getest met mijn normale pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
secure boot en uefi in bios aanzetten
fastboot kun je uit laten.

daarna booten en je usb stick voorkiezen om van te booten, of via bios of via toets om van een usb te booten.

[ Voor 46% gewijzigd door jan99999 op 29-07-2025 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
jan99999 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 05:39:
secure boot en uefi in bios aanzetten
fastboot kun je uit laten.

daarna booten en je usb stick voorkiezen om van te booten, of via bios of via toets om van een usb te booten.
De pc heeft zover ik weet helemaal geen uefi en secure boot. Fastboot heb ik al uit gezet om te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
netmeester schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:51:
Je kunt met Rufus op twee manieren 'branden'. Uit mijn hoofd zijn dat ISO-modus en DD-modus.
Ik zou zeker de andere modus eens proberen, dat kan een wereld van verschil zijn met opstarten van je stick.

Als dat niet lukt, zou je ook een andere tool kunnen gebruiken om de ISO op USB te zetten, YUMI bijvoorbeeld (https://yumiusb.com/). Lang geleden dat ik die gebruikt heb, maar Ubuntu zal daar standaard in het menu zitten en dan wordt alles verder voor je geregeld.
De DD modus kom ik iets verder mee. Ik krijg nu de keuze of ik wil installeren en proberen.
Na even wachten heb ik een paars scherm met daar op Ubuntu 25.04 en daar onder 4 puntjes. Het lijkt er op dat de installatie gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59

fcs

m-vw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:11:

Deze heb ik laatst gebruikt om mulitple isos op 1 usb te plaatsen.
Werkt perfect. Wat het doet, is eigelijk een bootloader plaatsen op de usb, en dan kan de iso simpelweg gesleept worden naar de usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU621Cc1FyY6QyRUffEBREJNbv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8PfrBqxycNdorif0rHVCoYb.png?f=fotoalbum_large
De installatie is gelukt. Alleen hoe krijg ik nu mijn usb stick weer normaal 1 partitie van 32 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 07:48
Daar zou ik me niet aan storen als de installatie gelukt is. Een volgende keer dat je Rufus weer gebruikt, maakt 'ie alles toch weer leeg. Anders kun je zelf de partities weggooien als je klaar bent met de stick.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:16
Bram Broekmaat schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:27:
[Afbeelding]
De installatie is gelukt. Alleen hoe krijg ik nu mijn usb stick weer normaal 1 partitie van 32 gb
gparted installeren in Ubuntu. Rechtsboven de usb stick kiezen. Dubbelcheck!
Dan bestaande partities verwijderen en nieuwe aanmaken. Toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Wat ik na een tijdje merk na het gebruiken van de pc is dat ik voor elke app opengl moet uitschakelen omdat die anders niet kan opstarten. is hier een manier voor dat het ik dat niet voor elke app apart hoef te doen?

En ik kan geen snelkoppelingen maken op de desktop zoals in windows. de tutorials op internter werken een soort van ik kan alleen de apps die ik wil niet vinden.

Verder heb ik nog spotify geinstalleerd alleen deze start helemaal niet ook niet door opengl uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bram Broekmaat schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:00:
[...]

