Beste tweakers.
10 jaar geleden heeft een vriend van mij een game pc gebouwd waar ik erg blij mee ben. Tot nu toe game ik niet veel meer op deze pc, maar ik wil deze ook niet "weggooien". Windows 10 is bijna verlopen en helaas kan deze pc Windows 11 niet draaien. Ik wil daarom bestaande componenten in deze pc updaten zodat deze weer Windows 11 kan draaien. Het updaten van de CPU zal dus ook betekenen dat het moederboard en RAM geüpdatet moet worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel game ik veel op mijn PS5. Op deze pc zit ik nu voornamelijk op internet. Ik wil deze pc weer als game pc gebruiken en Satisfactory spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vast bedrag wat het mag kosten. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel voldoende om Satisfactory fatsoenlijk te draaien.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc heeft de volgende onderdelen:
Hiervan wil ik gebruiken wat ik nog kan gebruiken. Zelf dacht ik aan:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, Processor cooler, moederboard, RAM, PSU?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees dat AMD nu beter is dan Intel, dus AMD zou nu mijn voorkeur zijn. Verder geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen extra wensen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al veel gelezen waar je op moet letten om een PC te bouwen, maar ik kom er gewoon niet aan uit. Ik heb dus tot nu toe nog geen ervaring met PC builds. Ik zie hele lijsten met koelers, RAM, moederboarden, maar welke is goed genoeg en hoe weet ik of het bijvoorbeeld in de kast past. Ik heb het onderstaande samengesteld en ik wil aan jullie vragen wat jullie ervan vinden. Of het misschien goedkoper kan, of het problemen geeft en of ik de onderstaande componenten kan kopen en mijn PC kan bouwen.
10 jaar geleden heeft een vriend van mij een game pc gebouwd waar ik erg blij mee ben. Tot nu toe game ik niet veel meer op deze pc, maar ik wil deze ook niet "weggooien". Windows 10 is bijna verlopen en helaas kan deze pc Windows 11 niet draaien. Ik wil daarom bestaande componenten in deze pc updaten zodat deze weer Windows 11 kan draaien. Het updaten van de CPU zal dus ook betekenen dat het moederboard en RAM geüpdatet moet worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel game ik veel op mijn PS5. Op deze pc zit ik nu voornamelijk op internet. Ik wil deze pc weer als game pc gebruiken en Satisfactory spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vast bedrag wat het mag kosten. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel voldoende om Satisfactory fatsoenlijk te draaien.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc heeft de volgende onderdelen:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-4790K Boxed | € 249,48 | € 249,48 |
1 | Moederborden | MSI Z97-G45 GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master N400 KWN1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill RipjawsX F3-2400C11D-8GXM | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair Builder CX600 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne SSD's | Samsung 850 EVO 250GB | € 153,73 | € 153,73 |
Totaal | € 403,21 |
Hiervan wil ik gebruiken wat ik nog kan gebruiken. Zelf dacht ik aan:
- De computer cast: deze bevat genoeg ventilatie
- SSD: Voor nu nog prima. Deze kan ik altijd later nog uitbreiden. Hij is wel aan de kleine kant, maar voor de upgrade voorzie ik geen problemen
- Videokaart: Ik weet dat deze erg oud is, maar voor Windows 11 werkt hij nog. Weet enkel niet of ik hier Satisfactory nog mee kan spelen...
- Processor
- Moederboard
- RAM
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, Processor cooler, moederboard, RAM, PSU?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees dat AMD nu beter is dan Intel, dus AMD zou nu mijn voorkeur zijn. Verder geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen extra wensen.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al veel gelezen waar je op moet letten om een PC te bouwen, maar ik kom er gewoon niet aan uit. Ik heb dus tot nu toe nog geen ervaring met PC builds. Ik zie hele lijsten met koelers, RAM, moederboarden, maar welke is goed genoeg en hoe weet ik of het bijvoorbeeld in de kast past. Ik heb het onderstaande samengesteld en ik wil aan jullie vragen wat jullie ervan vinden. Of het misschien goedkoper kan, of het problemen geeft en of ik de onderstaande componenten kan kopen en mijn PC kan bouwen.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 471,98 | € 471,98 |
1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 139,98 | € 139,98 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Pro 3 Black | € 45,66 | € 45,66 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32 | € 82,55 | € 82,55 |
1 | Voedingen | Corsair RM650e (2025) Zwart | € 82,- | € 82,- |
Totaal | € 822,17 |