Ervaring met dealers bij nieuwe auto aanschaffen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:58
Hoi,

Alvast een kleine disclaimer, waarschijnlijk ligt het gewoon aan mijzelf en mijn “presentatie”.

Ik zit te kijken naar een nieuwe auto. Maar dan ook splinter nieuw en zelf samen stellen qua opties en uitvoering.

Aangezien mijn werk vlakbij verschillende auto bedrijven zit ben ik gewoon op de fiets naar de showroom gegaan.

Eerst ging ik naar de Audi dealer..
beetje rond gekeken en gevraagd aan de receptioniste die een kop koffie kwam aanbieden of ik ook in de auto’s mocht zitten etc. dit was geen probleem.

Na 10-15 minuten kwam er een verkoper aan, die vroeg of hij kon helpen.
Aangegeven dat ik aan het oriënteren ben naar een nieuwe auto maar nog helemaal uit ben wat ik precies wil.

Beetje gesproken over de eisen die ik stelde aan een auto en de tekortkomingen die ik zag in auto’s die ze in de showroom hadden staan.

Het waren niet de goedkoopste modellen, en ik straal niet echt uit dat ik vermogend ben. Ik loop gewoon in een spijkerbroek en merkloos polootje.

De verkoper vroeg uiteindelijk naar het budget en ik gaf aan dat dit geen probleem was.

Ik weet niet of het aan de vrijdagmiddag lag of aan mijn uitstraling (waarschijnlijk wel), maar ik kreeg niet de indruk dat de verkoper alles uit de kast haalde om mij een auto te verkopen.

In totaal 45 minuten binnen geweest, en tijdens mijn bezoek was er ook een ander echtpaar bezig met een andere verkoper (die man had ook meer de uitstraling van een zakenman, die ik niet heb). En die verkoper was veel meer bezig met overtuigen en dingen laten zien.

Daarna naar de buren gegaan (BMW) en daar eigenlijk dezelfde ervaring.

Ik ben zelf redelijk introvert en een beetje een nerd (tikkeltje autistisch), en misschien heb ik wel een heel ander beeld gehad hoe het gaat bij auto dealers en een nieuwe auto kopen.

Maar het viel mij echt op.

Hoe is jullie ervaring in showrooms van autodealers??
Wat zijn de do’s dont’s waar ik eventueel de volgende keer rekening mee kan houden??

Ik weet voor 95% wat ik wil, maar ik wil uiteindelijk ook wel een beetje “genieten” van het aankoop proces en dus de begeleiding in het samenstellen van de diverse opties.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Exact dezelfde ervaring gehad met een maat van mij. Altijd netjes gekleed, maar begin 30, en wil ook niet laten zien dat hij geld genoeg heeft .Die wilde een gloedje nieuwe Mercedes kopen, maar werd bijna de zaak uitgekeken. Niet alleen bij Mercedes het geval, maar bij alle "premium" duitse merken. Dacht de je als auto verkoper nog steeds commissie krijgt per verkoop, dus snap het niet?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:50
Absoluut dezelfde ervaring meermaals gehad. Uiteindelijk zelf bij de Toyota uitgekomen en daar, zal vast ook aan dat specifieke filiaal hebben gelegen, spatte het enthousiasme en de lol er vanaf. De lol tussen personeel was erg aanstekelijk. Heerlijk gesprek gehad, alle mogelijkheden besproken.

Enfin, dit was alweer 15 jaar geleden….sindsdien ben ik terugkerend klant bij dat filiaal en alweer zoveel auto’s verder.

Als het niet goed voelt zou ik wegrennen. Desnoods naar een Audi dealer in een dorp verderop gaan….het kan per filiaal ook zoveel schelen. Het is geen pakje boter dat je koopt hè (alhoewel de medewerkers bij de Appie vaak aardiger zijn dan bij de gemiddelde autoverkoper)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26

Honesty

kattenneus!

Als je het gesprek aangaat zullen ze zelf toch ook wel komen met budget enzo, kan me voorstellen dat het ook een strategie kan zijn, ff hard to get spelen zodat je niet te snel over korting durft te beginnen.
Daarnaast hadden autoverkopers natuurlijk ook een slechte naam waardoor ze nu wat terughoudender kunnen zijn zeker bij premium merken.

Zelf wel meegemaakt dat ik vanaf een begravenis ik iets wilde kopen en dat de verkopers over elkaar heenvielen om bij me te komen( natuurlijk strak in pak)
Anders gewoon zeggen dat geluk hebt gehad met crypto en dat je jezelf wil belonen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Honesty schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:09:
Als je het gesprek aangaat zullen ze zelf toch ook wel komen met budget enzo, kan me voorstellen dat het ook een strategie kan zijn, ff hard to get spelen zodat je niet te snel over korting durft te beginnen.
Daarnaast hadden autoverkopers natuurlijk ook een slechte naam waardoor ze nu wat terughoudender kunnen zijn zeker bij premium merken.

Zelf wel meegemaakt dat ik vanaf een begravenis ik iets wilde kopen en dat de verkopers over elkaar heenvielen om bij me te komen( natuurlijk strak in pak)
Anders gewoon zeggen dat geluk hebt gehad met crypto en dat je jezelf wil belonen.
Toen de verkoper over budget begon toen gaf ik gewoon netjes aan dat ik genoeg had om deze auto te kopen en dat het geen issue was, wel moet de auto gewoon perfect naar wens zijn en ik het gevoel wil hebben dat ik met een goede deal naar huis zou willen gaan als ik de auto zou willen kopen.

Op zich wel een goede indruk gekregen van de modellen waar ik geïnteresseerd in ben.
Komende tijd maar eens een proefrit inplannen en iets netter gekleed gaan (als in mooi overhemd aan etc) en kijken hoe ze dan op mij reageren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zal wel aan mij liggen maar de replies tot zover geven te weinig context waarom je ontevreden bent en/of wat er nou specifiek gevraagd en gezegd is.

