Bestaande game PC updaten ivm Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimaera007
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10-09 22:24
Beste tweakers.
10 jaar geleden heeft een vriend van mij een game pc gebouwd waar ik erg blij mee ben. Tot nu toe game ik niet veel meer op deze pc, maar ik wil deze ook niet "weggooien". Windows 10 is bijna verlopen en helaas kan deze pc Windows 11 niet draaien. Ik wil daarom bestaande componenten in deze pc updaten zodat deze weer Windows 11 kan draaien. Het updaten van de CPU zal dus ook betekenen dat het moederboard en RAM geüpdatet moet worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel game ik veel op mijn PS5. Op deze pc zit ik nu voornamelijk op internet. Ik wil deze pc weer als game pc gebruiken en Satisfactory spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vast bedrag wat het mag kosten. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel voldoende om Satisfactory fatsoenlijk te draaien.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc heeft de volgende onderdelen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 249,48€ 249,48
1MoederbordenMSI Z97-G45 GAMING€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master N400 KWN1€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill RipjawsX F3-2400C11D-8GXM€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair Builder CX600€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 850 EVO 250GB€ 153,73€ 153,73
Totaal€ 403,21

Hiervan wil ik gebruiken wat ik nog kan gebruiken. Zelf dacht ik aan:
  1. De computer cast: deze bevat genoeg ventilatie
  2. SSD: Voor nu nog prima. Deze kan ik altijd later nog uitbreiden. Hij is wel aan de kleine kant, maar voor de upgrade voorzie ik geen problemen
  3. Videokaart: Ik weet dat deze erg oud is, maar voor Windows 11 werkt hij nog. Weet enkel niet of ik hier Satisfactory nog mee kan spelen...
De volgende onderdelen mogen weg (incompatible met Windows 11):
  1. Processor
  2. Moederboard
  3. RAM
Volgens mij kan de PSU ook weg, want tegenwoordig heb je een extra stekkertje nodig zie ik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, Processor cooler, moederboard, RAM, PSU?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees dat AMD nu beter is dan Intel, dus AMD zou nu mijn voorkeur zijn. Verder geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen extra wensen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al veel gelezen waar je op moet letten om een PC te bouwen, maar ik kom er gewoon niet aan uit. Ik heb dus tot nu toe nog geen ervaring met PC builds. Ik zie hele lijsten met koelers, RAM, moederboarden, maar welke is goed genoeg en hoe weet ik of het bijvoorbeeld in de kast past. Ik heb het onderstaande samengesteld en ik wil aan jullie vragen wat jullie ervan vinden. Of het misschien goedkoper kan, of het problemen geeft en of ik de onderstaande componenten kan kopen en mijn PC kan bouwen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 471,98€ 471,98
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 139,98€ 139,98
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Pro 3 Black€ 45,66€ 45,66
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32€ 82,55€ 82,55
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 82,-€ 82,-
Totaal€ 822,17

Beste antwoord (via chimaera007 op 27-07-2025 13:05)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Voor iemand die thuis met een Linux servertje wil rommelen is zo'n systeem wel interessant. Ik heb vorige week toevallig een oude Core i3 PC gekocht met 120GB SSD. Deze fungeert als NAS, PiHole, en Minecraft server. Kostte me 40 eur, superblij mee!

Voor 1200 euro bouw je weer een krachtige, stille PC. Check eens de Best Buy Guide voor een 1080p systeem. Als jouw vriend hem weer in elkaar zet past die 9700X makkelijk in dat budget!

[ Voor 8% gewijzigd door Dekar op 27-07-2025 08:17 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:19
Twee opmerkingen:
  1. Die 9800X3D is een erg goede cpu, maar wel duur. Een cpu van € 200 zoals de Ryzen 7 7700 of de Ryzen 5 9600X is ook meer dan voldoende en een stuk goedkoper.
  2. Je hebt nu DDR4 in je lijst staan. Dat werkt niet samen met een AM5-cpu en moederbord. Je hebt DDR5 nodig.
En het kan zelfs nog goedkoper (als je dat wil). Onderstaand lijstje is inclusief nieuwe grafische kaart, en kost minder dan jouw voorstel zonder grafische kaart.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 133,99€ 133,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 99,99€ 99,99
1VideokaartenPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 374,-€ 374,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,80€ 32,80
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 109,-€ 109,-
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 814,68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimaera007
Hoi LievenD

Er is denk ik iets mis gegaan met het overzetten van pcpartpicker.com en tweakers.net. Ik gebruikte pcpartpicker.com om compatibiliteit te checken. Ik heb inderdaad de verkeerde stick gepakt. Ik bedoelde inderdaad precies dezelfde als die jij nu hebt voorgesteld.

