Desktop geeft verschillende BSOD foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-09 07:13
Beste,

Sinds gisteren m'n hoofd aan het breken over volgend probleem, maar eerst even specs;

- Asus Tuf B550M Plus
- Ryzen 7 5800X
- Corsair Vengeance DDR4 2X8GB 3200Mhz (XMP) (8 jaar oud), tijdelijk vervangen door G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200 F4-3200C16D-16GVKB die ik in een andere pc had zitten, deze kit staat op de QVL van het mobo.
- RTX 2070
- Intel 660p 1TB
- Corsair RM650e (deze is ook zo goed als nieuw uit de andere PC, ervoor zat er een RM650X in van 2015)

Ik krijg diverse BSOD's, te pas en te onpas, een greep uit het aanbod;

- win32kfull.sys
- SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x3B
- dxgmms2.sys
- ntoskrnl.exe
- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA / 0x00000050 / ntoskrnl.exe / ntoskrnl.exe+5005d0
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (0x0000000A)
en de meest recente: STORE_DATA_STRUCTURE_CORRUPTION

- Eerst kreeg ik er gewoon onder Windows en gamen, zelfs nog maar bij het aanmelden.
- Verschillende stappen ondernomen (sfc scannow, chskdsk, dism, nvidia drivers van 2 maand geleden, DDU gebruikt, chipset drivers geupdate...), maar uiteindelijk gewoon een fresh install uitgevoerd om zeker te zijn dat er geen software gerelateerd probleem was.
- Windows zelf draait nu op het 1e zicht wel stabiel, enkel crasht de PC onder (gaming) load.
- Ik heb niet direct een idee wat er verandert zou zijn tov wanneer de PC stabiel liep, heb niet direct extra of speciale software geïnstalleerd.

Wat ik zelf al verder geprobeerd heb;
- PBO OFF (stond vroeger aan met offsert van -0.075, was stabiel met Prime95)
- XMP OFF (stond vroeger aan, getest daarna met 2400MHz)
- BIOS heeft meest recente versie
- GPU had vroeger een OC, maar loopt momenteel stock
- Ik heb in mijn game PC (die met de 2070 is van m'n vrouw), een 4070S zitten. Deze eens overgezet naar het systeem van m'n vrouw, en crashte ook na load van een spel, maar een wel een "gewone" crash, dus naar desktop ipv volledig freezen.
- De 2070 draaide op het 1e zicht stabiel in mijn PC (zelfde mobo & CPU als m'n vrouw haar pc).

Mijn vermoeden is dat het ofwel toch ergens nog aan het RAM moet liggen, of misschien aan de SSD.
De RAM sticks moeten volgens mij wel goed zijn, die G Skill set is nog maar een paar maanden, en geeft hetzelfde probleem als de oudere Corsair set.
Ook memtest even laten lopen (nog niet uitgebreid, 1u) en geeft geen errors. Idem voor de windows geheugencontrole.

Wat ik nog probeer;
- Heb eens even met 1 stick geprobeerd, en daar liep het voorlopig stabiel op, maar verre van uitgebreid getest (eventueel slot B2 van het mobo dat een probleem geef? Maar mobo zelf is ook nog maar een half jaar geleden gekocht). Ik ga na de SSD test, eventueel memtest86 eens voor 4-5u laten lopen met beide sticks?
- Momenteel de Solidigm Storage Tool een volledige diagnostic scan aan het uitvoeren op de SSD, in de SMART gegevens vind ik niet direct een "criticial" error die erop kan wijzen dat er iets met de SSD is. Een quick scan gaf geen problemen.
=> Update 10:55: De tool gaf geen error, en de chkdsk /f /r C: was ook error vrij.
=> Test (Time Spy Stress) starten (waar hij laatste keer op crashte als stabiliteitstest) met 1 RAM stick in slot A2.
=> Update 11:20: Pass voor slot A2. Nu net dezelfde test gestart op slot B2.
=> Update 11:40: Pass voor slot B2, dus de slots zelf van het mobo zullen vermoedelijk wel in orde zijn.
Ga terug beide modules installeren, dan Time Spy Stress nog eens laten lopen (waar hij op crashte vorige keer), en dan Memtest86 in de namiddag.

