Ongeschreven regels bij (file) parkeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.704 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben behoorlijk panisch als het op parkeren aankomt. De oorzaak ligt in het verleden: mijn vorige auto, een Suzuki Celerio, was ondanks het compacte formaat opvallend vaak slachtoffer van lakschade door openslaande portieren van anderen. Er is nooit een briefje achtergelaten. Dat heeft me mentaal behoorlijk geraakt, want het voelt alsof het me niet gegund wordt om gewoon zonder schade in een nette auto te rijden.

Sindsdien parkeer ik bij voorkeur uitsluitend in fileparkeervakken. Daarmee heb ik schade van openslaande deuren succesvol weten te vermijden. Alleen loop ik nu tegen een ander structureel probleem aan: een specifieke Toyota Yaris parkeert telkens opvallend krap achter mijn auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_BxJbeHrbVwaAbrJztUIlR2YtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LscGD2wuT6UztK4UrtFhLy8X.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren zag ik het weer gebeuren. Ik keek uit het raam en zag hem stoppen op nog geen halve meter achter mijn Leaf. Hij trok meteen de handrem aan. Zelf houd ik altijd ruim afstand tot andere voertuigen, zeker tot deze auto, maar sommige mensen lijken de hint niet te begrijpen. Ik overwoog zelfs om eens een vriendelijk briefje onder de ruitenwisser te leggen met het verzoek om wat meer ruimte te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4qHo8IPX0YuGmabWqREx9PANkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XnsQTIKWh7afAZ3bWImgdFR.jpg?f=fotoalbum_large

Het punt is dat ik al rekening houd met dit soort bestuurders. Ik zorg er bewust voor dat er voor en achter mijn auto zo’n 1,5 meter ruimte zit. Dan kom ik er in ieder geval zelf nog normaal uit. Onlangs moest ik zelfs een dame met een Volkswagen Golf helpen, die haar auto nauwelijks achteruit kreeg omdat ze was klemgezet door diezelfde Yaris. Omdat mijn auto vóór de hare stond, ben ik even naar buiten gekomen om haar te helpen.

Het laat zien dat dit geen toeval is, maar een terugkerend probleem. Niet iedere auto heeft een korte draaicirkel. Als er voor en achter minder dan een halve meter ruimte is, vraag ik me af of ik mijn Leaf er zonder moeite nog tussenuit krijg. Dankzij de 360 graden camera lukt het wel, maar ergens gaat het ook om het principe. Zeker omdat diezelfde Yaris eerder al eens tegen een andere auto in de straat stond. Mogelijk een geval van vergeten handrem aantrekken. Hij stond toen tegen een oudere Golf, en ik dacht: ach, beide auto’s zijn al flink verwaarloosd, laat ze het maar onderling oplossen.

Hoe gaan jullie hiermee om? De flats hier zijn sociale huurwoningen en helaas merk je soms dat het parkeergedrag er ook naar is. Tijdens drukke momenten zoals festivals parkeer ik daarom wel eens in een achtergelegen straat waar alleen koopwoningen staan. Daar lijkt men wel beter rekening te houden met elkaar.

Juist omdat het om ongeschreven regels gaat, vind ik het lastig om die persoon direct aan te spreken. In principe overtreedt hij geen enkele regel, totdat hij daadwerkelijk mijn auto raakt.

Misschien overdrijf ik een beetje, maar je moet ook rekening houden met het volgende: niet iedereen kan zich even makkelijk uit een krap parkeervak manoeuvreren. Die dame bijvoorbeeld had duidelijk moeite. In zo’n geval loop ík risico op schade aan mijn auto, terwijl iemand anders met een verwaarloosde Toyota Yaris de situatie heeft veroorzaakt door haar klem te zetten. En als zij dan per ongeluk mijn auto raakt, draait zij op voor de kosten, terwijl hij eigenlijk de aanleiding is. Dat voelt gewoon oneerlijk.

Acties:
  • +69 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

St@m

@ Your Service

Je overdrijft. Dit is gewoon prima fileparkeren. Jij moet veel dichter op die auto voor je parkeren, dit is bijna dubbel parkeren wat je doet.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
er past bijna een auto tussen de leaf en de golf, doe is normaal en parkeer 'm wat dichterbij de golf. wat jij doet is ook asociaal door zo veel ruimte "achter te laten" als er veel parkeerdruk is in de buurt.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zorg er bewust voor dat er voor en achter mijn auto zo’n 1,5 meter ruimte zit.
Dat is in mijn ogen erg asociaal, als je niet kan file uitparkeren dan moet je of rijlessen nemen of ergens anders parkeren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
De auto achter je staat niet dichtbij.

[ Voor 20% gewijzigd door Aggressor op 27-07-2025 11:10 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:41
Één tip: nooit in je leven naar Italië op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09

charrel

Cortisol4life..

doomtech schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:10:
Of Engeland :-( , van de week een complete winkelwagen in onze linker deuren van de Avensis geramd. Uiteraard geen briefje bij opzet ..... In Frankrijk rammen ze je ook bij fileparkeren zonder problemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je aan beide kanten zo weinig ruimte zou hebben als achter, ben je toch wel een paar keer aan het steken voor je eruit bent. Zeker als je nog iets marge wil overhouden bij het steken.

Tijdje geleden was ik op die manier vastgezet: Voor me betonblokken, achter mij een auto met nul ruimte. Gelukkig was een parkeervak haaks naast mij vrij, en met 10x steken kon ik net aan daarin komen, en vanuit daar verder. En ja, dat is met camera en parkeersensoren, dus dat was echt alle ruimte gebruiken die er was. Als dat parkeervak niet vrij was gekomen, had ik onmogelijk eruit kunnen komen. (Niet alleen voor mij waren betonblokken, ook aan de andere zijkant van me, dus geen stoep oid waar ik op had kunnen komen).

Ruimte die jij laat kan minder, maar lijkt mij verder geen vreemde afstand. Op die manier heb je alleen toch verder geen last van die Yaris? Ik zorg ook zo dat ook al parkeert een ander heel dicht achter mij, dat ik nog een beetje fatsoenlijk weg ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
doomtech schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:10:
Nu hebben wij in Nederland natuurlijk gewoon andere (ongeschreven) regels als in bijvoorbeeld ook een Franse grote stad. IIG ik denk niet dat jij blij bent wanneer degene die achter jou geparkeerd is gewoon jouw auto wat naar voren duwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:15:
Ruimte die jij laat kan minder, maar lijkt mij verder geen vreemde afstand. Op die manier heb je alleen toch verder geen last van die Yaris? Ik zorg ook zo dat ook al parkeert een ander heel dicht achter mij, dat ik nog een beetje fatsoenlijk weg ken.
Die Golf is daar pas later geparkeerd, dus heeft zelf die ruimte achtergelaten. In onze straat houden de meeste mensen ongeveer evenveel, of soms iets minder, ruimte aan dan ik doe. Zelf doe ik dat omdat ik in een grote auto rijd, die ook niet bepaald een korte draaicirkel heeft.