Vooropgesteld: er is een thin line tussen assertief verkopen en agressief verkopen. Beiden zijn blijkbaar net afhankelijk van het uur, de verkoper, de drukte en je eigen "open uitstraling" dus begin allicht met 50% minder kritiek op de verkoper.

Dan even "de auto"; laten voor het gemak we ervanuitgaan dat @verstappen33 bij Audi binnenloopt voor een 4-serie modelletje. Dan kan je ongeveer wel zeggen "ja, ik wil airco, 4 deuren, niet te sportief onderstel, rij 60% snelweg, geen caravan, 1 kind, etc" maar als verkoper kan ik daar nog niks mee. Een 4-serie bij Audi, nieuw, begint tussen de 53K en 106K zonder opties en extra's en afleverkosten etc. Natuuuurlijk klinkt het dan logisch dat ik als verkoper ongeveer een budget wil weten om mee te denken, type motor, type carrosserie etc uit te denken voor je. Maar @NoFearCreations ; een beetje Mercedes nieuw kan je ook zomaar uitrusten met 15K aan extra's of, in sommige gevallen, moet je een motor-uitvoering of totaal-uitvoering upgraden als je een bepaalde eis hebt (denk aan luchtvering of een long range PHEV).

That said, jullie hebben vast al zelf meer onderzocht, online een auto samengesteld, gezien wat er bij komt kijken aan denkwerk en kosten, maar ook zelf vast de ervaring dat als je te weinig zegt tegen dealer / bakker / helpdesk / fiscus, dat je nooit 100% tevreden geholpen wordt omdat de woorden tussen je oren zitten en niet bij de doelgroep die op dat moment iets voor jou kan betekenen.

Ik heb volledig andere ervaring maar ik heb nogal een grote bek. Ben rustig op mijn gympies en verfbroek bij meerdere (high end) autobedrijven binnengelopen; zowel dealer als BOVAG. Ik hoef over het algemeen geen koffie en ook geen kwijlend puppie-verkoper achter me aan. Dus ik zoek zelf op wie ik als eerste aanspreek, waar ik voor kom etc.

Korte samenvatting: van mijn A6 tot Panamera; heb nooit een onhandig / stuntelig / langdradig of argwanend gesprek gehad met de verkoper. Duidelijk, to the point, helder en daarmee (soms/helaas) binnen 3 minuten weer buiten omdat aangeboden model+opties en budget inderdaad niet overeenkomen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Ik weet voor 95% wat ik wil, maar ik wil uiteindelijk ook wel een beetje “genieten” van het aankoop proces en dus de begeleiding in het samenstellen van de diverse opties.
Nou, genieten van het aankoop proces, daarvoor moet je niet bij een auto dealer of überhaupt de gemiddelde verkoper zijn is mijn ervaring. Helaas. Dat zijn 99% kans dozenschuivers. En ze leren heus allemaal wel dat uiterlijk niks zegt over budget, maarja, dozenschuivers he.

Beter oriënteer je je online, of met iemand uit je vrienden/kennissen kring die er wel verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
MAX3400 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:40:
Zal wel aan mij liggen maar de replies tot zover geven te weinig context waarom je ontevreden bent en/of wat er nou specifiek gevraagd en gezegd is.

Vooropgesteld: er is een thin line tussen assertief verkopen en agressief verkopen. Beiden zijn blijkbaar net afhankelijk van het uur, de verkoper, de drukte en je eigen "open uitstraling" dus begin allicht met 50% minder kritiek op de verkoper.

Dan even "de auto"; laten voor het gemak we ervanuitgaan dat @verstappen33 bij Audi binnenloopt voor een 4-serie modelletje. Dan kan je ongeveer wel zeggen "ja, ik wil airco, 4 deuren, niet te sportief onderstel, rij 60% snelweg, geen caravan, 1 kind, etc" maar als verkoper kan ik daar nog niks mee. Een 4-serie bij Audi, nieuw, begint tussen de 53K en 106K zonder opties en extra's en afleverkosten etc. Natuuuurlijk klinkt het dan logisch dat ik als verkoper ongeveer een budget wil weten om mee te denken, type motor, type carrosserie etc uit te denken voor je. Maar @NoFearCreations ; een beetje Mercedes nieuw kan je ook zomaar uitrusten met 15K aan extra's of, in sommige gevallen, moet je een motor-uitvoering of totaal-uitvoering upgraden als je een bepaalde eis hebt (denk aan luchtvering of een long range PHEV).

That said, jullie hebben vast al zelf meer onderzocht, online een auto samengesteld, gezien wat er bij komt kijken aan denkwerk en kosten, maar ook zelf vast de ervaring dat als je te weinig zegt tegen dealer / bakker / helpdesk / fiscus, dat je nooit 100% tevreden geholpen wordt omdat de woorden tussen je oren zitten en niet bij de doelgroep die op dat moment iets voor jou kan betekenen.

Ik heb volledig andere ervaring maar ik heb nogal een grote bek. Ben rustig op mijn gympies en verfbroek bij meerdere (high end) autobedrijven binnengelopen; zowel dealer als BOVAG. Ik hoef over het algemeen geen koffie en ook geen kwijlend puppie-verkoper achter me aan. Dus ik zoek zelf op wie ik als eerste aanspreek, waar ik voor kom etc.

Korte samenvatting: van mijn A6 tot Panamera; heb nooit een onhandig / stuntelig / langdradig of argwanend gesprek gehad met de verkoper. Duidelijk, to the point, helder en daarmee (soms/helaas) binnen 3 minuten weer buiten omdat aangeboden model+opties en budget inderdaad niet overeenkomen.
Duidelijk verhaal, en het verschilt inderdaad per persoon wat je verwacht van een verkoper.

Ik heb wel eerder auto’s gekocht, maar dat waren vaak occassions. Ik weet meestal precies wat ik wilde hebben en kon zo op autoscout etc het juiste model en uitvoering vinden.
Dan is het gewoon naar de verkoper en over die specifieke auto in gesprek gaan.

