USB Dock voor snel opladen laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-09 22:02
Ik zoek een?
USB Dock die voldoende power levert om mijn notebook op 100% power (120w) op te ladenvia de usb c thunderbolt. Ac adapter levert in totaal 120w 6ah/20w.

Wat is je budget?
< 200€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kijk op dit moment naar de HP serie. G4/G5

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Notebook is de vivobook oled i9 k3605vv van asus. Ik heb diverse powerbanks en opladers geprobeerd via de usbC. Welke dock zou evt kunnen werken met deze benodigde spanning?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Je kan toch zelf zoeken in de Pricewatch naar dockingstation met Thunderbolt en minimaal 120W?
Ik kom dan uit op deze twee:

uitvoering: Club 3D Thunderbolt 4 Certified 11-in-1 Docking Station
of
uitvoering: Dell WD22TB4

Ik heb zelf geen Thunderbolt, dus kan hier verder niets over zeggen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 22:21
chefspecial schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:47:
Ik zoek een?
USB Dock die voldoende power levert om mijn notebook op 100% power (120w) op te ladenvia de usb c thunderbolt. Ac adapter levert in totaal 120w 6ah/20w.

Wat is je budget?
< 200€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kijk op dit moment naar de HP serie. G4/G5

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Notebook is de vivobook oled i9 k3605vv van asus. Ik heb diverse powerbanks en opladers geprobeerd via de usbC. Welke dock zou evt kunnen werken met deze benodigde spanning?
Thunderbolt 4 ondersteunt tot maximaal 100 W. Je kan de laptop dus via USB-C niet met meer dan 100 W opladen.

HP heeft wel docks die meer kunnen leveren dan die 100 W, maar dat werkt dan alleen met bepaalde HP laptops, niet met andere merken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Wild Chocolate schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Thunderbolt 4 ondersteunt tot maximaal 100 W. Je kan de laptop dus via USB-C niet met meer dan 100 W opladen.

HP heeft wel docks die meer kunnen leveren dan die 100 W, maar dat werkt dan alleen met bepaalde HP laptops, niet met andere merken.
Ah bedankt voor de tip. Er is dus geen (nog) optie om een Asus laptop, die 120W nodig heeft, via USB-C op te laden op volledig vermogen? Ik had de 280W variant in mijn winkelwagentje liggen, maar dat word hem dus niet. Op minder vermogen laden zorgt ook voor mindere prestaties heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Voor zover ik weet niet. Ik heb zelf ook deze Asus, en heb onlangs dit dock gekocht:
uitvoering: HP Thunderbolt Dock 280W G4 met combokabel
Maar niet met de verwachting dat hij sneller dan 100 W gaat laden. (Ik had op een paar docks een price-alert staan en toen kwam deze ineens voor €82,- voorbij oOo )Ik kan hem straks nog wel even uitproberen, heb ik nog niet gedaan.

De beide door jou gelinkte docks geven overigens max resp. 96 en 90 W uit op één poort. Zie de specs hier in de Privewatch.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-07-2025 13:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
@chefspecial waarom wil je zo'n zware lader?
Als ik naar de specs van je laptop kijkt, zegt Asus (bij de beste laadperformance die je max mag verwachten): 50% in 30 minuten voor een 70Wh accu.
Dat betekent dat je met een 70W lader de maximale laadsnelheid haalt.
Alles boven de 100W-120W is compleet zonde en ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
@GarBaGe
Als ik een 100w lader van Anker op de laptop hang met USB-C en 4K video ga editen wat ik regelmatig doe krijg je melding 'trage lader'. Je merkt dat de prestaties ook minder zijn dan met de originele 120W lader. (langere rendering, tragere werkflow)
Ik heb nu de werkruimte opnieuw ingericht en wil heel, heel, graag af van alle losse kabels, daarom wil ik een dock aanschaffen die de Asus laptop op maximaal vermogen kan opladen zodat ik het meer kan centreren en dan kan wegwerken.

@Wild Chocolate
Wat een goede prijs voor die dock. Ik zie hem nergens voor minder dan 228,- maar goed als het maar werkt. Ik ben benieuwd naar jou uiteindelijke laadprestaties met de dock. Zijn er geen verloopjes beschikbaar om alsnog de AC ingang te gebruiken anders? Zal wel niet, want de USB-c OUT van de dock zal ook wel gelimiteerd zijn of niet? De AC adapter geeft de benodigde power om de i9 en gpu etc. optimaal te benutten. Mindere wattage levert uiteindelijk ook mindere prestaties op.

[ Voor 19% gewijzigd door chefspecial op 28-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@GarBaGe Maar dan gebruik je hem niet tijdens het laden. Daarnaast kan deze laptop al niet zijn GPU en CPU tegelijkertijd op vol vermogen gebruiken met de 120 W die hij maximaal kan krijgen van de meegeleverde lader. Via USB-C is dat dan nog eens begrensd op 100 W en wordt het spul dus nog wat verder afgeknepen.

Hij geeft dus ook standaard een melding dat je hem op een "langzame" lader hebt aangesloten, wanneer je via USB laadt.

