2 monitoren op een docking station, 1 scherm gaat aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 20:26
Mijn vraag:
Ik heb net een 2de scherm aangesloten op mijn docking station. Maar mijn widescreen werkt dan niet meer en geeft de melding input bot supported. Haal ik de nieuwe scherm weg, dan werkt alles terug zoals het ervoor gaat.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Docking station: Dell WD22TB4
Scherm 1, dat al jaar en dag gebruikt wordt: AOC u3477
Scherm 2, nieuw in de setup: MSI PRO MP271A E2
Macbook pro M1 Max
Aangesloten met display port
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al verschillende zaken en combinaties geprobeerd, elke scherm afzonderlijk aansluiten en dat werkt dan prima. Ook al zitten wisselen van hdmi kabels en display ports. Wat nu wel werkt is 1 scherm via de docking station en 1 scherm rechtstreeks via hdmi naar de laptop. Maar ik ail graag alles via docking station laten verlopen zodat ik maar 1 kabel moet aansluiten

Het rare is wel, op het werk lukt het gewoon, dan heb ik dezelfde docking station en 2 schermen ( wel 2x een 24”)
Die worden dan aangestuurd via display link. Maar hier thuis worden ze zelfs niet gedetecteerd in display link?
...

Beste antwoord (via MakhouT op 27-07-2025 00:13)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Met een Macbook ondersteunt de Dell WD22TB4 maar èèn scherm, de andere moet via de thunderbolt daisy-chain.
This limitation is due to a lack of support for Multi-Stream Transport in macOS.
tr;dr:
twee thunderbolt schermen, direct op de dock (beide 4k)
een displayport/hdmi scherm, en een thunderbolt scherm (beide 4k)
een thunderbolt scherm daisy chain naar nog een thunderbolt scherm (beide 4k)

Je hebt blijkbaar ook geen audio door het dock.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2025 23:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat heeft met je dock te maken dat het tweede scherm niet wordt aangestuurd. Je moet goed kijken dat dit niet via MST gaat en displaylink is vaak het beste maar niet optimaal.
Soms kan je wel beter een dock hebben via Thunderbolt, dat is vaak stabieler.
Het hangt ook van je resolutie van je eerste scherm af wat eventueel je tweede scherm aangestuurd kan worden.

Had laatst ook een discussie over USB-C want de bandbreedte was te weinig waardoor het tweede scherm op FHD ging als USB 3.0 actief was en anders had je QHD maar dan USB2.0, ja dat moest ik maar in de handleiding lezen. Dat had Ilyama in specs moeten zeggen maar nee hoor, het probleem is de dock in het scherm. Echt zoveel spijt van deze oplossing.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Wat voor resoluties gebruik je op de schermen?
Dell heeft een overzicht gemaakt de maximaal mogelijke resoluties: https://www.dell.com/supp...met-beeldschermresoluties

heb je al geprobeerd op je Macbook de resolutie van je widescreen handmatig aan te passen nadat je beide schermen hebt aangesloten?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53
1 ding wat goed is om te onthouden met Mac's is dat ze geen mst (multistream transport) ondersteunen. Dat maakt dat docks met meerdere schermen een drama zijn. Ik heb verschillende combi's geprobeerd en ik heb het uiteindelijk opgegeven. Mijn macbook pro m3 pro is nu met 2 kabels aangesloten, 1 naar de dock met 1 scherm en 1 usb-c kabel naar het 2de scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
De AOC zit op een resolutie van 3440x1440 en de MSI op 1920x1080. Dus volgens de tabel van Dell, zou het wel moeten lukken toch?
Als ik beiden schermen aansluit via de docking station, wordt de widescreen niet meer herkent. Dan zie ik in de settings enkel de MSI.
itsalex schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:42:
Dat heeft met je dock te maken dat het tweede scherm niet wordt aangestuurd. Je moet goed kijken dat dit niet via MST gaat en displaylink is vaak het beste maar niet optimaal.
Soms kan je wel beter een dock hebben via Thunderbolt, dat is vaak stabieler.
Het hangt ook van je resolutie van je eerste scherm af wat eventueel je tweede scherm aangestuurd kan worden.
Ik zie nergens MST settings in de settings van AOC
Monkeybrains schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:06:
1 ding wat goed is om te onthouden met Mac's is dat ze geen mst (multistream transport) ondersteunen. Dat maakt dat docks met meerdere schermen een drama zijn. Ik heb verschillende combi's geprobeerd en ik heb het uiteindelijk opgegeven. Mijn macbook pro m3 pro is nu met 2 kabels aangesloten, 1 naar de dock met 1 scherm en 1 usb-c kabel naar het 2de scherm.
Noo :-(

[ Voor 23% gewijzigd door MakhouT op 26-07-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
Wat ik dan wel vreemd vind is, met mijn zelfde macbook pro, ik op het werk wel 2 schermen kan aansturen via display link met een dell docking station. Nu zie ik ze zelfs niet meer terug in mijn display link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
Ik snap er nu helemaal niets meer van.
Ik heb net een combinatie geprobeerd dat wel werkt! AOC naar de docking station met DP, en de MSI met aan de ene kant HDMI en de andere kant usb-c in naar de docking station. Deze combinatie werkt en op hun native resoluties. Ik snap niet waarom dit dan wel werkt?
Volgens chatgpt, is het usb-c gedeelte niet onderdeel van MST?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Met een Macbook ondersteunt de Dell WD22TB4 maar èèn scherm, de andere moet via de thunderbolt daisy-chain.
This limitation is due to a lack of support for Multi-Stream Transport in macOS.
tr;dr:
twee thunderbolt schermen, direct op de dock (beide 4k)
een displayport/hdmi scherm, en een thunderbolt scherm (beide 4k)
een thunderbolt scherm daisy chain naar nog een thunderbolt scherm (beide 4k)

Je hebt blijkbaar ook geen audio door het dock.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
Dat verklaart alles!
Wel de MSI is nu dus aangesloten met hdmi/usb-c en de aoc met DP en ik ben nu bijna een uur bezig en alles lijkt nog goed te werken zoals verwacht!
Thanks allemaal!
Pagina: 1