In een krap parkeervak ga ik überhaupt niet staan. Dan zet ik de auto liever ergens anders neer. Ik word er namelijk helemaal gestoord van als die parkeersensoren constant beginnen te piepen omdat er zo weinig ruimte is. In principe houd ik gewoon de afstand aan die het systeem aangeeft. En ik parkeer altijd keurig in het midden, zoals je van een echte OCD-autist mag verwachten 😉

Ik kom er nu nog prima uit, maar zoals ik eerder aangaf zijn er situaties geweest in de straat waarin andere automobilisten hulp nodig hadden om weg te komen. Als die Golf niet zo netjes afstand had gehouden, dan was het voor mij straks ook een uitdaging geweest om eruit te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het kan trouwens ook zo zijn dat als iemand een auto ziet die ruim geparkeerd staat dat de deze bestuurder de ruimte erachter optimaal benut.

Dus als je 1,5m aan beide zijden overlaat roep je het dan over jezelf af dat een volgende auto wat dichterbij komt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Verwijderd De ruimte achter je kan prima. De ruimte voor je is veel te veel. In en uit parkeren hoeft niet in 1 of 2 steken te kunnen. Als je er 4 moet doen is dat ook goed. Niks mis mee. Neem niet meer zoveel speelruimte aan de voorkant.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rRRIkCzKURhozMaz_CbPgU2LS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA0GOSeEYxKvbKMVgrk20UJM.jpg?f=fotoalbum_large

Even voor de duidelijkheid: dit is geen Amsterdam waar je bij het uitstappen in de gracht kukelt. Ook geen andere grote stad waar het blijkbaar normaal is om bumper aan bumper te parkeren. En dit is zeker geen Frankrijk of Italië, waar auto's misschien mede die reputatie hebben omdat bestuurders zich er minder lijken te bekommeren om elkaars blik.

Nederland zou naar mijn mening toch een iets beschaafder parkeercultuur mogen hebben. Vanavond nemen wij bijvoorbeeld bewust de trein naar Parijs. Het lijkt me duidelijk dat ik daar niet met de auto wil rijden. Parkeren in Frankrijk, en zeker in Parijs, is op z’n zachtst gezegd uitdagend. Maar in Nederland gelden blijkbaar andere ongeschreven regels. Of verschilt dat wellicht per regio? Moet je in grotere steden nu eenmaal dichter op elkaar parkeren?

In een stad als Heerlen is dit in elk geval niet gebruikelijk. Daar is doorgaans genoeg ruimte, en is het nergens voor nodig om zo krap te staan. Het perspectief van de locatie speelt dus waarschijnlijk ook mee.

Hetzelfde merk ik trouwens bij publieke laadpalen. Een paar jaar geleden was ik op de residentie van de Oostenrijkse ambassadeur in Den Haag voor onze nationale feestdag. De helft van de laadplekken daar werd bezet door voertuigen met een verbrandingsmotor, wat het een hele uitdaging maakte om een vrije laadpaal te vinden.

Thuis in Heerlen is dat echt geen probleem. Zelfs in de late avonduren is er vrijwel altijd een laadpaal beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
waar maak je je nou druk om.....

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:41
Je maakt je druk om niks...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Als je je eigen auto ongeveer twee stoeptegels vooruit rijdt, dan staat hij perfect! Dan heb je voor en achter nog voldoende ruimte :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ga gewoon op een aantal zondagochtenden oefenen in fileparkeren op de parkeerplaats bij een bouwmarkt of tuincentrum. Fileparkeren is simpelweg je auto kennen én beheersen. Al die toegevoegde sensoren maken je alleen maar dom. Je dient je gewoon aan te leren hoe groot/lang/breed je auto is. Oefening baart kunst. Ik weet zeker dat iedereen dat kan leren, ook zonder de hulp van sensoren. Je hoeft er alleen maar wat tijd in te stoppen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yaksa schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:21:
Al die toegevoegde sensoren maken je alleen maar dom.
Dat zeg jij, maar in werkelijkheid ligt het vaak wat genuanceerder. Zonder parkeersensoren of hulpsystemen kun je tijdens het fileparkeren zomaar per ongeluk de auto achter je raken. En dan? Laat je keurig een briefje achter, zoals het hoort, of rijd je door, zoals helaas nog steeds vaak gebeurt, en blijft de eigenaar achter met de schade?

Ik ben ervan overtuigd dat parkeerhulpsystemen echt helpen om dit soort schade te voorkomen. En als het toch misgaat, dan is dat meestal omdat de waarschuwingen worden genegeerd of onderschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:42
Ik begrijp dat je vervelende ervaringen hebt met parkeerschade en nu uiterst voorzichtig bent. De parkeersensoren zijn hulpmiddelen. Je moet weten hoe lang en breed je auto is (meestal door ervaring). Ga inderdaad eens het parkeren en het keren op de weg oefenen op een leeg industrieterrein. Eventueel kun je overwegen om 1 of 2 extra rijlessen te nemen om van je “parkeer angst” af te komen. Je kunt anderen nl. niet verplichten om min. 1,5 meter ruimte te laten bij parkeren.

Mocht je toch parkeerschade oplopen en dader is onbekend. Check dan even onderstaande link.
https://www.rijksoverheid...-als-de-dader-onbekend-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:28:
[...]Dat zeg jij, maar in werkelijkheid ligt het vaak wat genuanceerder. Zonder parkeersensoren of hulpsystemen kun je tijdens het fileparkeren zomaar per ongeluk de auto achter je raken. En dan? Laat je keurig een briefje achter, zoals het hoort, of rijd je door, zoals helaas nog steeds vaak gebeurt, en blijft de eigenaar achter met de schade?
Ik ben ervan overtuigd dat parkeerhulpsystemen echt helpen om dit soort schade te voorkomen. En als het toch misgaat, dan is dat meestal omdat de waarschuwingen worden genegeerd of onderschat.
Kweenie, maar er zitten spiegels op je auto hoor. Het is gewoon, zoals ik al eerder zei, een kwestie van oefenen. Dan raak je niks. Je moet gewoon feeling met die auto krijgen. Kost een beetje tijd, maar hé, autorijden heb je je toch ook aangeleerd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik woon zelf in een fileparkeerstraat met een best hoge parkeerdruk. Zelf heb ik dan ook precies het tegenovergestelde: ik vind het van weinig fatsoen als mensen hun auto op 1,5-2 meter van de ander zetten.

