Raspberry Pi verbinden met openbare wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56
Ik wil een Raspberry Pi in gaan zetten als AP voor lokale devices op de campingplaatsnen gebruik maken van de camping wifi. PiHole er uiteraard op maar het signaal van de camping is niet optimaal.
Nu zit ik te denken om een aparte wifi antenne met usb ofzo aan te sluiten op de Pi zodat deze het camping signaal op kan pakken. En via de Pi beschikbaar kan stellen als een lokaal AP (misschien zelfs met de onboard wifi).

Ik zie mensen die ergens op de pcb een connector solderen, die route wil ik liever niet gaan. Heeft iemand een beter idee voor me ?

Edit: oh ja, idealiter een antenne voor buiten

[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 27-07-2025 19:28 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt een godsvermogen uitgeven aan een high gain wifi antenne, een usb wifi adapter en wifi access point om vervolgens gratis op de campingwifi te kunnen, maar ik zou ook een 5g modem met Lebara sim kaart overwegen :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Thijsmans schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:30:
Je kunt een godsvermogen uitgeven aan een high gain wifi antenne, een usb wifi adapter en wifi access point om vervolgens gratis op de campingwifi te kunnen, maar ik zou ook een 5g modem met Lebara sim kaart overwegen :P
Iets met eenmalige kosten vs elke maand terugkerend komt op in mijn gedachte :+

Ik zoek geen Nasa wifi antenne maar gewoon een betere dan de interne van de Pi.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15
Kijk eens hiernaar: https://store-eu.gl-inet.com/collections/travel-routers

Volgens mij kan dit prima wat je wilt.
Die antennes zijn naar mijn ervaring al een slag beter dan die van telefoons of tablet.
Zit standaard addguard in ipv Pi-hole maar doet het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
The Fatal schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:45:
Kijk eens hiernaar: https://store-eu.gl-inet.com/collections/travel-routers

Volgens mij kan dit prima wat je wilt.
Die antennes zijn naar mijn ervaring al een slag beter dan die van telefoons of tablet.
Zit standaard addguard in ipv Pi-hole maar doet het zelfde.
Grappig dat je die noemt, zo een heb ik er nu en ik ben daar niet echt tevreden over op dit moment. Moet dan wel vermelden dat deze nu met Wireguard met thuis is verbonden en dat misschien niet helpt.

In theorie zou ik inderdaad wel die kunnen gebruiken om verbinding te maken met de camping wifi en dan het AP uitschakelen en via utp naar de Pi te gaan. Dat is misschien de moeite om te proberen, maar ik zou toch liever een aparte wifi antenne hebben denk ik, al is het maar om het aantal adapter te verminderen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:59
Pixelmagic schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Grappig dat je die noemt, zo een heb ik er nu en ik ben daar niet echt tevreden over op dit moment. Moet dan wel vermelden dat deze nu met Wireguard met thuis is verbonden en dat misschien niet helpt.

In theorie zou ik inderdaad wel die kunnen gebruiken om verbinding te maken met de camping wifi en dan het AP uitschakelen en via utp naar de Pi te gaan. Dat is misschien de moeite om te proberen, maar ik zou toch liever een aparte wifi antenne hebben denk ik, al is het maar om het aantal adapter te verminderen.
Laat de router als AP fungeren en stel je Pi in als DNS server. Stel je je AP ook nog eens in zoals thuis, hoeven je aparaten ook niks nieuws te doen. Dat is toch veel eenvoudiger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zag dat sommige Pi's al een connector onboard hebben maar inderdaad een connector of een stukje coax kabel solderen moet geen probleem zijn, genog tutorials te vinden. Dan heb je gewoon de keuze om bij een WiFi shop betere antennes te vinden of je gaat aan de slag met een Pringle bus: YouTube: Get FREE WiFi from 1km Away! DIY Long Range WiFi Antenna Using Pring...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lol, zo een cantenna heb ik ook wel eens gemaakt met idd een wifi stickje, werkte best goed.
Maar nu gebruik ik ook een GL Inet travelroutertje. Voor spannende dingen VPN aan, maar anders gewoon als repeater van de WiFi en inderdaad zelfde SSID/WW als thuis, dus alles connect automagisch.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Jesse- schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Laat de router als AP fungeren en stel je Pi in als DNS server. Stel je je AP ook nog eens in zoals thuis, hoeven je aparaten ook niks nieuws te doen. Dat is toch veel eenvoudiger?
Dan heb ik dus niet gedaan wat ik graag wil, namelijk betere ontvangst van de camping wifi.

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1