Alvast bedankt voor de hulp, als ik nog iets mis van info, laat maar weten!

[ Voor 8% gewijzigd door Prancing_Moose op 28-07-2025 11:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Sowieso beginnen met memtest een of twee volle passes laten draaien.
Onverklaarbare problemen beginnen bij twee verdachten; RAM en PSU.
Ten tweede, andere schijf met een compleet verse OS install (be it Windows of Linux, zolang je een schone installatie uitvoert). Alleen de basis drivers dus GPU en netwerk (en misschien zelfs deze niet), en zo testen. Dus geen gaming muis, toetsenbord, headset, mikrofoon en wat er nog meer is aan "troep" of moederbord auto updater "troep" enzovoorts.

Een andere manier is -- als je de mogelijkheid hebt (maar gezien je 2e zelfde systeem hebt, wel?) -- om in een compatibel stabiel systeem, een-voor-een je onderdelen te testen en kijken of het werkend systeem dan "niet meer stabiel werkt". Of natuurlijk andersom een voor een blijven vervangen door goede onderdelen, maar voorkeur naar beginnen met een stabiel systeem als die mogelijkheid er is.

[ Voor 27% gewijzigd door grasmanek94 op 28-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 07:33
Wordt het systeem misschien te heet? Een issue met een fan.
PSU kan ook.
Als ram het probleem was, zou ik ook problemen buiten het gamen verwachten. Maar een goede check kan geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
MallePietje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:45:
Wordt het systeem misschien te heet? Een issue met een fan.
PSU kan ook.
Als ram het probleem was, zou ik ook problemen buiten het gamen verwachten. Maar een goede check kan geen kwaad
Te heet kan misschien maar daarbij zou ik als 1e uit gaan van het symptoom dat de computer gewoon uit gaat, dus niet een BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Te heet is zeker geen issue, CPU loopt niet boven de 60 graden (zit een Arctic Liquid Freezer 3 Pro op), en de GPU komt niet boven de 69 graden (met Hotspot 85 graden). Temp van het RAM zal ik eens even monitoren met hwinfo straks.
Memtest heeft 2 volle passes gedraait, bij 3 van 4 had ik het geannuleerd, en geen problemen toen.
PSU is zoals gezegd al vervangen door een recent exemplaat, dus dit sluit ik uit?
Schone install is uitgevoerd, maar wel op dezelfde SSD (heb geen reserve liggen, dus dit kan ik niet direct testen). Ondanks dat alle tests uitwijzen dat er niets mee zou zijn, kan ik dat natuurlijk pas 100% zeker weten met een nieuwe SSD... Kan eventueel overwegen om een nieuwe te kopen, aangezien ik dit op termijn toch van plan was omdat de 660p al wat leeftijd heeft en niet de snelste is.
In principe kan ik testen met mijn eigen systeem, de GPU's heb ik al eens gewisseld zoals in openingspost beschreven. Ik kan eventueel m'n RAM nog eens wisselen (2 x 16GB Corsair Vengeance 3600Mhz, draait stabiel in mijn systeem). Da's dan de 3e kit waar ik mee zou testen.
CPU kan ik eventueel ook eens wisselen, maar zou ik pas als laatste test willen uitvoeren (geen reserve koelpasta meer).
Momenteel zijn bank A2 en B2 stabiel als ik daar 1 module in steek. Zelfs met XMP 3200MHz. Nu terug beide sticks geïnstalleerd, en opnieuw aan het testen. Als die nu weer crasht, moet het toch daar iets mee te maken hebben, en moet ik eventueel gaan zoeken in de richting van IMC van de CPU of misschien iets met het mobo zelf (bad traces?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Alleszins, Time Spy Stress heeft nu z'n 20/20 loop volledig goed afgerond (99%), wie snapt het nog... De game waar de PC vooral op crashte was Planet Coaster, ga dit nu even laten lopen (crashte altijd binnen de 5 à 10 minuten). Het enige wat op zich nu dus verandert is tov voor de constante BSOD's;

