Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-08 12:33
Beste Tweakers,
Afgelopen week de nieuwe 1440p desktop BBG aangeschaft met als enige afwijking de MSI MAG B850 Tomahawk Max Wifi, vrijdag in elkaar kunnen zetten en daarna zonder problemen kunnen booten.
Op de zaterdag merkte ik op dat de GPU een verschrikkelijke Coil Whine heeft, het klinkt als een ongeoliede deur die de hele tijd aan het piepen is.

Dit gebeurt echter niet enkel of voornamelijk onder zware load. Idle / op bureaublad hoor je dit het luidst.
Ingame, (Stellar Blade, Synthetik 2, SCP 5K, Elden Ring, Aliens: Dark Descent) heb ik mijn grafische settings op max staan, fps op 144 (alhoewel niet capped en in elden ring is dit maximaal 60). De coil whine was weg in SCP 5K. Ik heb mijn speakers hiervoor uitgedaan ter controle, bij andere games is dit ook veel minder tot niet meer hoorbaar (Synthetik 2 en Stellar Blade hoor je het nog wel, maar dit zijn ook niet te zware games).

Ik vroeg mij af als dit normaal was met deze kaart en als het na een tijdje weggaat? Zou ook mooi zijn om te weten als dit voorkomt bij een van jullie. Ik lees her en der over fixes en dat (al niet bij dezelfde kaart) bij somiggen de coil whine verdween na een week van gebruik.
Ik las ook dat de 9070 XT (niet de non XT) veel problemen/ posts op diverse forums heeft met betrekking tot coil whine.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Corsair RM650e (niet de oorsprong, in Bios getest is dit ding muisstil)
Arctic Freezer 36 (ook geen problemen mee, op maximale RPM getest in bios zonder problemen)
De Powercolor Hellhound 9070 16GB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-Controle als het Fans of PSU waren in Bios, hier merk ik niets op, zelfs de rpm van de fans op maximaal gezet omdat ik eerst dacht dat het probleem uit een van die onderdelen kwam.
-Windows GPU accelerated scheduling uitgezet
-Talon.exe gebruikt (Windows 11 debloater, maar ik weet niet als dat enig effect zou moeten hebben op het gebruik van de GPU).
-Kabels nogmaals gecontroleerd als alles er wel netjes in zat.
-Voor de PSU geprobeerd van dichtbij te luisteren als het uit dat blok vandaankwam, merk dat het echt luider wordt hoe dichter je bij de GPU bent, dus ik ben vrijwel zeker dat ook hieraan ligt.

In AMD Adrenaline:
>Global FPS cap op 144 gezet (Ik heb een 1080p 144hz monitor)
>Tuning op GPU, Voltage op -120 MHz.
>Ook percentage power toevoer naar -20%, dit geleidelijk geprobeerd met stappen van -20MHz en -5%, wijzigingen toegepast, daarna stresstest gedaan binnen de app.
Geen fouten opgenomen en met een korte controle op chatGPT gekeken naar wat idle waarden horen te zijn, bij mij kwamen deze nog relatief ver onder de "heavy load".

Hierna zowat geen opmerkelijke veranderingen gemerkt toen ik gisteren aan het undervolten was en erna de PC opnieuw opstartte. Ik heb eventueel ook een audio opname, maar ik zie dat ik dat niet op tweakers kan uploaden?

[ Voor 0% gewijzigd door SjoerdGaming op 28-07-2025 09:34 . Reden: aanvulling, kleine fout die ik had gemist opgelost. ]

Beste antwoord (via SjoerdGaming op 28-07-2025 18:59)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Beste manier van testen is helemaal los koppelen, dus speakers helemaal uit pc en uit stopcontact.
Vervolgens pc aanzetten - heb je de piep nog?
Dan de fans van de pc los koppelen (ja, de behuizing zal wat opwarmen maar met 5 min geen probleem) - heb je de piep nog?
Fans weer aankoppelen, gpu loskoppelen - heb je de piep nog?

A ) Als piep weg is, gpu weer aansluiten, zijpaneel van pc houden. Oor tussen gpu en psu, waar komt geluid vandaan?

B ) Als piep niet weg is, zijpaneel van pc houden oor tussen cpu en psu, waar komt geluid vandaan.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 28-07-2025 09:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
Een ding wat ik nog niet heb getest, realiseer ik me net, is de PSU aansluiten op een stopcontact in mijn muur ipv vanuit de stekkerdoos. Ik kan het alleen nog niet direct testen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Beste manier van testen is helemaal los koppelen, dus speakers helemaal uit pc en uit stopcontact.
Dan de fans van de pc los koppelen (ja, de behuizing zal wat opwarmen maar met 5 min geen probleem) - heb je de piep nog?

A ) Als piep weg is, gpu weer aansluiten, zijpaneel van pc houden. Oor tussen gpu en psu, waar komt geluid vandaan?

B ) Als piep niet weg is, zijpaneel van pc houden oor tussen cpu en psu, waar komt geluid vandaan.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 28-07-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
99ruud99 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:

Danku, ik zal het testen wanneer ik thuis ben.
Ik heb al wel mijn oor tussen PSU en GPU/CPU gehouden, het komt vrijwel zeker uit de GPU. Speakers waren ook uit, maar niet ontkoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-09 01:39
Om de vraag in de titel te beantwoorden: ik heb een Hellhound 9070 XT, en geen last van coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
99ruud99 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:

Ruud, je bent n held!!!
eerst alleen getest door de power toevoer van de GPU los te koppelen, hoorde de piep nogsteeds.
Daarna alle fan kabels (3- 1 voor tower, 2 voor CPU) losgekoppeld, geen pieptoon.
Alleen torens aangesloten, geen pieptoon.
Fan aan de voorkant van de CPU was de boosdoener, en ik maar gek vinden dat undervolten e.d. niets deed. Het zit ook vlak boven de GPU, alleen kan ik wel zweren dat ie muisstil bleef toen ik m in bios zat te testen.
FF kijken als ik het gehele blok of alleen de fan kan omruilen, het is namelijk de Arctic Freezer 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Haha waarschijnlijk wel, Arctic heeft redelijk goede aftersales.

Fijn dat het gelukt is!
Pagina: 1