Hoe ernstig is roest op deze aanhanger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:26
Goedemiddag,

Ik wil over een een paar weken op vakantie met de aanhanger. Ik zie dat bij de wielen behoorlijk wat roest is. Hoe ernstig is dit? Zie bijgevoegde foto’s. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUCoLf6PgYEAv9qYUD00Hd9M1-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjqkUkCXDDuPAGIagnOnAhbh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fYZ9p_fNq-bvs1orIbXN11I7fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iU2VWlM0obHrMs8i6AHRXAz8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Gezien de dikte van de ophanging en bout vind ik dat wel meevallen. Ik weet niet of de velg en die plaat op de velg dik is, evt. de binnenkant een controleren? Hoe dan ook zijn een paar (2e hands) stalen velgen de kosten niet als je twijfelt.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 27-07-2025 16:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Oké, dankjewel. Ik dacht hetzelfde. De velg is ook behoorlijk dik en de plaat op de velg is 7 mm. Dit jaar rijden wij er maar 2x 100 km mee. Dat vertrouw ik nog wel. Daarna maar even voor onderhoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:51
Onderhoud? Weggegooid geld. Dit kan nog makkelijk 10 jaar zo mee als je m niet in een weiland parkeert. En anders een kwast verf eroverheen. Qua roest stelt dit niks voor.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
guido66 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:23:
Onderhoud? Weggegooid geld. Dit kan nog makkelijk 10 jaar zo mee als je m niet in een weiland parkeert. En anders een kwast verf eroverheen. Qua roest stelt dit niks voor.
Hooguit even op de krik, even horen hoe de wiellagers zijn.
Voor de rest ziet het er inderdaad nog prima uit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Eventueel de staalborstel er overheen en wat hammerite

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:17
Losse stukken verwijderen en hammerite er overheen. Of RX10 van Rustbuster, dan heb je echt nooit meer omkijken ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-tom-562 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:09:
Idd. Eventueel de staalborstel er overheen en wat hammerite
Dat lijkt me ook wel de minste moeite om het een beetje in orde te houden. Maar das tegenwoordig al snel teveel gevraagd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

franssie

Save the albatross

Aanhanger is niet remmend denk ik? Indien wel die even controleren. Ik zie verder ook niets schokkends

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleDroid
Wiellagers zijn vorig jaar nog vervangen. Die moeten nog wel goed zijn. Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga er met een staalborstel overheen en ik ga wat hammerite gebruiken. Dat is voor mij absoluut niet te veel gevraagd @MikeyMan. Ik had nog nooit van hammerite gehoord.

@franssie De aanhanger is inderdaad ongeremd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou mezelf over die roest niet al te veel zorgen gaan maken, de bandjes lijken echter, na een beetje inzoomen op de foto's, al véél eerder over d'r houdbaarheidsdatum heen gegaan te zijn.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppleDroid
Will_M schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:59:
Ik zou mezelf over die roest niet al te veel zorgen gaan maken, de bandjes lijken, na een beetje inzoomen op de foto's, al véél eerder over d'r houdbaarheidsdatum heen gegaan te zijn.
Dat lijkt zo op de foto. De banden zijn van productiejaar 2023 en er is in totaal 500 km op gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AppleDroid schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:07:
[...]

Dat lijkt zo op de foto. De banden zijn van productiejaar 2023 en er is in totaal 500 km op gereden.
Foto's verteken vaak inderdaad, vandaar dat ik al zei dat het zo leek (y)

Bandjes netjes op druk zetten dan, én gaan met die..... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:07
Valt best mee, de roest is oppervlakkig.
De omzetting van ijzer naar roest gaat zodanig dat 1 millimeter ijzer 1 centimeter roest oplevert, dan kun je ongeveer afmeten in hoeverre het ijzer onder de roest nog stevigheid over heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@AppleDroid Heb je toevallig ook nog een foto van de voorkant van de velg, en dan met name van het geplaatste ventiel? Het is op de foto's helaas niet goed te zien of dat deze velgen wel geschikt zijn om een tubeless buitenband op te monteren. Velgen voor Non-Tubeless banden kom je tegenwoordig bijna niet meer tegen in de 'Automotive' wereld (net zoals dat je tegenwoordig alleen nog maar met pijn en moeite ooit nog aan een Tube buitenband kunt komen) maar.... Just to be Sure.

De buitenbanden op de foto's zeggen tubeless te zijn én daarbij is de binnenkant van zo'n band ook niet geschikt om er binnenbanden in te gebruiken vanwege de 'ribbels' welke er in zo'n tubeless band aangebracht zijn. Een binnenband wringt zichzelf al rijdend stuk op die ribbels....

