Milwaukee koperen buizen snijden maakt vernauwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citabria
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-07 17:39
Hallo,

Ik gebruik voor de eerste keer een Milwaukee buizensnijder. Leek me een handige tool en het werkt ook héél snel en vlot, maar... de laatste 2-3 mm waar de snede gemaakt wordt krijgt een opvallende vernauwing. Als je dit gaat ontbramen aan de binnenkant om turbulentie is het water te voorkomen dan blijf je altijd een rand voelen. Door het ontbramen is die uiteraard niet meer scherp, maar je blijft die naar binnen gedrukte rand zeer duidelijk voelen.

Iemand ervaring mee? Moet de buis terug geruimd worden? Of niks van aantrekken?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citabria
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiWVu6rEp1vdHRKZhJvDuTSdXYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpSvgY08HR6NiCx260xiyBzb.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je heel duidelijk wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citabria
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_IbmlbJ1IbIDZg4z8lGW9bQpR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL4yjzoOjBqUa7Trj7UCu1u8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een voorbeeld met manuele buizen snijder (zelfde buis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLXr-WPzxQ8xeunzNosrmbfIuJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQexlGoq02iqpmTgBdCgxjcm.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is met de Milwaukee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samuelkroon
  • Laatst online: 22-08 19:00
Dat is inderdaad herkenbaar bij buizensnijders, zeker als de laatste millimeters met te veel druk worden gesneden. Je zou kunnen proberen om de laatste omwentelingen met minder kracht te maken. Daarnaast raad ik aan om met een conische binnenruimer die rand netjes weg te halen want een standaard ontbramer maakt het vaak niet helemaal vlak. Mocht het kritisch zijn voor stroming (zoals bij waterleidingen), dan kun je overwegen om met een pijp-expander de binnenzijde weer op maat te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:05
samuelkroon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:20:
Dat is inderdaad herkenbaar bij buizensnijders, zeker als de laatste millimeters met te veel druk worden gesneden. Je zou kunnen proberen om de laatste omwentelingen met minder kracht te maken. Daarnaast raad ik aan om met een conische binnenruimer die rand netjes weg te halen want een standaard ontbramer maakt het vaak niet helemaal vlak. Mocht het kritisch zijn voor stroming (zoals bij waterleidingen), dan kun je overwegen om met een pijp-expander de binnenzijde weer op maat te brengen.
Binnenkant ontbramen met een stappenboor... in de koppeling drukken, persen en klaar. ik heb nog nooit iemand een buis zien optrompen na het snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kun je die milwaukee niet anders afstellen?
Hij lijkt wat te enthousiast te zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citabria
Hallo,

Je kan geen instellingen wijzigen bij de Milwaukee buizensnijder. Toch niet voor wat ik kan zien. Het is ook niet zo dat die verschillende snelheden iets dergelijks heeft. Er is een knopje voor een lichtje bovenaan. En verder een schakelaar: terug naar open positie, veiligheidstand en snijden. Redelijk simpele tool.

Beide suggesties van @samuelkroon en @PotatoChip had ik reeds getest, Je maakt de rand daarmee behoorlijk scherp aan de binnenkant, wat je dan ook weer niet wil.

Ik denk dat er inderdaad ergens een probleem is met deze Milwaukee. Na wat zoeken op de website heb ik een probleemticket gemaakt. Ze behandelen deze binnen de twee dagen. In tussentijd ga ik gewoon terug manueel buizen snijden. 't Duurt wat langer, maar ze zijn wel bruikbaar.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:05
Citabria schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:06:
Hallo,

Je kan geen instellingen wijzigen bij de Milwaukee buizensnijder. Toch niet voor wat ik kan zien. Het is ook niet zo dat die verschillende snelheden iets dergelijks heeft. Er is een knopje voor een lichtje bovenaan. En verder een schakelaar: terug naar open positie, veiligheidstand en snijden. Redelijk simpele tool.

