Advies nodig: Welke mesh bij Odidio glasvezel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-08 14:56
Hoi Tweakers!

Ik kan jullie expertise goed gebruiken.

Ik woon in een huis met twee verdiepingen (boven de begane grond) en een vrij ruime tuin. Rondom het huis hangen Eufy-camera’s (wifi + zonnepaneel gevoed), dus goede dekking - zowel binnen als buiten - is voor mij essentieel.

Om die reden wil ik investeren in een goed mesh-systeem, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.

De situatie nu:

In de technische ruimte (beneden) hangt mijn Odido-router, aangesloten op een Netgear GS108 switch (unmanaged).

Die switch voorziet via UTP de volgende plekken van verbinding:

De woonkamer

Mijn kantoor

De technische ruimte op de tweede verdieping (waar alle zonnepaneel-hardware zit)

Wat ik wil:

Ik zoek een mesh-opstelling met dekking op:

De begane grond, zodat mijn HUE hub verbinding kan maken. Ik dacht bekabeld aan een mesh unit die de verbinding uit de lucht plukt? (geen UTP aansluitingen aan de achterkant van het huis)

De eerste verdieping

De tweede verdieping (bekabeld mogelijk!)

De tuin (voor camera's en slimme lampen)

Ik verwacht dat ik de volgende opstelling nodig heb:

1 node bij de pui, voor bereik in de tuin (geen UTP beschikbaar → moet draadloos backhaulen)

1 in de technische ruimte beneden (bekabeld)

1 op de eerste verdieping (ook draadloos)

1 op de tweede verdieping, waar ik wel UTP heb, dus deze kan bekabeld worden aangesloten

Ik kijk zelf naar TP-Link-systemen, met name de Deco X50 en BE25, maar ik twijfel wat in mijn situatie het meest geschikt is, vooral vanwege de mix van bekabeld en draadloos backhaul en het belang van stabiel bereik in de tuin.

Oh, en heb ik mijn Odido router nog nodig? Of kan ik ik die wegdoen en de TP-link units eventueel als router gebruiken?

Ik heb ook een eenvoudige schets van mijn netwerk en huisindeling toegevoegd.
Alle feedback en suggesties zijn meer dan welkom,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3zyAgQO1VAjtmHPnBAg4higOM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OEC4kbJLuTaV3K6aYieJNH4c.png?f=fotoalbum_large alvast bedankt! ❤️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom roep je mesh systeem terwijl je dat in de basis helemaal niet nodig hebt. Zoek eerst eens op wat mesh is. Je wilt goede wifi dekking.
Voor een goede wifi dekking wil je bij voorkeur een systeem welke centraal gemanaged wordt en wil je zoveel mogelijk AP's voor een goede dekking.
AP's wil je bijvoorkeur bekabeld aansluiten net als alles wat een vaste plek heeft (dus ook camera's). Eventuele plekken met slechte dekking of geen dekking kan je verbeteren met een repeater het geheel kan dan een mesh netwerk vormen.
Welk merk is vooral voorkeur en wat wil je verder, gebruik zelf Fritz omdat je dan eventueel ook oudere routers als switch en AP ineen kan gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Frogmen schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:46:
Waarom roep je mesh systeem terwijl je dat in de basis helemaal niet nodig hebt. Zoek eerst eens op wat mesh is. Je wilt goede wifi dekking.
Voor een goede wifi dekking wil je bij voorkeur een systeem welke centraal gemanaged wordt en wil je zoveel mogelijk AP's voor een goede dekking.
AP's wil je bijvoorkeur bekabeld aansluiten net als alles wat een vaste plek heeft (dus ook camera's). Eventuele plekken met slechte dekking of geen dekking kan je verbeteren met een repeater het geheel kan dan een mesh netwerk vormen.
Welk merk is vooral voorkeur en wat wil je verder, gebruik zelf Fritz omdat je dan eventueel ook oudere routers als switch en AP ineen kan gebruiken.
Snap je punt hoor, maar ik roep niet zomaar “mesh” zonder te weten wat het is. Ik weet prima wat het doet en ik kies er juist bewust voor omdat het in mijn situatie handig is.

Niet alle access points kan ik bekabeld aansluiten, dus ik zoek iets waarbij ik een deel bekabeld kan doen en een ander deel draadloos kan koppelen en dat netjes samenwerkt; oftewel, een mesh-systeem waarbij bekabelde en draadloze AP’s gecombineerd worden. Alleen de begane grond is al bijna 200m2 en ik moet dan nog twee verdiepingen overbruggen :/ Er zijn tegenwoordig genoeg mesh-oplossingen die dat goed ondersteunen maar de juiste uitkiezen ervaar ik als een beetje lastig.

Eens dat bekabeld altijd de voorkeur heeft; alles wat een vaste plek heeft (zoals tv, receiver, atv, NAS, zonnepanelen en accu's) wil ik sowieso bedraad aansluiten. Maar ik ben nu op zoek naar een systeem dat flexibel is, ook voor plekken waar bekabeling lastig is (zoals in/bij de tuin). Dan is mesh juist een prima oplossing.

Fritz ken ik trouwens en vind ik op zich een prima merk, alleen hebben de Deco's zover ik heb kunnen zien over de hele lijn betere reviews.

[ Voor 4% gewijzigd door sumigaeshi op 28-07-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop een mesh-ding met losse wifi voor onderlinge communicatie. Dan halveert je bandbreedte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooraf goed wat je van je netwerk verwacht, wil je gewoon overal kunnen internetten of moet je met de maximale snelheid overal kunnen downloaden. Met zo'n oppervlak is het ook fijn als je makkelijk nog kan uitbreiden en ergens een AP bijplaatsen. Zou zelf zeker ook Unifi overwegen. Maar is wel duurder dan Fritz hun 1200 AX is prima. Hoor mijn zoon nooit over problemen als hij gamed terwijl hij op een Fritz 1200 in mesh modes zit. De 1200 AX is iets sneller. heb ze beiden en voldoen heel goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Ik heb nu vier TP-Link Deco BE25-units in huis geïnstalleerd en dat lijkt uitstekend te werken.

Na mijn vakantie ga ik muurbeugels printen zodat ik de units hoog kan ophangen, maar zelfs nu is het bereik al aanzienlijk beter dan voorheen.

Een klein nadeel is dat er geen webinterface beschikbaar is; alles moet via de app worden ingesteld. Gelukkig is er ook een mac-versie van de app, zodat je niet alles via je telefoon hoeft te doen.

Vaste IP-adressen toewijzen en port forwarding werkt perfect. Ik heb de Odido-router volledig verwijderd. Het enige dat ik daarvoor hoefde te doen, was IPTV/VLAN inschakelen en de internet VLAN ID op 300 zetten. Daarna werkte alles meteen.

Alle essentiële routerfuncties zijn zonder extra kosten beschikbaar en tot nu toe draait alles stabiel. Zelfs de unit bij de achterpui die alleen draadloos is verbonden.

Wat ik vooral handig vind, is dat je per apparaat kunt instellen welke unit en welk protocol de voorkeur heeft. Mijn airco’s bijvoorbeeld werken alleen op 2.4GHz. Aangezien ze op een vaste plek staan, heb ik ingesteld dat ze altijd verbinden met de dichtstbijzijnde unit en alleen op 2.4GHz.

Ook de camera’s hebben nu altijd een sterke verbinding. Als ik het alarm inschakel of een camera wil benaderen, gaat dat vrijwel direct. Voorheen duurde het soms wel 10 sec voordat er verbinding was (Eufy).
Pagina: 1