Ik heb een aantal vragen:
  1. Ik heb online gelezen dat Satisfactory best CPU intensief is, dus wilde ik investeren in een sterke CPU. Online lees ik dus dat deze CPU het spel zeker niet belemmerd. Maar ik snap ook dat een videokaart belangrijk is. Is het zinvol om jou gesuggereerde GPU i.c.m. mijn CPU te kiezen of is dat volgens jou zonde van het geld, omdat dan ook andere hardware verbeterd moet worden.
  2. Wat is het voordeel van je gesuggereerde moederboard buiten dat deze een stuk goedkoper is? Deze heeft verder geen belemmeringen qua snelheid van RAM ect? Ik zie dat deze bijvoorbeeld maar 2 RAM slots heeft, maar ik ben niet van plan om in de toekomst de andere 2 te gebruiken, omdat ik ook lees dat DDR5 niet echt goed werkt met meer dan 2 RAM slots. Maar omdat hij kleiner is ben ik wat sceptisch of het wel 'goed' is vandaar.
  3. Als ik een voeding zou kiezen die modulair is (dat maakt het cable management wat beter). Welke voeding zou je dan aanraden?
Ik vind geld uitgeven niet erg, maar het moet inderdaad wel zinvol zijn. Alle feedback is welkom. Ik wil wel een PC die net als mijn huidige (die ging 10 jaar mee) wel een die een tijdje mee kan en niet dat ik bijvoorbeeld over 3 jaar weer de PC moet uitbreiden.

Alvast bedankt voor je tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:19
1. Je kan inderdaad investeren in een sterke CPU. Maar anderzijds lees ik in de Recommended specs een Ryzen 5 5600 of een Core i5-12400. Elke AM5-processor zit daar al boven. Dus ik denk niet dat het zinvol is om meteen een Ryzen 7 9800X3D te nemen, tenzij geld geen issue is en je de beste prestaties wenst. Ik zou eerder ergens tussenin gaan zitten, met een processor van € 200 zoals hierboven in mijn eerste opmerking, of als je echt vreest dat dat onvoldoende is, een Ryzen 7 7800X3D.

2. Qua snelheid van RAM maakt het moederbord niet uit, het is allemaal DDR5 en ik heb reeds gekozen voor 6000MHz CL30, veel beter ga je niet vinden tenzij je veel meer geld uitgeeft, en zelfs dan ik niet garanderen dat het merkelijk beter presteert. Als je vreest dat het moederbord niet goed is, lees er dan maar eens de Tweakers review en Hardware Unboxed op na. Enige reden waarom ik het niet zou adviseren is het ontbreken van RGB-headers op het moederbord, dus als je graag een mooie lichtshow in je kast hebt, kies je beter een ander moederbord.

3. Neem dan jouw keuze (op voorwaarde dat het geknetter van de eerste batches is opgelost), of de XPG Core Reactor II VE 750W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Of de Ryzen 7 9700X. Top CPU voor satisfactory.

Maar omdat de rest zo oud is zou je ook het hele systeem voor enkele tientjes kunnen verkopen en weer een hele nieuwe PC bouwen. Hoef je er weer 10 jaar niet aan te knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimaera007
Hoi LievenD en Dekar,
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik denk inderdaad dat ik de onderdelen van LievenD neem en dan misschien wel of de Ryzen 7 7800X3D of Ryzen 7 9700X. Als ik zo lees is inderdaad het moederboard goed. Je reactie op "geknetter" klinkt niet fijn, dus dan investeer ik liever in de XPG Core Reactor II VE 750W. Ik geef niet om de looks van een PC, dus RGB headers is voor mij niet nodig.