Per twee auto's die dit doen ben je één parkeerplaats kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:02:
Ik zorg er bewust voor dat er voor en achter mijn auto zo’n 1,5 meter ruimte zit.
En dit zorgt er juist voor dat iemand denkt, je hebt genoeg ruimte om achteruit te steken.
Zeker in een drukke straat 1,5m voor èn achter overlaten zou ik persoonlijk weer als aso bestempelen.
Als er tien zo parkeren kunnen er twee tot drie auto's minder staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:21:
Ga gewoon op een aantal zondagochtenden oefenen in fileparkeren op de parkeerplaats bij een bouwmarkt of tuincentrum. Fileparkeren is simpelweg je auto kennen én beheersen. Al die toegevoegde sensoren maken je alleen maar dom. Je dient je gewoon aan te leren hoe groot/lang/breed je auto is. Oefening baart kunst. Ik weet zeker dat iedereen dat kan leren, ook zonder de hulp van sensoren. Je hoeft er alleen maar wat tijd in te stoppen.
Parkeersensoren / cameras zijn juist geweldig bij fileparkeren. Ze zorgen ervoor dat je veel kleinere marges kan nemen bij steken.

Ik vraag me wel af in hoeverre dit topic een enorm verschil is tussen waar je woont, want dat die afstand prima is, en gewoon 4x steken om weg te kunnen rijden normaal is, herken ik echt niet hier in het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tralapo schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:35:
Ik woon zelf in een fileparkeerstraat met een best hoge parkeerdruk. Zelf heb ik dan ook precies het tegenovergestelde: ik vind het van weinig fatsoen als mensen hun auto op 1,5-2 meter van de ander zetten.

Per twee auto's die dit doen ben je één parkeerplaats kwijt.
Is lekker makkelijk he? En als royaalparkeerder heb je je plekkie...

offtopic:
daarmee dus lomp/aso

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yaksa schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Kweenie, maar er zitten spiegels op je auto hoor. Het is gewoon, zoals ik al eerder zei, een kwestie van oefenen. Dan raak je niks. Je moet gewoon feeling met die auto krijgen. Kost een beetje tijd, maar hé, autorijden heb je je toch ook aangeleerd?
De sensoren op mijn auto gaan helemaal uit hun dak als ik dichterbij dan 30cm kom en dan geeft hij ook geen afstand meer aan in plaats daarvan staat er stop. Met als resultaat dat je er eigenlijk niets aan hebt in een nederlandse stad. mijn auto is ongeveer 5 meter een file parkeervak is doorgaans niet meer dan 6 meter. haal je daar dus 0,6 meter vanaf voor de angst van de sensor blijft er niet veel over.
@Verwijderd teken eens een parkeervak met stoepkrijt, dan zie je dat je buren nog gewoon ruimte voor je laten.
Ik snap je angst wel een beetje ik heb een tijd in een stad gewoond waar de rotterdamse parkeersensor (nog steeds) dagelijks gebruikt wordt bij het parkeren.. Het is dan soms makkelijk om te denken dat de maatschapij jou iets niet gunt. het is alleen niet persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het feit dat je mijn vraag niet beantwoordt, zegt eigenlijk al genoeg. Je lijkt zo overtuigd van je eigen parkeerkunsten dat je niet eens wilt toegeven dat ook jij, zonder op z’n minst een achteruitrijcamera, simpelweg niet tot op de centimeter kunt inschatten hoeveel ruimte er nog is.

Dat zie je in de spiegels namelijk niet goed genoeg, en daardoor zou je de auto achter je kunnen raken, hoe zacht ook. Zelfs al raakt alleen de kentekenplaathouder iets, dan heb je feitelijk schade veroorzaakt. Parkeerhulpsystemen zijn er juist om dat soort situaties te voorkomen.

Dat ik meer ruimte aanhoud, is geen kwestie van lui of onhandig parkeren. Ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat ik amper mijn auto uit kon komen, ook toen ik nog een Suzuki Celerio had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtPUFvdZ0VwxIpgO0HnyjeqxRe0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sz9jAccbnO6Ac5rYhtXr2hq2.jpg?f=user_large

De parkeerdruk hier is helemaal niet hoog, en veel van de gemarkeerde fileparkeervakken zijn net zo ruim als de vrije plekken. Dus ook daar houd ik ongeveer dezelfde ruimte aan. Hier in de buurt is dat eigenlijk vrij normaal.

Als iemand wél heel krap parkeert, of het nu bij fileparkeren is of gewoon op een reguliere plek, dan wordt dat door veel bewoners hier gezien als asociaal. Misschien dat het in bijvoorbeeld Amsterdam wél gebruikelijk is om bumper aan bumper te staan, maar hier kijkt men daar echt anders tegenaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG2APOIEsRffqFGvVZ19fFibntA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ybkrowG11n2TKE77iREG2lL.jpg?f=fotoalbum_large

Een voorbeeld: een buurvrouw van mij, die een zwarte Kia Picanto rijdt en altijd keurig parkeert, is laatst naar de nieuwe buren gegaan. Dat is een jonge moeder met een oudere gedeukte Suzuki Wagon R+-achtige Opel, die haar auto telkens rakelings naast die van haar zette. Toevallig stond ik ook bij de deur toen ze zei dat ze eigenlijk wilde aanbellen om er iets van te zeggen. Ik heb haar toen afgeraden dat te doen, omdat de nieuwe buren nogal asociaal overkomen. Zeker als je bedenkt dat ik die (ex-)vriend al eens halfnaakt in de auto heb zien zitten.

Ze heeft er uiteindelijk toch iets van gezegd. Of het geholpen heeft weet ik niet. Ik heb die mensen al weken niet meer gezien. Misschien zijn ze verhuisd, of gewoon op vakantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ouderwetse stootstrips op de auto plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

twain4me schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:51:
[...] mijn auto is ongeveer 5 meter een file parkeervak is doorgaans niet meer dan 6 meter.
5 meter is echt bovengemiddeld lang voor een auto. Mijn station (Toyota Corolla Touring) is 4,65m.

De standaardlengte voor een gewoon parkeervak is ook maar 5 meter, en voor langsparkeren inderdaad 6 meter.

Maar dat auto's steeds groter worden (ook breder) is wel problematisch.
Ingelogd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:00:
Ouderwetse stootstrips op de auto plakken.
Vroeger deden bumpers hun naam ook nog eer aan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 27-07-2025 13:10 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:51:
[...]

De sensoren op mijn auto gaan helemaal uit hun dak als ik dichterbij dan 30cm kom en dan geeft hij ook geen afstand meer aan in plaats daarvan staat er stop. Met als resultaat dat je er eigenlijk niets aan hebt in een nederlandse stad. mijn auto is ongeveer 5 meter een file parkeervak is doorgaans niet meer dan 6 meter. haal je daar dus 0,6 meter vanaf voor de angst van de sensor blijft er niet veel over.
Feitelijk doet mijn auto precies hetzelfde: de beschikbare ruimte wordt in de praktijk bepaald door het gedrag van de auto zelf. Als ik minder ruimte aanhoud, blijven de parkeersensoren actief (knipperen of piepen), wat aangeeft dat er onvoldoende afstand is. Je past je daar onbewust op aan en houdt dus automatisch voor en achter wat meer ruimte. Zeker als je, zoals ik, behoorlijk perfectionistisch bent en de auto precies in het midden van het parkeervak wilt hebben staan.

