vouwfiets met riem, en terugtraprem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
ik ben op zoek naar een nieuwe vouwfiets, waaraan weinig kapot kan gaan, en die weinig onderhoud nodig heeft.
Daarom lijkt mij een vouwfiets met riem (3-7 naafversnellingen), en een terugtraprem ideaal. Budget +-800-1000 euro.
Ik kan deze alleen nergens vinden (of ik zoek niet goed..). De vouwfietsen met riem die ik vind hebben v-brakes.
Iemand een idee of dit mogelijk is? Of mogelijk zelfs een ervaring met zoiets?
dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:52
Volgens mij worden erg weinig (vouw)fietsen met die combinatie geleverd. Ik geloof dat er wel naafversnellingen zijn met terugtraprem ( https://bike.shimano.com/...ts/pdp.P-SG-C6001-8C.html ) maar dan moet je die dus in een kant en klaar wiel vinden of in laten bouwen in een velg.

Gok dat je dan snel over je budget heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:06

-tom-562

Oliesjeik

Waarin zou je een terugtraprem willen? Leuk voor je omafiets waarmee je 15 km/h rijdt, niet voor een elektrische fiets waarmee je 25 km/h rijdt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Vanwege het onderhoud en afstelling wat je tzt gaat krijgen bij v-brakes. De vouwfiets hoeft niet elektrisch te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Rmg

V-brakes? hebben die niet allemaal gewoon een trommelrem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
terugtraprem is zeer nederlands. Bij een vouwfiets met dit budget zal het hoogstwaarschijnlijk een chinees ding zijn, waardoor terugtrapremmen zo goed als uitgesloten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik verwacht dat de combinatie terugraprem met riem zeldzaam is omdat bij het remmen alle kracht via de riem naar het wiel moet worden doorgegeven. In tegenstelling tot kettingen zijn riemen een beetje elastisch en moeten vrij nauwkeuring zijn gespannen omdat ze anders kunnen "overslaan" zodra er wat kracht wordt gezet. Als je er mee gaat remmen zet je er veel meer kracht op waarmee de afstelling nog moeilijker wordt, of zelfs zo strak dat het fietsen minder efficiënt gaat en de riem sneller slijt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

koendio schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:53:
Vanwege het onderhoud en afstelling wat je tzt gaat krijgen bij v-brakes. De vouwfiets hoeft niet elektrisch te zijn
Verkeerd gelezen.
Om een terugtraprem goed werkend te houden moet je 'm ook onderhouden en afstellen. Een setje (hydraulische) V-brakes of schijfremmen is natuurlijk superieur aan een terugtraprem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:52
Een naaf met terugtraprem kost zo'n €130,- lijkt het ( https://www.vlechtservice...af-nexus-8-remnaaf-132mm/ )
Die moet je die nog invlechten in een wiel, kost je wss ook al snel €100,- Dus dan moet je al snel rekenen op zo'n €250,- voor je achterwiel. Hou je zo'n €750 over voor de rest van je fiets.

Ik zou inderdaad wel vragen bij een fietsenmaker die er verstand van heeft, want ik weet verder niet zoveel van riem/terugtrap combi.
Pagina: 1