Het velgbed is aan de achterkant bijna altijd wel diep/ruim genoeg om te voorkomen dat een tubeless buitenband er afgedrukt wordt, aan de voorkant van de velg is dat vaak niet zo (en dus zit er dan een extra verhoging in het velgbed' om dat te kunnen voorkomen).

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 27-07-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Will_M schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:23:
@AppleDroid Heb je toevallig ook nog een foto van de voorkant van de velg, en dan met name van het geplaatste ventiel? Het is op de foto's helaas ook niet goed te zien of dat deze velgen wel geschikt zijn om een tubeless buitenband op te monteren. Velgen voor Non-Tubeless banden kom je tegenwoordig bijna niet meer tegen in de 'Automotive' wereld (net zoals dat je tegenwoordig alleen nog maar met pijn en moeite ooit nog aan een Tube buitenband kunt komen) maar.... Just to be Sure.

De buitenbanden op de foto's zeggen tubeless te zijn én daarbij is de binnenkant van zo'n band ook niet geschikt om er binnenbanden in te gebruiken vanwege de 'ribbels' welke er in zo'n tubeless band aangebracht zijn. Een binnenband wringt zichzelf al rijdend stuk op die ribbels....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMfqI8VAJOtrKhObnrBuAkpg7ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IVVFMf4mk1lge3Sn8cTVyVj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxbPKlxOfjbPJUOqd30HaMV3RUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuUdFp45oPr08D1wWTGgDOw7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's dus een binnenband 'ventiel' én een velg welke niet geschikt is voor tubeless montage..... en daar hoort een andere buitenband bij :P

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 27-07-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Will_M schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:33:
Da's dus een binnenband en een velg welke niet geschikt is voor tubeless..... en daar hoort een andere buitenband bij :P
De band is vervangen bij een hele grote aanhanger dealer in Leeuwarden. Ik weet wel dat het destijds bijna onmogelijk was om überhaupt een band van het juiste formaat te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AppleDroid schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:35:
[...]

De band is vervangen bij een hele grote aanhanger dealer in Leeuwarden. Ik weet wel dat het destijds bijna onmogelijk was om überhaupt een band van het juiste formaat te vinden.
Als je ze goed (hard) op druk zet en tijdens het op druk zetten ook goed in de gaten blijft houden dat het ventiel van de binnenband zichzelf netjes door het gat in de velg gaat blijven centreren dan komt het wel goed..... De schoonheidsprijs verdient het dan niet (meer) en er bestaat voor jou gelukkig géén APK voor dat soort lichte aanhangers, dus een paar honderd kilometer v.v. .... Tsjah 8)

Als je het netjes wilt doen haal je ergens een paar GOED (op de naaf) PASSENDE Tubleless velgen waarop je die nog praktisch nieuwe tubeless banden laat overleggen (zonder binnenbanden, dus).

Suc-6 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Will_M schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Als je ze goed (hard) op druk zet en tijdens het op druk zetten ook goed in de gaten blijft houden dat het ventiel van de binnenband zichzelf netjes door het gat in de velg gaat blijven centreren dan komt het wel goed..... De schoonheidsprijs verdient het dan niet (meer) en er bestaat voor jou gelukkig géén APK voor dat soort lichte aanhangers, dus een paar honderd kilometer v.v. .... Tsjah 8)

Als je het netjes wilt doen haal je ergens een paar GOED (op de naaf) PASSENDE Tubleless velgen waarop je die nog praktisch nieuwe tubeless banden laat overleggen.

Suc-6 d:)b
Weer wat geleerd. Dankjewel. Voor de 2x 100 km van dit jaar ga ik het niet meer doen, maar ik ga er na mijn vakantie naar kijken. Kan ik de aanbevolen bar van de buitenband aanhouden? Dat deed ik normaal wel. Of zit dit anders met een binnenband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AppleDroid schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Weer wat geleerd. Dankjewel. Voor de 2x 100 km van dit jaar ga ik het niet meer doen, maar ik ga er na mijn vakantie naar kijken. Kan ik de aanbevolen bar van de buitenband aanhouden? Dat deed ik normaal wel. Of zit dit anders met een binnenband?
Die waarden zijn door de fabrikant van de buitenband meestal héél ruim genomen dus die mag en kun je gewoon 'veilig' aanhouden. Zet ze echter ook weer niet te hard, je wilt ook niet hebben dat je aanhangertje als een ADHD kind begint te reageren als stuiterbal achter je auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Will_M schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Die waarden zijn door de fabrikant van de buitenband meestal héél ruim genomen dus die mag en kun je gewoon 'veilig' aanhouden. Zet ze echter ook weer niet te hard, je wilt ook niet hebben dat je aanhangertje als een ADHD kind begint te reageren als stuiterbal achter je auto ;)
Ga ik doen. Nogmaals bedankt voor je hulp!
Pagina: 1