Kozijnen te klein ingemeten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-09 00:19
Beste Tweakers,

Ik ben sinds een aantal maandag bezig met renovatie van een woning uit 1978. Deze week zijn door een bedrijf kunststof kozijnen beneden geplaatst, alsmede een grote schuifpui van aluminium. Bij het afleveren van de kozijnen op dinsdag werd ik er door mijn vader (die veel meer ervaring in bouwen heeft dan ik) dat het kozijnen waren zonder aanslag, dus voor stompe montage. Na even wat opzoekwerk baalde ik daar eigenlijk al wel van, maar wel geaccepteerd dat dat nu de methode werd.

Bij het monteren viel mij gelijk al op dat er naast de kozijnen relatief veel ruimte zat. Dit hebben ze opgevuld met compriband, die nu wel uit is gezet en de kieren volledig opvult. Naar mijn mening zijn de kozijnen echter te klein ingemeten, en is er nu gewoon overal te veel compriband zichtbaar. In combinatie met het feit dat er geen stelkozijnen achter zit, baart dit ons best wel zorgen.

Met name de schuifpui, met 3785mm breed en 2630mm hoog heeft een behoorlijke compriband aan de linker kant (gemiddeld 15-20mm). Daarnaast staat de schuifpui onderaan slechts op ongeveer 5 plekken op blokken, de rest is opgevuld met PUR. De kozijnen en de schuifpui zijn daarna aan de zijkanten op meerdere plekken in de bestaande spouwlatten geborgd dmv grote schroeven. In principe prik ik als ik wil momenteel gewoon een scherp voorwerp onder de schuifpui door naar mijn binnenvloer.

Ik besef me ook dat ik niets kan zeggen over het feit dat ze stomp zijn gemonteerd, daar ik zelf ook niet specifiek heb gevraagd om stelkozijnen te gebruiken. Ten tijde van die beslissing wist ik zelf eerlijk gezegd niet eens dat het anders kon dan met stelkozijnen.

Op de offerte stonden ook de afmetingen van de kozijnen. Ik heb deze (vanzelfsprekend?) niet nog zelf een keer overal nagemeten en ben uitgegaan van de kunde van de vakman. Graag hoor ik jullie meningen. Het bedrijf dat het heeft uitgevoerd is een BV en is niet aangesloten bij VKG. Zelf geven ze aan deze ruimte nodig te hebben om het kozijn recht te zetten, omdat er een groot verschil zat tussen binnen en buitenmuur. Naar mijn mening had de binnenmuur wat ingeslepen kunnen worden en is dit ook geen argument, omdat er zuiver aan de buitenkant is ingemeten.

Het klopt dat de muren op sommige plaatsen flink weglopen naar boven. Daardoor is er bij 2 van de 7 kozijnen inderdaad aan de onderkant 5-7mm speling aan beide kanten, en loopt dat richting boven uit naar een cm+ per kant. Ik begrijp ook dat het in zulke gevallen niet veel anders kon, echter in bijna alle gevallen is de speling op alle punten groter dan 5-7mm.

Ik heb veel op internet gelezen en wil toch graag onze foto's delen om jullie mening te horen. Sta ik hier in mijn recht als ik dit niet zo accepteer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_4II2mhTETYn4Pwt3CvsoPxz90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWSi74cPThkHdGtTaHNqFM0y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WkvYnyC7oNTAm_1-EDLwTB6lo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6Jpg3Gk2gfc5uRH3OArhDPS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtsPVyxNCwAI5Zh0KZ8b-2v0tuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDpKoqTvzAYZFsc6qRsgRUx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fzVWq5hnKLCMiHniT0bN986fE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUUZXJqNCgCw092n39UzoLEG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgRbqXlvzTawNgfz0xqAJuxwiDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiRlLnPSKIJdPK0UBVOV9HD8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIH2DnAHVi7bzlZUuIwDGt0Q6zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbzGNIWf51ELj9fGxKBVXwpl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSqxPfY2uq6olRu7mDAF7LznVww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCACuRP3PAjJJwI2TkGw0bzc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4UYCT0fwPSIyiRYzuSwaVAlT48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kft0OcHI65NYWadYH1o2bShb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et9ZjFtsCqbON8JF9FQd54nfXGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nCHtgjpC8XhYPstyC77oIxs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zEXptyKAvAQ4M38kyXIrVSDSvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgZUnKrpAyuiSGJ5dmIC7v9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUImUUdLjbETyd1cK0BXdiz3Rcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPtc3jpuEKfcXITWKRBOWIka.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door wiedema op 17-08-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bij het inmeten van mijn kozijnen is er aan beide kanten een halve cm ruimte gerekend en is er ook nagemeten of het gat wel vierkant is. Compriband op deze manier vind ik echt afschuwelijk, er zijn gewoon kozijnen waar daar een mooi rubber profiel de opening afsluit. Er zit ook geen lood ofzo onder de deuren, maar alleen kale pur. het ding is, je hebt zelf niet om deze details gevraagd waarschijnlijk omdat je niet wist dat je er wat aan kon bepalen, achteraf kun je er dus volgens mij niets mee.

