Twijfels over PSU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Ik heb de onderstaande build draaien, maar twijfel of mijn psu niet met regelmaat rond de 90% vermogen draait. Als ik het zelf benader moet het ruim voldoende zijn, maar iedere online tool die ik gebruik raad toch een 1000W aan. Wie o wie kan er wat zinnigs over zeggen? Bij voorbaad dank!

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 471,98€ 471,98
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 139,98€ 139,98
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS€ 1.099,-€ 1.099,-
1BehuizingenCorsair iCUE LINK 3500X RGB, Zwart€ 167,-€ 167,-
1MonitorsASRock PG27QFT1B Zwart€ 193,01€ 193,01
1WaterkoelingCorsair iCUE Link Titan 360 RX LCD Zwart€ 243,80€ 243,80
1VentilatorsCorsair iCUE AF120 RGB Slim Zwart 2-pack, 120mm€ 29,90€ 29,90
1ToetsenbordenSteelseries Apex 7, QX2 Red, Qwerty US€ 149,99€ 149,99
1MuizenRazer Deathadder V2 Zwart€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 98,90€ 98,90
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Nova 5 Wireless€ 122,-€ 122,-
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 113,05€ 113,05
1Interne SSD'sCrucial P310 M.2 2280, met heatsink 2TB€ 132,69€ 132,69
1Interne SSD'sMSI Spatium M470 PRO 1TB€ 58,99€ 58,99
Totaal€ 3.120,19

Beste antwoord (via bbblije op 27-07-2025 14:18)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
bbblije schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:58:
[...]

Bedankt voor de geruststelling. Idd wat @Hell-Slave aangeeft, iedere online tool die ik gebruik om het uit te rekenen schrijft 1000W voor. Terwijl ik met TPD's en gemeten (uit reviews) vermogen de 700W niet passeer. Vandaar de twijfel.
Online tools gaan vaak uit van slechte kwaliteit voedingen, die berekeningen zijn nogal onbetrouwbaar. Jouw goede kwaliteit voeding kan bijna z'n volledige vermogen over +12V rail leveren.

Je uitvoering: AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed gebruikt een keer 160w onder hele zware load, als je een benchmark of zwaar softwarepakket draait. Tijdens gamen ligt het verbruik eerder rond de 125w.

De uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS verbruikt zo'n 375w onder volledige belasting. De 20ms powerspikes kunnen de 425w aantikken.

Tel daar wat extra bij op voor moederbord/fans/opslag/RAM bij op en je zit met een 700/750w voeding al volledig veilig. Ik denk dat zelfs een 650w voeding nog binnen de marges valt. Kortom jouw 850w kan dit makkelijk aan en zal zeer effecient z'n werk doen als de totale load van je voeding vaak rond de ~60-70% zit bij zware belasting.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:32
Dan neem je toch de 1000W PSU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Je huidige PSU kan deze build lachend aan. Vanwaar de twijfel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:32
stin00 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:22:
Denk "maar iedere online tool die ik gebruik raad toch een 1000W aan" is de TS gaan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:22:
Bedankt voor de geruststelling. Idd wat @Hell-Slave aangeeft, iedere online tool die ik gebruik om het uit te rekenen schrijft 1000W voor. Terwijl ik met TPD's en gemeten (uit reviews) vermogen de 700W niet passeer. Vandaar de twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
Joh. Hier ga je natuurlijk nooit uit komen door alleen maar theoretisch inschattingen te maken op basis van wat online tools al dan niet zeggen.

Koop gewoon een random energiemeter die je in het stopcontact tussen de stekker van je PC steekt, en je weet precies hoeveel vermogen je computer opneemt tijdens diverse belastingen.
Er zijn er ook die smart uit te lezen zijn, of kunnen loggen, enz.
Die dingen kosten hooguit een paar tientjes.

Dan weet je meteen exact waar je aan toe bent, op basis van echte meetgegevens, en niet theoretische online benaderingstooltjes.
Veel beter.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Brain hoort de klok al, maar mist even het probleem.
Je moet per onderdeel kijken of je niet over maximale waarde van die aansluiting heen gaat. In dit geval is dit niet het geval, dus zit je prima.