De lengte van mijn auto is volgens EV Database 4.490 mm, terwijl mijn Suzuki Celerio slechts 3.600 mm lang was. Dat is toch bijna een meter verschil in lengte alleen al. En dan heb ik het nog niet eens over de breedte gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2025 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:58:
[...]Het feit dat je mijn vraag niet beantwoordt, zegt eigenlijk al genoeg. Je lijkt zo overtuigd van je eigen parkeerkunsten dat je niet eens wilt toegeven dat ook jij, zonder op z’n minst een achteruitrijcamera, simpelweg niet tot op de centimeter kunt inschatten hoeveel ruimte er nog is.
Dat zie je in de spiegels namelijk niet goed genoeg, en daardoor zou je de auto achter je kunnen raken, hoe zacht ook.
Ik heb je vraag niet beantwoord omdat ik nog nooit een andere auto geraakt hebt bij fileparkeren.
Ik heb ook niet altijd een spiegel nodig omdat ik weet hoe breed en lang mijn auto is.
Zoals ik nu al twee keer gezegd heb en ik zeg het nog een keer; Het is gewoon een kwestie van oefenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Maar wat is nu verder het doel van deze topic? Je hebt een vraag gesteld, het antwoord heb je gekregen. Je bent het niet eens met het antwoord, dat is wel duidelijk.. maar nu?

Nu wordt er een ex-vriend bijgehaald die een keer zonder shirt (of broek, uit je verhaal maak ik niet op welk gedeelte naakt was, maar ik ga uit van het bovenlichaam) een een auto zat om te bewijzen dat je tokkieburen hebt die een keer, naar jouw mening en die van de buurvrouw, hadden geparkeerd bij een andere auto.

Wat wil je nou bereiken?

Overigens die foto die je plaatst, is dat een Kia Picanto (en dus de auto van je buurvrouw)? Dat is niet keurig parkeren hoor. Dat is niet netjes in een vak parkeren.

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 27-07-2025 13:13 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hel lijkt mij dat je genoeg ruimte hebt aan de andere kant toch? Ik parkeer graag als eerste of laatste in een rij. Dan kun je daar wat ruimte overlaten, zodat je altijd weg kan. Niet teveel ruimte, want dan draag je bij aan meer parkeerproblemen. Rond een kleine meter is wel genoeg lijkt mij.

Parkeervakken is een ander verhaal., Dan heb je zo een deur in je auto. Je hebt het gedrag van een ander niet in de hand, maar je kunt zelf veel doen om schade te beperken. In mijn hoofd heb ik een stel regels die ik af ga voordat ik een potentieel parkeerplek als geschikt beoordeel. En dat betekent soms dat het zoeken van een geschikt plekje wat langer duurt helaas.

Het liefst visgraat, niet naast oude auto's (behalve oldtimers die liefdevol zijn gerestaureerd) of auto's die duidelijk als gebruiksartikel worden gebruikt, niet naast auto's met kinderzitjes, altijd kijken hoe de bestuurders in het vak staan en of zij aan 'fancy' parking doen of niet en waar dan de bestuurdersdeuren zitten, maat van de auto, twee auto's naast je of maar eentje (of zelfs geen één als het een enkel vak is, naast een gehandicaptenparkeerplaatsen kan werken als die niet veel gebruikt worden, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roenie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:10:
Ik parkeer graag als eerste of laatste in een rij.
Hij zet hem er alsnog gewoon achter, ook al blokkeert hij daarmee een stoepverlaging. Dat heeft hier helaas weinig zin, want dat overkomt mij ook regelmatig. Ik parkeer zelf vaak aan het einde van de straat zodat ik altijd makkelijk weg kan, maar dat lijkt weinig uit te maken.

Aan stoepverlagingen voor mensen met een fysieke beperking hebben ze hier blijkbaar weinig boodschap. Daar wordt gewoon voor geparkeerd alsof het niets is. Als jij er netjes rekening mee houdt, ziet een ander dat juist als een vrij plekje om zijn auto er pal achter te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Het feit dat je mijn vraag niet beantwoordt, zegt eigenlijk al genoeg. Je lijkt zo overtuigd van je eigen parkeerkunsten dat je niet eens wilt toegeven dat ook jij, zonder op z’n minst een achteruitrijcamera, simpelweg niet tot op de centimeter kunt inschatten hoeveel ruimte er nog is.
Ik kan geen diepte zien(kan 1 oog tegelijk gebruiken), maar met 10cm voor en 10 cm achter kom ik in een auto zonder sensoren/ camera er gewoon uit.
Dat zie je in de spiegels namelijk niet goed genoeg, en daardoor zou je de auto achter je kunnen raken, hoe zacht ook. Zelfs al raakt alleen de kentekenplaathouder iets, dan heb je feitelijk schade veroorzaakt. Parkeerhulpsystemen zijn er juist om dat soort situaties te voorkomen.
Dus moet je goed opletten en die auto niet raken :+
Dat ik meer ruimte aanhoud, is geen kwestie van lui of onhandig parkeren. Ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat ik amper mijn auto uit kon komen, ook toen ik nog een Suzuki Celerio had. De parkeerdruk hier is helemaal niet hoog, en veel van de gemarkeerde fileparkeervakken zijn net zo ruim als de vrije plekken. Dus ook daar houd ik ongeveer dezelfde ruimte aan. Hier in de buurt is dat eigenlijk vrij normaal.

Als iemand wél heel krap parkeert, of het nu bij fileparkeren is of gewoon op een reguliere plek, dan wordt dat door veel bewoners hier gezien als asociaal. Misschien dat het in bijvoorbeeld Amsterdam wél gebruikelijk is om bumper aan bumper te staan, maar hier kijkt men daar echt anders tegenaan.

[Afbeelding]

Een voorbeeld: een buurvrouw van mij, die een zwarte Kia Picanto rijdt en altijd keurig parkeert, is laatst naar de nieuwe buren gegaan. Dat is een jonge moeder met een oudere gedeukte Suzuki Wagon R+-achtige Opel, die haar auto telkens rakelings naast die van haar zette. Toevallig stond ik ook bij de deur toen ze zei dat ze eigenlijk wilde aanbellen om er iets van te zeggen. Ik heb haar toen afgeraden dat te doen, omdat de nieuwe buren nogal asociaal overkomen. Zeker als je bedenkt dat ik die (ex-)vriend al eens halfnaakt in de auto heb zien zitten.