De pc heeft zover ik weet helemaal geen uefi en secure boot. Fastboot heb ik al uit gezet om te proberen
Hoe oud is de hardware dan? Want je hebt niks anders gezegd dan 'oude Acer pc'. Is 'oud' 5 jaar? 15 jaar? Voor dit millennium? Zonder specs, waar overigens ook duidelijk om werd gevraagd bij het openen van dit topic, kunnen we niet veel meer.
Bram Broekmaat schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:09:
Wat ik na een tijdje merk na het gebruiken van de pc is dat ik voor elke app opengl moet uitschakelen omdat die anders niet kan opstarten. is hier een manier voor dat het ik dat niet voor elke app apart hoef te doen?
Dat is geheel aan de desktop omgeving die je gebruikt. Als je standaard Gnome hebt geïnstalleerd terwijl je een systeem uit de bronzen tijd hebt, tja, geen wonder dat het zo slecht werkt. Ik denk trouwens dat je 'compositing' bedoelt, ipv 'opengl'.
En ik kan geen snelkoppelingen maken op de desktop zoals in windows. de tutorials op internter werken een soort van ik kan alleen de apps die ik wil niet vinden.
De desktop omgeving bepaald of dat kan of niet. Gnome is enorm beperkt in mogelijkheden en doet niet aan bestanden tonen die op je bureaublad staan. Alles gaat via de Launcher. Waarom zou je je bureaublad vol dumpen met dingen die je niet meer kan gebruiken zodra een venster er overheen staat? ;)
Verder heb ik nog spotify geinstalleerd alleen deze start helemaal niet ook niet door opengl uit te zetten.
Je kan zien wat er werkelijk mis is, door het via een terminal te starten. Dan krijg je daar uitvoer te zien met wat er aan de hand is. Anders komt het met wat geluk in logs terecht en anders vind je het nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
@Hero of Time Pc komt ui 2010 deze komt redelijk in de buurt:https://tweakers.net/pricewatch/263300/acer-veriton-l480g-ps-punt-va1e2006/specificaties/
Ik heb 4GB RAM en een 480GB SSD

Volgens mijn heb ik gewoon de standaard Gnome geïnstalleerd ja, Moet ik dan Cinnamon hebben? deze heb ik op een laptop met Linux mint en daar heb ik wel apps op de desktop. aangezien het start menu van linux mint nou ook niet makkelijk werkt.(als je Windows 11 gewend bent)(laptop is nog ouder dan die pc)

Gedownload van deze website: https://ubuntu.com/download/desktop versie 25.04 en dan 64 bit Intel/AMD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Bram Broekmaat schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:16:
@Hero of Time Pc komt ui 2010 deze komt redelijk in de buurt:https://tweakers.net/pricewatch/263300/acer-veriton-l480g-ps-punt-va1e2006/specificaties/
Ik heb 4GB RAM en een 480GB SSD

Volgens mijn heb ik gewoon de standaard Gnome geïnstalleerd ja, Moet ik dan Cinnamon hebben? deze heb ik op een laptop met Linux mint en daar heb ik wel apps op de desktop. aangezien het start menu van linux mint nou ook niet makkelijk werkt.(als je Windows 11 gewend bent)(laptop is nog ouder dan die pc)

Gedownload van deze website: https://ubuntu.com/download/desktop versie 25.04 en dan 64 bit Intel/AMD
Echt een oud beestje dus. Helemaal niet erg maar Gnome (en KDE) zijn wat zwaardere Desktop Environments. Er zijn ook DE's die bedoeld zijn voor oudere hardware en niet al die fancy visuals hebben. XFCE is er eentje. Om in de Ubuntu sfeer te blijven, Xubuntu is de XFCE variant.

https://xubuntu.org/download/

Ik denk dat je met OpenGL een foutje hebt gemaakt. Je zit dan in de hoek van de NVidia drivers (mesa).

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 30-07-2025 16:31 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt ook wat lichters installeren. Ik speel nu met wat oude laptops (i3 met 8 GB RAM en i5 met 6 GB RAM) uit 2011 en een netbook met 2 GB RAM (Atom n450 processor), en daar heb ik freexp op gezet, een Q4OS distributie met de Trinity desktop en shells die het op Windows laten lijken. Werkt zelfs op de netbook.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Aangezien die pc oud is en dus ook geen HDMI poort en Displaypoort heeft gebruik ik hem nauwelijks aangezien ik altijd een anders scherm er bij moet pakken.

Maar ik wil gewoon dat er een OS op staat mocht ik die pc echt nodig hebben dan kan ik hem gewoon aansluiten en gebruiken. In de webbrowsers.

Er staat dus ook bewust Linux op omdat het gratis is.
Geld het zelfde voor die oude laptop die er nog ligt daar staat mint op. Mint werkt opzicht ook wel goed alleen het start menu bevalt mij niet goed omdat die categorieën heeft. En ik heb die laptop in de coronatijd gebruikt met mint dus vandaar weer mint geïnstalleerd op een SSD. (zonder accu) (model Asus X51L ook niet de snelste.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bram Broekmaat schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:05:
Aangezien die pc oud is en dus ook geen HDMI poort en Displaypoort heeft gebruik ik hem nauwelijks aangezien ik altijd een anders scherm er bij moet pakken.

