Informatie gezocht over Impulse 54 speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:57

afterburn

No more...

Topicstarter
EDIT: typo in topic titel, het gaat om de Impulse 54
Ik bij een kringloopwinkel voor een appel en een ei een set impulse 54 transmissielijn luidsprekers op de kop weten te tikken. Belachelijk zwaar, onbeschadigd en klinken erg goed. Kan er echter vrij weinig over vinden, anders dan dat ze Nederlands fabrikaat zijn en ontworpen door een Keith Marshall en dat het bedrijf inmiddels al een tijdje niet meer bestaat.

Weet iemand hier toevallig iets meer van deze dingen? Specs, prijs destijds? Etc.

[ Voor 6% gewijzigd door afterburn op 27-07-2025 13:53 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Beste antwoord (via afterburn op 27-07-2025 21:53)

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even op zolder gesnuffeld en de speakers teruggevonden in het grote luidsprekerboek uit 1991.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BslWhvh7NJxVtghF2gVwDtx3da8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIBdBSK4S1jflnyQSEs4fViy.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 8% gewijzigd door sssensss op 27-07-2025 17:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:18

Daniel36

vernieuwde formule

afterburn schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:35:
Ik bij een kringloopwinkel voor een appel en een ei een set impulse 45 transmissielijn luidsprekers op de kop weten te tikken. Belachelijk zwaar, onbeschadigd en klinken erg goed. Kan er echter vrij weinig over vinden, anders dan dat ze Nederlands fabrikaat zijn en ontworpen door een Keith Marshall en dat het bedrijf inmiddels al een tijdje niet meer bestaat.

Weet iemand hier toevallig iets meer van deze dingen? Specs, prijs destijds? Etc.
Wellicht n.a.v. een paar foto's van je aanwinst?
Ik ken de naam van het merk en de naam Keith Marshall.
Op MP kom je er ook altijd verschillende tegen.

Zit er geen typeplaatje achterop...ik moet beter lezen!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Waren serieuze speakers die behoorlijk populair waren in de tijd dat ik nog weleens die winkels afstruinde.
Ze zaten voornamelijk in de klasse van fl 500 tot fl 3000,- p.set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Daniel36 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Wellicht n.a.v. een paar foto's van je aanwinst?
Ik ken de naam van het merk en de naam Keith Marshall.
Op MP kom je er ook altijd verschillende tegen.

Zit er geen typeplaatje achterop...ik moet beter lezen!
;)
Ja, merk impulse model 54 (typo in de topic titel). Zuilen ca 110cm, graniet aan boven en onderkant.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:18

Daniel36

vernieuwde formule

afterburn schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Ja, merk impulse model 54 (typo in de topic titel). Zuilen irons 110cm, graniet aan boven en onderkant.
Als ik Google op Impulse speakers en impulse 54 speakers krijg ik wel wat info, maar weinig.
In elk geval ben je niet de enige die ze goed vind.
Ze staan goed bekend.

Wat betreft Keith Marshall kwam ik dit tegen:
https://www.audioclubvels...keith-marshall-audio-wise

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Daniel36 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:58:
[...]

Als ik Google op Impulse speakers en impulse 54 speakers krijg ik wel wat info, maar weinig.
In elk geval ben je niet de enige die ze goed vind.
Ze staan goed bekend.

Wat betreft Keith Marshall kwam ik dit tegen:
https://www.audioclubvels...keith-marshall-audio-wise
Ja dat was mijn conclusie ook, weinig over te vinden maar wat er was positief. Maar niks over specs Enzo vandaar de vraag. :)

Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@afterburn Titel gefikst en duidelijk gemaakt

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Even op zolder gesnuffeld en de speakers teruggevonden in het grote luidsprekerboek uit 1991.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BslWhvh7NJxVtghF2gVwDtx3da8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIBdBSK4S1jflnyQSEs4fViy.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 8% gewijzigd door sssensss op 27-07-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
sssensss schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:39:

[Afbeelding]
Top dank je wel.

Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 12:02
Ik heb in de jaren negentig een korte stage bij Keith gelopen en door hem aangestoken met het Audiofilie virus. Was in Nood Scharwoude maar kan het bedrijf zo gauw niet meer herinneren.

Later ook jaren een set Impuls 54 gehad maar had er na een verhuizing minder behoefte aan en weer verkocht.

Nadeel was dat er een onwijze piek in de geluidsintensiteit was om en nabij de 40 Hz waardoor het geluid sterk werd vervormd.

