Teveel of te weinig inbouw spotjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Eind augustus krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning. Er moet nog flink wat gebeuren, waaronder het plaatsen van een verlaagd plafond met inbouwspots. Het maken van een goed lichtplan blijkt nog best een uitdaging, zeker omdat het om vrij veel vierkante meters gaat. Professioneel advies is natuurlijk een optie, maar voordat ik daar €500–1000 voor neerleg, wilde ik eerst zelf aan de slag gaan.
Wat vinden jullie van dit plan? Hebben we bijvoorbeeld in de woonkamer genoeg spots, of zit ik ernaast?

Losse staande lampen en hanglampen voor de tafel en keuken niet meegenomen, maar komen er uiteraard wel. En we hebben nog niet besloten of we nog met (extra) wandlampen willen gaan werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wNWsXTv_CivbOeMSvVu5eFE9NE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lWt3BFGpxPDCvkENj5sttuk.png?f=fotoalbum_large

Dit armatuur willen we gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTf7RTZNp4ujBBoOuTphUySzC_g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WQL5EQtz1Fh7NceCbezqfG2j.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tristan op 28-07-2025 14:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Tja, volledig kwestie van smaak, maar ik vind vrijwel elke inbouwspot er een te veel...
ik zou eerder voor indirect licht gaan, verlaagd plafond tot 30cm van de muur met daar achter vandaan het licht bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:18
Zonder verdere specificaties te weten, ik zou dimmers kopen. Als dit je plan is zonder nog hang en sfeerlampen dan heb je meer licht s'nachts dan overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
hfolkers schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:45:
Tja, volledig kwestie van smaak, maar ik vind vrijwel elke inbouwspot er een te veel...
ik zou eerder voor indirect licht gaan, verlaagd plafond tot 30cm van de muur met daar achter vandaan het licht bijvoorbeeld.
Dan krijg je zo'n koof rondom, kwestie van smaak inderdaad, maar dat vind ik dan weer geen porum :) Ik heb liever een strak wit plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Stanzi schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:47:
Zonder verdere specificaties te weten, ik zou dimmers kopen. Als dit je plan is zonder nog hang en sfeerlampen dan heb je meer licht s'nachts dan overdag.
Zeker! Er komen Philips Hue GU10 lampen in. Die kan je sowieso dimmen natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Het aantal spots is niet bijzonder veel, of te weinig. En vergeet ook niet, te veel licht dim je eventueel terug.

Wat betreft de keuze voor de spot lijkt dit een model wat je mee moet stucen. Ik ben hier geen fan van omdat er naar verloop van tijd scheuren rondom de spots kunnen ontstaan.
Daarnaast is het een spot die redelijk laag ligt waardoor je er sneller in kunt kijken, wat verblinding geeft.
Ik zou voor een normale mat witte spot gaan waarvan de lichtbron hoger in het armatuur ligt. En natuurlijk een model met dim to warm zodat het licht bij dimmen iets oranje wordt zoals een gloeidraad, voor de extra sfeer.
Kijk eens bij SG Lighting, dit zijn erg mooie en betaalbare kwaliteitsspots met Osram drivers. Bijvoorbeeld het model Junistar.
En wil je de spots aansturen met HUE dan kies je simpel voor Zigbee inbouwdimmers, van bijv. Ecodim. Dat is flink goedkoper dan overal HUE GU10 spotjes plaatsen, daar loop je met die aantallen echt op leeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Theo74 op 28-07-2025 14:56 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je hebt geen richtbare spots, dus ik zou goed kijken naar plaatsen waar je het spotlicht functioneel nodig hebt. Bijvoorbeeld in je inloopkast in de slaapkamer, en het werkblad in keuken lijken het mij te weinig spotjes. Ik zou eerder naar zoiets kijken.

Let ook op dat je in de badkamer nu ook 230v spots zonder IP-rating ingetekend lijkt te hebben, dat is daar niet in elke zone toegestaan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:02
Het is geloof al gezegd, maar niet iedereen heeft een spotjes fetish. Spotjes in de keuken, badkamer, dakkapel, evt wc’s, en soms bij een lichtstraat kan prima. Maar overal in het huis is echt geen porem (imo).

Engineering

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:59
Tupolev schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:20:
Het is geloof al gezegd, maar niet iedereen heeft een spotjes fetish. Spotjes in de keuken, badkamer, dakkapel, evt wc’s, en soms bij een lichtstraat kan prima. Maar overal in het huis is echt geen porem (imo).
In een fatsoenlijk verlichtingsplan creër je basis en accentverlichting waarbij je bijvoorbeeld ook je plafond aanstraalt...... bijna overal dubbele (?) fixed spots met alleen downlight is gewoon een slecht plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TweakGP schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:28:
[...]

In een fatsoenlijk verlichtingsplan creër je basis en accentverlichting waarbij je bijvoorbeeld ook je plafond aanstraalt...... bijna overal dubbele (?) fixed spots met alleen downlight is gewoon een slecht plan.
Ik zie dat wel eens bij appartementen/huisjes die zijn geflipt. Alles helemaal strak en elke ruimte vol met spotjes. Het geeft een vervelende en kille manier van verlichten naar mijn mening. Een paar spotjes zijn oké, maar overal is echt niet prettig voor m'n ogen (zowel gedimd als 100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Tupolev schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:20:
In de badkamer komen natuurlijk ip65 rated armaturen.