Maar ik wil gewoon dat er een OS op staat mocht ik die pc echt nodig hebben dan kan ik hem gewoon aansluiten en gebruiken. In de webbrowsers.
Darom dus juist een licht OS dat toch alles heeft (web browsers, office etc). Ubuntu 25 is echt overkill.

Kijk maar eens naar FreeXP.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:49

L0g0ff

omg

Of Lubuntu. Dit is een officiële lichtgewicht Ubuntu versie speciaal voor de oudere hardware.

Maar mogelijk werkt het allemaal niet lekker nu omdat je draait op nouveau drivers. Dit zijn opensource nvidia drivers en die werken nogal buggy. Beter is dan via de drivers applicatie even de laatste drivers op te halen.

Dat is dan ook meteen het verschil met mint. Mint pushed eind gebruikers iets eleganter naar de laatste proprietaire drivers.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:12

CSB

:D

Ik wil dit topic niet kapen maar wel toevoegen dat wat mij betreft Ubuntu echt nog niet op het niveau is van Windows wat betreft "gebruiksvriendelijkheid". I know, vloeken in de kerk enzo. Maar na gisteren en vandaag geprobeerd te hebben om wederom een oude gamebak om te toveren tot een Ubuntu 24 Ollama bak heeft me gefrustreerd achtergelaten. Simpelweg een xrdp opzetten zodat ik vanaf een Windows laptop deze machine kan benaderen heeft me nu al meer dan 4 uur gekost met alle bugs en errors die ik telkens moet resolven om het werkend te krijgen. (beetje de ervaring van OP dus ook met het killen van Opengl omdat het anders andere processen in de weg zit.)
En na een aantal reboots opeens UEFI errors met booten en basta. Blijven loopen in een error en niet doorstarten. Die UEFI errors had ik overigens niet na de clean install, die kwamen later opeens (niets speciaals gedaan, behalve Rocm installeren).

Dus OP, wellicht voor het gebruiksgemak gewoon Linux links laten liggen, tenzij je echt specifiek iets wilt draaien wat op Windows niet kan. Deze ezel blijft zich stoten...

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

CSB schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:33:
Ik wil dit topic niet kapen maar wel toevoegen dat wat mij betreft Ubuntu echt nog niet op het niveau is van Windows wat betreft "gebruiksvriendelijkheid". I know, vloeken in de kerk enzo. Maar na gisteren en vandaag geprobeerd te hebben om wederom een oude gamebak om te toveren tot een Ubuntu 24 Ollama bak heeft me gefrustreerd achtergelaten. Simpelweg een xrdp opzetten zodat ik vanaf een Windows laptop deze machine kan benaderen heeft me nu al meer dan 4 uur gekost met alle bugs en errors die ik telkens moet resolven om het werkend te krijgen. (beetje de ervaring van OP dus ook met het killen van Opengl omdat het anders andere processen in de weg zit.)
En na een aantal reboots opeens UEFI errors met booten en basta. Blijven loopen in een error en niet doorstarten. Die UEFI errors had ik overigens niet na de clean install, die kwamen later opeens (niets speciaals gedaan, behalve Rocm installeren).

Dus OP, wellicht voor het gebruiksgemak gewoon Linux links laten liggen, tenzij je echt specifiek iets wilt draaien wat op Windows niet kan. Deze ezel blijft zich stoten...
Ik wil ook niet vervelend doen, maar dit valt toch behoorlijk in het kader van "user error". Ik heb vergelijkbare systemen geïnstalleerd en maandenlang cold turkey van Windows naar Linux geswitcht gewerkt zonder noemenswaardige issues. Linux vereist nu eenmaal wat meer basiskennis van hoe e.e.a. in elkaar zit.

