Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperJoo10
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-08 14:51
Hallo allemaal,

Ik wil voor het aankomende studiejaar graag een nieuwe laptop aanschaffen. De laptop die ik nu heb, een Lenovo Ideapad 3 15ITL6 met een i7 core en een Iris Xe, gaat al een jaar of drie mee. Ik vind het formaat van 15,6" inch een beetje te groot, dus zou graag een kleiner modelletje willen hebben.

Wat ga je met je laptop doen?
Het enige waar deze laptop voor gebruikt zal worden, is de studie: ik studeer Rechtsgeleerdheid en hoef dus geen zware progamma's te draaien, het mag dus echt het simpelste van het simpelste zijn, maar wel iets dat de komende 5 a 6 jaar mee kan.

Wat is je budget?
Omdat ik dus zeker geen uitgebreide laptop hoef te hebben, zie ik het budget het liefst rond de €500 a €700, wat de BBG ook aanhoudt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal mee gaan naar de faculteit, maar meer dan dat ook niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben opzich wel fan geweest van deze laptop en ik zou een Lenovo daarom ook niet erg vinden. Mochten er andere opties zijn die vergelijkbaar zouden werken, is dat ook geen probleem.

Samenvattend: ik ben op zoek naar een laptop van het liefste 14" inch die licht studiewerk kan dragen en de komende 5 á 6 jaar mee kan.

Alvast bedankt allemaal!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Persoonlijk zou ik in jouw situatie vooral zoeken naar een laptop met een volledig aluminium behuizing van één van de grote merken. Als ik dan filter op 14 Inch, aluminium onderkant, max €700 dan kom ik hierop:
categorie: Laptops

En als ik ze dan even in een vergelijking zet:
https://tweakers.net/pric...;2149672;2194832;2194818/

Dan zou ik serieus overwegen om voor één van de varianten met Snap-Dragon processor te gaan, lees onderstaande review voor een laptop met dezelfde processor:
review: Samsung Galaxy Book4 Edge - Betaalbare Snapdragon-laptop met compromi...

Die processors is erg zuinig, en deze drie hebben alle drie een beter scherm dan de varianten met Intel processor. De eerste 2 in mijn vergelijking hebben zelfs een Oled scherm met 100% DPI-3 kleurweergave. Dat geeft echt wel flink beter beeld, mits je geen bezwaar hebt tegen een glanzend oppervlak of bang bent voor inbranden. Enige verschil tussen die 2 is de opslaggrootte, of dat het prijsverschil waard is, is aan jou (het is niet onredelijk in ieder geval).
Indien je moeite hebt met een glanzend scherm, zou ik de 3e Snap-dragon variant overwegen. Die heeft 100% sRGB kleurweergave op zijn IPS scherm.

Mocht je de snapdragon CPU toch niet aandurven (niet alle programma's zijn ervoor geoptimaliseerd, maar als je geen specifieke software gebruikt, zou ik me daar geen zorgen om maken), dan val je je aan de Intel varianten ook geen buil. Hoewel de schermen wel echt een stuk minder zijn, zeker ten opzichte van de Oleds. Ik zou dan geloof ik voor de variant met 24 GB geheugen kiezen, dan heb je iets meer speling naar de toekomst, is zijn geld op de lange termijn denk ik wel waard.

Hier ook nog een test met snapdragon CPU's die wat meer de voor- en nadelen uitlegt. Dit betreft echter wel een 12 core CPU, waar de Lenovo's een 8-core variant hebben. Deze test dus meer voor het bredere plaatje van Snapdragon, die van de Samsung meer voor de prestaties van de Lenovo laptops.
review: Een Qualcomm-processor in je laptop en Copilot+ in je Windows: hoe ga...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 19:24
Voor studenten raad ik ook altijd aan om, als je een shortlist van modellen hebt, in de winkel van de fabrikant te kijken. Vaak is er een "student store" die (soms) goedkoper is dan de laagste in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
I_IBlackI_I schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:15:
Voor studenten raad ik ook altijd aan om, als je een shortlist van modellen hebt, in de winkel van de fabrikant te kijken. Vaak is er een "student store" die (soms) goedkoper is dan de laagste in de pricewatch.
Op zich een goede tip, uiteraard wel even opzoeken wat een laptop elders kost. En even goed de specs vergelijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperJoo10
Wild Chocolate schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:00:

Dan zou ik serieus overwegen om voor één van de varianten met Snap-Dragon processor te gaan, lees onderstaande review voor een laptop met dezelfde processor:
review: Samsung Galaxy Book4 Edge - Betaalbare Snapdragon-laptop met compromi...

Die processors is erg zuinig, en deze drie hebben alle drie een beter scherm dan de varianten met Intel processor. De eerste 2 in mijn vergelijking hebben zelfs een Oled scherm met 100% DPI-3 kleurweergave. Dat geeft echt wel flink beter beeld, mits je geen bezwaar hebt tegen een glanzend oppervlak of bang bent voor inbranden. Enige verschil tussen die 2 is de opslaggrootte, of dat het prijsverschil waard is, is aan jou (het is niet onredelijk in ieder geval).
Indien je moeite hebt met een glanzend scherm, zou ik de 3e Snap-dragon variant overwegen. Die heeft 100% sRGB kleurweergave op zijn IPS scherm.

