Nas vervangen of niet? en extra ideeen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-10 11:02
Hey allemaal,

Ik hoop wat handvaten te krijgen om een beslissing te nemen. Ik zal de sitautie even uitleggen.

Ik heb op dit moment eigenlijk geen geld om een nieuwe nas aan te schaffen maar ik wil wel in een keer een goed doen en ik houd niet van tussen oplossingen, die mij straks meer geld gaan kosten. dus als het beter is kan ik geld vrijmaken.

Ik heb op dit moment een Synology DS413, deze is aangeschaft in 2013/2014, dus ik heb hem al 12 jaar, Nu zijn er natuurlijk over de jaren al verschillende HDD's gesneuveld en je raad het al, er is er weer 1 kapot.

Mijn opstelling
Ik heb de NAS in Synology Hybrid Raid (SHR) staan. ik heb dus 3 hdd's die samen alle bestanden delen. Hier kan er 1 van kapot gaan en blijft alle data behouden.
Op dit moment:
- hdd 1: Seagate ST4000VN008 4tb 5900rpm ------- draait 41,504 hours = 4 years, 8 months, and 25 days
- hdd 2: Seagate ST3000DM001 3tb 7200rpm ------- kapot
- hdd 3: Toshiba HDWD130 3tb 7200rpm ------- draait al 51,068 hours ≈ 5 years, 9 months, and 28 days
In totaal nu 5.5TB aan opslag mogelijkheid hierdoor.

Nu doe ik niet veel meer met mijn nas behalve backups van telefoons, fotos, wat bestanden en als opslag voor mijn videodeurbel en straks 1 extra camera er bij. Totaal op dit moment 1.1 TB aan gegevens. ( Al veel data verwijderd over de jaren)

-------------------------------------
Opties die ik bedacht heb:

Optie 1: Ik dacht, ik schaf wel een Synology DS223 aan en zet daar 2 nieuwe Seagate HDD NAS 3.5" 4TB ST4000VN006 Ironwolf in en laat deze twee hhd's een copie van elkaar zijn zodat als er 1 faalt de andere nog helemaal goed is en ik bij alle bestanden kan.

Optie 2: ik vervang de kapotte seagate en koop nieuwe ' Seagate HDD NAS 3.5" 4TB ST4000VN006' met de kans dat de andere 2 schijven ook gaan falen omdat ze al zo lang draaien. Deze blijft dan in SHRaid opstelling staan.

kosten voor optie 1: 470 euro
kosten voor optie 2: 100 euro,

Ik sta open voor alle input, andere ideeen en oplossingen.

Beste antwoord (via bjornve op 28-07-2025 09:35)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Gewoon die DS213 blijven gebruiken en die defecte harddisk vervangen is verreweg het beste voor jou gebruik.

Ik gebruik nog steeds een DS414 met vier WD red plus disken van 3TB erin.
Alles in nu 11 jaar vol continue in gebruik en drie maanden geleden is de eerste disk overleden die ik vervangen hebt door een 4TB WD red plus disk.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 27-07-2025 13:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
Je kan ook een ds1xx erbij kopen die met de oude laten repliceren. Zo heb je redundantie over 2 nassen.

Kan er eentje uitvallen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Gewoon die DS213 blijven gebruiken en die defecte harddisk vervangen is verreweg het beste voor jou gebruik.

Ik gebruik nog steeds een DS414 met vier WD red plus disken van 3TB erin.
Alles in nu 11 jaar vol continue in gebruik en drie maanden geleden is de eerste disk overleden die ik vervangen hebt door een 4TB WD red plus disk.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 27-07-2025 13:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-10 11:02
Bedankt voor het meedenken ik denk dat ik dan een seagate wolf pro 4tb er bij koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:23
Nog even een nabrandertje:
Je totaal aan data is 1,1 TB en al je hardware is "oud" (in de zin van "niet nieuw en fris").

Ik geef je ter overweging om voor de zekerheid (iets in de geest van "3-2-1") een extern USB harddiskje aan te schaffen, al je data daarop te zetten en dat harddiskje op een ander adres (met een ander risicoprofiel) te bewaren. Vervolgens controleer je elk jaar* dat harddiskje en je maakt er opnieuw een volledige data-kopie op.

*kwartaal mag ook :+

Waarom "ter overweging"?
Ik weet niet hoe belangrijk de data voor je is, maar schijnbaar belangrijk genoeg om daarover een vraag te posten op dit forum. Voor enkele tientjes heb je dan een aanvullend stukje zekerheid geschapen.