Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een DeLonghi Dinamica ECAM 350.55.B Zwart die twee niet helemaal goed doet:
1. Interne lekkage
2. Hij zet te hete koffie. Er is geen verschil tussen Lage Temperatuur of Maximale Temperatuur.

Ik heb hem opgeschroefd, maar waar moet ik beginnen? Ik verwacht dat de lekkage er voor gezorgd heeft dat de temperatuurregeling defect is geraakt. Er zijn weinig handleidingen e.d. te vinden met mijn probleem.

De lekkage lijkt een soort van gele smurrie te zijn, wel erg waterig.

Iemand die mij op weg kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYu77pEoO0V1foVLRk7EWTiMkzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pg22FVsqLzWWuPKwVZjW6AGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGBhi4hh8zrJHMyV3B0vr1-vKhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2PVUiqTsUfJNivoKgf46iwB.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
Wat is de temperatuur van de koffie die uit het apparaat komt? Heb je iets van een vleesthermometer waarmee je dat zou kunnen controleren?

Wat betreft de lekkage, zou ik het pad dat het plasje onderin het apparaat heeft afgelegd proberen terug te herleiden en zien waar het vandaan komt. Ik zie dat de kruiskopschroef recht erboven ook nat is, en het lijkt dan (op de tweede foto) van rechtsboven te komen, maar op deze foto's is niet te zien waar het daadwerkelijk vandaan komt.

[ Voor 55% gewijzigd door naarden 4ever op 28-07-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoe dit specifieke apparaat het doet weet ik niet, maar ik weet wel uit andere hoeken (o.a. 3D-printing en auto's) dat temperatuursensoren vaak als eerste stuk gaan. Kans is groot dat die sensor vervangen moet worden.

Zo te zien zitten alle leidingen in dit apparaat vast met clipjes, kijk eens of je die los kunt halen en zo ja of daar ergens o-ringen tussen zitten die niet meer goed zijn. Bij de Philips apparaten is dat een groot probleem, die gaan allemaal na een tijdje lekken omdat er dan zo'n o-ring vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proton999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-07 08:32
Als je even de volgende link volgt kun je een pdf downloaden met de oplossing voor d lekkage:
https://www.kaffee-welt.n...pansionskammer-abdichten/

Uit eigen ervaring weet ik dat dit de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11
Oon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:29:
Hoe dit specifieke apparaat het doet weet ik niet, maar ik weet wel uit andere hoeken (o.a. 3D-printing en auto's) dat temperatuursensoren vaak als eerste stuk gaan. Kans is groot dat die sensor vervangen moet worden.

Zo te zien zitten alle leidingen in dit apparaat vast met clipjes, kijk eens of je die los kunt halen en zo ja of daar ergens o-ringen tussen zitten die niet meer goed zijn. Bij de Philips apparaten is dat een groot probleem, die gaan allemaal na een tijdje lekken omdat er dan zo'n o-ring vervangen moet worden.
Die temperatuur sensor kan zeker het probleem zijn, alleen waar vind ik dat ding. Er is bar weinig technische informatie te vinden over hoe dit apparaat in elkaar zit.
proton999 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:01:
Als je even de volgende link volgt kun je een pdf downloaden met de oplossing voor d lekkage:
https://www.kaffee-welt.n...pansionskammer-abdichten/

Uit eigen ervaring weet ik dat dit de oplossing is.
Goeie man... Dat zou zeker eens bij mij aan de hand kunnen zijn qua lekkage! Thanks!
naarden 4ever schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:24:
Wat is de temperatuur van de koffie die uit het apparaat komt? Heb je iets van een vleesthermometer waarmee je dat zou kunnen controleren?

Wat betreft de lekkage, zou ik het pad dat het plasje onderin het apparaat heeft afgelegd proberen terug te herleiden en zien waar het vandaan komt. Ik zie dat de kruiskopschroef recht erboven ook nat is, en het lijkt dan (op de tweede foto) van rechtsboven te komen, maar op deze foto's is niet te zien waar het daadwerkelijk vandaan komt.
IK heb geen temperatuurmeter, maar er zit geen verschil meer tussen laag-maximaal. Dat was een tijdje terug namelijk nog wel (ik had hem altijd op "temperatuur laag" staan). Er komt een flinke damp van de koffie af als ie net gezet is, ik gok dat ie wel 90 graden is?!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 16:05
Misschien heb je hier iets aan: https://www.mrbean2cup.co...namica-ecam35055b-2215297 (dit lijkt op het model wat jij hebt? ) hier kan je bij elk onderdeel open klikken welk onderdeel er achter hoort.

Ik verwacht dat je ergens achter die zwarte cover moet zijn (eerste foto, cover die van rechtsboven naar het midden loopt) Je ziet daar ook een kabel in gaan die een sleeve lijkt te hebben tegen de warmte.

Heb ooit zelf geprobeerd een koffieapparaat te repareren, wat een gepriegel als je het niet gewend bent. Reparatie was bij mij in ieder geval niet gelukt.

Je zal op zoek moeten gaan naar beide onderdelen die nu stuk zijn. (ben wel benieuwd, of de lekkage het 2e defect heeft veroorzaakt, of de temperatuur de lekkage )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:51

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

De combinatie van te hete koffie en gele smurrie wijst vermoedelijk op een lekkage bij het thermoblok. Water mengt zich met vet en koffieresten en kan de temperatuursensor of aansturing verstoren. Ik zou beginnen met schoonmaken en kijken waar het ontstaat. Daarna kun je starten met controleren van het thermoblok, slangen, sensor en elektrische aansluitingen om te kijken waar het exact zit.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1