Mocht je de snapdragon CPU toch niet aandurven (niet alle programma's zijn ervoor geoptimaliseerd, maar als je geen specifieke software gebruikt, zou ik me daar geen zorgen om maken), dan val je je aan de Intel varianten ook geen buil. Hoewel de schermen wel echt een stuk minder zijn, zeker ten opzichte van de Oleds. Ik zou dan geloof ik voor de variant met 24 GB geheugen kiezen, dan heb je iets meer speling naar de toekomst, is zijn geld op de lange termijn denk ik wel waard.
Bedankt voor de informatie! Ik ben echt een leek op dit gebied en waardeer deze hulp dus heel erg :).

Even de artikelen die je doorstuurde gescanned, maar ik kom er niet helemaal zelf uit, dus vandaar deze (misschien domme) vraag: een Snapdragon processor is erg zuinig en 'waar' voor zijn geld gezien de benchmarks? Daarom is dit aan te raden?

Zoals ik al stelde, ik zal de laptop echt alleen gebruiken voor wat internetgebruik, een filmje hier of daar en wat Word-documentjes, dus ik durf zo een dergelijke CPU dus wel aan. 1TB aan opslag is totaal overbodig en OLED lijkt me leuk, dus mijn oog is dan nu gevallen op die variant van Lenovo.

Nog één ding over OLED: met inbranden wordt er bedoeld dat als je een langere tijd hetzelfde scherm op je laptop hebt staan, dit in kan branden in het scherm zelf, toch? Moet ik daar bang voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
JasperJoo10 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Bedankt voor de informatie! Ik ben echt een leek op dit gebied en waardeer deze hulp dus heel erg :).

Even de artikelen die je doorstuurde gescanned, maar ik kom er niet helemaal zelf uit, dus vandaar deze (misschien domme) vraag: een Snapdragon processor is erg zuinig en 'waar' voor zijn geld gezien de benchmarks? Daarom is dit aan te raden?

Zoals ik al stelde, ik zal de laptop echt alleen gebruiken voor wat internetgebruik, een filmje hier of daar en wat Word-documentjes, dus ik durf zo een dergelijke CPU dus wel aan. 1TB aan opslag is totaal overbodig en OLED lijkt me leuk, dus mijn oog is dan nu gevallen op die variant van Lenovo.

Nog één ding over OLED: met inbranden wordt er bedoeld dat als je een langere tijd hetzelfde scherm op je laptop hebt staan, dit in kan branden in het scherm zelf, toch? Moet ik daar bang voor zijn?
Simpel gezegd zitten de Snapdragon (Arm) processors anders in elkaar dan "Standaard" (x86) processoren.
Daardoor zijn ze zuiniger, en beter in AI-taken, maar niet alle software kan daar efficiënt gebruik van maken. Voor simpele office taken zal dat prima gaan. Zou je nu bijvoorbeeld aan foto- of videobewerking doen, dan is het slim om te controleren of de software die je daarvoor gebruikt, goed met de Arm processoren kan omgaan.

Oled heeft bij langdurig hetzelfde weergeven een grotere kans om in te branden. De meeste merken nemen daar echter ook maatregelen tegen. Zoals bij mijn Asus bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c_vEZ4cgRNx8N8d7UfGszntO6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AG3YwZJMQwpkeaBsNf6EWwuD.png?f=fotoalbum_large

Lenovo heeft iets dergelijks ongetwijfeld ook in zijn software zitten. Zelf heb ik geen last van inbranden, terwijl ik ook urenlang zit te browsen, bijvoorbeeld. (Waarbij delen van het scherm ook weinig veranderen.) Maar ik heb dus wel de meeste maatregelen ingeschakeld staan, zoals je in het screenshot kan zien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:14
1 opmerking over OLED: Inbranden zal tegenwoordig wel meevallen.
Maar iets waar je wel naar moet kijken is of je tekst prettig leesbaar vind.
Volgens mij is OLED vooral prachtig voor spel/video/grafische zaken.
Een goed IPS scherm is volgens mij prettiger voor het lezen van tekst en werken in Excel.
Meestal is een OLED ook spiegelend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JasperJoo10
Hai,

Bedankt allebei voor de antwoorden! Ik heb de laptop inmiddels besteld. Even langs de Coolblue geweest om te kijken hoe een OLED er precies uit zal komen te zien, en dat kon me wel bekoren! Ik zag duidelijk het verschil tussen de laptop die ik nu heb met een IPS-paneel en het OLED-paneel dat ik ga krijgen, dus ik ben erg blij met mijn aankoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Als student filteren op matte schermen. Je wilt geen glossy scherm. Ja het ziet er leuk uit on de winkel maar verder erg irritant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Snapdragon is nauwelijks zuiniger tov laatste AMD / Intel. Ja bij Apple maar die Snapdragon schijnt tegen te vallen
Pagina: 1