Wat is het alternatief volgens jou dan om deze ruimtes te verlichten? Led rails? Als ze opbouw zijn vind ik dat niet bepaald mooi want het verstoord een glad plafond en in inbouw is niet te betalen met mijn meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Theo74 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:54:
Wat betreft de keuze voor de spot lijkt dit een model wat je mee moet stucen. Ik ben hier geen fan van omdat er naar verloop van tijd scheuren rondom de spots kunnen ontstaan.
Daarnaast is het een spot die redelijk laag ligt waardoor je er sneller in kunt kijken, wat verblinding geeft.
Goed punt over hoe diep ze liggen, ik ga op zoek naar een beter, betaalbaar alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb geen inbouw spots, nah ja eentje in de WC. Wel heb ik richtbare opbouw spots met daarin HUE boven mijn kookeiland want daar wil je nu net wel gericht licht hebben. Boven het aanrechtblad aan de muur heb ik een houten balk hangen met daarin een HUE ledstrip weggewerkt.
Beide kunnen dus zowel sfeer verlichten maar ook op standje Japans restaurant TL wit.

Rest van de verlichting zijn staande lampen, met ook HUE, en hangende lampen boven de eettafel.

Ik had ook spots maar heb ze weg laten stuccen, gebruikte ze eigenlijk nooit, het het plafond is zonder juist veel strakker in mijn ogen :P

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 28-07-2025 15:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Let even op, als je Hue eigen gebruikt kan je maar zo'n 60 apparaten op 1 bridge kwijt (weet niet of dat nog steeds zo is).

Zelf heb ik Z2M met zo'n 180 apparaten, maar de verlichting gaat niet exact tegelijk. Ga er dus niet van uit dat je 't hele huis strak één keer kan dimmen. Maar als je per ruimte dimt bijv. Dan is het nog wel goed te doen.

Ik zou zelf dus geen Hue Bridge halen, maar gewoon met Home Assistant en Z2M of ZHA aan de slag gaan. En koop een goede zigbee stick.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Heb je nog licht boven het keukeneiland? Anders werk je in je eigen schaduw. Bij het aanrecht heb je dit wel geregeld. Ik zie geen wastafel in de badkamer, maar daar hetzelfde.

Licht moet je in drie lagen aanbrengen. Sfeer, Accent, Praktisch.

Sfeer is de basis verlichting waar mee jij je huis voornamelijk verlicht.
Accent zijn lichten die gericht zijn op accenten in je woning; de highlights. Een leuke plant of foto aan de muur.
Praktische zijn de lichten die je met een doel aan hebt. koken, tandenpoetsen, lezen, kantoor, werkplaats.

Die drie combineer je voor een goed lichtplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

De vorige bewoners die de woning lieten bouwen hielden niet van plafond lampen, dus zij hadden alle plafond punten laten vervallen en overal vloerlampen staan.

Wij hebben dus een deel verlaagd om daar spotjes in kwijt te kunnen, in een ruimte van ca 100m2 (begane grond) zitten er 10 en dat is meer dan voldoende.
Ze zijn allemaal van Hue dus met 1 Klik gaan ze aan/uit en we kunnen ze dimmen.

Als ik jouw tekening zie dan zou ik helemaal gek worden van al die spotjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2025 16:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou echt onderscheid maken tussen de ruimtes. Een badkamer, toilet, hallen closet zijn uitstekende ruimtes voor spots. Waarom 2 spots bij elkaar? Zou ze eerder op gelijke afstand doen, dan krijg je een veel rustiger beeld, zeker in de langgerekte hal.

De keuken kan je doen, maar krijg je daar geen hangkastjes? In dat geval zou ik voor een strip eronder gaan. En waarom plaats je de spots bij het kookeiland in het gangpad en niet boven je eiland zelf? Juist daar heb je het licht nodig - in het gangpad sta je in je eigen schaduw te werken.

De rest zou ik schrappen en oplossen met andere lampen. Hue is een goed idee, combineer het met domotica om 's nachts je gang zwak te verlichten en overdag feller.

Voor de home office zou je kunnen gaan voor LED panelen, dan creeer je ook weer een andere sfeer. En daar wil je witter licht kunnen krijgen.

Slaapkamer tussen de 2 kasten(?) zou je kunnen laten zitten omdat dat wel echt praktisch is, de rest vervangen met bedlampjes en indirect en dimbaar licht.

Edit: een spot in het 'halletje' in de home office naast de trap is wel een goed idee. Ik heb ook zo'n 'halletje' maar dan in mijn woonkamer. Kan je weinig kwijt qua lampen. Maar wordt een donkere hoek in je kamer. Denk wel dat 1 spot daar al genoeg is - en de rest met iets anders oplossen zoals panelen.

Edit 2: Ik heb deze spots, niet meer verkrijgbaar. Maar leveren een heel breed lichtbeeld op. Dat is bij GU10 wel anders. Maar ga altijd voor dimbaar, en as je domotica hebt liefst kleur instelbaar (warm wit - koud wit, kleur doe je na 2 keer spelen niets meer mee).

[ Voor 23% gewijzigd door francoski op 28-07-2025 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Ga zo mogelijk eens op bezoek bij locaties waar spots de hoofdverlichting zijn. Het geeft namelijk best een specifiek lichtbeeld waar je wel van moet houden.

Zeker met onrichtbare spots krijg je veel "lichtzuilen" langs de wanden. Bij beperkt gebruik en in combinatie met andere soorten verlichting (indirect of juist zaken aaanlichten) kan het wel mooi zijn. Ik zou het niet voor een hele ruimte kiezen.