Ik had nu misschien wat meer begeleiding verwacht in wat er mogelijk was in het samenstellen van het interieur en extra opties.

Je hebt diverse soorten stoelen, kleur samenstellingen etc.
Misschien moet ik daarmee wat meer to the point zijn.

Bedankt voor de input.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:54
verstappen33 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:53:

Bij je eerste auto aanschaf kan ik me voorstellen dat je er zo nog naar kijkt. Maar het 'genieten van het aankoopproces' is wel een hele dure wens. Niks mis mee, maar als je gaat kijken en vragen welke nieuwe voorraadmodellen ze landelijk hebben staan kom je vaak pas met een echt goede deal weg.

En een nieuwe auto is echt alleen de eerste één of twee weken nog echt leuk, daarna is het een gewoon gebruiksvoorwerp geworden, dat gevoel slijt echt heel snel.

En bovendien hangt dat 'genieten' erg af van de verkoper, de oprecht enthousiaste en geïnteresseerde verkoper kom je niet zo snel tegen omdat er gewoon niet zoveel veel van zijn. Wil je die echt treffen, dan net zo lang dealers langsgaan totdat je er een getroffen hebt.

En denk ook niet dat al die verkopers alles opties en accessoires allemaal uit hun hoofd weten. Je weet zelf al snel veel meer dan de gemiddelde autoverkoper.

Succes met je zoektocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 26-07-2025 12:56 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:01
Je zou Van Mossel in Tilburg kunnen proberen. Daar was ik enige tijd geleden met een vriend, op gympen in een slobbertrui en daar werden we uitstekend geholpen. Glaasje wijn erbij, hapjes.

Wat denk ik wel hielp is dat we kwamen voor een specifiek model dus de verkoper had wel door dat er iets gekocht kon worden en dat het geen “kijken niet kopen” was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

verstappen33 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Ik had nu misschien wat meer begeleiding verwacht in wat er mogelijk was in het samenstellen van het interieur en extra opties.

Bedankt voor de input.
Snap je punt hoor; ik denk dat ik, in de rol van verkoper, dan toch al minstens wil horen of je benzine / diesel / lpg / PHEV of EV wil rijden. Dan heb je al koper ook vaak al een voorkeur voor bepaald vermogen en carrosserie-model of zelfs een hele specifiek uitvoering. En ja, dan is 80% van het budget en type auto in mijn hoofd al bepaald.

Natuuuuurlijk meneer @verstappen33 kunt u dan koffie krijgen en kunnen we verder keuvelen over de opties voor deze auto, kleuren, stoelen, etc. Neemt u plaats; dan lopen we samen door de rest van de configurator heen en kunt u een offerte krijgen.

Misschien dat "de charme" van iets nieuws kopen (zelfs iets duurs als een huis) er de laatste decennia steeds verder vanaf is want iedereen en zijn moeder heeft op internet allang 200% hun gelijk gezocht en altijd de laatste prijs gevonden. Dus als verkoper sta je (vaker) al 5-0 achter in een gesprek; dan is juist wat meer informatie altijd welkom.

In ieder geval veel succes met een mooie fijne auto aanschaffen binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06

Saven

Administrator

Hoe oud ben je ongeveer? Ik kan me nog een vergelijkbare situatie herinneren toen ik naar een nieuwe BMW 5-serie aan het kijken was. Net het nieuwe faceliftmodel van 2020. Was net 30, en voelde inderdaad alsof ik totáál niet serieus werd genomen.

Totdat we naar buiten liepen (ik ging weg) en hij zag dat ik al in een recente 5-serie reed van een paar jaar oud. Toen merkte ik direct dat zijn houding omsloeg en ineens alsnog moeite probeerde te doen. Uiteraard nooit meer naar terug geweest :')

Overigens vind ik het niet per se erg ofzo. Eigenlijk ook wel grappig, gezien de jonge leeftijd. Maar ik ga iig geen zaken met je doen als ik meermaals heb laten blijken serieus te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@verstappen33 grappig, zit even door jouw topics/reacties heen te scrollen maar is het heeeeel raar als ik verwacht dat je een stationwagon zoekt, misschien met dakdragers, enige beenruimte achterin met opgroeiend gezin, een goed alarmsysteem, etc? Sommige auto's hebben ook al meerdere camera's; orienteer eens naar hun waakfunctie bij de verkoper?

@Saven leeftijd maakt weinig uit; ik ben ondertussen zelf 49 maar als ik om half 4 's nachts op de snelweg voor iemand sigaretten moet afrekenen na het tanken, moet ik alsnog identificeren dat ik dat wel mag qua leeftijd? 8)7 |:( Niet iedereen ziet eruit naar leeftijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18
De verkoper vroeg uiteindelijk naar het budget en ik gaf aan dat dit geen probleem was.
Misschien toch wel een range noemen.
Dat hoeft niet met "max €75k", maar kan ook met zoiets als "Ik kijk tussen de €50k en €65k, maar voor een leuke auto met al mijn wensen wil ik dat wel verder oprekken met xx". Dan heeft die verkoper meer houvast om auto's/opties voor te stellen.
Als je geen concrete wensen hebt, dan is het makkelijker om te zeggen "ik wacht wel" en dus geen verkoop (op korte termijn). Dus je moet wel op een bepaalde manier aan de verkoper laten weten dat er toch wel op korte termijn een aankoop komt.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Ga met mijn vrouw mee een lease auto uitzoeken. 9/10 is met mij bezig tot ik meld dat ik geen auto ga uitzoeken, maar de dame daarginds. Alleen vrouwelijke verkopers of die met voldoende nieuwsgierigheid vissen het er zelf uit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
Denk dat het hierin zit
Aangegeven dat ik aan het oriënteren ben naar een nieuwe auto maar nog helemaal uit ben wat ik precies wil.
Je geeft aan dat je nog niet weet wat je wil. Je bent echt in een oriënterende fase en weet zelfs niet eens of je dat merk wil of een ander.

