Aanschaf eerste platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb intussen een kleine collectie platen, maar nog geen speler. Daar moet dus maar eens verandering in komen!

Ik ben een redelijke noob op dit gebied, maar heb er de afgelopen dagen veel over gelezen. Ik heb niet heel veel eisen, maar wel een paar dingen waardoor er veel afvalt:
  • Walnootfineer
  • Budget rond de €400. Liever minder (dan kan ik meer platen kopen ;)). Mocht het echt iets toevoegen (bijvoorbeeld omdat het dan meer waardevast is) dan ben ik bereid wat meer neer te leggen.
  • Het liefst zo compact mogelijk. Voornamelijk in de hoogte.
  • Bij voorkeur Europees ontwerp en fabricage.
Het geheel wordt aangesloten op een Blusound Powernode met Q Acoustics 3020i-speakers.

Shortlist van de door mij gevonden opties:Mijn voorkeur gaat geloof ik uit naar de Pro-Ject T1 Evo, op basis van looks en afmetingen. Maar is dit ook een logische keuze? Ik lees dat die Audio Technica bijvoorbeeld meer upgrademogelijkheden heeft.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog opties zonder pre-amp (zoals de gewone Rega Planar 1). Die kan ik dan combineren met iets als een Schiit Mani. Heeft dit veel meerwaarde tov een speler met ingebouwde amp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aankoopadvies, dus verplaatst zodat het beter tot z'n recht komt

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Ik zou de Pro-Ject links laten liggen, bij die speler zit je vast aan dat element.
Niet handig.

De Rega heeft een element waar je verder qua stylus upgrade ook niks mee kan.
En er zijn nog wel wat opmerkingen over de anti-skating van die speler.

De Argon Audio TT Mk2 lijkt geen instelbare anti-skating te hebben, reden om ook die te laten staan.

De Argon Audio TT-3 Plus en de Audio Techica AT-LPW40WN hebben allebei als voordeel dat je vrij simpel naar een betere stylus (naald) over kan als je wil upgraden.

Waarbij de Audio Technica wat mij betreft denk ik een lichte voorkeur zou hebben.
Een Audio Technica AT-VM95ML stylus is een stuk goedkoper dan een Ortofon 2M Blue stylus.

Wat later upgraden dus goedkoper maakt.

Een losse pre-amp zal vaak beter klinken, maar is ook weer een kleine €200.
Dus dat kan je altijd later nog doen.

Denk als je nu een beperkt budget hebt dat een speler met een ingebouwde pre-amp een goede keus is.

Alleen wel een speler kiezen waar je in ieder geval vrij makkelijk de stylus en of het element kan upgraden.

[ Voor 39% gewijzigd door RobbieT op 27-07-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@RobbieT Dank voor je input! Hoor je echt het verschil tussen verschillende elementen/stylussen (styli?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Ja, dat verschil hoor je.

Maar de meegeleverde stylus is niet slecht, alleen hoor je meer details met de duurdere varianten.
En daarom zou ik met de aanschaf van een platenspeler wel iets kiezen wat vrij makkelijk is te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@RobbieT Ik heb de AT-LPW40WN besteld :) Ben benieuwd!
Pagina: 1