Denk ook vooral na over wat voor sfeer je wil creëren. Neig je naar gezellig of moet het vooral functioneel zijn. Wil je speels of strak.
Met dat soort keuzes op zak ga je een lichtplan maken wat daar bij past. De ene plek is de ander niet. Als je alles hetzelfde gaat verlichten wordt het snel saai of steriel.

En ja, het blijft mening en smaak, iedereen is er anders mee. De vorige bewoner van mijn huis had op bijna alle kamers TL bakken opgehangen...

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik zou sowieso erg ver wegblijven van die inbouw spotjes, spuug lelijk en niet stelbaar.
Kies dan of de opbouw variant, of doe zoiets: https://railspot.nl/ (nee geen aandelen, gewoon goeie ervaringen). :)

Deze zijn volledig draaibaar en je kan er zelfs je Sonos aan vast hangen bijvoorbeeld. Zo ben je veel flexibeler als je er nog 1 bij wil of juist niet. En scheelt je een enorme hoeveelheid kabels trekken.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 25-09 22:49
Teveel of te weinig inbouw spotjes?
Te veel.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Te weinig.

@Tristan

https://www.weverducre.com/ Hier wat inspiratie, zou zelf een combi van Deep 1.0 met Deep Adjust of Bliek Rond als basisverlichting maken en dan andere lampen voor accenten en doelgerichte verlichting boven bijvoorbeeld een eettafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 18:03
Ik heb op mijn zolder 1 inbouwspot per m2. In totaal 41 spots.
15 in kamer straatzijde, 15 in kamer tuinzijde, 4 op overloop, 4 in technische ruimte en 3 in badkamer.
Alle Philips warmglow dimbaar met knop en afstandsbediening.
Ziet er superstrak uit en je kan het dimmen tot bijna niet meer zichtbaar superwarm licht en met vol licht is het alsof de zon schijnt binnen en kan je bv. goed schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
NeFoRcE schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:02:
Ik zou zelf dus geen Hue Bridge halen, maar gewoon met Home Assistant en Z2M of ZHA aan de slag gaan. En koop een goede zigbee stick.
En als je dan toch bezig bent met Zigbee, gooi er ook wat Zigbee peertjes van o.a. IKEA of slimme stopcontacten enz in, die maken deel uit van de mesh om een zo groot mogelijke dekking te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
NeFoRcE schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:02:
Let even op, als je Hue eigen gebruikt kan je maar zo'n 60 apparaten op 1 bridge kwijt (weet niet of dat nog steeds zo is).

Zelf heb ik Z2M met zo'n 180 apparaten, maar de verlichting gaat niet exact tegelijk. Ga er dus niet van uit dat je 't hele huis strak één keer kan dimmen. Maar als je per ruimte dimt bijv. Dan is het nog wel goed te doen.

Klopt! Is nog steeds zo, ik heb in mijn huidige woning ook 3 bridges per verdieping en dat werkt prima. Helemaal sinds Hue de app heeft aangepast zodat je alle verlichting van alle bridges kan zien in een overzicht.

Ik overweeg wel over te stappen naar Homey voor de algehele automatisering, want ook m'n zonneschermen etc wil ik geautomatiseerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
Tristan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Klopt! Is nog steeds zo, ik heb in mijn huidige woning ook 3 bridges per verdieping en dat werkt prima. Helemaal sinds Hue de app heeft aangepast zodat je alle verlichting van alle bridges kan zien in een overzicht.

Ik overweeg wel over te stappen naar Homey voor de algehele automatisering, want ook m'n zonneschermen etc wil ik geautomatiseerd hebben.
Dat doe ik met Home Assistant. Heb een SonOff DUAL R3 (dacht ik, uit m'n hoofd) waarmee ik de handmatige schakelaar vervangen heb, dit met Home Assistant gekoppeld aan HomeKit. Maar ook sensor buiten voor regen, zon etc, waardoor ik automations kan doen met die combinaties om het automatisch te laten sluiten, of juist open te laten gaan als het ochtend is.

Enige variabele die nog open staat is wind, daar moet ik nog wat voor plaatsen omdat in mijn tuin op het zuiden ineens best kan waaien. Wil het met een combinatie van wind, zon en regen sensoren autonoom maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
jadjong schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Te weinig.