Wat is het doel van je topic?

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 26-07-2025 14:31 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
No Hands schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:30:
Bij het inmeten van mijn kozijnen is er aan beide kanten een halve cm ruimte gerekend en is er ook nagemeten of het gat wel vierkant is. Compriband op deze manier vind ik echt afschuwelijk, er zijn gewoon kozijnen waar daar een mooi rubber profiel de opening afsluit. Er zit ook geen lood ofzo onder de deuren, maar alleen kale pur. het ding is, je hebt zelf niet om deze details gevraagd waarschijnlijk omdat je niet wist dat je er wat aan kon bepalen, achteraf kun je er dus volgens mij niets mee.

Wat is het doel van je topic?
Ik heb inderdaad zelf niet om verdere details gevraagd, ook omdat ik zeker destijds weinig kennis van kozijnen had. Ik vertrouw erop dat de vakman zaken goed inmeet en bepaalt wat nodig is om dit op een degelijke manier te bouwen, ik denk ook dat je dat mag verwachten en dat het niet zo is dat je als consument alles zelf nog moet gaan narekenen en corrigeren alvorens de professional aan de slag gaat.

Wat ik vooral wil weten is of ik op basis van het geleverde werk een argument heb om te stellen dat dit niet is uitgevoerd conform wat ik als consument mag verwachten van degelijk uitgevoerd werk. Het bedrijf geeft aan standaard 15mm speling aan te houden, dus 7,5mm per kant. Dat is dus al ruimer dan de standaard 5mm, maar uiteindelijk is er hier een veel ruimere marge te zien bij oplevering. 7.5mm had ik veel acceptabeler gevonden dan uitlopers richitng 1-2cm.

[ Voor 6% gewijzigd door wiedema op 26-07-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13
Kijk meteen ook even naar de waterkering (lood/ kunststof boven je deur) zie daar ook niet echt iets zitten. Je wilt geen water wat eventueel via de gevel of door die kier binnendringt naar binnen gaat ipv afgevoerd wordt naar buiten. Hoe zit dit met je ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
Passie-m schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:49:
Kijk meteen ook even naar de waterkering (lood/ kunststof boven je deur) zie daar ook niet echt iets zitten. Je wilt geen water wat eventueel via de gevel of door die kier binnendringt naar binnen gaat ipv afgevoerd wordt naar buiten. Hoe zit dit met je ramen?
Klopt, bij de schuifpui en de voordeur hebben ze het bestaande zetwerk weggehaald, zonder daarbij iets terug te plaatsen. Ik heb al aangegeven dat hier nu geen waterkering zit. Ze gaan hier nog strips voor zetten die ze boven deze kozijnen plaatsen. De andere kozijnen zijn wel onder de bestaande strips geplaatst. Je begrijpt dat dit ook niet echt vertrouwen wekt als ik dit zelf moet opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
blijft byzar dat kozijnenboeren nog steeds weigeren winddicht en luchtdicht te werken...dwz goede winddichting buitenzijde (tape met sd>2) dan duurzame (50 jaar)opvulling die niet breekt (flexibele pur??? en aan de binnenzijde een dampremmende laag die in de zijmuur kan worden gestuuct.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Een teleurstelling dat is zeker... Zal ook niet goedkoop zijn geweest.

Deze ervaring heeft me weer overtuigd van mijn installateur die gebruik van lood en stel kozijnen met epdm rubber in de offerte heeft beschreven.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
Boeryepes schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:00:
Een teleurstelling dat is zeker... Zal ook niet goedkoop zijn geweest.

Deze ervaring heeft me weer overtuigd van mijn installateur die gebruik van lood en stel kozijnen met epdm rubber in de offerte heeft beschreven.
Klopt, is een hoop geld wat je liever beter tot zijn recht ziet komen. Voor de afdichting is gebruik gemaakt van Flexibele pur Illbruck FM330. Compriband van Wurth. Overigens heb ik in de offerte getekend voor water en luchtdichte afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
wiedema schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Ik heb inderdaad zelf niet om verdere details gevraagd, ook omdat ik zeker destijds weinig kennis van kozijnen had. Ik vertrouw erop dat de vakman zaken goed inmeet en bepaalt wat nodig is om dit op een degelijke manier te bouwen, ik denk ook dat je dat mag verwachten en dat het niet zo is dat je als consument alles zelf nog moet gaan narekenen en corrigeren alvorens de professional aan de slag gaat.

