CPU omzetten: kan dit op mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 20:18
Hoi,

Mijn vraag

Ik heb twee pc’s. 1 met een Core i5 en een met een Core i7. Ik kan op dit moment nog niet zien welke i7 precies, want er zit koelpasta over de tekst. Voordat ik dit eraf ga halen met alcohol deze vraag.

Is het technisch mogelijk om de i7 over te zetten naar de socket van de huidige i5 (technisch mogelijk, niet ‘zinvol’, dat is stap 2). Info op onderstaande 2 regels komt van Tweakers:

Mobo 1 met de Core i5: ASUS Prime B360 Plus // Socket 1151 // Chipset Intel B360
Mobo 2 met de Core i7: ASUS Z170M Plus // Socket 1151 // Chipset Intel Z170

Relevante software en hardware die ik gebruik: Windows 10 Home 24H2 op de pc met mobo 1. PC met mobo 2 is buiten gebruik (heeft geen OS, opstarten geeft direct vanuit de BIOS een mobo-probleem aan dat op te lossen lijkt, maar het is een gedoetje).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: ik heb nog nooit eerder een CPU-upgrade of transfer gedaan, ik heb er online info over opgezocht, maar er zijn veel variabelen, om die reden de vraag aan mensen die er verstand van hebben 😊.

Bij voorbaat dank! Groet Scooby

[ Voor 8% gewijzigd door Scooby Doo op 28-07-2025 10:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:35

SomerenV

It's something!

Als de socket hetzelfde is kan het.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Thanks SomerenV, dus de andere chipset maakt niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:49

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Nee, dit gaat niet werken. Ondanks dat de sockets fysiek dezelfde aantal pinnen hebben, zijn er een paar verschillen tussen 100/200 series chipsets en de 300 series chipsets.
Grote kans dat de i5 in de meeste gevallen zelfs sneller is dan de i7 in het oudere systeem.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Op de 100/200 chipset moederborden passen alleen 6e en 7e generatie Intel CPUs (Sky lake en Kaby Lake).
Op de 300 series moederborden passen 8e en 9e generatie Intel CPUs (Coffee Lake & Coffee Lake refresh).

De i7 is eigenlijk socket 1151v1 CPU en de i5 is een 1151v2 dan. De sockets lijken hetzelfde, maar de i5 is een Coffee Lake generatie die geschikt is voor meer vermogen. De functies per pin zijn anders. Waarom zo verwarrend? Geen idee, Intel logica.

Ik weet natuurlijk niet welke CPUs je daadwerkelijk hebt, maar zoals @JZX81_Drift aangeeft kan de i5 best wel eens sneller zijn dan de i7.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 28-07-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoewel op papier beide S1151 zijn is de ene s1151v1 en de andere s1151v2 en is er geen onderlinge compatibiliteit. Ja het past, nee het gaat niet werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Great, bedankt! Ik hield er rekening mee dat zoals jullie aangeven de i5 sneller zou werken dan de i7 (van toen die i7 pc nog in bedrijf was). Ok, dit hoefnik verder dus niet uit te lopen omdat het zowieso niet gaat werken 😁. Dank nogmaals, groet, Scooby
Pagina: 1