@Tristan

https://www.weverducre.com/ Hier wat inspiratie, zou zelf een combi van Deep 1.0 met Deep Adjust of Bliek Rond als basisverlichting maken en dan andere lampen voor accenten en doelgerichte verlichting boven bijvoorbeeld een eettafel.
Bedankt, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik zit helemaal op de lijn van @Theo74. Een aantal opmerkingen:
  • Waar je in de keuken wel heel erg veel spots hebt, vind ik dat je er in de kamer juist wel heel weinig hebt. Nu wil je ook meer lichti in de keuken (500lm/m2) en in de woonkamer slechts 200lm/m2 (bron).
  • Ik dim altijd vrij ver terug. Met LEDs is stroomverbruik niet meer zo'n issue. Ik vind het handig dat ik bij sommige werkzaamheden even vol het licht aan kan zetten. Voor de avond (sfeerverlichting) heb ik gewoon een scene die behoorlijk ver terugdimt.
  • Die stucspots zijn een drama. Je stucadoor gaat er niet gelukkig van worden, want als jij ze niet superstrak ophangt heeft hij een probleem. Daarbij worden ook LEDs warm en zal het armatuur iets uitzetten/krimpen met scheurvorming tot gevolg.
  • Ik zou altijd kiezen voor domme verlichting met een standaard armatuur (bijv. GU10). Dan kan je namelijk een lamp verwisselen, want ook LEDs gaan op den duur soms kapot.
  • Kies voor domme lampen en een slimme dimmer. Dat is veel goedkoper en je kan bij een upgrade van je domotica de dimmer vervangen ipv al je lampen.
  • Niet elke LED-lamp dimt even lekker. Ik had Osram GU10 lampen, maar die hadden een hoge opstartspanning nodig. Dus met weinig licht inschakelen kan niet. Daarom alles vervangen door Philips WarmGlow GU10 lampen. Die doen het prima. Dat kan je niet met een vaste LED.
  • Ik vind WarmGlow veel natuurlijker dan een LED die met dezelfde kleurtemperatuur dimt. Geeft ook meer sfeer.
  • Ik heb in mijn vorige woning elk linker stopcontact achter de dimmer gezet. Zo gaat die verlichting ook meteen mee. Wel even een kindbeveiliging in doen, zodat je niet p.o. de stofzuiger er in doet en de dimmer opblaast.
  • Ik heb goedkope GU10 armaturen besteld (paar euro per stuk) en deze zelf in de kleur van het plafond geschilderd (eerst goed primen!). Aangezien je er nooit met je vingers aan komt hoeft er geen blanke lak over. Resultaat is superstrak. Hetzelfde heb ik ook gedaan met al mijn schakelmateriaal (was een pokkeklus). Die moet je wel met blanke lak afwerken. Vind ik veel mooier dan die matzwarte knoppen op een lichte muur.
  • Ik schakel alles via Home Assistent, maar ook Homey Pro is ideaal. Dat werkt veel beter als je niet goed thuis bent in dit soort materie. Home Assistent is toch net wat minder toegankelijk. Hue is veel te duur en te beperkt. Als je eenmaal aan HA/Homey hebt geproefd, dan wil je echt niet meer terug. Uiteindelijk ook nog eens veel goedkoper.
Zo is de spot geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS0cWdL2l--FN9KeblYO79_es-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NnPQrkQaIbQozFtqFHHiEJ8.png?f=fotoalbum_large

Zo is het schakelmateriaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmZgliCh9eIYCL-YZOGnvOaAuYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdbQeTfcCiTygI3dYticx4qV.png?f=fotoalbum_large

Primer en blank lak (mat) uit de knikkerbus van de Action. Prima spul voor dit soort werk.

[ Voor 13% gewijzigd door BugBoy op 28-07-2025 17:09 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BugBoy schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:04:
Ik heb in mijn vorige woning elk linker stopcontact achter de dimmer gezet. Zo gaat die verlichting ook meteen mee. Wel even een kindbeveiliging in doen, zodat je niet p.o. de stofzuiger er in doet en de dimmer opblaast.
Doe ze dan 90 graden gedraaid, met de pennen boven elkaar. Dat is 'standaard' voor stopcontacten met een alternatieve functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
jadjong schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:13:
Doe ze dan 90 graden gedraaid, met de pennen boven elkaar. Dat is 'standaard' voor stopcontacten met een alternatieve functie.
Dat ziet er niet uit (in mijn ogen). Maar vervelender is dat mijn huishoudster gewoon de stekker van de stofzuiger 90 graden zou draaien. Nu is het te lastig om de stekker er in te doen en pakte ze het stopcontact ernaast. Dat hoef je niet uit te leggen. Aangezien je de verlichting niet elke dag aansluit is dat veel minder rampzalig. Overigens is tegenwoordig de stofzuiger meestal wel draadloos, dus het zou nu geen probleem meer geweest zijn.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
jadjong schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:24:
Wat maakt deze LEDs zo speciaal dat je 165-195 (incl. dimmer) euro zou uitgeven voor enkel een armatuur met een LED-lamp er in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
xoniq schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:29:
En als je dan toch bezig bent met Zigbee, gooi er ook wat Zigbee peertjes van o.a. IKEA of slimme stopcontacten enz in, die maken deel uit van de mesh om een zo groot mogelijke dekking te geven.
Andere tip waar je blij van gaat worden als je met domotica aan het werk gaat is het hebben van een neutraaldraad bij je schakelaars. Als ze toch al een fase (bruine) draad trekken, laat ze dan ook meteen een aarde (geel/groene) en vooral een neutraal (blauwe) draad trekken. Die laatste geeft je meer vrijheid in het aansluiten van controllers achter het schakelmateriaal. Ook voor dimmers kan je in sommige gevallen dan veel stabieler dimmen (alhoewel ik met de neutraalloze dimmers van EcoDim nooit geen problemen heb gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BugBoy schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Wat maakt deze LEDs zo speciaal dat je 165-195 (incl. dimmer) euro zou uitgeven voor enkel een armatuur met een LED-lamp er in?
Geen idee, het was ter inspiratie. Misschien is het wel eentje die een OEM product verkoopt met eigen sticker, of het is daadwerkelijk een veel degelijker armatuur dan eentje van een random dropshipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 15:52
De bouwer van ons huis hield ook erg van inbouwspotjes. Waar het echt mis ging was in de badkamer, de spotjes boven de wastafels zitten fout waardoor met scheren en andere dingen waarbij je je gezicht wil zien het hopeloos is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Laat dit aan professionals over. Wat is 1000 euro gespreid over het aantal dat je daar woont? Wat is de ellende al die jaren als het niet goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:52
Wat is het idee van die dubbele spots? Is dat nodig?