Ze heeft er uiteindelijk toch iets van gezegd. Of het geholpen heeft weet ik niet. Ik heb die mensen al weken niet meer gezien. Misschien zijn ze verhuisd, of gewoon op vakantie.
Zoals in jouw 1e foto moet je er makkelijk uit kunnen komen als je zo'n auto voor en achter je hebt. Dat het niet nodig is als er meestal voldoende parkeerruimte is snap ik trouwens ook best. Maar zelfs dan zie ik dit niet echt als een probleem.
Daarbij komt die lakschade waar je het over hebt meestal door mensen die hun deur open gooien en dat is geen gevolg van krap parkeren maar van mensen die gewoon niet uitkijken/ lomp zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Hij zet hem er alsnog gewoon achter, ook al blokkeert hij daarmee een stoepverlaging. Dat heeft hier helaas weinig zin, want dat overkomt mij ook regelmatig. Ik parkeer zelf vaak aan het einde van de straat zodat ik altijd makkelijk weg kan, maar dat lijkt weinig uit te maken.

Aan stoepverlagingen voor mensen met een fysieke beperking hebben ze hier blijkbaar weinig boodschap. Daar wordt gewoon voor geparkeerd alsof het niets is. Als jij er netjes rekening mee houdt, ziet een ander dat juist als een vrij plekje om zijn auto er pal achter te zetten.
Maar dan kun je er wel uit met je auto. Het komt een beetje over alsof je een beetje de rol van politieagent voor de hele straat op je neemt. Zelfs met betrekking tot situaties waar anderen wellicht niet eens een probleem mee hebben. Als iets je stoort dan kun je beter aanbellen en je verhaal doen lijkt mij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32

Dat heeft me mentaal behoorlijk geraakt, want het voelt alsof het me niet gegund wordt om gewoon zonder schade in een nette auto te rijden.
Dat je ervan baalt als je auto schade oploopt is heel normaal, dat is ook kut, maar dat je 'mentaal behoorlijk geraakt' bent daardoor, klinkt zacht gezegd niet gezond.

Het is goed om een paar dingen te realiseren:
  1. Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus vroeg of laat zal 'ie niet meer in perfecte staat zijn.

2. Als er wat gebeurt met je auto, dan is dat geen persoonlijke aanval en moet je dat dus ook niet persoonlijk opvatten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:29
redwing schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Ik kan geen diepte zien(kan 1 oog tegelijk gebruiken), maar met 10cm voor en 10 cm achter kom ik in een auto zonder sensoren/ camera…
https://www.npr.org/2010/...-perfect-parallel-parking

Ik heb de formule nog niet ingevuld, maar ik vermoed dat je in een héél smalle auto met een héél kleine draaicirkel moet rijden om het te redden met 20 cm speelruimte.
En ja, ok, deze formule gaat over ‘in 1x goed’ en gaat niet in op ‘steken’, maar het lijkt me dat je zelfs met een ideale draaicirkel (een draaipunt precies onder het midden van je auto) nog steeds minimaal de diagonaal-lengte van je auto nodig hebt tussen het obstakel voor je en die achter je (? Wiskunde-mensen… help :P ).

Maar on-topic: anderhalve meter is echt heel ruim. Dat zou volgens mij zelfs moeten lukken als de volgende ‘m op 1cm achter je zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:04
In het straatje waar ik woon kunnen 5 auto's parkeren. Tenzij ze zo parkeren zoals jij blijkbaar normaal vindt, dan passen er maar 3. Dus je zal begrijpen aan welke kant van de discussie ik sta. Desalniettemin is jouw mening ook jouw goed recht en doe je strikt genomen niks verkeerd omdat er geen parkeervakken staan getekend.

Maar je vraag was "Hoe gaan jullie hiermee om?". Ik denk dat het duidelijk is dat een groot deel van je mede-tweakers vinden dat die Yaris juist prima en sociaal parkeert. Dus maatregelen zoals een briefje of een gesprek met de eigenaar zijn totaal niet op z'n plaats. Gewoon leven en laten leven dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wat wel in het voordeel van TS speelt is het feit dat langsparkeervakken tegenwoordig 6 meter lang zijn. Als hier vakken waren geweest, en de gemiddelde autolengte is 4,5 meter (inclusief die van TS), en iedereen parkeert netjes midden in een vak, dan zit er ook 1,5 meter tussen elke auto. Een mogelijke oplossing voor TS zou dus zijn om de gemeente te vragen hier parkeervakken in te tekenen :Y)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
St@m schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:06:
Je overdrijft. Dit is gewoon prima fileparkeren. Jij moet veel dichter op die auto voor je parkeren, dit is bijna dubbel parkeren wat je doet.
Dubbel parkeren is heel wat anders, verder heb je gelijk :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Oogje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Dubbel parkeren is heel wat anders, verder heb je gelijk :)
Wat is de juiste benaming voor het innemen van meerdere parkeerplekken bij het fileparkeren? Dan zal ik het even aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:34
Dat heeft me mentaal behoorlijk geraakt.
Ik moet hier toch echt even aan denken: https://www.simplypsychology.org/learned-helplessness.html

Wellicht handig om met een psycholoog te gaan praten?

Zelf heb ik een Zeekr 001 en een Audi e-tron en schade hoort er gewoon bij. Sterker nog, toen iemand anders reed heeft paar jaar geleden mijn Audi S3 schade opgelopen in het buitenland met alle gevolgen van dien, moest naar hotel, leenauto, hogere afschrijving. Maar tough luck, shit happens.

Een auto blijft een gebruikersvoorwerp en het is beter om dat te accepteren en vooral te genieten van de mooie dingen in het leven.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:53:
Een mogelijke oplossing voor TS zou dus zijn om de gemeente te vragen hier parkeervakken in te tekenen :Y)
Ik vind dit in de basis eigenlijk een goed idee, alleen heb ik weinig vertrouwen in de gemeente. Ze nemen mij niet echt serieus. Zo heb ik meerdere keren dwingende handhavingsverzoeken ingediend omdat een brandstofauto fout geparkeerd stond op een plek bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen.

Vervolgens word ik keurig teruggebeld met de uitleg dat er wel degelijk wordt gehandhaafd, maar in de praktijk merk ik daar weinig van. Hooguit komt er de volgende werkdag iemand eens kijken, als het al wordt opgepakt. Snap je dan dat mijn vertrouwen in de handhaving en ( lokale ) overheid nogal beperkt is?

Ook voor verlaagde stoepranden wordt regelmatig geparkeerd zonder dat daar consequenties aan verbonden zijn. Handhaving lijkt vooral druk met het innen van niet-betaalde parkeerbelasting, terwijl structurele overtredingen die de toegankelijkheid voor anderen beperken, blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:52:
In een stad als Heerlen is dit in elk geval niet gebruikelijk. Daar is doorgaans genoeg ruimte, en is het nergens voor nodig om zo krap te staan. Het perspectief van de locatie speelt dus waarschijnlijk ook mee.
Ik heb er zelf een hele tijd gewoont en dit is gewoon grote onzin. In Heerlen wordt veel krapper geparkeerd dan het dorpje waar ik nu zelf woon.