Als je NA de voeding meer het je rendements verlies van voeding mee gepakt, en weet je nog niet of dat dit verdeeld wordt over alle kabels of dat er 1 kabel zwaar overbelast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
99ruud99 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:11:
Brain hoort de klok al, maar mist even het probleem.
Je moet per onderdeel kijken of je niet over maximale waarde van die aansluiting heen gaat. In dit geval is dit niet het geval, dus zit je prima.

Als je NA de voeding meer het je rendements verlies van voeding mee gepakt, en weet je nog niet of dat dit verdeeld wordt over alle kabels of dat er 1 kabel zwaar overbelast wordt.
Nou ja, zo ingewikkeld hoef je het echt niet te maken hoor.
Ik zie in het onderdelen lijstje één Ryzen 7 CPU, en één high end videokaart als grootste stroomverbruikers.
Daarnaast twee stuks SSDs, dus dat verbruikt relatief ook gewoon helemaal niks.
En voor de rest zit er niks in de kast wat uitzonderlijke speciale eisen vraagt aan de voeding, of wat voor een heel erg scheef verdeelde belasting op de kabels zou kunnen zorgen.
De rest van het lijstje is nog wat randapparatuur, wat helemaal niet terzake doet.

Dat is dus helemaal niet zo exotisch, en gewoon standaardgebruik voor waar PSUs voor ontworpen zijn tegenwoordig. Zeker de wat hogere vermogens voedingen zijn er gewoon op gedesigned dat je er een zware videokaart op kan aansluiten. Vaak zelfs twee.

De GPU heeft een gespecced verbruik van 360W.
Daar wordt weliswaar een “aanbevolen PSU” vermogen van 850W bij gezet, maar dat is veelal behoorlijk overdreven, dat is ook al wel duidelijk met de 500W marge voor de rest van het systeem. Ik denk dat ze bij dat aanbevolen vermogen er al rekening mee houden dat je twee GPUs gebruikt, en/of in combinatie met de zwaarste OC’ed CPU die mogelijk is.

Ik heb zelf in mn PC een RTX 3060 zitten met een R5 5600X.
Bij die videokaart wordt door de fabrikant een PSU aanbevolen van 650W.
Ik draai al jaren zonder enige issues met een 450W PSU in dat systeem.
En ja, ik belast die ook met zaken als 3D rendering, AI generation, video-encoding enz. Nooit problemen mee gehad.

Die 850W PSU is meer dan prima. Niks mis mee. Niks om zorgen over te maken.

Waarschijnlijk zou je het zelfs nog makkelijk redden met een 650W voeding in dat systeem.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Daarom dat je dus ook niet per se hoeft te meten, dat is al gedaan.

Enige wat kan zijn is als er kabel breukje is waardoor de stroom over de PCIe kabels hoger wordt. Dan wijk je af van testopstelling, wat een van de veelvoorkomende problemen was met die 12Vhpwr aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
99ruud99 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:03:
Enige wat kan zijn is als er kabel breukje is waardoor de stroom over de PCIe kabels hoger wordt. Dan wijk je af van testopstelling, wat een van de veelvoorkomende problemen was met die 12Vhpwr aansluiting.
Ja, zoiets kan altijd gebeuren natuurlijk.
Maar dan heb je het over defecten waardoor er merkbare problemen zouden kunnen ontstaan in de praktijk.

Bij TS is dit helemaal niet het geval, daar gaat het puur om de theoretische (of hypothetische) bezorgdheid dat de PSU mogelijk wat zwaar belast wordt, op basis van wat online cijfertjes, zonder enige gemelde problemen, of enige andere praktijkzaken die daarop zouden kunnen wijzen.

Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat die PSU nu niet goed is. Het gaat puur om de twijfel bij TS zelf.
Dan zeg ik: geen zorgen om maken, gewoon fijn met die PC gaan werken, en niet meer aan denken. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
[...]

Online tools gaan vaak uit van slechte kwaliteit voedingen, die berekeningen zijn nogal onbetrouwbaar. Jouw goede kwaliteit voeding kan bijna z'n volledige vermogen over +12V rail leveren.

Je uitvoering: AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed gebruikt een keer 160w onder hele zware load, als je een benchmark of zwaar softwarepakket draait. Tijdens gamen ligt het verbruik eerder rond de 125w.

De uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS verbruikt zo'n 375w onder volledige belasting. De 20ms powerspikes kunnen de 425w aantikken.