-> XMP staat aan momenteel (zoals het altijd gestaan heeft voor de problemen opdoken)
-> PBO OFF (stond hiervoor aan)
-> Clean install windows

Ohja, ik heb wel ook de Nvidia App overlay uitgeschakelt (werd hiervoor gebruikt voor performance monitoring). Zou me sterk verbazen dat dit de oorzaak was van alles, maar je weet nooit met Nvidia... En zoals gezegd, dit heeft van in het begin dat het systeem gebruikt werd al aangestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Update, daarnet weer een freeze bij aanmelden Windows. PC herstarten, en gaf weer DRAM lampje... Nu eens memtest laten lopen tot vanavond, als hij dan geen fouten geeft, weet ik het niet direct meer. Eventueel dan eens een nieuwe SSD kopen en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AatCoy0SIlnzJ9MKEpKHrE6hyBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPbqv15pwDHpgTOidJD1Dcj7.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, denk dat we toch wat meer tijd aan het RAM moeten besteden precies. Elke stick apart eens testen, zowel in slot A2 als B2 enz... Maar dan nog kan het nog altijd de CPU ook zijn natuurlijk... Bizar, beide zijn nog geen half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:26

PB-powell

Mr. Laziness

Ik heb heel erg vergelijkbare problemen. Zelf heb ik ook al mijn geheugen sticks onderzocht, een tijd met 1 laten draaien ipv 2 in verschillende slots maar ik blijf het probleem houden. Ik heb deze jongens erin zitten:
uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Praktisch dezelfde als jij hebt maar dan 16bg per stuk ipv 8.

Mijn SSD is wel een andere dan jij hebt:
uitvoering: Kingston A2000 1TB

Vooralsnog heb ik nog niet kunnen achterhalen wat de oplossing is, dus ik ga dit topic ook even volgen. Ik krijg voornamelijk vastlopers als ik een video heb gerendered en deze nog moet worden weggeschreven op de SSD. DaVinciResolve zegt dan klaar te zijn en na een seconde of 5 klapt de boel eruit en is de video corrupt.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Ik hou je op de hoogte. Jouw A2000 heb ik trouwens in m'n home server zitten als OS schijf, heb ik geen problemen mee, maar wordt ook niet erg belast.
Ben momenteel stick 1 in slot A2 aan het testen (pass 4/4 bezig nu, geen errors).
Vervolgens stick 2 in slot A2.
Indien dat OK is, zal het RAM zelf ook wel OK zijn.
Dan een stick in slot B2 testen.
Als dat lukt, ga ik ze terug beiden insteken, en gewoon eens aan JEDEC snelheid laten testen.
Als dat OK is, ga ik eens OCCT laten lopen om de IMC van de CPU wat te belasten.

En daarna zie ik wel verder, voor hetzelfde geld zijn het "bad traces" op het mobo, maar dat lijkt me al vergezocht.
Kan daarna eventueel ook het DRAM voltage eens naar 1.36V of 1.37V schroeven ipv 1.35V.
Heb ook nog een Ryzen 5 2600 liggen, en daar dan eens mee testen als er niets anders naar boven komt... Als het daarmee wel lukt, moet het toch ergens aan de CPU liggen. Maar goed, dat zien we dan wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Prancing_Moose op 29-07-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Sitck 1 in slot A2 is OK.
Nu stick 2 in slot A2 aan het testen.
Slot B2 apart lukt blijkbaar niet, mobo wil niet booten met enkel daar een stick in, moet blijkbaar eerst eentje in A2 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Heeft het ram een EXPO profiel ipv XMP? XMP is in principe een Intel dingetje?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
sapphire schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:33:
Heeft het ram een EXPO profiel ipv XMP? XMP is in principe een Intel dingetje?
Nee, volgens specs van het RAM geheugen enkel XMP profiel. In de ASUS BIOS heet het DOCP (kan enkel dit selecteren).
Denk dat dit uit te sluiten valt, aangezien de fout ook bij m'n oudere Corsair set naar boven komt, en heeft exact hetzelfde XMP profiel en timings. En die set zat eerst nog in mijn PC voor meer dan een jaar in combo met het ASUS mobo, en gaf ook nooit problemen. Hetzelfde mobo in mijn PC draait momenteel zelfs een Corsair set met XMP profiel van 3600MHz.

