Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08 00:46
Omdat mijn oude platenspeler stervende is ben ik al een tijdje op zoek naar een nieuwe. Naast de platenspeler is mijn setup een Denon X1800H en een set Qaccoustic 3030i's

Ik dacht een vervanging gevonden te hebben in een Fluance RT82 maar de verzendkosten zijn extreem en omdat ik niet kan vinden of die geleverd worden met EU adapter weet ik het niet meer. 7(8)7

Dus heb ik de speler gevonden op amazon nederland en een vraag gesteld aan Fluance support. Maar ik gebruik amazon liever niet (geen dealbreaker btw) en ik wacht nog op hun reactie.

Heeft er iemand dus misschien tips voor een redelijke platenspeler?

Budget is +/- 500

got to have:
geen vaste kabels
vervangbare naaldcartridge
gebogen tone arm
afstelbare counterweight

nice to have:
auto stop
houten uiterlijk

Ik heb zelf zitten kijken naar Pro-ject en Rega maar die hebben vaak vaste kabels for some reason of het word niet afgebeeld. |:(

Dus: hellup!

Beste antwoord (via DreadZeppelin op 31-07-2025 12:51)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
DreadZeppelin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:36:
Is gewoon om thuis een plaatje op te zetten
Dan zou ik eerder naar een hifi platenspeler zoals de genoemde Dual, of een wat spartaansere Pro-ject Primary E of Rega Planar 1 kijken.
Excuses, ik had meer info moeten geven. Het is een Reloop RP-1000 MK3, voor zover ik weet niet extreem speciaal ofzo maar ik kan het fout hebben.
Dat is een snaaraangedreven platenspeler in DJ vermomming, niet heel erg bijzonder inderdaad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Wat bedoel je met stervende?
Want vaak is een goede platenspeler nog wel weer op te knappen met wat nieuwe rubbers en een goede schoonmaak.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Deze van Dual lijkt alle wensen af te vinken.

Of het ook is wat je zoekt is een 2e.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
DreadZeppelin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:05:
Ik dacht een vervanging gevonden te hebben in een Fluance RT82 maar de verzendkosten zijn extreem en omdat ik niet kan vinden of die geleverd worden met EU adapter weet ik het niet meer. 7(8)7
Volgens de specs doet die adapter 100-240V, dus werkt hier ook prima. Hooguit dat je een verloopje moet kopen om het fysiek passend in het stopcontact te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:29:
Wat bedoel je met stervende?
Want vaak is een goede platenspeler nog wel weer op te knappen met wat nieuwe rubbers en een goede schoonmaak.
In de zin dat een van de kanalen audio niet meer goed doorgaf, het ding vaste maar nog functionele kabels heeft (die getest zijn) en er dus waarschijnlijk ergens een onderdeel losgesoldeerd zou moeten worden. Maar dat gaat mij boven m'n skills en ik heb geen soldeerbout of vervangende onderdelen.

Als iemand mijn oude platenspeler wil hebben om op te knappen of te gebruiken voor parts ofzo wil ik hem best wegdoen voor een vriendenprijs, het is een reloop MK2 MK3 denk ik (hij staat bij m'n ouders omdat m'n pa wilde kijken of hij het kon fixen)
Comp User schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:36:
Deze van Dual lijkt alle wensen af te vinken.

Of het ook is wat je zoekt is een 2e.
Damn met ortofon 2M red, toevallig had ik die al een. Dank je voor de aanrader, die neem ik zeker mee in overweging!
FredvZ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Volgens de specs doet die adapter 100-240V, dus werkt hier ook prima. Hooguit dat je een verloopje moet kopen om het fysiek passend in het stopcontact te krijgen.
Dank je, ik zat daar al over te twijfelen omdat ik het wel echt zeker wil weten. Dan denk ik dat ik toch met amazon in zee moet als ik voor de RT82 kies.