Het is normaal om zo te parkeren dat je er makkelijk tussendoor kunt lopen maar niet meer. Meer ruimte overlaten is, zeker in de stad (ook in Heerlen), asociaal en onnodig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
St@m schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:10:
Maar wat is nu verder het doel van deze topic? Je hebt een vraag gesteld, het antwoord heb je gekregen. Je bent het niet eens met het antwoord, dat is wel duidelijk.. maar nu?
Ecological schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Ik moet hier toch echt even aan denken: https://www.simplypsychology.org/learned-helplessness.html

Wellicht handig om met een psycholoog te gaan praten?
Als ik zo de posts lees krijg ik een beetje het beeld van een bejaarde die de hele dag naar buiten zit te turen en op elke slak zou legt alsof het zijn levensmissie is. Ik denk inderdaad dat professionele hulp zijn/haar leven een stuk gemakkelijker kan maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 18:40
Lol. Wat een.topic en wat een houding van TS zeg.... Als.je 'zwaar mental geraakt bent' door krasjes op.je vorige auto auto en je geen vertrouwen hebt in de gemeente EN het gewoon oneens bent met elke reactie in dit topic die zegt dat dubbel zoveel.ruimte gebruiken onnodig en asociaal.is.....

Ja wat dan? Dit is een You-problem TS. Met dat parkeren is niks mis EN het is gedrag van anderen waar je niks aan kunt veranderen. Dus hoppa die calimero-hoed eraf en je druk maken om.je eigen invloedscirkel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Mijn hemel. Ik las de topicstart post en toen dacht ik, is dit er weer een van EVMaximizer en ja hoor. Gaat echt nergens over dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Sebas1979 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:29:
[...]

https://www.npr.org/2010/...-perfect-parallel-parking

Ik heb de formule nog niet ingevuld, maar ik vermoed dat je in een héél smalle auto met een héél kleine draaicirkel moet rijden om het te redden met 20 cm speelruimte.
En ja, ok, deze formule gaat over ‘in 1x goed’ en gaat niet in op ‘steken’, maar het lijkt me dat je zelfs met een ideale draaicirkel (een draaipunt precies onder het midden van je auto) nog steeds minimaal de diagonaal-lengte van je auto nodig hebt tussen het obstakel voor je en die achter je (? Wiskunde-mensen… help :P ).

Maar on-topic: anderhalve meter is echt heel ruim. Dat zou volgens mij zelfs moeten lukken als de volgende ‘m op 1cm achter je zet.
10cm is inderdaad wat overdreven :+ (auto van 5 bij 2 zal diagonaal 5,4 zijn- wel met de note dat een auto meestal ronde bumpers heeft en 5,2 best wel eens voldoende zou kunnen zijn) Maar met 25cm of de ruimte zoals in het 1e plaatje (aan beide kanten dan) is geen enkel probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 27-07-2025 16:51 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Ik zie het probleem niet, de ruimte van de grijze auto is genoeg om eruit te komen.
Zelf hebben we diverse formaten auto's van een Ford Ka tot een Chrysler New Yorker 1969 (5.79 m).

De enige bruikbare tip die ik je kan geven, parkeer de auto met gedraaide wielen, helemaal naar links of rechts.
Dan heb je bij het uitparkeren direct meer ruimte dan met de wielen recht geparkeerd.
Of een extra rijles nemen zodat je het beter onder de knie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie wil weten of ik er probleemloos uitkwam: ja, uiteindelijk wel. Maar eerlijk is eerlijk, mijn parkeersensoren en 360 graden camera lieten duidelijk zien dat het niet heel veel krapper had moeten zijn. Ik ben zelfs nog een stukje achteruit gegaan, maar met mijn draaicirkel, die aanzienlijk groter is dan die van een compact autootje, was het echt op het randje. Gelukkig was er nog voldoende speling.

Wat @crisp aangeeft, klopt in de kern: gemeentes tekenen die parkeervakken niet voor niets doorgaans 6 meter lang. Die afmeting is bedoeld om ook wat grotere auto's voldoende ruimte te geven, zowel om te parkeren als om fatsoenlijk te kunnen uitrijden. Zeker op plekken waar de manoeuvreerruimte beperkt is, maakt dat echt het verschil.

Als iedereen netjes in het midden van zo’n vak zou parkeren, had ik aan zowel voor- als achterzijde zo’n 1,5 meter ruimte gehad. Natuurlijk weet ik ook dat dit in de praktijk niet altijd gebeurt; mensen parkeren soms bewust of onbewust wat verder naar voren of achteren, maar het idee achter die maatvoering is logisch.

Had ik aan beide zijden minder dan 1 meter ruimte gehad, dan was ik er met mijn auto vermoedelijk niet uitgekomen. Daarom is die 1,5 meter marge aan beide kanten belangrijk, zeker bij auto’s met een grotere draaicirkel. Ter verduidelijking: de buurtbewoner met zijn Toyota Yaris heeft niets verkeerd gedaan, en ik ook niet, er zijn immers geen parkeervakken getekend. Maar als de Golf voor me exact hetzelfde had gedaan als de Yaris achter me, dan had ik waarschijnlijk niet in Aken gezeten nu.

Aangezien de discussie hier over ongeschreven regels gaat, kun je ook niet verwachten dat iedereen daar dezelfde interpretatie van heeft. Dat kan zelfs per stad of wijk verschillen. Zelf woon ik in een wat ruimtelijker deel van Heerlen, waar men over het algemeen wat minder krap parkeert. Misschien dat het in Heerlen-Noord inderdaad dichter op elkaar is. In Sittard, waar ik werk, zie ik ook dat men in woonwijken meestal iets ruimer parkeert, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:20
Trekhaak nemen, scheelt schade aan de achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18

odan

The dark side is within all!

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:08:
Wie wil weten of ik er probleemloos uitkwam: ja, uiteindelijk wel. Maar eerlijk is eerlijk, mijn parkeersensoren en 360 graden camera lieten duidelijk zien dat het niet heel veel krapper had moeten zijn. Ik ben zelfs nog een stukje achteruit gegaan, maar met mijn draaicirkel, die aanzienlijk groter is dan die van een compact autootje, was het echt op het randje. Gelukkig was er nog voldoende speling.
Je hebt het nu over het wegrijden in de situatie zoals die in de topicstart was?