Voor de verkoper is de kans dus zeer klein dat jij op korte termijn bij hem iets gaat kopen. Afhankelijk van hoe het met commissie zit voor de verkopers ter plaatse snap ik dat die meer tijd besteden aan iemand waar de kans op verkoop hoger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

verstappen33 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Ik heb wel eerder auto’s gekocht, maar dat waren vaak occassions. Ik weet meestal precies wat ik wilde hebben en kon zo op autoscout etc het juiste model en uitvoering vinden.
Dan is het gewoon naar de verkoper en over die specifieke auto in gesprek gaan.

Ik zou inderdaad niet teveel ruimte aan de verkoper laten. Bij die Duitse merken heb je zoveel keuze in uitvoeringen, kleuren, motoren, andere opties, en dat wordt snel onoverzichtelijk, dus je moet echt vooraf afkaderen. Die verkoper weet dat en wil zijn tijd niet verspillen aan iemand die niet weet wat ie wil. En als jij niet eens een concreet budget hebt dan kom je over als iemand die alleen maar afleiding zoekt.
In totaal 45 minuten binnen geweest, en tijdens mijn bezoek was er ook een ander echtpaar bezig met een andere verkoper (die man had ook meer de uitstraling van een zakenman, die ik niet heb). En die verkoper was veel meer bezig met overtuigen en dingen laten zien.
Een echtpaar. Vrouwen komen (meestal) niet naar een dealer om alleen even naar auto's te kijken. Die komen mee omdat ze knopen willen doorhakken en hij dat niet in z'n eentje kan. Dat heeft een verkoper ook door. Dan steek je daar wat meer tijd in.

Nu vind je online ook volop anecdotes over vermogende mensen die bij een autodealer worden afgepoeierd omdat ze er niet uitzien alsof ze die auto kunnen betalen, dus dat kan zeker een rol spelen, maar in eerste instantie zou ik toch even kritisch naar je eigen verwachtingen kijken. Ook een verkoper van luxe auto's kijkt kritisch waar hij energie in moet steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ervaar het bezoeken van autodealers vaak als ongemakkelijk. In mijn beleving voelt het alsof je een territorium binnenstapt waar je als koper, zeker als je zoals ik autisme hebt, meestal aan het kortste eind trekt. Bij dealers voel ik me al helemaal niet op m'n gemak. Wat als je de auto niet mooi vindt na een proefrit? Dan moet je weer een beleefde uitweg bedenken. Zelf zeg ik dan meestal dat ik het nog even met mijn partner moet overleggen, dat werkt vaak prima.

Een voorbeeld: ik koos uiteindelijk voor een Suzuki Celerio boven een rijk uitgeruste Kia Picanto. Waarom? Omdat dat Kia-blokje naar mijn gevoel gewoon geen leven in de brouwerij had. Dan maakt die uitgebreide uitrusting voor mij weinig verschil meer. Uiteindelijk draait het om het totaalplaatje, en vooral om het gevoel bij het rijden.

Persoonlijk zou ik het wel toejuichen als je nieuwe auto's direct van de fabrikant zou kunnen kopen, zonder tussenkomst van verkopers. Ik merk dat ik weinig vertrouwen heb in dealers. Er zullen ongetwijfeld ook goede zijn, maar mijn mening is gevormd door meerdere negatieve ervaringen. Tesla is hierin wat mij betreft een uitzondering. Daar kun je alles online regelen zonder poespas of verkooppraatjes, en dat bevalt mij een stuk beter.

Maar goed, dat is natuurlijk hoe ik het zie. Anderen hebben ongetwijfeld betere ervaringen met dealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:26:

Wat als je de auto niet mooi vindt na een proefrit? Dan moet je weer een beleefde uitweg bedenken. Zelf zeg ik dan meestal dat ik het nog even met mijn partner moet overleggen, dat werkt vaak prima.
"Dank voor alle informatie. Ik laat het even inzinken en je hoort wel van me als ik een beslissing heb genomen."

Het is een grote uitgave en niemand met gezond verstand vindt het raar dat je even na moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
downtime schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:22:
[...]
Nu vind je online ook volop anecdotes over vermogende mensen die bij een autodealer worden afgepoeierd omdat ze er niet uitzien alsof ze die auto kunnen betalen, dus dat kan zeker een rol spelen, maar in eerste instantie zou ik toch even kritisch naar je eigen verwachtingen kijken. Ook een verkoper van luxe auto's kijkt kritisch waar hij energie in moet steken.
De beste ervaring heb ik nog bij Porsche. Zowel in Amsterdam als Heteren zeer fijne ervaringen en ook gewoon heel serieus genomen toen ik daar kwam kijken.

Bij de andere Duitse 3 is het vaak droevig gesteld met de verkopers merkte ik weer toen ik m’n nieuwe leaser ging uitzoeken. Steevast gingen de verkopers daar voor de “netter” geklede mensen. Ook ik loop gewoon op sneakers, jeans en een shirtje of polo. Kan me er verder ook weer niet heel druk om maken, weet toch 99% al wat ik moet weten. Enkel voor het voelen en rijden kom ik daar.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu kan je ook wel voor de proefrit zien dat je hem niet mooi vindt :P . Maar een proefrit is natuurlijk om te kijken of hij bevalt. Anders was die hele proefrit niet nodig.
Philip Ross schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:19:
Denk dat het hierin zit

[...]

Je geeft aan dat je nog niet weet wat je wil. Je bent echt in een oriënterende fase en weet zelfs niet eens of je dat merk wil of een ander.

Voor de verkoper is de kans dus zeer klein dat jij op korte termijn bij hem iets gaat kopen. Afhankelijk van hoe het met commissie zit voor de verkopers ter plaatse snap ik dat die meer tijd besteden aan iemand waar de kans op verkoop hoger is.
Dat was ook mijn idee. En natuurlijk zullen er verkopers zijn die bedenken dat je toch geen geld ergens voor hebt. Toen ik een stuk jonger was heb ik een keer het gehad met sportschoenen, en een stuk recenter nog gehad bij slaapkamer meubels: Gewoon keihard te opmerking gekregen dat iets buiten mijn budget ligt, zonder mijn budget gedeeld te hebben. Toch een prestatie op zichzelf, iemand die al bedacht had bij jouw winkel wat te kopen, naar de concurrent te jagen.