Wil je hufterproof af van Windows, koop een Mac O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Bedenk dat RDP een Microsoft protocol is wat weer gereverse engineerd is om op Linux te draaien.

Ubuntu zelf draait de Gnome Desktop Environment. Vanaf 24.04 heeft Gnome RDP ondersteuning ingebouwd. Dat zit onder de instellingen. Deze versie had nog zijn perks maar vanaf 25.04 zijn ook die verholpen en kan je een RDP sessie starten naar de desktop. Daar hoef je niet eerst zelf ingelogd te zijn, en als je wegklikt met het kruisje dan blijft je sessie bestaan en kan je die later weer overnemen. Het enige wat ik heb ondervonden is dat een RDP sessie nogal wat resources vraagt. Daar kunnen ze nog wel wat aan doen.

De andere optie is VNC, wat ook goed werkt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
@asing Klopt, je kan met Gnome en GDM inloggen op het aanmeldscherm met rdp, dit werkt op nieuwere hardware aardig snel, komt misschien ook door hardware encoding. En wat ook tof is: op afstand kunnen inloggen op iemands anders desktop om te kunnen helpen en meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 20:54
Simpelweg een xrdp opzetten zodat ik vanaf een Windows laptop deze machine kan benaderen heeft me nu al meer dan 4 uur gekost met alle bugs en errors die ik telkens moet resolven om het werkend te krijgen. (beetje de ervaring van OP dus ook met het killen van Opengl omdat het anders andere processen in de weg zit.)
Ik gebruik Debian (iets minder gebruiksvriendelijk) maar daarop is het echt simpel. Gewoon xrdp installeren op de Linux machine en dan via extern bureaublad op Windows, gebruikersnaam en wachtwoord van de aangemelde gebruiker op het linux systeem invoeren, en hoppa, ik kan de linux machine benaderen vanuit Windows 10. Het kan natuurlijk zijn dat het met Windows 11 moeilijker is, maar dat ligt niet aan Linux...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:12

CSB

:D

Ach, ik wist van tevoren dat ik me in een wespennest ging bevinden. :p

Feit blijft: het is niet vanzelfsprekend dat je met een aantal klikken een RDP sessie kan opzetten tussen een Ubuntu machine en een Windows machine. Schijnbaar volgens @Soldaatje is dat met Ubuntu 25 verholpen, maar mijn ervaring met 22 en 24 tot nu toe is dat het telkens weer een hoop geklooi is om het werkend te krijgen.
Ja, VNC is ook een mogelijkheid, maar daarbij zit je weer met TightVNC, RealVNC en UltraVNC, en welke kies je dan, en wat werkt er dan weer niet?

M.a.w., het gebruiksgemak is gewoonweg minder. En er zijn 2000 manieren om het voor elkaar te krijgen (of juist niet) waardoor je door de bomen het bos vaak niet meer ziet.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou dolgraag van Windows afstappen, maar dit soort dingen houdt me gewoon tegen.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CSB schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:30:

Feit blijft: het is niet vanzelfsprekend dat je met een aantal klikken een RDP sessie kan opzetten tussen een Ubuntu machine en een Windows machine. Schijnbaar volgens @Soldaatje is dat met Ubuntu 25 verholpen, maar mijn ervaring met 22 en 24 tot nu toe is dat het telkens weer een hoop geklooi is om het werkend te krijgen.
Ja, VNC is ook een mogelijkheid, maar daarbij zit je weer met TightVNC, RealVNC en UltraVNC, en welke kies je dan, en wat werkt er dan weer niet?