Het geluid klonk bijzonder goed vond ik, maar de bron bepaalde alles. Als je oudere FLAC bestanden afspeelden was het goed, maar moderne muziek klonk door de "Loudness war" minder goed vond ik. Bij mp3 of Spotify werden de beperkingen van de muziek stream te helder hoorbaar en was het minder leuk.

Ik heb begrepen dat Keith een nieuw filter heeft ontwikkeld maar deze nooit gehoord. Ik weet niet of dat filter bestaat/te krijgen is en of het ook daadwerkelijk die piek weg haalt of dat het resonantie is als gevolg van de behuizing.

Verder had ik gehoord dat de tweater aan veroudering onderhevig is omdat een bepaalde vloeistof op zou drogen?

Anyhow, ik vond de 54 het leukste model. Bij de 34 serie had ik nooit dat kippenvel wat de 54 mij wel kon brengen. De 74 was weer buiten proportioneel groot waar ik geen toepassing voor kon verzinnen.

Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisnotmyname
dit was toentertijd mijn advertentie. Ze stonden niet lang te koop.

"Nadat ik in de jaren 90 bij Keith Marshall heb stage gelopen ben verliefd geworden op deze speakers. Ik heb deze speakers vele jaren in mijn bezit gehad en nu ben ik toe aan een nieuwe levensfase met ander interieur en zonder "de jongens".

De speakers zien er niet alleen erg goed uit maar klinken ook erg goed en kunnen met gemak een flinke ruimte vullen met muziek. Ik heb ze bi-wired en bi-amped aangesloten op een Onkyo TX-sr506 en dat klinkt erg goed met een zeer warm en strak geluid.

De kousen om de speakers moeten denk ik tussentijds vervangen zijn want ze zijn nog helemaal goed. Het gaat hier om transmissielijn speakers en die kenmerken zich veelal door een strakkere bas dan bij een bass reflex.

Het gaat om de set met het serienummer 0378 A+B uit 1994 in pianolak zwart met weinig slijtage.

B x D x H: 25 x 31 x 110 cm
Vermogen: 80 Watt
Materiaal: HDF
Afwerking: Pianolak
Bodem: Spikes
Stoeptegels: inclusief :)
Bouwjaar: 1994
Vervaardigd: volledig handmatig
Bedraad intern: zilver met ptfe coating
Lengte transmissielijn intern: 2.10 mtr
Type: 2-weg"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:34
Ik heb zelf de Impulse 74 die ik kocht van een pianostemmer en restaurateur die kleiner ging wonen, zijn relaas over dit type was dat de luidspreker zo neutraal karakter heeft waardoor het geluid van piano muziek zo natuurlijk klinkt.
Ik heb deze luidspreker nu al meer dan 20 jaar en elke keer toveren ze een grote glimlach van genot op mijn gezicht als ik muziek op zet, zelfs viool muziek van Janine Jansen streelt mijn oren.
Maar deze transmissielijn heeft een versterker nodig die veel stroom levert, mijn Yamaha HT versterker tovert er geen muziek uit (te weinig strak laag), maar mijn Denon PMA 1700ne daarentegen wel en een mooi strak diep doorlopend laag zoals een goede opname van een kerkorgel kan weergeven. Zelfs mijn oude Onkyo A807 kreeg dat net voor elkaar maar was oud geworden.

De tweeter van de 54 zo ik begreep van Keith uit een interview is een ferrofluid type dat uitdroogt, dit kan overigens vervangen worden door nieuwe ferrofluid. De 74 heeft dan weer een alu dome tweeter die geheel niet klinkt zoals je zou verwachten, heeft geen scherpe randjes in het hoogweergave of harde klanken in het midhoog gebied.

Audiowise was idd toen zijn nieuwe onderneming waar hij ook de oude Impulse serie modificeerde en dan vooral op het type 54 gedoeld, zijn lievelingetje en best verkochte model.
De Impulse serie (eind jaren 80) begon met een type 26 wat een basreflex type was en daarna volgde tye 34 44 54 74 en 94, was verkrijgbaar met houten dekjes en voetstuk, maar optioneel met marmer dekje en voetstuk, de 74 weegt dan ook 40 KG per stuk.

Er was een mogelijkheid tot bi-amp of bi-wire omdat het hoog en laag een eigen sectie had welke verbonden waren met bridges. Als oud Driade Xanadu monteur heb ik de hoog en laag secties gekoppeld om single wire te gebruiken zonder tussenkomst van de bridges, bi-amping of wire gebruik ik toch nooit.