Misschien wordt het tijd om een dagje in/uitparkeren te gaan doen op moeilijke plekken want als die situatie eigenlijk al te moeilijk is ga je bij een situatie waar niet fatsoenlijk geparkeerd wordt problemen krijgen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
odan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:39:
[...]Je hebt het nu over het wegrijden in de situatie zoals die in de topicstart was?
Misschien wordt het tijd om een dagje in/uitparkeren te gaan doen op moeilijke plekken want als die situatie eigenlijk al te moeilijk is ga je bij een situatie waar niet fatsoenlijk geparkeerd wordt problemen krijgen.
Dat (oefenen) heb ik in de loop van dit topic al 3 x voorgesteld, maar daar wenst TS niet op in te gaan.
Schijnbaar kost oefenen teveel tijd/geld of zo en dan kun je beter een topic openen om je frustratie over je eigen onwil van je af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Sorry hoor, maar als je met die situatie uit de topicstart al moeite had om weg te komen, dan kun je beter met het OV reizen voortaan. Starten, stuur naar rechts draaien en gas geven. Hier hoef je niet eens voor te steken.

Of zit je te trollen ofzo, ik kan je echt niet serieus nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 27-07-2025 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het tijd om wat minder met vooroordelen te strooien? Dit heeft helemaal niets te maken met mijn parkeerkunsten of rijkunsten, maar grotendeels met mijn niet-zichtbare beperking. Ik ga ervan uit dat sommige gebruikers mijn postgeschiedenis hebben doorgenomen.

Ik heb autisme, met kenmerken van dwangmatig gedrag en angststoornissen, allemaal onderdelen die samengaan met mijn autisme en daardoor niet los van elkaar te diagnosticeren zijn vanwege de overlap.

In Groot-Brittannië zou ik hiervoor gewoon een gehandicaptenparkeerkaart kunnen krijgen, waardoor ik een speciaal parkeerplekje zou kunnen gebruiken. In Nederland lijkt het echter nog steeds vooral stigmatiserend te zijn om een mentale beperking te hebben. Dat blijkt ook uit sommige reacties, waarbij ik soms de indruk krijg dat er boosheid achter schuilt. Ik kies er bewust voor om daar niet op te reageren.

Ik zit niet voor niets nu in de trein naar Parijs. Het komt regelmatig voor dat mensen suggereren dat ik met de auto beter niet naar Frankrijk of andere landen zou kunnen gaan. Misschien wil ik dat zelf ook niet, zeker niet in grote steden. Ja, ik kom er makkelijk uit, maar als de auto dan ineens heel hard begint te piepen, levert dat voor mij veel stress op. Het gevoel dat het maar net goed gaat, kan voor iemand met mijn problematiek heel overweldigend zijn.

De problematiek rondom autisme en autorijden is geen grapje en heeft echt niets te maken met parkeervaardigheden. Het is ook geen vereiste bij het rijexamen, dus mijn rijbewijs heb ik behaald volgens de geldende eisen.

Daarnaast wilde ik een discussie starten over ongeschreven regels, niet over wat men van mijn mentale gesteldheid vindt. Maar blijkbaar staan de beste stuurlui toch aan wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:21
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Dat zeg jij, maar in werkelijkheid ligt het vaak wat genuanceerder. Zonder parkeersensoren of hulpsystemen kun je tijdens het fileparkeren zomaar per ongeluk de auto achter je raken. En dan? Laat je keurig een briefje achter, zoals het hoort, of rijd je door, zoals helaas nog steeds vaak gebeurt, en blijft de eigenaar achter met de schade?
ik heb geen sensoren nodig en rij wel gewoon zonder met mijn auto naar Parijs en parkeer daar. Die auto acjter je parkeert prima en laat meer dan genoeg ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:20
EVMaximizer is toevallig het alias van Kees Momma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:37
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:08:
Misschien is het tijd om wat minder met vooroordelen te strooien? Dit heeft helemaal niets te maken met mijn parkeerkunsten of rijkunsten, maar grotendeels met mijn niet-zichtbare beperking. Ik ga ervan uit dat sommige gebruikers mijn postgeschiedenis hebben doorgenomen.

Ik heb autisme, met kenmerken van dwangmatig gedrag en angststoornissen, allemaal onderdelen die samengaan met mijn autisme en daardoor niet los van elkaar te diagnosticeren zijn vanwege de overlap.

In Groot-Brittannië zou ik hiervoor gewoon een gehandicaptenparkeerkaart kunnen krijgen, waardoor ik een speciaal parkeerplekje zou kunnen gebruiken. In Nederland lijkt het echter nog steeds vooral stigmatiserend te zijn om een mentale beperking te hebben. Dat blijkt ook uit sommige reacties, waarbij ik soms de indruk krijg dat er boosheid achter schuilt. Ik kies er bewust voor om daar niet op te reageren.

Ik zit niet voor niets nu in de trein naar Parijs. Het komt regelmatig voor dat mensen suggereren dat ik met de auto beter niet naar Frankrijk of andere landen zou kunnen gaan. Misschien wil ik dat zelf ook niet, zeker niet in grote steden. Ja, ik kom er makkelijk uit, maar als de auto dan ineens heel hard begint te piepen, levert dat voor mij veel stress op. Het gevoel dat het maar net goed gaat, kan voor iemand met mijn problematiek heel overweldigend zijn.

De problematiek rondom autisme en autorijden is geen grapje en heeft echt niets te maken met parkeervaardigheden. Het is ook geen vereiste bij het rijexamen, dus mijn rijbewijs heb ik behaald volgens de geldende eisen.

Daarnaast wilde ik een discussie starten over ongeschreven regels, niet over wat men van mijn mentale gesteldheid vindt. Maar blijkbaar staan de beste stuurlui toch aan wal.
Je wil geen discussie starten daar er met jou niet te discussiëren valt. Wat mij betreft hebben @St@m en @Yaksa de antwoorden al gegeven, maar blijkbaar wil je daar niet op ingaan(lees niet discussiëren)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

En toen werd de autismekaart getrokken.. :Z succes ermee, neem een paar extra rijlessen, ga oefenen. Er zijn geen ongeschreven regels, je kan gewoon niet parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
[b]EVMaximizer in "Ongeschreven regels bij (file) parkeren?"
Maar waarom kom je hier dan klagen dat er iemand te dicht op je achterkant parkeert? (wat dus niet zo is)
Het parkeer probleem ligt mijns inziens bij jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

[...]

[...] Ja, ik kom er makkelijk uit, maar als de auto dan ineens heel hard begint te piepen, levert dat voor mij veel stress op. Het gevoel dat het maar net goed gaat, kan voor iemand met mijn problematiek heel overweldigend zijn.

[...]

Goed dat je je bewust bent van je beperkingen. Maar waarom je een discussie wil voeren over ongeschreven regels, maar vervolgens niet kan accepteren dat de regel, zoals jij hem graag wil zien, niet bestaat snap ik niet.

Sensorische overbelasting is niet fijn, maar dat probleem ligt bij jou. De rest van de wereld weet dat niet en mag zeker niet van verwacht worden dat hier rekening mee gehouden wordt. Met de parkeersituatie is feitelijk niets mis. Er is alleen een irreële verwachting.