M.a.w., het gebruiksgemak is gewoonweg minder. En er zijn 2000 manieren om het voor elkaar te krijgen (of juist niet) waardoor je door de bomen het bos vaak niet meer ziet.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou dolgraag van Windows afstappen, maar dit soort dingen houdt me gewoon tegen.
Ter aanvulling:
Ik weet niet of RDP tussen Windows en Linux goed gaat, in mijn geval gaat het wel goed tussen twee Fedora workstations 42 met Gnome 48, over 5G-internet (Klik&Klaar) met VPN (Tailscale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@CSB Ik zal dit weekend eens proberen met Ubuntu 24.04 en laten weten of ik tegen problemen aanloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik wil dit topic niet kapen ....
En vervolgens kom je met een heel verhaal dat geen klap te maken heeft met waar de TS tegenaan loopt. Voor je remote control issue maak je maar een apart topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Cyphax

Moderator LNX
CSB schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:30:

Klinkt als Wayland, ik heb er ook last van gehad en het heeft allemaal te maken met een vorm van desktop streaming. Of het nou naar de Quest 3 is of naar m'n laptop, Wayland zat in eerste instantie gewoon in de weg. Als je een X11 sessie start, dan zal je zien dat het allemaal wel kan... maar Wayland wordt steeds meer gepusht ten faveure van X11.

Maarja, om uiteindelijk een heel OS af te rekenen op het al dan niet hebben van remote desktop... Een gemiddelde gebruiker doet weinig met remote desktop, en Windows Home heeft het uberhaupt nieteens, dus de conclusie dat Linux onvriendelijk zou zijn hierom lijkt me niet zo'n sterke.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Soldaatje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Ter aanvulling:
Ik weet niet of RDP tussen Windows en Linux goed gaat, in mijn geval gaat het wel goed tussen twee Fedora workstations 42 met Gnome 48, over 5G-internet (Klik&Klaar) met VPN (Tailscale).
Ik RDP van Fedora naar een Windows server. Gaat uitstekend. Ik gebruik Remmina, wat weer FreeRDP in zich heeft.

Het enige wat niet werkt is Network Level Authentication (NLA). Als dat op Windows aan staat kan je het vergeten om te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Cyphax schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Klinkt als Wayland, ik heb er ook last van gehad en het heeft allemaal te maken met een vorm van desktop streaming. Of het nou naar de Quest 3 is of naar m'n laptop, Wayland zat in eerste instantie gewoon in de weg. Als je een X11 sessie start, dan zal je zien dat het allemaal wel kan... maar Wayland wordt steeds meer gepusht ten faveure van X11.

Maarja, om uiteindelijk een heel OS af te rekenen op het al dan niet hebben van remote desktop... Een gemiddelde gebruiker doet weinig met remote desktop, en Windows Home heeft het uberhaupt nieteens, dus de conclusie dat Linux onvriendelijk zou zijn hierom lijkt me niet zo'n sterke.
Je kan het negatief brengen maar Xorg is zo ongeveer ouder dan Hadrians Wall. Na 21 jaar de defacto standaard te zijn heeft het zijn tijd gehad. De laatste jaren kwam security naar voren, VRR, HDR en nog meer technieken. Xorg was te vaak opgelapt om nog even dienst te doen dus het werd tijd voor Wayland. Dat was niet meteen optimaal. Diverse protocollen die Xorg wel had zaten nog niet in Wayland. Je beeld delen in Teams of Teamviewer? Vergeet het.

Uiteindelijk werkte er nog 1 dev aan Xorg om te proberen er weer leven in te krijgen. Dat ging niet meer. Fedora was heel vroeg met standaard naar Wayland gaan. De kreukels zijn er nu wel uit en steeds meer distros gooien Xorg naar buiten. Hetzelfde gebeurde na pipewire (audio).

Persoonlijk zou ik om die reden niet voor Ubuntu gaan op mijn laptop, maar Fedora. Dat gebruik ik nu al jaren en dat bevalt prima. Voor gamers is er zelfs een Fedora gebaseerde spin speciaal voor gamers : Nobara of Bazite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Ik heb het even getest op Ubuntu 24.04, zowel op Wayland en Xorg. Bij geen van beide lukt het, op Wayland krijg ik wel een foutmelding over iBus, maar dan haakt de gemiddelde gebruiker al af.
Heb het daarna getest op Debian, en geen enkel probleem. Dus als je xrdp werkend wil krijgen, kan ik Ubuntu afraden, terwijl het op Debian gewoon werkt. Enkel zorgen dat je xorgxrdp ook geïnstalleerd hebt.
asing schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:11:
[...]
Ik RDP van Fedora naar een Windows server. Gaat uitstekend. Ik gebruik Remmina, wat weer FreeRDP in zich heeft.
Dat is de omgekeerde weg. CSB heeft het over connecteren van Windows naar Linux, jij hebt het over connecteren van Linux naar Windows. Hoewel dat gelijkenissen vertoont is het zeker niet hetzelfde.

