PC upgrade ivm windows 11 (mobo en wie weet wat nog meer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosttweakers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-07 16:56
Hallo!
Ook ik ga in oktober (of ervoor) mijn pc een kleine upgrade geven, incl windows 11. Ik weet dat er een workaround is, maar dat doet er voor mij niet toe. Ik heb door de jaren heen sporadisch links en rechts al wat vervangen aan mijn huidige pc. Even hier een SO naar de schijf waar windows nu op draait: deze draait zonder problemen sinds 2011. Dat is best een applaus waard. Ik heb eens eerder geprobeerd deze windowsinstallatie naar een andere schijf te plaatsen maar krijg dit bij de goden niet voor elkaar.
In ieder geval dus een nieuw MOBO want windows 11 keurt die af (zo ik begrijp). Voor de rest ben ik best tevreden over mijn systeem nu, hoe het draait. Ik heb een drukke baan en dochter, dus lange game sessies zitten er zelden in: ik hoef geen high end 8k systeem te maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game graag (GTA V, Cyberpunk, BF, Cities Skylines 2) Geen zware games vooralsnog. Genoemde games draaien meer dan prima op het huidige systeem, wellicht in de toekomst een zwaardere kaart nodig (bij GTA VI of BF6 bijv.). Buiten dat ook surfen, series kijken, Office, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de 1000 euro, mochten bepaalde elementen echt vervangen moeten worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie wishlist hieronder:

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een nieuw moederbord, en misschien een nieuwe SSD voor windows. Ik zou ook best een nieuwe systeemkast willen. Daar hoeft geen LED / Regenboog verlichting in, de kast staat onder het bureau.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang alles maar beetje met elkaar overweg kan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie boven.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag advies voor een nieuw MOBO + ssd voor windows en evt kast, waar de huidige componenten ook inpassen en die in de toekomst makkelijk uit te breiden is. Ik heb liever een groot moederbord. Mocht het zo zijn dat er nog meer persé vervangen moet worden, want oertijd: ik kan het hebben.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 59,01€ 59,01
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 24,71€ 24,71
1Interne SSD'sCrucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sKingston KC3000 2TB€ 145,-€ 145,-
1Interne SSD'sOCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 60GB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 870 QVO 2TB€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 373,62

Beste antwoord (via Joosttweakers op 28-07-2025 13:54)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:13
Volgens mij moet een AMD 3600 processor met een 450 moederbord prima Windows 11 ondersteunen.
Ik heb mijn processor geupgrade naar een 5000-series op een X470 moederboerd en dat werkt echt prima.

Zonder upgrades, moet deze set echt prima Windows 11 aankunnen.

Wellicht moet je in je BIOS ff SecureBoot activeren en CSM uitschakelen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:13
Volgens mij moet een AMD 3600 processor met een 450 moederbord prima Windows 11 ondersteunen.
Ik heb mijn processor geupgrade naar een 5000-series op een X470 moederboerd en dat werkt echt prima.

Zonder upgrades, moet deze set echt prima Windows 11 aankunnen.

Wellicht moet je in je BIOS ff SecureBoot activeren en CSM uitschakelen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:08
Zie https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors, de 3600 staat op de lijst, als het om Windows 11 te doen is is een upgrade inderdaad niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosttweakers
Top, ik ga hier mee aan de slag! Dank jullie wel!

Csm uitgezet in bios en Secure boot aan, nu start niks meer op (geen bios oid). Dus ik ga even uitvogelen wat hier mis gaat. Nu gewoon een zwart scherm na powerknop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29
Ik heb eens eerder geprobeerd deze windowsinstallatie naar een andere schijf te plaatsen maar krijg dit bij de goden niet voor elkaar.
Mij lukt dat vrijwel altijd als ik eerst een Image maak met Acronis TrueImage en vervolgens deze Image restore op een andere schijf (SSD). Wel opletten dat beide schijven dezelfde partitioning type gebruiken (beide GPT of oldschool MBR).
Met andere cloning / imaging tools zou het ook moeten kunnen.
Ik clone/restore dus wel "buiten Windows" vanaf een rescue USB disk ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:48

Umbrah

The Incredible MapMan

Joosttweakers schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:54:

Csm uitgezet in bios en Secure boot aan, nu start niks meer op (geen bios oid). Dus ik ga even uitvogelen wat hier mis gaat. Nu gewoon een zwart scherm na powerknop.
CSM = zoals de naam suggereert: "compatibility support mode" -- eigenlijk emuleert je nieuwe moederbord, wat een UEFI heeft, op die manier een 'oude' BIOS, zodat je besturingssystemen kan booten die met MBR werken, en oude schijven. Zoals DOS. En oude WIndows versies. Of Windows 10 wat, ondanks dat native UEFI volwassen was sinds Windows 8 (en al in 7 zat), zich voordoet als een oud besturingssysteem.

Het verbaast met dat CSM áán stond, want het is echt bedoeld voor oude besturingssystemen eigenlijk. Windows 10 had je best kunnen installeren in UEFI mode, met UEFI opties, en UEFI partitie stijlen.

