Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleine_steef
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-07 16:12
Hoi allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan als ik drie externe schermen op mijn Dell Latitude 5520 laptop (Intel i5, Thunderbolt 4, intel iris xe) wil aansluiten met een OWC Thunderbolt 4 HUB.

De setup is als volgt:

- 1x LG monitor (40WP95CP-W) resolutie: 5120 x 2160
- 2x Espresso Displays Touch 15" (portable USB-C monitoren) resolutie: 1920 x 1080
- OWC Thunderbolt 4 HUB (dockingstation)

De LG is direct aangesloten via de USB-C/Thunderbolt poort van de laptop.
Het dockingstation is aangesloten op de 2de USB-C/Thunderbolt poort van de laptop, en op het dockingstation wil ik dan de 2 espresso's aansluiten.

Het probleem:
Ik krijg maar twee externe schermen tegelijk werkend. Dus ofwel de LG + 1 espresso, ofwel alleen de 2 espresso's.
Zodra ik een derde scherm aansluit blijft het scherm zwart / no signal.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Alle drivers bijgewerkt (ook Thunderbolt)
- Verschillende USB-C-poorten op het dock getest
- Resoluties verlaagd
- Alles is met originele kabels verbonden

Mijn vragen:
- Ondersteunt deze Dell Latitude 5520 überhaupt drie externe schermen tegelijk via Thunderbolt? (en niet HDMI + Thunderbolt!)
- Heb ik misschien een MST-compatibel dock nodig, of loop ik tegen een bandbreedtebeperking aan?
- Heeft iemand ervaring met een dock of adapter die dit wél goed aankan?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx42rtU8XyXzyT_UnjJk5uD5D0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDW2hBMroMtx1IWojrDglc5h.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjibbeBuijsman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:08
Heb je de monitor van de laptop zelf ook aan? Want dan heb je in totaal 4 monitoren. Dat zou je in de specs even op moeten zoeken of dat mogelijk is, en met welke resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleine_steef
Volgens de specs zou dit wel moeten kunnen:

https://www.dell.com/supp...4-676af71575ee&lang=en-us

Ik heb het ook met interne scherm gesloten geprobeerd, maar dit geeft ook geen resultaat :(

Ik heb een 11de generatie.

[ Voor 4% gewijzigd door kleine_steef op 26-07-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Volgens mij kan je maar 2 schermen via DP-Alt mode aansluiten, kan geen MST support vinden bij die Dell:
Two Thunderbolt 4 ports with DisplayPort Alt Mode/USB4/Power Delivery for 11th Generation Intel Core i3/i5/i7 processors
https://www.dell.com/supp...c-d5a0aa87bd32&lang=en-us

Een derde scherm zou dan via HDMI moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2025 14:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleine_steef
Dat is heel jammer, als ik de LG via direct via HDMI aansluit verlaagd ie automatisch de resolutie en/of HZ (dat vind ik zonde van dit mooie scherm)..

Weet je misschien of dat op te lossen valt met een ander dockingstation? Dus het dock rechtstreeks in de laptop. En dan aan het dock de espresso's + LG, zonder in te leveren op resolutie/HZ?

En als andere oplossing misschien de espresso's op een dock via 2 HDMI aansluitingen en de LG gewoon op Thunderbolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Die LG kan volgens in iedergeval native TB maar ik denk dat de Dell alleen Alt-Mode ondersteund. Ik denk dat de hoge resolutie van je LG ook welk eens een beperkende factor kan zijn in wat je iGPU totaal kan aansturen.
Al eens een Dell dock gebruikt zoals de WD25 SD25TB5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleine_steef
Nee nog niet, ik had dat OWC dock gekocht omdat ik dacht dat dat voldoende zou zijn voor de gewenste setup, LG direct op laptop en de 2 espresso's op het dock..

Maar ik kan hem nog ruilen dus misschien is een Dell dock wel een beter idee inderdaad.

Ik zie bij de WD25 niets over Thunderbolt. Of hoef ik daar geen rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

kleine_steef schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:53:
Nee nog niet, ik had dat OWC dock gekocht omdat ik dacht dat dat voldoende zou zijn voor de gewenste setup, LG direct op laptop en de 2 espresso's op het dock..
Die OWC lijkt meer voor de Mac in de markt gezet te zijn, zou verder ook gewoon moeten werken.
Ik zie bij de WD25 niets over Thunderbolt. Of hoef ik daar geen rekening mee te houden?
Sorry, ik bedoel de SD25TB4 / SD25TB5 (voorheen heette de docs WDxxTB). Als je geen TB poorten op je dock nodig hebt is er ook de goedkopere SD25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleine_steef
Ah duidelijk! Ik ga mij eens in de Dell dockingstations verdiepen.

Hopelijk kan ik daar wel de gewenste setup mee bereiken :)

Super bedankt voor je hulp en ik zal laten weten hoe het is afgelopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het blijft natuurlijk een gok met een iGPU en een scherm met zo'n hoge resolutie als die LG met dan nog 3 andere schermen erbij.

Als ik bij mijn Dell met dGPU kijk heb ik al native 3x DP-Alt Mode, totaal gebruik ik het interne (WQUXGA@120Hz) scherm met 2x een extern scherm WQHD@144Hz (via de SD25TB4). Via mijn oudere WDTB19 (TB3) dock kon dat al niet en zat ik op max 100Hz, met de WDTB22 (TB4) wel maar ik wilde meer TB poorten voor externe hardware en onlangs op de SD25TB4 overgestapt (de SD25TB5 was toen nog niet uit).

Je zou nog eens kunnen proberen of je 4 schermen actief krijgt als je je LG halveert qua resolutie, dan weet je of je tegen de cap van de iGPU aanloopt.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleine_steef
Ja het is een flinke jongen die LG, maar ontzettend blij mee!

Ik had de resolutie ervan al eens verlaagd, maar niet gehalveerd. Ik ga dat even proberen, dan kunnen we misschien eea al bevestigen / uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als alternatief zou je ook nog een eGPU kunnen nemen, met een beetje GPU kan je met gemak 3 monitoren aansluiten met hoge resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleine_steef
Ik heb het volgende getest:

Laptop resolutie op 1920 x 1080
LG resolutie op 1920 x 1080
1e espresso resolutie op 1920 x 1080
2e espresso werkt nog steeds niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLzKf62t9JFpn8_A60emWd7PfDg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uLc9F9ri78T4kRZOe71bVHXK.png?f=user_large

En om het verschil te bekijken heb ik daarna ook nog het volgende geprobeerd:
Laptop resolutie op 1920 x 1080
LG resolutie op 5120 x 2160
1e espresso resolutie op 1920 x 1080
2e espresso werkt nog steeds niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vagCelai-V7SWmZRsixTEpKLC38=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n4mnixe00El9xNfRWIaBV1cX.png?f=user_large

Het lijkt erop dat de iGPU bij lange na niet aan zijn max zit, of interpreteer ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:18
Het lastige is dat er "up to x" staat in de specs, maar er niet ook een handig resolutie matrixje bij zit.
En dat is óók nog te interpreteren inclusief de hdmi-poort...

Ik vermoed dat je tegen resolutie én de Hz aanloopt wat de iGPU kan leveren.
Het getoonde % gebruik/geheugen zegt helaas niets in deze context.

[ Voor 11% gewijzigd door Dieks77 op 27-07-2025 00:39 . Reden: opmerking hdmi toegevoegd ]

Pagina: 1