99ruud99 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:11:
Brain hoort de klok al, maar mist even het probleem.
Je moet per onderdeel kijken of je niet over maximale waarde van die aansluiting heen gaat. In dit geval is dit niet het geval, dus zit je prima.
Als je NA de voeding meer het je rendements verlies van voeding mee gepakt, en weet je nog niet of dat dit verdeeld wordt over alle kabels of dat er 1 kabel zwaar overbelast wordt.
Nou ja, zo ingewikkeld hoef je het echt niet te maken hoor.
Ik zie in het onderdelen lijstje één Ryzen 7 CPU, en één high end videokaart als grootste stroomverbruikers.
Daarnaast twee stuks SSDs, dus dat verbruikt relatief ook gewoon helemaal niks.
En voor de rest zit er niks in de kast wat uitzonderlijke speciale eisen vraagt aan de voeding, of wat voor een heel erg scheef verdeelde belasting op de kabels zou kunnen zorgen.
De rest van het lijstje is nog wat randapparatuur, wat helemaal niet terzake doet.
Dat is dus helemaal niet zo exotisch, en gewoon standaardgebruik voor waar PSUs voor ontworpen zijn tegenwoordig. Zeker de wat hogere vermogens voedingen zijn er gewoon op gedesigned dat je er een zware videokaart op kan aansluiten. Vaak zelfs twee.
De GPU heeft een gespecced verbruik van 360W.
Daar wordt weliswaar een “aanbevolen PSU” vermogen van 850W bij gezet, maar dat is veelal behoorlijk overdreven, dat is ook al wel duidelijk met de 500W marge voor de rest van het systeem. Ik denk dat ze bij dat aanbevolen vermogen er al rekening mee houden dat je twee GPUs gebruikt, en/of in combinatie met de zwaarste OC’ed CPU die mogelijk is.
Ik heb zelf in mn PC een RTX 3060 zitten met een R5 5600X.
Bij die videokaart wordt door de fabrikant een PSU aanbevolen van 650W.
Ik draai al jaren zonder enige issues met een 450W PSU in dat systeem.
En ja, ik belast die ook met zaken als 3D rendering, AI generation, video-encoding enz. Nooit problemen mee gehad.
Die 850W PSU is meer dan prima. Niks mis mee. Niks om zorgen over te maken.
Waarschijnlijk zou je het zelfs nog makkelijk redden met een 650W voeding in dat systeem.
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!