Dekar: Ik weet niet of mensen nog geïnteresseerd zijn in zulke oude onderdelen, misschien dat het naar het museum kan, maar aangezien deze onderdelen niet meer Windows 10 aankunnen (CPU+Moederboard+RAM) denk ik niet dat dit interesse wekt bij mensen.
Met de suggesties van LievenD heb ik bijna elk onderdeel vervangen (met uitzondering van de kast en SSD) dus in feite heb ik toch al een hele nieuwe PC gebouwd? De kast hoeft volgens mij niet vervangen te worden toch? Alleen misschien de SSD in de toekomst. In welk opzicht verschilt dit ten opzichte van een hele nieuwe PC bouwen?

10 jaar geleden kostte deze PC ongeveer 1200 euro en ik vind het niet erg om weer zo'n bedrag uit te geven als dat nodig is, alleen weet ik niet welke onderdelen dan echt een goede upgrade nodig hebben en welke nice to have zijn. Ik heb mij inmiddels al wel ingelezen waar ik per onderdeel op moet letten, maar extra expertise is altijd fijn natuurlijk vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Voor iemand die thuis met een Linux servertje wil rommelen is zo'n systeem wel interessant. Ik heb vorige week toevallig een oude Core i3 PC gekocht met 120GB SSD. Deze fungeert als NAS, PiHole, en Minecraft server. Kostte me 40 eur, superblij mee!

Voor 1200 euro bouw je weer een krachtige, stille PC. Check eens de Best Buy Guide voor een 1080p systeem. Als jouw vriend hem weer in elkaar zet past die 9700X makkelijk in dat budget!

[ Voor 8% gewijzigd door Dekar op 27-07-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
Dekar schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:15:
Dit inderdaad. En als je twijfelt aan de CPU, omdat je die vrij intensief gebruikt, is er zelfs wat ruimte voor een iets snellere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimaera007
Hoi Dekar en MallePietje,
Bedankt voor de update. Ik zie dat LievenD ook wat componentjes van de Best Buy Guide heeft overgenomen. Als ik jou (Dekar) suggestie zou nemen en de Ryzen 7 9700X zou kiezen ipv Ryzen 5 7500F gaat dat geen problemen geven toch? Beide hebben 65W Thermal Design Power, dus de koeler kan dit gewoon aan. Wat zijn factoren waar ik rekening mee moet houden als ik zou afwijken van de Best Buy Guide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Klopt. Verder hoef je nergens rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:56
chimaera007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:07:
Hoi Dekar en MallePietje,
Bedankt voor de update. Ik zie dat LievenD ook wat componentjes van de Best Buy Guide heeft overgenomen. Als ik jou (Dekar) suggestie zou nemen en de Ryzen 7 9700X zou kiezen ipv Ryzen 5 7500F gaat dat geen problemen geven toch? Beide hebben 65W Thermal Design Power, dus de koeler kan dit gewoon aan. Wat zijn factoren waar ik rekening mee moet houden als ik zou afwijken van de Best Buy Guide?
Let er wel op dat met een Ryzen 7 9700X het B650 moederbord misschien nog een BIOS upgrade nodig heeft. Zie hier. Veel leveranciers voeren die tegen een kleine vergoeding uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimaera007
Dankjewel iedereen voor de hulp. Ik vond het best spannend om een eerste PC samen te stellen, maar met jullie tips/hulp gaat het denk ik wel lukken. Qua elektronica ben ik niet bang. Als embedded software engineer heb ik behoorlijk veel PCB printjes in mijn handen gehad en ik heb daarom ook de nodige materialen zoals ESD voorzieningen ect, maar het punt waar ik het meest tegenop zag was of alles compatible was met elkaar. Ik denk dat ik met de informatie die ik op internet heb gelezen dat zeker gaat lukken. Dankjewel martyw voor de tip om de BIOS te updaten. Ik heb zojuist de manual doorgelezen en de update ziet er niet ingewikkeld uit, dus dat moet zeker goedkomen.
Als ik bij het assembleren ergens tegenaan loop dan zal ik een nieuwe topic starten.

Ik wil eigenlijk elk bericht wel als beste markeren, maar dat gaat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
chimaera007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:04:
Als ik bij het assembleren ergens tegenaan loop dan zal ik een nieuwe topic starten.
Gaat wel lukken. Je kunt gewoon de handleiding van het moederbord volgen. Succes!
Pagina: 1