@chefspecial Ja, dat was inderdaad bijzonder goedkoop, heb hem besteld en toen stond hij ook direct weer op een normale prijs. Lijkt dus een prijsfoutje geweest te zijn, maar hij is wel geleverd voor dat bedrag...

De laptop is overigens ook geen snelheidsmonster met zijn 120W, zoals ik hierboven al uitlegde. Maar ik vond het een mooi compromis tussen normale afmetingen, een goed scherm en toch nog wel flinke prestaties. Maar er zullen zeker laptops met i9 en RTX4060 zijn die beduidend sneller zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-07-2025 13:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
Zover ik er bekend mee ben en dat is redelijk wat omdat we vorig jaar hier enkele 100-en dockings hebben vervangen en we toen redelijk onderzoek hebben gedaan naar prijs/kwaliteit verhoudingen en opties etc, zijn er nog geen (goede) dockingstations die meer dan 100w doen over usb-c/thunderbolt... er zijn wat vage merken die het beweren maar als je in de technische specs duikt blijkt dit ook meestal ook maar max 100w te zijn, of de fabrikant houdt zich niet aan de standaard en dan kan uiteraard risico's met zich meebrengen zoals oververhitting en smeltende kabels etc. Dockings die het wel doen zijn vaak merk specifiek en gebruiken propierty stekkers oid... of zoals HP een combinatie stekker met de barrel en USB-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
@Wild Chocolate
Hoe zijn de prestaties met de dock icm de Asus laptop ?
Jij hebt de laadfunctie van de dock aan de USB-C / thunderbolt gekoppeld neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
chefspecial schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:29:
@Wild Chocolate
Hoe zijn de prestaties met de dock icm de Asus laptop ?
Jij hebt de laadfunctie van de dock aan de USB-C / thunderbolt gekoppeld neem ik aan?
Zal ik vandaag of morgen even uitproberen, ik heb het dock net voor mijn vakantie gekocht en nog niet uitgeprobeerd sinds ik terug ben 8)
Maar mijn verwachting is dat dit dus hetzelfde is als op elke andere 100W USB-C lader.

[ Voor 9% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-07-2025 13:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Veel laders (en laptops) gaan voor USB-C slechts tot 100W (5A, 20V).
Dit is conform USB PD 2.0 en 3.0 specificatie

Recent is er een 3.1 uitgebracht en die gaat tot 240W (5A, 48V).
Maar... ik heb nog geen laders of laptops gezien die dit aankunnen.

Voor reguliere laptops is 65W of 90W genoeg.
Veel gaming laptops worden met custom stekkers geleverd.
Ik heb een aantal Asus gaming laptops gezien met 240 en 340W voedingen, maar die leveren simpelweg 20V met 12-17A stroomsterkte.
Die kabels zijn beduidend dikker dan reguliere USB-C kabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:23

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb de handleiding gelezen van de laptop, en hij lijkt tot 5A 20V beperkt te zijn. Dus 100W maximaal. Het is echter nogal een energieslurper met z'n Intel 13th gen, de kans bestaat dat dat niet voldoende is. Hogere vermogens zijn pas recent mogelijk geworden, en gebruiken geen 20V meer, maar zit op 48V, zodat ze binnen de 5A grens van de kabels kunnen blijven.

Met dat gezegd loop je de kans dat als je via USB-C laad, dat je laptop in een lager powerprofile zit (heb zelf voor m'n werk workstation hetzelfde effect: USB-C laad slechts met 65W zelfs in mijn geval en in dat geval is alles... veel trager want de CPU boost niet meer, en de GPU vliegt naar een 35W power profile volgens nvidia-smi).

Dit soort laptops heeft, naar mijn mening, ook niet echt een accu, maar eerder een UPS. Totdat 48V breder doorbreekt is dit ook de reden dat barrel jacks en andere dikke DC plugs óp deze laptops zitten. Het is wat lastiger met docks, maar zonder 'bijzondere' iteraties in USB-PD of thunderbolt, en het feit dat een laptop chassis los van de metriek van performance/watt afhankelijk van dikte altijd ongeveer maximaal 300w thermisch vermogen kan wegduwen, zal je blijven zien dat laptops A) trager zijn dan PC's, en B) veeleisend zijn qua aansluitingen (geloof me, thunderbolt80gbit, display/data, én 240W in één kabel is niet met €8 op te lossen bij de Action).

Ik heb in mijn workstation carrière aanvaard dat ik doorgaans tenminste twee plugjes nodig heb, en dat het nog niet snel genoeg is. Zelfs nu de snelheid/watt race lekker gaat (en zeker AMD en Apple erg dicht bij elkaar zitten) blijf ik altijd die max weer vol krijgen. Vroeger op een HP-Z-book met een soort van "cartridge" docking station, nu tijdelijk even met USB-C en de custom power connector.

USB-C Thunderbolt is echter nogal fragiel dus naast kabels van €60 (en dat zijn de goedkopen) heb je dat je PCI-E er overheen ramt, en USB, en beeldscherm, en 240W, dus een verkeerd moment "kat aan kabel" en je kan kernel panicken op het feit dat je 3d-pointing device ineens disconnect, of tegelijk de ethernet verbinding waardoor je je database verbinding kwijt bent..