Dat kan je niet leuk vinden, maar het verkeer zal niet veranderen. Dus beter leer je ermee te dealen (zet bijv die piepjes lekker uit als ze stress geven?). Men, zoals die andere auto maar ook posters hier, zijn er niet op uit jou te pesten of wat dan ook, jij vat dat alleen wel zo op. Jezelf als slachtoffer opstellen brengt je niets.

In de kern ligt het probleem heel ergens anders dan bij deze 'ongeschreven regels', dat weet jij ook getuige bovenstaande post. Richt je daar op.

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 27-07-2025 18:26 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:59
Hier is echt helemaal niks mee. Wel sociaal van de Toyota rijder om meer mensen te laten parkeren, en als er schade wordt veroorzaakt weet je ook meteen wie het gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

.

[ Voor 103% gewijzigd door Yucon op 27-07-2025 18:34 . Reden: .. precies verkeerd om gelezen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Alleen loop ik nu tegen een ander structureel probleem aan: een specifieke Toyota Yaris parkeert telkens opvallend krap achter mijn auto.

Gisteren zag ik het weer gebeuren. Ik keek uit het raam en zag hem stoppen op nog geen halve meter achter mijn Leaf. Hij trok meteen de handrem aan. Zelf houd ik altijd ruim afstand tot andere voertuigen, zeker tot deze auto, maar sommige mensen lijken de hint niet te begrijpen. Ik overwoog zelfs om eens een vriendelijk briefje onder de ruitenwisser te leggen met het verzoek om wat meer ruimte te houden.
Nu het perspectief van de Yaris rijder:
Een specifieke Nissan Leaf parkeert steeds opvallend inefficient. Ik zet hem er dan steeds strak achter maar hij lijkt de hint niet te begrijpen.

;)

Antwoord op je vraag: minimaal een halve meter voor en achter. Als er aan de andere kant volop ruimte is (zoals in dit geval duidelijk aan de orde) dan is strak erachter ook prima.

Wil je wilt dat de auto achter je minder strak achter je komt staan zou ik dus zelf wat strakker aansluiten. Wat de Yaris rijder hier doet zou ik ook doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 18:40

Heel vervelend maar je zegt het zelf al, niet zichtbare beperkingen. Jii noemt stigmas en vooroordelen maar dat is niet per se zo. Men verwacht dat anderen mensen ongeveer zo zijn als zijzelf en redeneert daar vandaan.

Dus als.er dan een topic komt met dingen die voor de meeste mensen ondenkbaar zijn (traumas oplopen van parkeerissues) dan zul je reacties krijgen die zeggen dat dat wat overdreven lijkt. Het hele.punt is dat zolang jii niet aangeeft dat er iets speelt andere mensen niet gaan raden of er misschien iets is en daar dan extra rekening mee proberen te houden.

Mijn eigen uitgangspunt hierin is vrij simpel: ik wil mensen erg veel ruimte geven en steunen waar dat kan maar dan moet ik het wel weten/zij moeten het kenbaar maken. Een ander gaat niet raden 'oh deze persoon heeft misschien wel.complexe problematiek dus laten we maar dit of dat'

Verder sluit ik.me aan bij @assje hier in de straat ook.mensen die, mijns inziens, niet kunnen parkeren en extra ruimte vrijlaten. Daardoor passen er hier geen 4 maar 3 autos in een rij. Ik parkeer dus ook extra strak om juist te laten zien hoe.ik vind dat het moet.

En ja, die 'opvoeding' van mijn medemens werpt nul.resultaat af maar je.doet wat heh :+

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 27-07-2025 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
St@m schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:10:
Overigens die foto die je plaatst, is dat een Kia Picanto (en dus de auto van je buurvrouw)? Dat is niet keurig parkeren hoor. Dat is niet netjes in een vak parkeren.
Dit is juist top, zo ver mogelijk naar de buitenkant om ruimte in de vakken te maximaliseren. Zo ver mogelijk maar achter geeft ook maximale ruimte met uitrijden.

In dergelijke situaties midden in een vak parkeren is nu just een ergernis van mij.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Fr33z schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:49:
Ik parkeer dus ook extra strak om juist te laten zien hoe.ik vind dat het moet.
Dat is niet perse alleen om te laten zien hoe het moet; voor mij is het gewoon een praktische insteek. Misschien stond er eerste wel een amdere auto voor dus is die ruimte simpelweg ontstaan. Niet meer dan logisch dan daar op anticiperen en dan erachter wat strakker zetten.

Verdere logica:
Als eerste in een rijtje zo ver mogelijk naar voren (100% als je ook over de stoep weg kan in geval van nood
Idem als achterste zo ver mogelijk naar achter.
Tussenin situationeel afhankelijk van de ruimte voor/achter.

Staat er een heel klein autootje zou het te overwegen zijn wat extra ruimte te laten. Als hij weg gaat is er anders wellicht onvoldoende ruimte voor een grotere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
assje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Dit is juist top, zo ver mogelijk naar de buitenkant om ruimte in de vakken te maximaliseren. Zo ver mogelijk maar achter geeft ook maximale ruimte met uitrijden.

In dergelijke situaties midden in een vak parkeren is nu just een ergernis van mij.
Precies. Zo heb ik mijn auto ook achtergelaten op de gratis P+R in Duitsland: zo dicht mogelijk met de bestuurderskant naar links geparkeerd, zodat er aan de rechterkant extra ruimte ontstaat. Dat is juist handig voor andere automobilisten die naast je willen parkeren; zij kunnen daar alleen maar van profiteren.

Op deze manier heeft iedereen meer ruimte om in en uit te stappen. Toch merk ik dat ik in dit opzicht vaak anders denk dan een groot deel van de mensen, die hun auto simpelweg ‘ergens in het vak’ neerzetten. Maar als je dan een voorbeeld noemt, zoals een Picanto die netjes links geparkeerd staat, dan is het ineens ‘fout’?

Daar kan ik met m’n hoofd niet bij. Waarom is het idee ontstaan dat je per se in het midden van het vak moet staan? Als iedereen zoveel mogelijk links zou parkeren in het 1e linkse vak (mits verantwoord en zonder over de lijn te gaan), zou elke automobilist daar baat bij hebben. Meer praktische ruimte voor iedereen, zonder dat het extra moeite kost.

PS: ik heb het hier uiteraard niet over fileparkeren, maar gewoon over haaks of schuin parkeren in een normaal parkeervak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:25

MLLL

Palm Treo 650

Als ie staat staat ie en zolang het binnen de lijntjes is vind ik het prima.
Maar ik ben ook een a-sociale BMW rijder dus dan kan en mag dat.
Stengel van de richtingaanwijzer heb ik afgebroken en weggegooid, gebruik ik toch niet en is extra ballast. Loopt ie in ieder geval 0.00001km/u sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ga dit topic dicht doen, er is inmiddels antwoord op de vraag en het wordt er hier niet gezelliger op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.