Tel daar wat extra bij op voor moederbord/fans/opslag/RAM bij op en je zit met een 700/750w voeding al volledig veilig. Ik denk dat zelfs een 650w voeding nog binnen de marges valt. Kortom jouw 850w kan dit makkelijk aan en zal zeer effecient z'n werk doen als de totale load van je voeding vaak rond de ~60-70% zit bij zware belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
stin00 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:14:
[...]

@iedereen bedankt voor jullie antwoorden! @stin00 dit is wat ik ook theoretisch had berekend, fijn dat je dit bevestigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 17:02
MSI MAG A GL is een B tier je moet bij A GLS serie zitten. Die is A tier.

[ Voor 4% gewijzigd door unara op 30-07-2025 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
[...]

Ja maar PSU's werken het beste onder 50% load. Zeker als je gaat overclocken moet je meer pakken. Dit is voor problemen vragen. De nieuwe generatie RTX kaarten verbruiken zeer veel stroom. Dit is ook een 3000€ build (monitor etc erbij) moet je toch gewone betere PSU pakken.

Niemand heeft hier opgemerkt dat het geen A tier is wat voor hoe high end zijn hardware is toch wel zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unara
BrainCrash schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Ja, zoiets kan altijd gebeuren natuurlijk.
Maar dan heb je het over defecten waardoor er merkbare problemen zouden kunnen ontstaan in de praktijk.

Bij TS is dit helemaal niet het geval, daar gaat het puur om de theoretische (of hypothetische) bezorgdheid dat de PSU mogelijk wat zwaar belast wordt, op basis van wat online cijfertjes, zonder enige gemelde problemen, of enige andere praktijkzaken die daarop zouden kunnen wijzen.

Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat die PSU nu niet goed is. Het gaat puur om de twijfel bij TS zelf.
Dan zeg ik: geen zorgen om maken, gewoon fijn met die PC gaan werken, en niet meer aan denken. :)
De 12VHPWR is bij design "defect" de 12v-2x6 is een beetje beter maar heeft hetzelfde probleem. Reken er ook mee in dat zijn 250€ AIO waterkoeler een 6 pin PCIe aansluiting nodig heeft. 650W onrealistisch en meeste lage watt PSUs zijn C-B tier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
unara schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 06:59:
MSI MAG A GL is een B tier je moet bij A GLS serie zitten. Die is A tier.
Nu twijfel ik weer... ik zie dat de RM1000x shift in de aanbieding is. Denk dat ik die maar bestel dan. Om zeker te zijn!

[ Voor 53% gewijzigd door bbblije op 31-07-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Maar….
Waarom twijfel je nu eigenlijk nog steeds?

Welke concrete problemen heb je nu daadwerkelijk gezien in de praktijk, welke zouden kunnen wijzen op een probleem met die voeding?
Want zover ik lees is hier nog steeds totaal geen enkele aanleiding voor.

Hoeveel vermogen gebruikt de PC uit het stopcontact nu daadwerkelijk?
(We hebben nog steeds geen meetdata gezien)

Heb je niet gewoon je PC al eens een paar uur een zware stresstest laten draaien die zowel de CPU als de GPU flink belasten?
Als de PC daar zonder problemen doorheen komt, dan is alles gewoon prima hoor.
Zo niet, dán heb je pas een aanleiding om serieus verder te kijken.

Maar zonder meetdata, zelfs niet eens iets simpels als een energiemeter in het stopcontact van twee tientjes, weet je feitelijk helemaal niks.
Oh, en gebruik ook die energiemeter vooral tijdens het draaien van diverse stresstesten.
Geeft heel veel inzicht in het verbruik van de PC bij verschillende toepassingen.
En al zou die incidenteel een keer voor een korte piek tegen de 90% load aan zitten… Dat is helemaal niet erg hoor. Dat moet een voeding gewoon kunnen handlen.
Als je dan niks merkt aan je PC is het toch gewoon prima?
Als de voeding het niet trekt (vanwege slechte kwaliteit bijvoorbeeld), dan merk je het vanzelf wel, en dan kun je op dat moment alsnog actie ondernemen.