Als ik de tekening bekijk schrik ik me in eerste instantie rot. Wat een shitload aan spots..
Maar dat heeft ook met smaak te maken. Wij hebben een aantal spots in de woonkamer, maar meestal hebben we andere lampen aan.
De badkamer en keuken zijn de spotjes wel de hoofdverlichting. Met dit aantal spots heb je geen lampen meer nodig denk ik, maar zou daar persoonlijk niet blij van worden.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb spots in de keuken en badkamer en twee slaapkamers. Keuken en badkamer dimmen niet (zitten er al 10 jaar). Ze zijn overigens wel dimbaar maar dan moet ik de schakelaar vervangen maar nooit behoefte aan gehad. Op de twee slaapkamers zijn ze wel dimbaar maar ook daar hebben we nog alternatieve verlichting .

In de woonkamer überhaupt geen spots.

Ik ben wel fan van spots maar heel mijn huis? Nee dat zou mijn keuze ook niet zijn.

Heb weleens in een hotelkamer geslapen met alleen maar spots. Het wordt erg snel kil , zakelijk, klinisch.

Ik zou zeker wat spelen met wandlampen, bedlampjes, staande lampen , etc…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
francoski schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:06:
Ik zou echt onderscheid maken tussen de ruimtes. Een badkamer, toilet, hallen closet zijn uitstekende ruimtes voor spots. Waarom 2 spots bij elkaar? Zou ze eerder op gelijke afstand doen, dan krijg je een veel rustiger beeld, zeker in de langgerekte hal.

De keuken kan je doen, maar krijg je daar geen hangkastjes? In dat geval zou ik voor een strip eronder gaan. En waarom plaats je de spots bij het kookeiland in het gangpad en niet boven je eiland zelf? Juist daar heb je het licht nodig - in het gangpad sta je in je eigen schaduw te werken.

De rest zou ik schrappen en oplossen met andere lampen. Hue is een goed idee, combineer het met domotica om 's nachts je gang zwak te verlichten en overdag feller.

Voor de home office zou je kunnen gaan voor LED panelen, dan creeer je ook weer een andere sfeer. En daar wil je witter licht kunnen krijgen.

Slaapkamer tussen de 2 kasten(?) zou je kunnen laten zitten omdat dat wel echt praktisch is, de rest vervangen met bedlampjes en indirect en dimbaar licht.

Edit: een spot in het 'halletje' in de home office naast de trap is wel een goed idee. Ik heb ook zo'n 'halletje' maar dan in mijn woonkamer. Kan je weinig kwijt qua lampen. Maar wordt een donkere hoek in je kamer. Denk wel dat 1 spot daar al genoeg is - en de rest met iets anders oplossen zoals panelen.
In halletje in de home office zit geen trap, maar een binnen sauna O-)
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:18:
Wat is het idee van die dubbele spots? Is dat nodig?

Als ik de tekening bekijk schrik ik me in eerste instantie rot. Wat een shitload aan spots..
Maar dat heeft ook met smaak te maken. Wij hebben een aantal spots in de woonkamer, maar meestal hebben we andere lampen aan.
De badkamer en keuken zijn de spotjes wel de hoofdverlichting. Met dit aantal spots heb je geen lampen meer nodig denk ik, maar zou daar persoonlijk niet blij van worden.
Die dubbele spots maakt het imo wat sjieker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOKDcE1BxcNBsPDrEFuTmm4mWsA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Srm21RduUwMJgqyvuXvyoz2l.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FleX11
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 13:06
Als je ze dubbel gaat plaatsen is dat best lastig en de diameter van je spot is best groot 12,5cm. Ik heb trimless spots van DMQ en dan in gips variant GU10, die kun je mee verven. Zij hebben een versie die enkel en dubbel te bestellen is, dan heb je altijd dezelfde afmeting en scheelt hoop werk met inbouwen (kan ik uit ervaring zeggen).

Je plan ziet er imho goed uit, alleen even overwegen of je diameter niet te groot is zeker met de duo-setjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Wel of geen plafondspots blijft een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten. Wij doen af en toe een woning/villa in het miljoenensegment waar standaard altijd een 'shit load' aan spots is gewenst, zoals het hier ook benoemd wordt. Het uiteindelijke resultaat van deze basisverlichting is bij de gekozen strakke interieurstijl prima en mooi te noemen.

Als het om domotica in het algemeen gaat plaatsen wij veelal Dali dimbare spots, aangesloten op een Dali domotica dimmer. In de muur, of centraal in een aparte DIN rail kast, waar de rest van de Dali dimmers, jaloezie actoren, etc. aan domotica in afgemonteerd worden.
Met Dali voorkom je dimproblemen zoals het wat ruwere dimmen met een fase snijdende 230V dimmer.
Je komt hierdoor wel in een ander segment verlichting en GU10 ledspots gaat hier natuurijk niet werken.

Wil je het domoticaverhaal in een woning betaalbaar houden, kies dan vooral voor een domotica dimmer per zone aan spots en geen losse domotica spots. Dit kost je veel te veel geld en geeft hetzelfde effect, tenzij je van de woonkamer een schiettent wilt maken met overal verschillende kleuren licht, etc.