Momenteel is de 2e stick in A2 aan pass 3/4 bezig, vermoed dat dit gewoon een volledige pass zal worden.
En dan zien we wel verder qua tests, maar vermoed dat ik in richting van IMC van de CPU of board trace interference van het mobo moet zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Prancing_Moose op 29-07-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Stick 2 is ook een pass, zoals verwacht.
Nu opnieuw met beide sticks testen aan JEDEC snelheid, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Dat was snel, nu ook een fail al, zelfs met JEDEC snelheden.

Momenteel test gestart met 1 stick in slot B2, wou vorige keer niet booten maar is nu wel gelukt, eens zien wat dit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Prancing_Moose schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:28:
[Afbeelding]

Ok, denk dat we toch wat meer tijd aan het RAM moeten besteden precies. Elke stick apart eens testen, zowel in slot A2 als B2 enz... Maar dan nog kan het nog altijd de CPU ook zijn natuurlijk... Bizar, beide zijn nog geen half jaar oud.
Dat programma kende ik niet, ik had alleen de Windows optie gebruikt. Maar die draait nu ook bij mij terwijl ik dit type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Ondertussen is slot B2 ook getest, en geen issues, dus dat sluit in principe wat meer het mobo uit.
Ga nu de CPU eens een reseat geven, eens zien wat dat geeft.
En als het weer problemen geeft, eens testen met m'n oudere R5 2600. Als het dan wel stabiel loopt, hebben we de oorzaak gevonden, en is het de IMC van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Hout vasthouden, maar na de reseat van de CPU;

-> 4/4 pass met memtest, XMP ON.
-> Prime95 Large FFTs test (IMC en RAM stress test), gaf ook een pass.

Morgen dan eens met wat games testen, maar op het 1e zicht lijkt die terug stabiel te zijn door die CPU reseat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het aan de cpu ligt zou ik eens goed kijken naar de verbogen of scheve pinnen. Dat gaat het beste met een of meer scherpe hoge resolutiefoto's. Pinnen zijn wel te redden door onder sterk vergrootglas met een pincet voorzichtig te buigen/corrigeren. Een vaste hand is vereist. Eventueel verhitten met een hetelucht als er geen plastic in de buurt is. Dat zorgt ervoor dat het makkelijker buigt en verlaagt de kans op breuk.

Als je het geheugen vervangt zou ik kiezen voor standaard JEDEC DDR4-3200. De settings worden opgeslagen in de SPD. Het voordeel is dat de geheugencontroller in de processor deze standaard en snelheid ondersteunt.

Het geheugen dat je hebt is uit de tijd voordat JEDEC DDR4-3200 modules breed beschikbaar kwamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Heb inderdaad alles eens geinspecteerd als ik de CPU er uit haalde, maar niets visueel op te merken, alle pinnen zijn nog goed, geen vuil of wat dan ook in het slot.

RAM geheugen heb ik niet meer vervangen, beide DIMM's kwamen stabiel uit de memtest. Maar interessante info, wist niet dat JEDEC DDR4-3200 ook al een standaard was, dacht altijd 2133 of 2400.