Om zonder CSM te booten zul je dus een UEFI bootloader moeten gebruiken, meestal is dat een partitie op een GPT-geformatteerde schijf (je disk staat waarschijnlijk in MBR modus...), in Fat32 formaat, met daarin de Windows Bootloader, en eventueel ook andere bootloaders...

Je zult dus een conversie moeten doen. Er is gelukkig een proces, want sinds 2017 zit er een tooltje in Win10: MBR2GPT

Hier is de Microsoft documentatie hierover: https://learn.microsoft.c...ows/deployment/mbr-to-gpt

Wat dit doet is:

- Je disk van MBR naar GPT converteren
- Je hoofd partitie krimpen (zorg dat er ruimte vrij is)
- Een EFI partitie aanmaken
- Windows EFI bootloader aanmaken

Je zult zodra dat klaar is je opstart volgorde aan kunnen passen in je UEFI setup:

- Zoek naar de entry: "Windows Boot Manager" met daarna een soort van label van de disk waar de boot manager op staat.

Grappig detail: als je een Windows USB drive (die je via media creation tool kan maken) inplugt zal je ook die er tussen zien staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:13
Joosttweakers schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:54:

Even een paar gedachten.
1) Als ik het goed begrijp hoef je dus in principe niks te upgraden als je windows 11 aan de praat krijgt?

2) Maar nu doet het hele systeem sowieso niks meer? Ook geen POST-scherm en/of boot logo?

Ik weet niet wat voor mobo je nu precies gebruikt? Ik zou zeggen, kijk even of je de boel kunt resetten (knopje, jumper, of gewoon het batterijtje er een kwartier uit halen) en of het daarna weer iets doet. En had je nog gekeken of je de laatste bios updates voor het moederbord al had geflasht?

3) Leuk dat je trots bent op een 16 jaar oude hard drive, maar het makkelijkst lijkt me gewoon om de huidige drive los te koppelen en er een andere voor in de plaats te zetten (die zijn goedkoop genoeg te krijgen tegenwoordig), en te kijken of je daar een verse Windows 11 op aan de praat krijgt. Zo ja dan ga je daarmee verder en hoef je verder niks te upgraden (kun je altijd je huidige drive achteraf als tweede drive gebruiken). En zo nee dan kun je gewoon je huidige schijf weer terugzetten en kun je even door totdat je zeker weet dat je wilt upgraden.

Dit kan gewoon met een Windows 11 installatie-USB, die je zelf kunt maken met de officiele tool van Microsoft. Daar heb je geen licentie voor nodig (je kunt de sleutel later invullen).

Dat is geheel straffeloos en bijna gratis Windows 11 uitproberen zonder dat je aan je huidige Windows-installatie hoeft te rommelen. En zelfs helemaal gratis als je misschien iemand anders kent van wie je even een hard drive mag lenen of zo.

Hope this helps :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosttweakers
Kilomeester schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Even een paar gedachten.
1) Als ik het goed begrijp hoef je dus in principe niks te upgraden als je windows 11 aan de praat krijgt?

2) Maar nu doet het hele systeem sowieso niks meer? Ook geen POST-scherm en/of boot logo?

Ik weet niet wat voor mobo je nu precies gebruikt? Ik zou zeggen, kijk even of je de boel kunt resetten (knopje, jumper, of gewoon het batterijtje er een kwartier uit halen) en of het daarna weer iets doet. En had je nog gekeken of je de laatste bios updates voor het moederbord al had geflasht?

3) Leuk dat je trots bent op een 16 jaar oude hard drive, maar het makkelijkst lijkt me gewoon om de huidige drive los te koppelen en er een andere voor in de plaats te zetten (die zijn goedkoop genoeg te krijgen tegenwoordig), en te kijken of je daar een verse Windows 11 op aan de praat krijgt. Zo ja dan ga je daarmee verder en hoef je verder niks te upgraden (kun je altijd je huidige drive achteraf als tweede drive gebruiken). En zo nee dan kun je gewoon je huidige schijf weer terugzetten en kun je even door totdat je zeker weet dat je wilt upgraden.

Dit kan gewoon met een Windows 11 installatie-USB, die je zelf kunt maken met de officiele tool van Microsoft. Daar heb je geen licentie voor nodig (je kunt de sleutel later invullen).

Dat is geheel straffeloos en bijna gratis Windows 11 uitproberen zonder dat je aan je huidige Windows-installatie hoeft te rommelen. En zelfs helemaal gratis als je misschien iemand anders kent van wie je even een hard drive mag lenen of zo.

Hope this helps :)
Klopt! Ik heb de oude ssd waar Windows op stond losgekoppeld nadat ik een opstart usb heb gemaakt. Beetje pielen nog met de juiste schijf maar heb er uiteindelijk met wat instructies van Gemini in de bios uitgekomen en Windows 11 is geïnstalleerd. Kost me een half middagje maar bespaart een hoop geld voor dingen vernieuwen. Dank jullie allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:13
Netjes! Leuk om te horen.

Heb je nou een nieuwe ssd met een verse Windows 11 erop? Of gebruik je uiteindelijk dezelfde schijf en is het toch een Windows 10 -> 11 migratie geworden?
Pagina: 1