[ Voor 35% gewijzigd door LievenD op 09-08-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
LievenD schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:12:
Ik heb het even getest op Ubuntu 24.04, zowel op Wayland en Xorg. Bij geen van beide lukt het, op Wayland krijg ik wel een foutmelding over iBus, maar dan haakt de gemiddelde gebruiker al af.
Heb het daarna getest op Debian, en geen enkel probleem. Dus als je xrdp werkend wil krijgen, kan ik Ubuntu afraden, terwijl het op Debian gewoon werkt. Enkel zorgen dat je xorgxrdp ook geïnstalleerd hebt.

[...]

Dat is de omgekeerde weg. CSB heeft het over connecteren van Windows naar Linux, jij hebt het over connecteren van Linux naar Windows. Hoewel dat gelijkenissen vertoont is het zeker niet hetzelfde.
Laat ik je even helpen met een screenshot van Gnome settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqcl8Sm3Ggz730bQR2cws8xmBUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOBrggGY7JHONbTvDu6V5wIB.png?f=fotoalbum_large

Scheelt je een hoop gedoe denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Cyphax

Moderator LNX
Laten we de rdp-discussie hier maar los, het is off-topic en TS heeft er niet zoveel aan.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Bram Broekmaat schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:09:
Welke apps kan je niet vinden?
Hoe heb je dat geïnstalleerd? Gedownload van internet, via het software center, of via terminal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik mag hopen dat Spotify via sudo snap install spotify is gedaan zodat de officiele Spotify client geïnstalleerd wordt, of dus via het App Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
CH4OS schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:16:
Ik mag hopen dat Spotify via sudo snap install spotify is gedaan zodat de officiele Spotify client geïnstalleerd wordt, of dus via het App Center.
Misschien via de Spotify website een deb of tar.gz gepakt ofzo ...

Linux is qua software installatie en gebruiksgemak echt top maar je moet je wel even realiseren dat het anders gaat dan Windows en dat moet je maar net beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

asing schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Misschien via de Spotify website een deb of tar.gz gepakt ofzo ...

Linux is qua software installatie en gebruiksgemak echt top maar je moet je wel even realiseren dat het anders gaat dan Windows en dat moet je maar net beseffen.
Naar mijn weten biedt Spotify dus een Snap package aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
CH4OS schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Naar mijn weten biedt Spotify dus een Snap package aan. ;)
Er zijn meerdere wegen, via app center en via https://www.spotify.com/uk/download/linux/. Mijn punt is dat je je wel even moet inlezen in waar je aan begint anders heb je kans dat je de ervaring krijgt die TS had. Waarschijnlijk heeft hij een NVidia kaart in het systeem zitten, en NVidia en Linux is geen slecht huwelijk maar je hebt toch wat extra uitdagingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Bram Broekmaat schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:41:
Nu wil ik Linux Ubuntu 25.04 installeren alleen dat is tot nu toe niet gelukt. De PC heeft gewerkt met de HDD met Win 10 Ubuntu 16, 20, 22
Herkenbaar probleem. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met Linux Mint.
Op mijn pc liet Linux Mint zich altijd prima installeren vanaf een met Ventoy geprepareerd usb stickje, maar met de laatste versie van Linux Mint lukt dat ineens niet meer en wil de ISO niet lekker booten.

Dat heb ik niet opgelost via Rufus, maar door de met Linux Mint meegeleverde tool voor het maken van een met ISO opstartbare usb-stick te gebruiken: druk op de Windows-toets en type mintstick. Klik daarna op "Schijfkopieschrijver voor USB".

Dat tooltje deed het voor mij in één keer goed, zonder te hoeven kloten met instellingen zoals met Rufus.
Pagina: 1