Dus het zal zeker ook gebeuren bij autoverkopers. Tegelijk als je ernaartoe gaat met de melding dat je wat aan het orienteren bent, dan denk ik dat een hele hoop mensen juist blij zouden zijn met een verkoper die je wel wat informatie geeft, maar die niet meteen jou richting een koop probeert te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Bij Herwers Hengelo gld wel een verschil met enthousiasme als in Aalten dus ja verschil. Ik liep/loop er ook zoals jij bij. Ik had al wel online de auto op lpg gezien. Uiteindelijk nu wel bij een Bochane vestiging in Arnhem een lijntje lopen voor een Captur op lpg. Verkoper best relax maar ik ben ook zo dat als ie apart overkomt ofzo het zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zelf duidelijk zijn helpt; "Ik zoek een auto die aan minimaal deze wensen voldoet: x, y, z. Maar ik ben er nog niet over uit welk merk het beste bij mij past. Kan je mij overtuigen om voor model a of b te gaan?"
Een beetje achtergrond helpt ook, ze willen toch weten of het lease is of niet. Dus je kan het zo goed gelijk aangeven dat het niet voor de lease is, en dus echt aan al je wensen moet voldoen. Als ze vragen om budget kan je daar pareren door aan te geven dat jij je er bijzonder bewust van bent dat je een premium dealer bent binnen gelopen. Een beetje verkoper zet dan wel een stapje extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52

Shunt

Boe

Je weet niet wat je wilt, welk merk je wilt wat je qua specs wilt hebben.
Hoe moet een verkoper jou dan serieus nemen als jij daar staat ?
Ga eerst lekker luchtig oriënteren en zodra je weet wat je wilt loop je bij een dealer binnen en zeg je ik wil auto A met opties ABCD ik denk dat we eens moeten babbelen over wat dat gaat kosten.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij mij was interesse vanuit verkoper een stuk minder toen ik aangaf dat het lease auto was, ik kan er ook niks aan doen dat athlon en Ayvens met preferred dealers werken en de auto daar bestellen, dus enige wat ik kan doen is hem daar in onderhoud doen.

Maar alle merken hebben online configuratie tools, er zijn er zijn genoeg online reviews op papier en YT te vinden dus je kan als voorbereiding al genoeg doen. Bij mijn laatste bezoek aan skoda dealer wilde ik vooral de kleur bekijken en interieur met eigen ogen zien.

Maar ik snap dat het bij verkopen hoort, maar iemands handje vasthouden bij doorlopen configuratie tool is ook niet efficiënt. Met gerichtere vragen over opties of pakketten waar je over twijfelt word je denk ik sneller serieus genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Bedankt voor de input heren.
Ik heb van diverse merken een shortlist.
Even terugkomend op Audi, ik zat te kijken naar de S6 of de SQ6 etron. Alternatief was eventueel de A5 (s-edition) of de nieuwe Q5 (ook S edition) die volgende maand bij de dealer staat als ik volledig electrisch toch niet praktisch vind.

Dat ook netjes aangegeven bij de verkoper, dus het budget was wel redelijk hoog.
Maar omdat ik de BMW 5 touring ook heel mooi of de X3 als SUV. Heb ik aangegeven dat ik nog een beetje aan het oriënteren ben welk merk ik echt mooi vind.
Plaatjes en configuraties op internet heb ik genoeg gezien.
Maar het echte gevoel krijg je pas als je hem in het echt ziet en erin kan zitten.

Er zijn dus voor mij 2 twijfels. Electrisch of hybride en
Stationwagen of SUV.

En die keuze hangt vooral af van de praktijk.
We rijden veel lange afstanden, dus ook achterin moet het comfortabel zitten.
Daarnaast genoeg ruimte voor bagage, ik ga regelmatig vissen of kamperen, dus er moet ook de nodige spullen mee. Al is dat niet de grootste uitdaging.

Maar bedankt voor de input.
Ik weet dat het waarschijnlijk aan mijn houding zou liggen, ik nam de verkopers ook nog niets kwalijk.
Ik ga komende weken wat proefrijden en daarna een meer concreet gesprek voeren met een verkoper, dan weet ik namelijk ook voor welk model ik wil gaan.

Thanks.

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 26-07-2025 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
De verkoper heeft je nodig voor zijn omzet te halen, niet andersom.

Een verre oom uit Brabant zat in de vleesconserve, liep altijd op klompen.
Had en Mercedes 560 sec, maar voelde zich niet prettig in de Mercedes, had het gevoel altijd hard te moeten rijden.
Op diezelfde klompen kocht hij voor de Mercedes een Rolls-Royce.

Het maakt een verkoper niets uit, draag je een blauwe overall en klompen, zeeman outfit, of Armani.
De verkoper doet alles voor zijn te behalen target.

Ik ga eigenlijk naar de showroom wanneer ik exact weet wat ik wil.
Dan is inclusief koffie de bestelling in 30 minuten wel afgerond.
Ik zit niet te wachten op verhaaltjes, doe ik bij de bakker en slager ook niet, bestellen en weer verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:14
Herkenbaar. Wat bij mij altijd helpt is het gewoon zeggen. Bij een Mercedes garage hebt ik eens gevraagd waar de dichtsbijzijnde andere Mercedes dealer was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 13:43
Ook meegemaakt bij het bestellen van een Mercedes, uiteindelijk toch besteld en de auto met trainingspak en Nike Air Max schoenen opgehaald, was toch beetje een jongensdroom ;-)

Ik wil liever ook weer een station maar mis dan denk ik wel het lekker hoog zitten van een SUV, dus weet wel als je eenmaal een SUV wilt het wat lastiger is om een "weer" een station of sedan te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
Ik ken legio van dit soort verhalen die voort lijken te komen uit vooroordelen. Mijn vader liep de Volvo dealer binnen, met zijn spijkerbroek en een trui aan. Verkoper liep naar hem toe en zei "De occasions staan daar". What the actual fuck. En hetzelfde verhaal gehoord over een Porsche dealer in Amsterdam die tegen iemand in spijkerbroek aangaf dat een auto buiten budget lag (en dat was echt niet zo :+ ). Ik had eigenlijk verwacht dat dit tegenwoordig wel wat minder zou zijn, helaas dus niet...