Als het om dimbare GU10 spots gaat hebben wij qua dimmen en lichtkleur de beste ervaring met de Philips "Masterled" ledspots in Dim-To-Warm en een kleur-echtheid Ra van 922-927.
De Philips Masterled serie GU10 spots laten zich in het algemeen goed en diep dimmen met de meeste soorten fase afsnijdende dimmers.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:59:

[Afbeelding]
Kijk eens goed naar de plaatsing, in deze (enorme) keuken zijn ze boven de kasten geplaatst. Per set deuren een set lampjes. Hierdoor accentueren ze de keuken & zijn functioneel.

En dat is wel een beetje de clou, 'zomaar' spotjes verdelen geeft niet die sjieke look. Daarvoor moet je een stapje verder gaan.
Er zit ook nog werkblad verlichting in het plafond.

Woon je in het Westland, dan moet je ook wel oppassen dat er niet ineens een Boeing in je kamer staat :+
Veel langwerpige woonkamers worden een landingsbaan als je niet uitkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
TheGhostInc schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Kijk eens goed naar de plaatsing, in deze (enorme) keuken zijn ze boven de kasten geplaatst. Per set deuren een set lampjes. Hierdoor accentueren ze de keuken & zijn functioneel.

En dat is wel een beetje de clou, 'zomaar' spotjes verdelen geeft niet die sjieke look. Daarvoor moet je een stapje verder gaan.
Er zit ook nog werkblad verlichting in het plafond.

Woon je in het Westland, dan moet je ook wel oppassen dat er niet ineens een Boeing in je kamer staat :+
Veel langwerpige woonkamers worden een landingsbaan als je niet uitkijkt.
Dat van die landingsbaan was ik mij ook al bewust van. En je moet ook nog oppassen voor het dobbelsteen effect waarbij 3 of meer spotjes in 2 of meer rijen parallel verwerkt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 15:52
Met het gratis programma DIALux kan je in 3d het effect van verlichting in je huis mooi zien. Je kan ook meubels plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En dan ook nog wat ongevraagd advies 😇 (tis toch Tweakers hè 😉):
Die toilet lijkt aan de krappe kant. Lijkt ~90x90.
Wil je niet met je benen klem zitten dan is het advies, en ik geloof ook het wettelijk minimum voor nieuwbouw 120x90cm.

Wat betreft het lichtplan is het meeste denk ik wel gezegd. Ik sluit me aan bij het kamp die zoveel spotjes ongezellig vindt. Het plafond blijft redelijk donker, dat vind ik wat grauw. En het verkleint de ruimte. Wellicht is het plafond wel vrij hoog, dan is het misschien niet zo erg?
Maar ik zou ook voor losse staande lampen gaan die het plafond aanstralen. En hanglampen of spots op een rail die dat ook doen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 22:31
DIALux is hier de gouden tip inderdaad, zo heb ik het destijds ook gedaan. Heeft wel wat een leercurve, maar niet onoverkomelijk voor een tweaker :-) Kan je meteen ook simuleren hoeveel lux je op pakweg je keukenwerkblad hebt.

Veel fabrikanten bieden ook dialux files aan waardoor je meteen het juiste armatuur kan inladen. Voor een armatuur waar je zelf een GU10 indraait zal je een gelijkaardig model moeten vinden (zelfde stralingshoek en helderheid).

Spots kunnen zeker sfeervol werken als je ze vlak langs de muur plaatst (ca 30cm). Je krijgt een mooie lichtkegel tegen de muur die de ruimte indirect verlicht. Wel even simuleren, want zo'n lichtkegel in een hoek, of op de rand van een deur zoals op je plan, is niet handig. Vergeet niet aan te vullen met een mooie hanglamp in het midden in de grotere ruimtes (eettafel, keukeneiland...) Spots boven het bad of vlakbij het hoofdeinde van het bed moet je ook echt vermijden (je kijkt er recht in wanneer je ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
bartvl schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:40:
Wil je niet met je benen klem zitten dan is het advies, en ik geloof ook het wettelijk minimum voor nieuwbouw 120x90cm.

Wat betreft het lichtplan is het meeste denk ik wel gezegd. Ik sluit me aan bij het kamp die zoveel spotjes ongezellig vindt. Het plafond blijft redelijk donker, dat vind ik wat grauw. En het verkleint de ruimte. Wellicht is het plafond wel vrij hoog, dan is het misschien niet zo erg?
Maar ik zou ook voor losse staande lampen gaan die het plafond aanstralen. En hanglampen of spots op een rail die dat ook doen.
Nog meer advies: dat toilet, niet die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:56
Hier ook een spotlichthater.
Behalve dat in oudbouw er altijd tocht uit de gaten komt klopt het licht ook gewoon niet. Licht hoort indirect te gaan, via objecten, ik ben dus meer fan van superstrakke plafonds waar je, doordat er geen onderbrekingen in zit geen idee hebt hoe hoog het is. Spotjes brengt t plafond juist naar beneden.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Fr33z schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:12:
[...]

Nog meer advies: dat toilet, niet die.
Ik bedoelde natuurlijk ‘die toiletruimte’ 🫣.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik kijk al uit naar het moment dat OP zijn woning te koop zet, dan komen we hem hier wel weer tegen:

iketot in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2025"

Even serieus: wil je een gezellige woning waar het 's avonds leuk vertoeven is? Kies dan niet voor spots als belangrijkste verlichting, maar voor staande lampen, hanglampen, tafellampen etc. Bij voorkeur met een kap die voorkomt dat je recht in het peertje kijkt. Spotjes zorgen ervoor dat elk detail zichtbaar is, en de meeste mensen (en huizen) zijn nou eenmaal niet perfect. Je creëert een showroom in plaats van een huis. In de keuken tijdens het koken heel handig om alles te zien, net als in de badkamer. Maar in de woonkamer echt verschrikkelijk.

