Warmdak pir op of onder dakbeschot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo248
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoi iedereen,

Ik ben bezig met het plannen van een overkapping aan mijn schuur waar 1 zijde open is(andere kanten is houten schutting en stenen muur waar de schuur op staat). Nu ben ik aan het denken over isolatie maar als ik zoek op warm dak zie ik merendeels EPDM en dan PIR. Maar weinig EPDM en dan dakbeschot en dan PIR. Wat is aan te raden wanneer ik zonnepanelen erop plaats. Ik denk wanneer ik PIR onder EPDM doe dat ik dit beschadig.

Mijn dak wordt 2.40m breed bij 3.40m lang. Iemand advies. In mijn schuur heb ik totaal geen isolatie dus kan ook niet afkijken :D

Beste antwoord (via ricardo248 op 26-07-2025 22:51)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:31
Opbouw is eigenlijk altijd dakbeschot > pir > Epdm. Pir is voldoende drukvast om zonnepanelen te dragen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:31
Opbouw is eigenlijk altijd dakbeschot > pir > Epdm. Pir is voldoende drukvast om zonnepanelen te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
Denk aan een dampremmende laag, ook met pir.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo248
  • Niet online
Dank jullie wel, dit is gewoon pir met 2 zijdig aluminium toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beusekom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-09 18:35
Als je er epdm overheen legt, dan maakt dat niets uit. De alu cachering van de PIR plaat geeft je een dampremmende laag, maar dat doet het epdm ook al. Als je ergens pir platen met een glasvlies cachering kunt vinden voor minder geld dan pir alu, dan kan dat ook. Het maakt verder weinig uit voor de werking. Kies alleen geen pir bitumen, daar hecht je epdm niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door Beusekom op 26-07-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo248
  • Niet online
Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22

The End

!Beginning

Ik begrijp even niet waarom je zou isoleren? Het is toch aan een kant open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33

H-W

Waarschijnlijk wil je isoleren om condensatie aan de onderkant van je dak te voorkomen? De vraag is dan wel of dat nut heeft omdat je bouwwerk aan één kant open is en dus in theorie er geen isolatie nodig zou zijn.
Overigens kan je PIR met bitumen ook gebruiken.met EPDM, vraag bij je leverancier welke isolatie er allemaal getest is met hun folie. Ook om garantieperikelen te voorkomen neem je het beste een combinatie die door de fabrikant wordt aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:09
H-W schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:03:
Waarschijnlijk wil je isoleren om condensatie aan de onderkant van je dak te voorkomen? De vraag is dan wel of dat nut heeft omdat je bouwwerk aan één kant open is en dus in theorie er geen isolatie nodig zou zijn.
Ik ben vrij zeker dat je theorie niet klopt want in mijn carport (bij mijn vorig huis) die aan twee kanten open was, was er condensatie aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beusekom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-09 18:35
Die condensatie komt door het temperatuurverschil tussen boven- en onderzijde, ventileren maakt daarvoor inderdaad niet uit. Een dunne laag isolatie (bijv. 20mm) verhelpt dat al.

Kleine aanvulling nog wel, als je toch bezig bent zou ik pir én een laag dampremmende folie daar overheen plaatsen. Het is in theorie niet nodig (pir alu en epdm zijn beide dampdicht), maar die folie kost je vrijwel niets extra en geeft toch meer zekerheid, bijv. bij beschadiging van het epdm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33

H-W

Horla schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Ik ben vrij zeker dat je theorie niet klopt want in mijn carport (bij mijn vorig huis) die aan twee kanten open was, was er condensatie aan de onderkant.
Daar zit dan zeker iets in, een zwarte dakbedekking zal ook al gauw warm worden (70 à 80 graden Celsius worden op een warme dag). Dus heb je al gauw een verschil in temperatuur onder en boven je dak. Een beetje isolatie zal dan noodzakelijk zijn.

Een dampremmende folie zou ik op het dakbeschot leggen, dus onder de isolatie en niet erop. Anders wordt het ingewikkeld om er weer EPDM op te verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo248
  • Niet online
Toch nog allemaal goede adviesen gezien. Dank jullie wel!
Pagina: 1