Aan de andere kant:
Tis jouw geld en tijd om de boel weer helemaal om te gaan bouwen. Doe wat je wilt.
Maar wie zegt je dan dat je bij die nieuwe voeding niet alsnog weer ergens anders over gaat twijfelen?
Misschien wel over de kwaliteit daarvan? Misschien is die wel slechter dan wat je nu hebt. Who knows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:36

br00ky

Moderator Harde Waren
@stin00 heeft het prima uitgelegd. Je hoeft echt niet te twijfelen. De post waardoor je twijfelt zijn gedaan door een user die op zijn zachtst gezegd bijzondere gedachten heeft. Pak het advies van de echte kenners met meer posts en een langere registratie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
unara schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:08:
[...]
Zeker als je gaat overclocken moet je meer pakken. Dit is voor problemen vragen.
1) Waar lees jij iets over overklokken?
2) De TS hééft helemaal geen problemen met de huidige voeding.
Of ja.. niet fysiek tenminste.

Klink als een hoop bangmakerij alleen maar om iemand nog onzekerder te maken. Dat is echt onnodig hoor.
De nieuwe generatie RTX kaarten verbruiken zeer veel stroom.
Ja, klopt. Maar ook daar kun je gewoon een getalletje aan hangen, en daarvoor is ook de voeding gedimensioneerd. Daar wordt natuurlijk ook al ruim rekening mee gehouden bij het geadviseerde voedingsvermogen wat de videokaart fabrikant adviseert. En reken maar dat die zéér ruim gaan zitten met hun adviesvermogen, om alle risico van klagende consumenten voor te zijn.
De 12VHPWR is bij design "defect"
Daar gaat een nieuwe voeding natuurlijk 0,0 aan veranderen hè, als zijn GPU met zo’n stekker aangesloten moet worden.
Reken er ook mee in dat zijn 250€ AIO waterkoeler een 6 pin PCIe aansluiting nodig heeft
Oke. Ik reken even mee. Zijn voeding heeft vier (!!) 6-pins PCIe aansluitingen. (of eigenlijk zelfs 8-pins)
Minus eentje voor de waterkoeling, houden we er drie over. Plus nog die 12VHPWR aansluiting.
Dus? Wat is je punt?

Zo’n waterpompje voor de CPU koeling en een drietal fans gebruiken qua energie echt peanuts vergeleken met de rest van de PC natuurlijk. Das hooguit een 20-30W of zo, (waarschijnlijk nog veel minder), dat stelt niks voor.
Veel meer gebruiken dan dat zou ook onzinnig zijn, want al die warmte moet dat koelsysteem zelf immers ook weer afvoeren, dat is alleen maar extra inefficientie voor het hele koelsysteem, die ten koste gaat van het koelvermogen voor de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
@BrainCrash ik ga het verbruik meten! Ben er door het verbouwen van mn wc nog niet aan toegekomen. Dan zie je s'avonds een reactie voorbij komen, en geeft dat geen rust. Weer sinds lange tijd dat ik een pc heb gebouwd, en waar eerst alles efficiënter werd zie je nu het tegenovergestelde. Dan niet meer al het fijne er van weten, achterlopen op de kennis, geeft de twijfel. Wat je zegt zelf conclusies trekken uit gemeten resultaten en je niet gek laten maken! @br00ky beide bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
@bbblije

Tip voor een simpel stress-test programmatje:
PowerMAX van CPUID
Hiermee kun je zowel de GPU op 3D rendering, als de CPU tegelijk op 100% stressen.
(iets wat normaal in de praktijk eigenlijk nooit voorkomt).

Ik heb dit ook even getest op mijn PC.
Zoals ik al noemde heb ik:
Ryzen 5 - 5600x
ASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition

Bij die videokaart zegt Asus: Aanbevolen PSU: 650W

Ik heb in mijn PC zitten: een Corsair SF450 / 450W voeding.
Dit is nog een compacte SFX formfactor ook nog.

Verbruik tijdens stresstest met 100% 3D GPU load én 100% CPU load:
292W.
Dit is aan het stopcontact! Dus inclusief de efficientieverliezen van de voeding zelf.

Vergelijk dit dus met de "aanbevolen: 650W" voeding van de GPU fabrikant, en je ziet hoe enorm overdreven dat kan zijn.

Hopelijk stelt dit je ook wat meer gerust.

Pagina: 1