Ik had vanaf de jaren 80 Driade, Xanadu en JK Acoustics optima serie luidsprekers, maar zo lang als ik naar de Impulse luister deed ik met geen enkele voorgaande luidspreker merken.
Ik zeg dan gekscherend "de Imulse luidsprekers maken muziek en de rest produceert geluid"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Malle-piet schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 06:06:
Ik heb zelf de Impulse 74 die ik kocht van een pianostemmer en restaurateur die kleiner ging wonen, zijn relaas over dit type was dat de luidspreker zo neutraal karakter heeft waardoor het geluid van piano muziek zo natuurlijk klinkt.
Ik heb deze luidspreker nu al meer dan 20 jaar en elke keer toveren ze een grote glimlach van genot op mijn gezicht als ik muziek op zet, zelfs viool muziek van Janine Jansen streelt mijn oren.
Maar deze transmissielijn heeft een versterker nodig die veel stroom levert, mijn Yamaha HT versterker tovert er geen muziek uit (te weinig strak laag), maar mijn Denon PMA 1700ne daarentegen wel en een mooi strak diep doorlopend laag zoals een goede opname van een kerkorgel kan weergeven. Zelfs mijn oude Onkyo A807 kreeg dat net voor elkaar maar was oud geworden.

De tweeter van de 54 zo ik begreep van Keith uit een interview is een ferrofluid type dat uitdroogt, dit kan overigens vervangen worden door nieuwe ferrofluid. De 74 heeft dan weer een alu dome tweeter die geheel niet klinkt zoals je zou verwachten, heeft geen scherpe randjes in het hoogweergave of harde klanken in het midhoog gebied.

Audiowise was idd toen zijn nieuwe onderneming waar hij ook de oude Impulse serie modificeerde en dan vooral op het type 54 gedoeld, zijn lievelingetje en best verkochte model.
De Impulse serie (eind jaren 80) begon met een type 26 wat een basreflex type was en daarna volgde tye 34 44 54 74 en 94, was verkrijgbaar met houten dekjes en voetstuk, maar optioneel met marmer dekje en voetstuk, de 74 weegt dan ook 40 KG per stuk.

Er was een mogelijkheid tot bi-amp of bi-wire omdat het hoog en laag een eigen sectie had welke verbonden waren met bridges. Als oud Driade Xanadu monteur heb ik de hoog en laag secties gekoppeld om single wire te gebruiken zonder tussenkomst van de bridges, bi-amping of wire gebruik ik toch nooit.

Ik had vanaf de jaren 80 Driade, Xanadu en JK Acoustics optima serie luidsprekers, maar zo lang als ik naar de Impulse luister deed ik met geen enkele voorgaande luidspreker merken.
Ik zeg dan gekscherend "de Imulse luidsprekers maken muziek en de rest produceert geluid"
Dank je wel voor dit mooie uitgebreide verhaal. Bij mij hangen ze ook aan een Yamaha HT versterker en dat klinkt goed maar ik heb ook geen andere referenties op dit moment. Marmer voet en topplaat. Zwaar. Kan er echt van genieten.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyvCWuSoJvGyp04IX6v7DScWRiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aitIphyhAuLGTRHDHNx3vWfI.jpg?f=fotoalbum_large

In deze afbeelding is de vervorming van de impedantie van de Impulse 54 goed te zien en dit is ook hoe ik ze ervoer. Rond de 50 Hz geeft deze een veel harder geluid dan noodzakelijk. Voor de rest klinken ze heel fijn enzo, maar dit was echt een dingetje van deze speakers en maakt ze daarom (naast het formaat) ook wat smaakgevoelig.

Ik heb deze afbeelding een keer van iemand opgestuurd gekregen en heb daar verder geen bronvermelding van. De andere piek rond 1000 Hz viel me wat minder op. Ik weet ook niet wat het vernieuwde filter voor invloed had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Hmm beetje vage grafiek; de bovenste is een impedantie meeting over het frequentie bereik maar de legenda klopt niet. Dit soort pieken in de impedantie zijn te verwachten en kunnen iets aangeven over over hoe makkelijk of niet een speaker aan te sturen is.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:34
afterburn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

Dank je wel voor dit mooie uitgebreide verhaal. Bij mij hangen ze ook aan een Yamaha HT versterker en dat klinkt goed maar ik heb ook geen andere referenties op dit moment. Marmer voet en topplaat. Zwaar. Kan er echt van genieten.
Bij mij hangen de 74 aan een Denon PMA1700ne en maken eindelijk muziek :)
Pagina: 1