Ondertussen draait de PC al een dik uur terug, voorlopig zonder problemen.
Planet Coaster is ook net gestart als test sinds 10:55.

PC staat momenteel terug qua settings als vroeger (PBO ON, XMP ON, GPU stabiele OC...). Dus als hij een uurtje Planet Coaster overleeft, denk ik dat we het probleem gevonden hebben.

Blijft nog altijd heel bizar, dat een reseat het probleem verholpen heeft. Nu goed, PC's, soms niet verder over nadenken en gewoon blij zijn dat het probleem verholpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Ondertussen heeft Planet Coaster 80 minuten gedraaid, geen crashes.

Dus de oplossing was de CPU reseat. Ik komt hier binnen een paar dagen nog op terug, om 100% zeker te zijn dat dit de oplossing was, en moesten er toch nog crashes zijn, meld ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Prancing_Moose schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:17:
Ondertussen heeft Planet Coaster 80 minuten gedraaid, geen crashes.

Dus de oplossing was de CPU reseat. Ik komt hier binnen een paar dagen nog op terug, om 100% zeker te zijn dat dit de oplossing was, en moesten er toch nog crashes zijn, meld ik het.
Heb je je cool paste vervangen bij de reseat? Want als dit bij jou werkt kan ik dit ook proberen. Weet alleen niet zeker of ik nog ergens cool paste heb liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
PB-powell schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:41:
[...]

Heb je je cool paste vervangen bij de reseat? Want als dit bij jou werkt kan ik dit ook proberen. Weet alleen niet zeker of ik nog ergens cool paste heb liggen
Bij de reseat zelf heb ik de koelpasta er nog aan gelaten, kwestie van geen koelpasta te "verspillen" als dit het probleem toch niet zou oplossen (de temps bleven eigenlijk zo goed als hetzelfde zonder de pasta te vernieuwen volgens hwmonitor).
Vandaag heb ik dan wel de koelpasta vervangen nadat ik bevestiging had dat het systeem terug stabiel was, gewoon om zeker te zijn.
Maar dit gaf onder full load (Prime95, +- 150W, max temp 88 graden, na vervangen koelpasta 86 graden), maar 2 graden verschil. Dus op zich moest het niet persé, maar better safe than sorry.

Maar zou inderdaad wel zien dat je reserve koelpasta hebt, mijn pasta zat er nog maar goed half jaar onder, dus was waarschijnlijk nog redelijk "vloeibaar". Als die er bv 3 jaar onder zit, zal die al wat droger zijn, en waarschijnlijk wel problemen geven als je niet wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Zolang zit ie er wel al in ongeveer, helaas niks meer liggen thuis. Klusje voor het weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Ondertussen zijn er toch wel wat uren gegamed op die PC, en geen enkele crash meer gehad.
Ik ga er dus vanuit dat de reseat effectief de oplossing was!
Bedankt voor de hulp hier, en hopelijk helpt dit misschien ook iemand in de toekomst die ook eens zoiets bizar voorheeft 8)7

@PB-powell laat weten of het bij jou misschien ook de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Zo juist mijn reseat kunnen doen, computer is in ieder geval weer aan :D
Komende dagen ga ik het in de gaten houden.
De mem-test van MetTest86 gaf in ieder geval geen fouten aan.

Edit
Nope het probleem is alleen maar erger… systeem klapt nu om de 2 minuten zo ongeveer. Mogelijk dat ie nu constant te warm wordt doordat de fan er niet meer goed op zit

Edit2
Stress test met AMD tooltje gedaan en de cpu komt niet boven de 75 graden, dus dat is het niet. Mocht het aanhouden open ik een nieuw topic met alles wat ik al gedaan heb

Thanks @Prancing_Moose in ieder geval voor wat tips wat ik kon doen om eea te onderzoeken (ook al deed je het voor jezelf ;))

[ Voor 63% gewijzigd door PB-powell op 11-08-2025 20:47 ]

Pagina: 1