Hoi Allemaal,
Inmiddels al zo’n 5 jaar verder in het klushuis en nu had vrouwlief toch bedacht dat ze eigenlijk wel een nieuwe vloer in de hal en het toilet wil hebben.
Momenteel ligt er een tegelvloer in van leisteen wat moeilijk is schoon te maken en ook niet heel hygiënisch in het toilet is.
Dit was mijn moment om te zeggen, prima, maar dan gaat alles eruit en komt er vloerverwarming in
De hal inclusief toilet is 11m2 waarvan ongeveer een 1m2 niet verwarmd hoeft te worden vanwege het plateau die als tweede traptrede dient. Onder dit plateau heb ik overigens wel de verdeler bedacht.
Ketel levert max 50 graden. We stoken hybride met de airco.
Helaas hebben de beslissing genomen om tijdens het begin van de verbouwing niet meteen heel de vloer eruit te trekken. Financieel kwam het destijds slecht uit en de tijd ontbrak ons ook
Het gaat om een hoekhuis eind jaren ‘60.
-HR++ glas
-spouwmuur isolatie EPS grafietparels 6cm
-schuin dak geïsoleerd met 14cm PIR
-platdak deel keuken koud dak met 16cm glaswol (niet op het plaatje)
-Woonkamer deel kruipruimte voorzien van Tonzon 3 lagen systeem en bodemfolie geplaatst, voorheen was de kruipruimte erg vochtig inclusief de houten balken en vloer.
De hal heeft een open trap naar boven waardoor de hal in de winter al behoorlijk koud is. Momenteel hangt er een mini T10 in het toilet en die doet niet heel veel door de lage aanvoer.
-De vloer ligt op een zandcementdekvloer van een cm of 8 en die ligt koud op het zand.
-Leidingwerk van CV loopt van buiten onder de vloer van de hal naar de kruipruimte in de woonkamer (ligt 25 a 30cm diep)
-vanuit de meterkast lopen veel grondkabels ergens langs de muur omlaag en dan onder/in de vloer?
-met het weghalen moet de trap ondersteund worden aan de open zijde (wel te maken)Vanuit de kruipruimte in de woonkamer waar de CV leidingen de kruipruimte binnen komen kan je zien dat de grond waar het in ligt gewoon vochtig is. Dat maakt de vloer ijskoud in de winter.
:strip_exif()/f/image/AYDZFwOSYvC9skBjwYVSWIYS.jpg?f=fotoalbum_large)
De muur links van de hal is ook de buitenmuur.
Ik dacht eraan om de vloer eruit te breken en dan de volgende opbouw:
- constructie betonvloer op het zand
- isolatie PIR minimaal 14cm
- krimpnet met vvw in cementdekvloer
- tegelvloer
Vergeet ik dan nog iets?
Dit zou ook het eeuwige vochtprobleem in de hal op moeten lossen.
Inmiddels al zo’n 5 jaar verder in het klushuis en nu had vrouwlief toch bedacht dat ze eigenlijk wel een nieuwe vloer in de hal en het toilet wil hebben.
Momenteel ligt er een tegelvloer in van leisteen wat moeilijk is schoon te maken en ook niet heel hygiënisch in het toilet is.
Dit was mijn moment om te zeggen, prima, maar dan gaat alles eruit en komt er vloerverwarming in
De hal inclusief toilet is 11m2 waarvan ongeveer een 1m2 niet verwarmd hoeft te worden vanwege het plateau die als tweede traptrede dient. Onder dit plateau heb ik overigens wel de verdeler bedacht.
systeem
Xtreme36 HR-ketel die 3x T33’s stookt in de woonkeuken en 2x T22’s in de kamers van de kinderen.Ketel levert max 50 graden. We stoken hybride met de airco.
Helaas hebben de beslissing genomen om tijdens het begin van de verbouwing niet meteen heel de vloer eruit te trekken. Financieel kwam het destijds slecht uit en de tijd ontbrak ons ook

Het gaat om een hoekhuis eind jaren ‘60.
-HR++ glas
-spouwmuur isolatie EPS grafietparels 6cm
-schuin dak geïsoleerd met 14cm PIR
-platdak deel keuken koud dak met 16cm glaswol (niet op het plaatje)
-Woonkamer deel kruipruimte voorzien van Tonzon 3 lagen systeem en bodemfolie geplaatst, voorheen was de kruipruimte erg vochtig inclusief de houten balken en vloer.
VVW
Het idee is om de hal al voor te bereiden op de toekomst door hier vvw te leggen met HoH van 10cm en 2 groepen op een verdeler die ooit pomploos gemaakt kan worden als we de stap naar een WP gaan nemen.De hal heeft een open trap naar boven waardoor de hal in de winter al behoorlijk koud is. Momenteel hangt er een mini T10 in het toilet en die doet niet heel veel door de lage aanvoer.
mogelijke problemen
-De put met watermeter is altijd vochtig (al het leidingwerk is groen)-De vloer ligt op een zandcementdekvloer van een cm of 8 en die ligt koud op het zand.
-Leidingwerk van CV loopt van buiten onder de vloer van de hal naar de kruipruimte in de woonkamer (ligt 25 a 30cm diep)
-vanuit de meterkast lopen veel grondkabels ergens langs de muur omlaag en dan onder/in de vloer?
-met het weghalen moet de trap ondersteund worden aan de open zijde (wel te maken)Vanuit de kruipruimte in de woonkamer waar de CV leidingen de kruipruimte binnen komen kan je zien dat de grond waar het in ligt gewoon vochtig is. Dat maakt de vloer ijskoud in de winter.
:strip_exif()/f/image/AYDZFwOSYvC9skBjwYVSWIYS.jpg?f=fotoalbum_large)
De muur links van de hal is ook de buitenmuur.
Ik dacht eraan om de vloer eruit te breken en dan de volgende opbouw:
- constructie betonvloer op het zand
- isolatie PIR minimaal 14cm
- krimpnet met vvw in cementdekvloer
- tegelvloer
Vergeet ik dan nog iets?
Dit zou ook het eeuwige vochtprobleem in de hal op moeten lossen.
[ Voor 111% gewijzigd door elektriekert op 27-07-2025 23:17 ]