Maar het zijn niet alleen auto dealers. Toen ik als broekie van 18 bij de Scheer en Foppen stond voor een TV van 1000 euro - zo'n 17 jaar geleden - werd ik ook totaal niet serieus genomen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

Blokker_1999

Full steam ahead

jmb66 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:24:
De verkoper heeft je nodig voor zijn omzet te halen, niet andersom.

Een verre oom uit Brabant zat in de vleesconserve, liep altijd op klompen.
Had en Mercedes 560 sec, maar voelde zich niet prettig in de Mercedes, had het gevoel altijd hard te moeten rijden.
Op diezelfde klompen kocht hij voor de Mercedes een Rolls-Royce.

Het maakt een verkoper niets uit, draag je een blauwe overall en klompen, zeeman outfit, of Armani.
De verkoper doet alles voor zijn te behalen target.

Ik ga eigenlijk naar de showroom wanneer ik exact weet wat ik wil.
Dan is inclusief koffie de bestelling in 30 minuten wel afgerond.
Ik zit niet te wachten op verhaaltjes, doe ik bij de bakker en slager ook niet, bestellen en weer verder.
Dat hangt toch echt van verkoper tot verkoper af. Ken iemand die ooit ook eens bij 1 van de luxere merken binnenstapte in dagdagelijkse kleding, en daar met een slecht gevoel naar buiten ging. Een dag of twee later passeerde hij daar opnieuw, ditmaal met zijn vrouw en in kostuum. Niet om alsnog een wagen te kopen, maar gewoon om aan zijn vrouw de wagen te laten zien die ze in essentie niet aan hem wensten te verkopen. Blijkbaar genoot hij van de uitdrukking op de verkoper zijn gezicht toen hij tegen zijn vrouw zij dat dat de verkoper was die hem in essentie had buitengewerkt.

Zelf ook al mogen ervaren dat er wel degelijk grote verschillen in verkopers zijn. Heel wat jaren terug wist ik welke wagen ik wenste te kopen, en dan ga je dus op zoek naar de beste deal. 2 dealers van dat merk op 1 namiddag aangedaan. De eerste toonde amper interesse om een wagen aan mij te verkopen. Heel snel erdoor, snel wat met de hand op een blaadje kribbelen en dat was het dan wel. Bij de andere dealer lekker rustig door heel het process, alle vragen kunnen stellen die ik wenste en een aangenaam gesprek gehad. Dan moet ik er geen tekeningetje bij maken welke dealer mijn voorkeur had neem ik aan.

Je hebt nu eenmaal een goede verkoper nodig om het spel mee te kunnen spelen. Want je hebt uiteindelijk elkaar nodig. Je gaat onderhandellen voor zo een aankoop, de prijs naar beneden brengen en daarvoor moet je elkaar toch een beetje kunnen aanvoelen. En neen, die prijs naar beneden krijgen is niet omdat je het anders niet kunt betalen, maar simpelweg dat je je niet bedrogen wenst te voelen. Want als je ziet wat de inkoopprijs is voor fleetbeheerders, dan weet je dat je als particulier een enorme premium betaald bij vele merken. En daar kan echt wel wat van af.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:39
layzzzz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:24:
Ook meegemaakt bij het bestellen van een Mercedes, uiteindelijk toch besteld en de auto met trainingspak en Nike Air Max schoenen opgehaald, was toch beetje een jongensdroom ;-)

Ik wil liever ook weer een station maar mis dan denk ik wel het lekker hoog zitten van een SUV, dus weet wel als je eenmaal een SUV wilt het wat lastiger is om een "weer" een station of sedan te rijden.
Grappig dat je die kleding omschrijft, dat is namelijk juist waarin ik de meeste mercedes rijders altijd zie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:39
Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen al exact weten wat ze willen kopen en veel vooronderzoek hebben gedaan. Zo weet de verkoper vast het verschil tussen iemand die oriënteert en even rond wilt kijken, vs iemand die opties wit bespreken.

Wellicht verkeerd ingeschat bij TS dus, maar goed. Zelf alleen maar goede ervaringen bij de volvo dealer. Nooit opdringerig en al helemaal nooit het gevoel gehad dat kleding of uiterlijk iets bepalends was in gedrag van de verkoper. Zelf ook een mooie V60 gekocht in mijn afgetrapte all stars en korte broek :P..

Gewoon duidelijk communiceren over wat je wilt en eventueel een afspraak plannen voor een proefrit. Dat klinkt ook minder oriënterend dan even rondkijken in de showroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-08 23:36
Jaren geleden had ik (vrouw, mocht dat iets uitmaken😉) interesse in een (splinternieuwe) auto. Bij de dealer een proefrit gemaakt in de betreffende auto. Toen we terugkwamen van de proefrit, begon de verkoper, dat hij een mooie auto voor mij had staan. Tweedehands, heel ander model. Netjes aangegeven daar geen interesse in te hebben, maar wel graag een prijsopgave te willen hebben voor de auto van de proefrit. De verkoper verwees me naar een informatiebordje, dat bij de auto in de showroom stond en daarmee was het voor hem afgehandeld. Geen probleem, de auto gewoon ergens anders gekocht, bij een dealer/verkoper die het wel serieus nam.

