Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 20:44
Sinds enkele maanden draait bij ons een airco. Aan de buitenmuur loopt het condenswater via het laagste punt van de leidinggoot over onze muur naar beneden. De muur is van gemetseld baksteen, daarachter isolatie, daarachter prefab beton.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKWpEMJYlsm-NySBmRusZ2Kwq4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CkphxSzEuBEdKMFZlUVMArm.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag: kan deze manier van afvoeren langs de buitenmuur kwaad (zowel qua looks van de muur als qua waterschade aan de binnenmuur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30
Ja, uiteindelijk wel.

Dit moet je netjes oplossen naar de toekomst toe. Even het gootje verder laten uitsteken lost het ook niet op, dan krijg je plekken op je tegels eronder.

Het mooiste is om dit helemaal naar beneden te laten doorlopen en daar in een groenbak te lozen. Of trek je tegels er meteen uit 😉

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is niet hoe het hoort, op den duur gaat dit natuurlijk tot lelijke vlekken leiden. Als de muur in de winter ook zo vochtig is komt vorstschade ook om de hoek kijken.

Maak gewoon een pijpje tot aan de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
Ik begrijp het niet helemaal, de condensafvoerslang zit dus in de goot gestoken vanbinnenuit en het lekt dus tussen de doorvoer en het afdekkapje naar buiten? Dat is wel aardig beun, ik had er dan in ieder geval voor gekozen om een gaatje in het kapje te maken (voor de slang) waardoor de druppels gelijk op de tegels vallen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat is gewoon knullig aangelegd. Er had een pijpje langs de muur naar beneden moeten zitten van de waterafvoer. Dan kan dat netjes op de grond druppelen of in een regenton of whatever.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolly schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:35:
Dit is niet hoe het hoort, op den duur gaat dit natuurlijk tot lelijke vlekken leiden. Als de muur in de winter ook zo vochtig is komt vorstschade ook om de hoek kijken.

Maak gewoon een pijpje tot aan de grond.
Condens van de binnenunit in de winter is zeer onwaarschijnlijk.
Maar de rest klopt als een bus (of buisje tot de grond).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1