Advies gewenst. Bij ons renovatie bouwproject zal komende week schuimbeton gestort gaan worden. Het gaat om een laag van 40 cm waarop een dekvloer van ongeveer 5 cm komt. Omdat we in de toekomst een warmtepomp willen installeren is het verstandig om een schutbuis te plaatsen t.b.v. de aanvoer en afvoerbuizen (incl. stroom). Hoogstwaarschijnlijk gaat het om een monoblock en dus de aanvoer van water.
De afstand tussen binnenunit/vat en buitenunit zal zo'n 15 meter bedragen waarvan:
- 2 meter door kelder waar de technische installatie staat
- 8 meter door de vloer van de eetkamer en serre, dus het schuimbeton
- 5 meter buitenhuis
Mijn idee is om 2x een harde pvc buis (110 diameter) te plaatsen en deze naar de serre te leggen (zie bijgevoegde foto's). Daarbij wil ik de buizen in het schuimbeton leggen t.b.v. extra isolatie. Bv. 15cm schuimbeton onder de buizen en dan dus 14cm erop of nog hoger, want dat lijkt beter?
Het idee achter de 2x 110 buizen is dat er dan een geïsoleerde leiding doorheen kan, 1 buis voor aanvoer en 1 voor afvoer. Ik ga daarbij uit van meerlagen buis 28mm (o.i.d.) en daar omheen 2cm isolatie dus: 28 + 20 + 20 = 68 diameter. Dan verwacht ik nog voldoende ruimte om de buis er soepel doorheen te krijgen (eventueel met flauwe bochten als 30 graden.
Vragen die ik heb:
- Is het verstandig om bij de serre (grens naar buiten) de buis naar beneden te laten lopen? Zodat ik buiten op 60cm diepte uitkom en hem daar verder kan oppakken? Dit lijkt me handig zodat de buis onder de bestaande muur (fundering) doorloopt.
- Is het slim om buiten 60cm diep aan te houden vanwege isolatie en tegen vorst?
- Moet ik buiten speciale isolatie of leidingen gebruiken?
Ik ben mij er trouwens van bewust dat ik met vocht moet uitkijken dus ik zal de buizen goed afdichten.
Als iemand nog tips of ideeën heeft hoor ik het graag
:strip_exif()/f/image/2AR48F34I7jW2de6CWprKSPC.jpg?f=fotoalbum_large)
De afstand tussen binnenunit/vat en buitenunit zal zo'n 15 meter bedragen waarvan:
- 2 meter door kelder waar de technische installatie staat
- 8 meter door de vloer van de eetkamer en serre, dus het schuimbeton
- 5 meter buitenhuis
Mijn idee is om 2x een harde pvc buis (110 diameter) te plaatsen en deze naar de serre te leggen (zie bijgevoegde foto's). Daarbij wil ik de buizen in het schuimbeton leggen t.b.v. extra isolatie. Bv. 15cm schuimbeton onder de buizen en dan dus 14cm erop of nog hoger, want dat lijkt beter?
Het idee achter de 2x 110 buizen is dat er dan een geïsoleerde leiding doorheen kan, 1 buis voor aanvoer en 1 voor afvoer. Ik ga daarbij uit van meerlagen buis 28mm (o.i.d.) en daar omheen 2cm isolatie dus: 28 + 20 + 20 = 68 diameter. Dan verwacht ik nog voldoende ruimte om de buis er soepel doorheen te krijgen (eventueel met flauwe bochten als 30 graden.
Vragen die ik heb:
- Is het verstandig om bij de serre (grens naar buiten) de buis naar beneden te laten lopen? Zodat ik buiten op 60cm diepte uitkom en hem daar verder kan oppakken? Dit lijkt me handig zodat de buis onder de bestaande muur (fundering) doorloopt.
- Is het slim om buiten 60cm diep aan te houden vanwege isolatie en tegen vorst?
- Moet ik buiten speciale isolatie of leidingen gebruiken?
Ik ben mij er trouwens van bewust dat ik met vocht moet uitkijken dus ik zal de buizen goed afdichten.
Als iemand nog tips of ideeën heeft hoor ik het graag
:strip_exif()/f/image/2AR48F34I7jW2de6CWprKSPC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GtB3jwCec7Bm27jy2pEM6Tub.jpg?f=fotoalbum_large)