Een lichtplan voor 1000 euro laten maken is het andere uiterste, maar zoek eens op lichtadvies op youtube en je komt genoeg adviezen tegen om je huis wat sfeervoller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:59:

Allemaal een kwestie van smaak, maar mij zijn ze een doorn in het oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Orian schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:44:
Een lichtplan voor 1000 euro laten maken is het andere uiterste, maar zoek eens op lichtadvies op youtube en je komt genoeg adviezen tegen om je huis wat sfeervoller te maken.
Een lichtplan van 1000 euro voor een voormalige sociale huurwoning van 250k is waanzin
Een lichtplan heb je al vanaf 500 euro
Hoeveel procent is dat van de totale kosten voor de inrichting?
Pound foolish, penny wise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
bartvl schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:56:
[...]

Ik bedoelde natuurlijk ‘die toiletruimte’ 🫣.
offtopic:
120x90 is ook een behoorlijk groot toilet als je in cm rekent, of klein als je mm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Chaki schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:23:
[...]

Een lichtplan van 1000 euro voor een voormalige sociale huurwoning van 250k is waanzin
OP heeft het over een lichtplan van 500-1000 euro. Ik heb dat bedrag zelf niet verzonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik kijk al uit naar het moment dat OP zijn woning te koop zet, dan komen we hem hier wel weer tegen:

Even serieus: wil je een gezellige woning waar het 's avonds leuk vertoeven is? Kies dan niet voor spots als belangrijkste verlichting, maar voor staande lampen, hanglampen, tafellampen etc. Bij voorkeur met een kap die voorkomt dat je recht in het peertje kijkt. Spotjes zorgen ervoor dat elk detail zichtbaar is, en de meeste mensen (en huizen) zijn nou eenmaal niet perfect. Je creëert een showroom in plaats van een huis. In de keuken tijdens het koken heel handig om alles te zien, net als in de badkamer. Maar in de woonkamer echt verschrikkelijk.
Als ik het goed begrijp is het plan en spotjes, en staande/hang/vloer/staand. Zo is het hier in huis ook. Zeker met richtbare spotjes kun je hele goede pockets creëren, staande of hangende kunst uitlichten bijvoorbeeld.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan

iketot in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2025"
Hehe, dit is mijn huidige woning die ik verkocht heb https://www.funda.nl/deta...aashavenweg-144/89425128/ Daar werkte (opbouw) spotjes meer dan prima d:)b

Uiteraard komen er staande lampen, Hue bollen, hanglampen boven de eettafel en misschien plak ik her en der weer wat wandlampen net zoals ik in mijn huidige woning gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
FirePuma142 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Als ik het goed begrijp is het plan en spotjes, en staande/hang/vloer/staand. Zo is het hier in huis ook. Zeker met richtbare spotjes kun je hele goede pockets creëren, staande of hangende kunst uitlichten bijvoorbeeld.
Klopt helemaal! Mijn vraag ging specifiek over de spotjes, niet over de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Chaki schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:23:
[...]

Waar komt die "sociale huurwoning van 250k" vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
bartvl schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:40:
Bedankt, hij is nu inderdaad voor de huidige maatstaven wat krap. Ik zal kijken of ik hem wat langer kan maken, maar dat gaat dan weer ten koste van de kapstop/schoenen ruimte. Hmmm. Zoveel meters en toch een te klein huis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
pauldaytona schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:31:
Met het gratis programma DIALux kan je in 3d het effect van verlichting in je huis mooi zien. Je kan ook meubels plaatsen.
Windows only, irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Tristan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:10:
[...]

Waar komt die "sociale huurwoning van 250k" vandaan?
De kosten van een lichtplan 500-1000 moet je in verhouding tot de totale kosten van de inrichting zien

Edit: net zoals je niet kunt zeggen dat 25k overbieden veel of weinig is. Woning van 250k 10%, woning van een miljoen 0,000025%

[ Voor 19% gewijzigd door Chaki op 31-07-2025 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:04
Tristan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Hehe, dit is mijn huidige woning die ik verkocht heb https://www.funda.nl/deta...aashavenweg-144/89425128/ Daar werkte (opbouw) spotjes meer dan prima d:)b
offtopic:
Mooi huis, maar ai, ik zou pijn in m'n ogen krijgen bij het tv kijken met een lattenwand achter de tv

Ik ben team minder spots. Ik vind minder licht beter, en ben wel fan van indirect licht.

[ Voor 9% gewijzigd door CarpeVentum op 04-08-2025 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 16:31
Ik vind persoonlijk als je in deze prijscategorie huis zit, dat je best wat meer mag investeren in de verlichting.
DALI, antiglare, stelbaar, etc.

Deze spots zien er echt karig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
VChunky schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:50:
Ik vind persoonlijk als je in deze prijscategorie huis zit, dat je best wat meer mag investeren in de verlichting.
DALI, antiglare, stelbaar, etc.

Deze spots zien er echt karig uit.
Je hebt gelijk O-) Check, check, check. Ik heb nieuwe armaturen besteld, die dieper zijn en inderdaad antiglare en stelbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Tristan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Ik vind het juist niet werken, maar dat komt vooral omdat er veel dingen aan het plafond hangen naast die spots zoals de rookmelder, de mechanische ventilatie in- en uitgangen en zelfs een propellor :+

Ik vind een staande lamp in een hoek of een spot met wat indirect sfeerlicht een betere toepassing dan spots als hoofdverlichting. Daarnaast geloof ik überhaupt in een woning niet echt in veel verlichting (als in lux), met uitzondering van een thuiskantoor en een keuken wellicht. Als ik TV kijk staan er weinig (grote) plafondlampen aan, of ze zijn zeer flink gedimd.