Beide suggesties van @samuelkroon en @PotatoChip had ik reeds getest, Je maakt de rand daarmee behoorlijk scherp aan de binnenkant, wat je dan ook weer niet wil.

Ik denk dat er inderdaad ergens een probleem is met deze Milwaukee. Na wat zoeken op de website heb ik een probleemticket gemaakt. Ze behandelen deze binnen de twee dagen. In tussentijd ga ik gewoon terug manueel buizen snijden. 't Duurt wat langer, maar ze zijn wel bruikbaar.

Ook een handontbramer met een meedraaiend mes geprobeerd? Deze maakt de rand vaak wel redelijk vlak met binnenkant buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Citabria schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:06:
Hallo,

Vervelend, hij lijkt de buis echt meer te pletten dan te snijden.
Al eens even een stukje cv buis geprobeerd? Kijken wat er dan gebeurt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Mijne doet t ook zo, gewoon wat langer met de ontbramer rond gaan. Dan gaat die rand er wel uit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Bij een normale pijpensnijder is dit het gevolg van een bot mesje, nieuwe erin zetten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citabria
PotatoChip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:21:
[...]

Ook een handontbramer met een meedraaiend mes geprobeerd? Deze maakt de rand vaak wel redelijk vlak met binnenkant buis.
Die gebruik ik inderdaad, ook van Milwaukee (toevallig). Werkt altijd zeer goed, maar hier is de rand echt te veel naar binnen gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citabria
Makrolon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:51:
Mijne doet t ook zo, gewoon wat langer met de ontbramer rond gaan. Dan gaat die rand er wel uit.
Je kan uiteraard ontbramen tot er niks meer over blijft, maar je maakt de rand wel behoorlijk dun aan die binnenkant. Het wordt eerder een mes dan een ontbraamde rand. Ik heb die scherpte er ook wat uitgehaald met een stukje staalwol, maar als ik elke buis zo moet doen, dan gaat het sneller met de handtool eerlijk gezegd. Daar draait je wat langer voor het snijden, maar je ontbramen gaat wel véél sneller. Dus waar zit dan de tijdswinst? Het lijkt me niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citabria
natural colour schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:58:
Bij een normale pijpensnijder is dit het gevolg van een bot mesje, nieuwe erin zetten.
Tool is zo goed als nieuw, Er zijn pakweg 15 buizen mee gesneden. Lijkt me sterk. Maar bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citabria
Ronald.42 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:32:
[...]

Vervelend, hij lijkt de buis echt meer te pletten dan te snijden.
Al eens even een stukje cv buis geprobeerd? Kijken wat er dan gebeurt.
Op de foto hierboven zie je een voorbeeld van twee type buis. Eén van het merk Sanco en de andere van Talos. Beide overwegend voor de professionele markt. Ze komen niet uit de doe-het-zelf.

De eerste foto is een Talos met de buizensnijder van Milwaukee. De andere twee foto's zijn Sanco buizen waarvan één met de handtool (mooi rechte rand) en de andere ook met de Milwaukee.

Je ziet duidelijk dat beide buizen met Milwaukee exact hetzelfde resultaat geven. Die met de hand heeft een mooie rechte rand en ontbramen gaat ook op een paar seconden. Bij de Milwaukee gaat het snijden héél snel, maar sta je naderhand nog 3 minuten te ontbramen, met een wat bedenkelijk resultaat.

Het ligt naar mijn mening niet aan de buis.

Ik wacht de reactie van Milwaukee af. Intussen wat video's bekeken over die Milwaukee buizensnijder. Ze gaan vaak te snel om het goed te zien, maar ik heb niet de indruk dat dit een standaard resultaat is. Soms lijk ik toch een gelijkaardige vernauwing op te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:41

Ac0

Met de Milwaukee die ik gebruikt heb voor wat CV leidingen een tijdje terug was het gewoon een vlakke snede. Ontbramen was ook echt zo gepiept. Lijkt op defect
Pagina: 1