Ik hoop dat workstations dit gaan ondersteunen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbf4Ih0ER4T7pqnLUV5gfZKCto8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCzbzUWp1t8PCJyjn8vezgd4.jpg?f=fotoalbum_large

pas dan zal ik met high-end laptops alles over één kabel willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Wild Chocolate schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Zal ik vandaag of morgen even uitproberen, ik heb het dock net voor mijn vakantie gekocht en nog niet uitgeprobeerd sinds ik terug ben 8)
Maar mijn verwachting is dat dit dus hetzelfde is als op elke andere 100W USB-C lader.
Ben heel benieuwd.. Er zit bij de 280w variant toch een dubbele kabel voor de voeding ri. Laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 15:14
chefspecial schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Ben heel benieuwd.. Er zit bij de 280w variant toch een dubbele kabel voor de voeding ri. Laptop?
Bij een vermogen van 280 Watt is de maximale stroom door een USB-C kabel nog steeds 5 Ampère. Daaruit volgt dat de spanning op dat moment 56 Volt DC zal moeten wezen. Dat is wel zo ongeveer het theoretische maximum wat mogelijk is. Voor zover ik heb begrepen is er nog heel weinig apparatuur die hier daadwerkelijk gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
@FrankHe
Mijn laptop is nog "maar" 120w. Er zijn er ook aardig wat met meer wattage. Zijn deze dan überhaupt niet volle bak op te laden met een dock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
chefspecial schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:18:
@FrankHe
Mijn laptop is nog "maar" 120w. Er zijn er ook aardig wat met meer wattage. Zijn deze dan überhaupt niet volle bak op te laden met een dock?
Dat, 240 Watt USB-C voedingen, zijn inderdaad bijzondere toepassingen zoals het voeden van een GPU. De standaard is op dit moment 100 Watt wat neerkomt op 5A bij 20 Vdc. Voor 120 W gaat het over 5 A bij 24 Vdc.

Het zou inderdaad kunnen dat er ondertussen Thunderbolt 4 docks zijn die hogere vermogens kunnen leveren. Ik heb de pricewatch er nog niet op nageslagen, dat moet snel te vinden zijn.

Even gekeken, ik zie op dit moment 65 resultaten. Oh wacht even, dan moet ik wel filteren op Hostinterface Thunderbolt 4, dat geeft tien resultaten. Variërend van EUR 155 tot EUR 420.

[ Voor 13% gewijzigd door FrankHe op 28-07-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
@FrankHe maar TB4 heeft toch een maximum van 100watt? Meer laat TB4 niet door wat ik zo op google vind. Dus iedere "hogere" wattage van de dock is dus niet haalbaar via USB-c TB als ik me niet vergis. Huidige adapter van asus is 120w (20w 6ah) en als je er een 100watt op zet krijg je melding dat de lader trager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:40

ByteDelight

Retro computing is alive!

Moet je voorstellen wat voor een performance je met een desktop zou behalen..
Out of the box:
Is er een mogelijkheid een externe GPU te gebruiken?
Dan heeft je laptop niet zoveel juice nodig, en gaat het renderen mogelijk ook iets sneller (hoewel GPU bij video renderen niet altijd de bottleneck is).

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
chefspecial schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:47:
@FrankHe maar TB4 heeft toch een maximum van 100watt? Meer laat TB4 niet door wat ik zo op google vind. Dus iedere "hogere" wattage van de dock is dus niet haalbaar via USB-c TB als ik me niet vergis. Huidige adapter van asus is 120w (20w 6ah) en als je er een 100watt op zet krijg je melding dat de lader trager is.
USB-PD, Wikipedia link USB Power Delivery, gaat in beginsel uit van een maximum van 100 Watt, 20 Volt bij 5 Ampère. Een nieuwe versie ondersteunt ook een hogere spanning to 48 Vdc waarbij de maximale stroom steevast 5 A is. Waar de voornoemde 280 W precies vandaan komt is mij niet geheel duidelijk, het theoretische maximum is 240 W. Zie de tabel op Wikipedia.

Een voeding van 120 W valt bij USB-PD binnen de categorie ≤ 140 W, of te wel 28 Vdc bij 5 A maar voor 120 W dus een tikkeltje minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chefspecial
Wild Chocolate schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Ik kon de verleiding niet weerstaan en vanmorgen lag de HP G4 280w bij de voordeur. oOo
Wat me gelijk opviel is dat de hp plug wel de asus laptop oplaad. Het stekkertje is weliswaar iets langer maar hij maakt wel contact. En ook geen melding trage oplader. Dat is wel apart. Ik kan helaas de output niet meten van de hp ac stekker maar ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb een paar Dell docks en HP docks die allemaal 130Watt kunnen leveren over USB-C (mits er ook een 180Watt adapter aan hangt). De Dell versie werkt ook op HP maar niet omgekeerd het is dus een combinatie van vendor en protocol die >100W toelaat of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 29-07-2025 11:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1