Overigens zijn er heel veel mooie hanglampen die juist een huis mooier maken als dat het mooie objecten zijn, Denk hierbij aan Tom Dixon Melt, Moooi Flock of Light of lampen van Ingo Maurer.

[ Voor 9% gewijzigd door N1ckk op 05-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:45:
[...]

Ik vind het juist niet werken, maar dat komt vooral omdat er veel dingen aan het plafond hangen naast die spots zoals de rookmelder, de mechanische ventilatie in- en uitgangen en zelfs een propellor :+

Ik vind een staande lamp in een hoek of een spot met wat indirect sfeerlicht een betere toepassing dan spots als hoofdverlichting. Daarnaast geloof ik überhaupt in een woning niet echt in veel verlichting (als in lux), met uitzondering van een thuiskantoor en een keuken wellicht. Als ik TV kijk staan er weinig (grote) plafondlampen aan, of ze zijn zeer flink gedimd.

Overigens zijn er heel veel mooie hanglampen die juist een huis mooier maken als dat het mooie objecten zijn, Denk hierbij aan Tom Dixon Melt, Moooi Flock of Light of lampen van Ingo Maurer.
Gelukkig zijn we allemaal verschillend en heeft iedereen zo zijn eigen smaak.

Enne, die Tom Dixon Melt is inderdaad mooi, maar met een prijs van ~€3.000-€10.000 ook niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Je moet 150.000€ bruto per jaar verdienen om jouw oude woning a 7,5 ton te financieren. Dan moet het lampje er ook vanaf kunnen, toch? De Tom Dixon melt begint al ruim onder de duizend euro trouwens :-).

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag, zag ik laatst iemand die zo'n railsysteem had toegepast. Normaliter vind ik dat niet zo mooi, maar in een modern (nieuwbouw) huis kan ik het juist wel redelijk waarderen. Zeker omdat er veel opties qua lampen bestaan tegenwoordig (spots, lichtbalken, hanglampen).

Afbeeldingslocatie: https://www.trimlessspots.nl/wp-content/uploads/2024/05/spots-magnetisch.webp

Afbeeldingslocatie: https://static.biano.nl/i/product/1020-1020/84/28/92/80eb22b6b6da511fe0320a3714de9192fbccf48f-absinthe-by-dmlights-railverlichting-tuup-zwart.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
N1ckk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:32:
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag, zag ik laatst iemand die zo'n railsysteem had toegepast. Normaliter vind ik dat niet zo mooi, maar in een modern (nieuwbouw) huis kan ik het juist wel redelijk waarderen. Zeker omdat er veel opties qua lampen bestaan tegenwoordig (spots, lichtbalken, hanglampen).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet dat we het geld niet hebben, maar het moet wel acceptabel blijven. Zo ook met rails, want we hebben gekeken naar rails, opbouw of inbouw, maar zelfs via Aliexpress zijn ze nog behoorlijk prijzig als we dat door het hele huis door willen. Daarnaast vind ik rails eigenlijk alleen mooi als je plafonds 4m hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Tristan Vind je? Ik zag dat SLV bijv. voor 3-fase rail 45-50€ per meter rekent, dat viel mij heel erg mee. En w.b.t. plafondhoogte ben ik het wel met je eens, maar dat is bij nieuwbouw niet snel het geval - zit je meestal tussen de 2,6 en 3,2 at best.

Overigens acceptabel blijven is super relatief. Je kunt ook a 2 euro een peertje ophangen, eindresultaat is hetzelfde: de kamer wordt verlicht. De vraag is hoe je wilt dat je huis eruit ziet en wat jij mooi vind. Het aantal calorieën per uitgegeven euro is ook niet de beste raadgever als je uit eten gaat denk ik dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:18
Teveel en de nodige spots verkeerd geplaatst.

Dat zeg ik vanuit mijn positie waarin ik geregeld lichtplannen voor particulieren maak

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:45:
[...]

offtopic:
Als ik tv kijk 1 hanglamp boven de eettafel waar ik met mijn rug naartoe zit, flink gedimd. Dat is dus de "hoofdverlichting". Beter voor de biologische klok. Over spots hoeven we het niet te hebben
Wat ik lastig vind is: welke lamp boven het zitgedeelte?

[ Voor 24% gewijzigd door Chaki op 30-08-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Chaki Er zijn heel veel prachtige opties, maar ik denk dat je vooral moet bepalen of je iets wilt waar je makkelijk "doorheen" kan kijken (iets opens, kleins) of iets dat als object goed staat. Zelf heb ik de Moooi Flock of Light (de kleinste, omdat die rond is) als een favoriet w.b.t. doorheen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
N1ckk schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:45:
@Chaki Er zijn heel veel prachtige opties, maar ik denk dat je vooral moet bepalen of je iets wilt waar je makkelijk "doorheen" kan kijken (iets opens, kleins) of iets dat als object goed staat. Zelf heb ik de Moooi Flock of Light (de kleinste, omdat die rond is) als een favoriet w.b.t. doorheen kijken.
Dat is een goeie! Dan ga ik voor erdoor heen kijken
Pagina: 1