Ik ben de klant, er zijn dealers genoeg en als mijn geld niet goed genoeg is voor hen, dan wil een andere het wel hebben. Ik zou me echt niet anders gaan kleden of voordoen om een auto te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:42
...
Beetje gesproken over de eisen die ik stelde aan een auto en de tekortkomingen die ik zag in auto’s die ze in de showroom hadden staan.
...
Na 10-15 minuten kwam er een verkoper aan, die vroeg of hij kon helpen.
Ik breng 't wat overdreven, dus neem 't met een korreltje zout:
1.je komt binnen
2. keurt de verkoopwaar af
3. geeft aan niet te weten wat je wil
4. verteld geen budget (er zitten nogal wat opties tussen 20k en 220k. Dus budget is niet puur om al je geld uit je zak te kloppen, maar meer om reële voorstellen te doen.)
Response:, kijkt u gerust even rond

i.p.v.
Ik weet voor 95% wat ik wil
Zeg dan wat je wilt, wat je verwacht en vraag dan gericht naar de 5% of wat hun ideeën zijn bij je wensen.
Daar kunnen ze wat mee.

Wat je aan hebt, of presentatie maakt voor de eerste indruk misschien verschil,en je komt wel bij de merken die wat status/uitstraling verkopen. (BMW/Audi)
Maar ook een beetje zelfvertrouwen hebben. JIJ bent de klant, jij hebt 't geld. Auto's genoeg. Ze hebben jouw nodig, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
PROnline schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:56:
[...]

[...]

Ik breng 't wat overdreven, dus neem 't met een korreltje zout:
1.je komt binnen
2. keurt de verkoopwaar af
3. geeft aan niet te weten wat je wil
4. verteld geen budget (er zitten nogal wat opties tussen 20k en 220k. Dus budget is niet puur om al je geld uit je zak te kloppen, maar meer om reële voorstellen te doen.)
Response:, kijkt u gerust even rond

i.p.v.
[...]

Zeg dan wat je wilt, wat je verwacht en vraag dan gericht naar de 5% of wat hun ideeën zijn bij je wensen.
Daar kunnen ze wat mee.

Wat je aan hebt, of presentatie maakt voor de eerste indruk misschien verschil,en je komt wel bij de merken die wat status/uitstraling verkopen. (BMW/Audi)
Maar ook een beetje zelfvertrouwen hebben. JIJ bent de klant, jij hebt 't geld. Auto's genoeg. Ze hebben jouw nodig, niet andersom.
Overdrijven is ook een vak.
Ik keurde het niet af. Maar ik vroeg gewoon wat de mogelijkheden waren qua interieur.
In de optie lijst heb je diverse materialen en kleuren en soorten stoelen.
Zoals de auto in de showroom stond vond ik het niet super mooi.
En het gaat mij ook niet om of ik de showroom auto wel of niet mooi vind. Ik wil gewoon de mogelijkheden zien wat er wel kan en of dat misschien wel meer mijn smaak is.

Daarnaast weet ik wel wat ik wil en heb ik dit ook aangegeven. Ik twijfel alleen aan wel of niet volledig elektrisch en of ik een SUV of stationwagen wil.

Nu ik in het echt wat modellen heb gezien en in gezeten heb gaat mijn voorkeur zeker uit naar een SUV.

Als jij een meubelzaak in loopt voor een nieuw bankstel dan weet je vaak ook nog niet wat je precies wilt.
Een goede verkoper begeleidt je hierin, laat je diverse dingen uitproberen en stelt gerichte vragen om erachter te komen wat je wel en niet mooi vind. Komt eventueel zelf ook met suggesties waar je zelf niet aan gedacht hebt etc.
Dat miste ik een beetje..
tuurlijk kun je een bankstel niet vergelijken met een auto van 100k. Maar we zullen binnenkort nog eens langs gaan voor een proefrit en misschien een iets meer to the point gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Blokker_1999 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:49:
[...]

Dat hangt toch echt van verkoper tot verkoper af. Ken iemand die ooit ook eens bij 1 van de luxere merken binnenstapte in dagdagelijkse kleding, en daar met een slecht gevoel naar buiten ging. Een dag of twee later passeerde hij daar opnieuw, ditmaal met zijn vrouw en in kostuum. Niet om alsnog een wagen te kopen, maar gewoon om aan zijn vrouw de wagen te laten zien die ze in essentie niet aan hem wensten te verkopen. Blijkbaar genoot hij van de uitdrukking op de verkoper zijn gezicht toen hij tegen zijn vrouw zij dat dat de verkoper was die hem in essentie had buitengewerkt.

Zelf ook al mogen ervaren dat er wel degelijk grote verschillen in verkopers zijn. Heel wat jaren terug wist ik welke wagen ik wenste te kopen, en dan ga je dus op zoek naar de beste deal. 2 dealers van dat merk op 1 namiddag aangedaan. De eerste toonde amper interesse om een wagen aan mij te verkopen. Heel snel erdoor, snel wat met de hand op een blaadje kribbelen en dat was het dan wel. Bij de andere dealer lekker rustig door heel het process, alle vragen kunnen stellen die ik wenste en een aangenaam gesprek gehad. Dan moet ik er geen tekeningetje bij maken welke dealer mijn voorkeur had neem ik aan.