Edit: mijn oude speler is een Reloop MK3 ipv MK2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:02
Je zou ook kunnen kijken naar een goed gereviseerd "vintage" draaitafel, bijvoorbeeld een Thorens TD-320 maar er zijn veel meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Roderiktweaker schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:36:
Je zou ook kunnen kijken naar een goed gereviseerd "vintage" draaitafel, bijvoorbeeld een Thorens TD-320 maar er zijn veel meer opties.
Precies vanwege die berg opties ben ik aan het verzuipen. Thanks voor de rec, ik zal de Thorens eens opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Wat je met je platenspeler wilt weet ik niet maar een Thorens is er niet een waar je je DJ-skills (if any) mee bot kan vieren, dan zou ik toch meer de Technics kant opgaan. Overigens kun je met beide prima platen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:47

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aankoopadvies, dus verplaatst zodat het beter tot z'n recht komt

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Als je nu een Technics SL1200 MK3 hebt zou ik deze laten reparen bij een reparateur, in goede staat zijn die nog steeds serieus geld waard. Als hij te ver heen is is een goedkope vervanger de Pioneer DJ PLX-500

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 27-07-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreadZeppelin
pman63 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:50:
Wat je met je platenspeler wilt weet ik niet maar een Thorens is er niet een waar je je DJ-skills (if any) mee bot kan vieren, dan zou ik toch meer de Technics kant opgaan. Overigens kun je met beide prima platen draaien.
martyw schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:12:
Als je nu een Technics SL1200 MK3 hebt zou ik deze laten reparen bij een reparateur, in goede staat zijn die nog steeds serieus geld waard. Als hij te ver heen is is een goedkope vervanger de Pioneer DJ PLX-500
Excuses, ik had meer info moeten geven. Het is een Reloop RP-1000 MK3, voor zover ik weet niet extreem speciaal ofzo maar ik kan het fout hebben.
Jorgen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:41:
Aankoopadvies, dus verplaatst zodat het beter tot z'n recht komt
Dank en excuses voor de vaudte plaatsing =]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
DreadZeppelin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:36:
Dan zou ik eerder naar een hifi platenspeler zoals de genoemde Dual, of een wat spartaansere Pro-ject Primary E of Rega Planar 1 kijken.
Dat is een snaaraangedreven platenspeler in DJ vermomming, niet heel erg bijzonder inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
martyw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:44:
[...]

[...]

Zijn de Pro-ject en Rega spartaans omdat ze niet de RPM selectie hebben? Of zijn er meer redenen?

Daarnaast, hoeveel energie moet ik steken in de vorm van de toonarm? Is het een overgebleven designkeuze of is er daadwerkelijk een merkbaar verschil met tracking en/of eventuele degradatie van het vinyl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
DreadZeppelin schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Zijn de Pro-ject en Rega spartaans omdat ze niet de RPM selectie hebben? Of zijn er meer redenen?

Daarnaast, hoeveel energie moet ik steken in de vorm van de toonarm? Is het een overgebleven designkeuze of is er daadwerkelijk een merkbaar verschil met tracking en/of eventuele degradatie van het vinyl?
Ze zijn idd Spartaans omdat de toereninstelling via het verleggen van de snaar gaat. Over de vorm van de toonarm: er zijn zowel voor de S, de J als de rechte arm dingen te zeggen. De meeste op hifi geachte spelers hebben een rechte arm, die zijn het lichtst. Je ziet dat ook bij peperdure merken als bv SME (https://sme.co.uk/turntables/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Research pays off!

Na een tijd zoeken heb ik een webshop gevonden die de CS-418 verkoopt voor 327,- (die is geopend en gecontroleerd). En ik had een andere shop gevonden waar ie voor 347,- stond zonder disclaimer dat ie gebruikt is ofzo. Omdat ik zeker wilde weten dat hij nieuw was had ik een mail gestuurd naar die tweede shop.

Net een mail terug dat ze na hun jubileum vergeten waren de prijs aan te passen en dat ik hem nog wel voor die prijs zou kunnen kopen. Is dit gewoon nice of too good to be true?

Zou het het waard zijn om te vragen of die prijsvermindering ook op de CS-429 gerekend kan worden voor een automatische arm. Of ben ik te paranoide dat ik uitschiet en platen verkloot?

Edit:
ik ben er nu achter dat dual soort van is overgenomen en nu onder de naam rekkord geproduceerd wordt. De rekkord F300 lijkt ook wel nice maar ik denk dat ik gewoon een knoop door moet hakken.

Met dingen zoals gpu's of monitoren is er vaker duidelijk een beter dan de ander maar in audioland is dat wel echt anders lijkt me

[ Voor 19% gewijzigd door DreadZeppelin op 30-07-2025 15:39 ]

Pagina: 1