Wat ik vooral wil weten is of ik op basis van het geleverde werk een argument heb om te stellen dat dit niet is uitgevoerd conform wat ik als consument mag verwachten van degelijk uitgevoerd werk. Het bedrijf geeft aan standaard 15mm speling aan te houden, dus 7,5mm per kant. Dat is dus al ruimer dan de standaard 5mm, maar uiteindelijk is er hier een veel ruimere marge te zien bij oplevering. 7.5mm had ik veel acceptabeler gevonden dan uitlopers richitng 1-2cm.
als die 7,5mm zwart op wit staat dan zou je kunnen zeggen dat dit dus niet is wat ze toegezegd hebben. aan de andere kant heb je gewoon nette kozijnen die op een bepaalde manier geplaatst zijn en kun je denk ik alleen nog soebatten over de afwerking. of er nou 7,5mm of 10mm pur in die spleet zit, vast zit het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Passie-m
wiedema schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:54:
[...]

Klopt, bij de schuifpui en de voordeur hebben ze het bestaande zetwerk weggehaald, zonder daarbij iets terug te plaatsen. Ik heb al aangegeven dat hier nu geen waterkering zit. Ze gaan hier nog strips voor zetten die ze boven deze kozijnen plaatsen. De andere kozijnen zijn wel onder de bestaande strips geplaatst. Je begrijpt dat dit ook niet echt vertrouwen wekt als ik dit zelf moet opmerken.
En waar denk je dat het water heen gaat wat eventueel boven in die gevel kan binnentreden, en via de spouw naar beneden loopt… leuk zo’n strip. Maar dit zorgt dan alleen maar meer voor afdichting naar buiten zodat het helemaal de andere kant op gaat naar binnen ;-). Moet gewoon een waterkering en geen pruts stripje voor de sier. Ze bedenken dat niet voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
Passie-m schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:23:
[...]

En waar denk je dat het water heen gaat wat eventueel boven in die gevel kan binnentreden, en via de spouw naar beneden loopt… leuk zo’n strip. Maar dit zorgt dan alleen maar meer voor afdichting naar buiten zodat het helemaal de andere kant op gaat naar binnen ;-). Moet gewoon een waterkering en geen pruts stripje voor de sier. Ze bedenken dat niet voor de lol.
Het is inderdaad wel de bedoeling dat het zetwerk dan onder de planken door wordt geschoven zodat het volledig tegen de achterkant aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
wiedema schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:03:
[...]

Het is inderdaad wel de bedoeling dat het zetwerk dan onder de planken door wordt geschoven zodat het volledig tegen de achterkant aanzit.
Het moet ook dan aan de binnenmuur opstaand zijn. Weet nie hoe ze dit dan gaan doen door dat mini kiertje. Maar dan mag die onderste plank wel los met eventueel de latten en folie etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-09 19:07
@Nohands welke details had TS naar moeten vragen?

En hoe beweeg je een kozijnenboer om details of plaatsings eisen van klant op te nemen in de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Kees85 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:29:

En hoe beweeg je een kozijnenboer om details of plaatsings eisen van klant op te nemen in de offerte?
Hoe is de afwerking bij de deuren? komt er een nieuwe loodslab? zijn de stelkozijnen van gegrond dof ongegrond materiaal? etc.

mijn kozijnenboer had alle kozijnen inclusief afwerking in zijn showroom. dan weet je wat er gebeuren gaat. het is nogal wat geld, je wil wel weten waar je dat aan uitgeeft toch?
'doe maar een kozijntje' is aan mij niet besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-09 19:07
@Nohands Het is STEL kozijnen. Niet snel kozijnen...

[ Voor 13% gewijzigd door Kees85 op 26-07-2025 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Kees85 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:47:
Typfout ;-) dat weet hij ook heus wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kees85 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:29:

Een goede kiezen;) Door het te vragen filter je er ook direct een hele bak cowboys uit.

maargoed dat is advies waar TS niet zo heel veel meer aan heeft. voor naden van 1 cm krijg je bij een rechter in ieder geval geen nieuwe kozijnen er zitten altijd naden meestal zijn die ~5 mm maar die 1cm wijkt niet extreem af van wat normaal is. je leverancier zou bv ook kunnen besluiten om te kitten dus in het vervolg traject zou ik vooral overleggen en duidelijk maken wat voor jou acceptable is.

[ Voor 39% gewijzigd door twain4me op 26-07-2025 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Kees85 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:47:
@Kees85 het is agressieve autocorrect, geen spelfout.

Pagina: 1