Je hebt nu eenmaal een goede verkoper nodig om het spel mee te kunnen spelen. Want je hebt uiteindelijk elkaar nodig. Je gaat onderhandellen voor zo een aankoop, de prijs naar beneden brengen en daarvoor moet je elkaar toch een beetje kunnen aanvoelen. En neen, die prijs naar beneden krijgen is niet omdat je het anders niet kunt betalen, maar simpelweg dat je je niet bedrogen wenst te voelen. Want als je ziet wat de inkoopprijs is voor fleetbeheerders, dan weet je dat je als particulier een enorme premium betaald bij vele merken. En daar kan echt wel wat van af.
Wat een verhaal.
Dan loop je toch weg.
Heb weleens een koop laten afketsen om een autoradio van € 160.-
Gewoon omdat het kan.
Je loopt weg en koopt bij de concurent dealer wat je had willen kopen.
En informeert de verkoper die je heeft laten weglopen dat je alsnog de koop hebt gesloten in een andere stad bij de merkdealer.
Het is mijn geld, de verkoper moet zijn best doen om mij te laten betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:54
@verstappen33 ik weet niet of ze bij de importeur Pon in de kelder nog allemaal showmodellen hebben staan, juist om specifieke kleuren in het echt te zien. Je zou daar nog eens naar kunnen vragen, genoeg mensen die hun specifieke kleur (interieur) gewoon in het echt willen zien voordat ze een keuze maken. Niet iedereen houdt van de standaard kleuren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:16
Beetje Calimero topic. Al die kringverjaardag-anekdotes van ‘opa bij de Porsche dealer op z’n klompen’, of de oom in z’n ‘kostuum’ (Clowns-,Indiaan- of Cowboy-’) ten spijt: praat met verkopers en als het je niet bevalt; spreek ze er op aan en spreek je verwachting uit. En als dat niet werkt ga je ergens anders heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

verstappen33 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:50:
Bedankt voor de input heren.
...Ik ga komende weken wat proefrijden en daarna een meer concreet gesprek voeren met een verkoper, dan weet ik namelijk ook voor welk model ik wil gaan.
Weer een klein beetje dat "afwachtende". Mail die verkoper, geef aan dat je graag op 1 dag met model X en Y wil proefrijden en dat je ongeveer een uur tot 90 minuten per stuk even rustig in de omgeving wat wegen probeert. Dan weet hij (en jij) aan het eind van de dag precies of er uberhaupt een auto verkocht of geoffreerd gaat worden of dat je bij een ander merk moet gaan kijken.

Gezien je eis "langere afstanden en veel bagage mee", klinkt een gewone (ouderwetse) benzinestoker echt als een betere optie en dan is die stationwagen helemaal zo gek nog niet ipv een (zware) PHEV/EV SUV. Gelukkig ben jij jij en ik ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
MAX3400 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Weer een klein beetje dat "afwachtende". Mail die verkoper, geef aan dat je graag op 1 dag met model X en Y wil proefrijden en dat je ongeveer een uur tot 90 minuten per stuk even rustig in de omgeving wat wegen probeert. Dan weet hij (en jij) aan het eind van de dag precies of er uberhaupt een auto verkocht of geoffreerd gaat worden of dat je bij een ander merk moet gaan kijken.

Gezien je eis "langere afstanden en veel bagage mee", klinkt een gewone (ouderwetse) benzinestoker echt als een betere optie en dan is die stationwagen helemaal zo gek nog niet ipv een (zware) PHEV/EV SUV. Gelukkig ben jij jij en ik ik ;)
Langere afstanden is tot 250-300km en vaak ook met een overnachting of een hele dag daar ter plekke.
Dus bijladen is geen probleem.
Enkele keren per jaar zal het mogelijk iets meer zijn, maar met snelladen langs de snelweg is dat op zich goed te doen.

EV heeft wel mijn voorkeur ivm flink overschot op mijn zonnepanelen, die kan ik dan mooi de auto in drukken.

Komende week op vakantie, daarna gaan we de zaken concreter aanpakken.

Ben misschien een beetje afwachtend, maar het is ook geen pakje boter wat je bij super koopt. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Vreemde reacties hier.
Als je een groot bedrag aan een (nieuwe!) Audi A6 oid wil uitgeven is een fatsoenlijke uitleg door de verkoper het minste wat je mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Redelijk recent voor het eerst in m'n leven een nieuwe auto besteld (weliswaar private lease). Ik wist al wel welk model het moest worden en met welke opties. Dan kom je er vrij snel achter dat de gemiddelde autoverkoper net zoveel kennis heeft van het product als de gemiddelde verkoper bij de Mediamarkt...

Op de pof bij drie verschillende dealers naar binnen gewandeld, keurig in de korte broek omdat de airco van m'n huidige auto stuk was :+ Daar zat wel wat verschil in:

1e dealer: Verkoper sprak me gelijk aan en vroeg of hij iets kon betekenen. Auto die ik wilde proefrijden stond daar niet, maar wel 10km verderop. Hij liep met mij door de configurator heen, maakte een offerte voor mijn huidige auto en zorgde dat de auto bij de andere vestiging klaar stond. Was in staat om de meeste vragen te beantwoorden.

2e dealer: Na een kwartiertje te hebben rondgewandeld zelf maar gevraagd of het mogelijk was om een proefrit te maken. Nee, alles was vol, week later zou er misschien wel tijd zijn. Kreeg nog wel koffie aangeboden :)

3e dealer: Kon een proefrit maken maar de auto was wel vies. Geen probleem, had bij dealer #1 al proefgereden dus daar kijk ik wel doorheen. Verkoper kwam zo te zien net van de IVA en kreeg het niet voor elkaar om mij een offerte te mailen. Had wel erg weinig inhoudelijke kennis van het product.

TLDR: hangt heel erg van de dealer en de verkoper af. Ga vooral op zoek naar een dealer waar je je prettig bij voelt :)

Nouja, en de uiteindelijke offerte speelt ook wel mee natuurlijk. Heb uiteindelijk de auto bij dealer #1 besteld, hoewel die een stukje verder rijden is.

[ Voor 7% gewijzigd door Knul op 30-07-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ging altijd naar de dealer die mij (vrouw) benaderde als een serieuze klant, en die ook met mij in gesprek ging en bleef als ik iets vroeg in plaats van met mijn man als hij erbij was.
Dat was Audi in Amsterdam. Sowieso heb ik daar goede ervaringen mee.

Als vrouw moet je vaak wel wat meer moeite doen om geen domme vragen te stellen, gelukkig vind ik uitvoeringen en optielijsten interessant.

Bij andere dealers heb ik inderdaad meegemaakt dat ik door de verkoper naar de boodschappenauto's werd geleid.

Verschil in benadering tussen bezoeken wanneer ik zakelijk of casual gekleed was heb ik dan weer nauwelijks gemerkt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1