Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niejenoor
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23-08 20:22
Mijn oude desktop laat het na 10 jaar trouwe dienst meer en meer afweten. Tijd voor een nieuw toekomstgericht systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Videobewerken en -en renderen, foto bewerking (hobby), werken met raw bestanden en 4k (drone) beelden. Gebruik vooral Powerdirector 365. Geen gaming. Wil pc jaar of 8 houden zonder teveel aanpassingen te hoeven doen

Wat mag het systeem gaan kosten?
max kostprijs €2300,00 incl. verzendkosten. Geen ervaring in zelf assembleren, maar wil het nu wel eens proberen. Goed bedrijf om te laten assembleren? Wat is kostprijs voor assemblage?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nog één of twee oudere HDD schijven van 2TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik twijfel of ik gen5 ready moet gaan, wil graag WIFI en bluetooth op moederbord, wil toch minimaal 2TB SSD, en 64GB geheugen
processor: ik denk aan ryzen 9 7900x, moederbord: msi b850 tomahawk, grafische kaart: geforce tx 5070 ti gaming oc 16gb, koeler: arctic freezer 36, geheugen: kingston fury 2x32 GB, harde schijf: samsung 990 pro pci 4.0 4TB,voeding: corsair rm850x, behuizing: nzxt h6 flow + nog blue ray lezer

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren voor merken

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
geluidsniveau en energiegebruik van secundair belang

Ga je overklokken?
neen

Wat verwacht je van ons?[i]
ik wil vanuit jullie ervaring horen hoe ik mijn build prijsbewuster kan aanpassen om aan mijn videobewerkingsbehoeften te blijven voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door Niejenoor op 26-07-2025 10:16 . Reden: kleine aanvulling ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:48
Je kan een 2TB SSD pakken. Ik neem aan dat je raw footage niet groter is dan dat. Opslag kan daarna op je HDD. Of je kan zelfs uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 1TB nemen als dat volstaat. Dat zal wel soepeler zijn tijdens het editen.
Ook zal een Ryzen 7700 wel volstaan
Moederbord kan je uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI pakken
En een goedkopere kast: uitvoering: Chieftec Apex Q
Geheugen kan uitvoering: Patriot Viper Venom PVV564G560C40K

Assemblage kost bij Azerty 139,- exclusief windows 11 Licentie. Zelf bouwen lukt jou ook wel! Check YT videos en doe dat na :)

edit: Powerdirector benchmarks zijn lastig te vinden qua hardwareaanbeveling. Deze youtuber lijkt er wel wat vanaf te weten, maar blijft ook vrij vaag met aanbevelingen en komt niet met harde data. Multiple cores zouden goed zijn voor export tijden. Hoge clock speeds voor verwerking. Intel is doorgaans goed met video editing software. Dus die kan je ook overwegen.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 302,98€ 302,98
1MoederbordenASRock B860 Pro RS WiFi€ 158,52€ 158,52
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5070 Ti X3€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenChieftec Apex Q€ 66,-€ 66,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G640C32K€ 189,-€ 189,-
1VoedingenLian Li Edge Gold 850W Zwart, geen USB-hub€ 103,95€ 103,95
1Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB€ 238,05€ 238,05
Totaal€ 1.896,40
  • 265K heeft 20 cores
  • Moederbord met PCIe Gen 5, powerstages, wifi en BT. En geïntegreerd I/O Shield
  • kast met geluidsdempend materiaal
  • grotere koeler voor de warmere CPU
  • anders dan hierboven gelinkt is 6400 MT/s voor intel ideaal, dus vandaar dit setje
  • goedkopere voeding met 10 jaar garantie
  • een veel snellere PCIe Gen 5 SSD, essentieel voor video editing

[ Voor 81% gewijzigd door Dekar op 26-07-2025 11:15 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:49

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik sluit me vrijwel aan bij de build van @Dekar met één uitzondering die ik in vier punten uiteen kan splitsen ;) ik doe zelf ook veel 4K editing.

1. Ga voor de Lexar NM990 4 TB, prijs/kwaliteit is dit nu een heel interessante pci-e 5.0 schijf
2. Ja, je wil daarvoor gaan en je HDD eruit laten. Met videobewerking zelf (niet het renderen) zit je constant op je HDD’s te wachten, bij 4K editen is voor je workflow SSD snelheid veruit het belangrijkste. Bij renderen daarna is de GPU ook fijn, maar gezien je budget is de 5080 wel een forse extra investering, en renderen doe je meestal toch pas na eerst veel tijd met editten bezig te zijn geweest.
3. Je wil SSD’s voor 4K editten ;)
4. Ga niet meer 4K editten vanaf een HDD ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 21:54
Wellicht zoiets:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 302,98€ 302,98
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 227,99€ 227,99
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition€ 576,99€ 576,99
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 104,90€ 104,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 52,83€ 52,83
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F32GX2-RS5K€ 169,02€ 169,02
1Optische drivesVerbatim Externe Slimline Blu-ray-brander USB 3.1 G1 type-c Zwart€ 106,84€ 106,84
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 104,54€ 104,54
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 289,90€ 289,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.935,99
Videobewerking schaalt goed, dus meer cores worden gebruikt. Intel 265K heeft 20 cores en de interne gpu ondersteunt Intel quicksync.
64Gb memory met Intel XMP support. 12,0ns true latency.
Voor videobewerking voldoet een RTX5060Ti 16G al prima, voor renderen de RTX5070 met meer cuda cores gekozen. Uiteraard presteert een RTX5070Ti met 16Gb nog beter, maar de meerprijs is fors.
Betere cpu-koeler voor het piekverbruik van de 265K.
Samsung 990 Pro met cache is een prima keus voor videobewerking.
Degelijke ATX3.1 Gold voeding.
Externe Blu-Ray brander met USB Type-C aansluiting.

Voor assemblage zijn verschillende varianten mogelijk, zie bijv. https://azerty.nl/componenten/assemblage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
@DeNachtwacht klopt zeker, en qua prijs/kwaliteit wellicht een hele goede. Maar hij mist wel DRAM-cache. Dus in prestaties en levensduur bij veel schrijf-cycles zal de 9100 hem verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Dekar klopt hoor, tweakers heeft hem al getest en idd is de 9100 weer net wat sneller. Maar ik zie nu ook dat het vooral bij de 2TB echt een fors prijsverschil is, wil je toch voor 4TB gaan dan zou ik zelf misschien die paar extra tientjes voor een 9100 pro ook wel neerleggen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niejenoor
dag allemaal,

Bedankt voor jullie snelle en uiterst professionele reactie. Hiermee ben ik toch al veel wijzer geworden.

Ik kan me grotendeels vinden in de build van Dekar, aangevuld met de optische drive van Woezik. Twijfels heb ik nog bij de 4TB (5 gen) of 4TB (4gen). Is de 5 gen echt wel veel sneller? En wat is de meerwaarde van de samsung tov de lexar?
Verder zou ik graag mijn Windows 10 licentie van mijn oude desktop (die niet windows 11 proof is) recupereren voor de nieuwe desktop. Ik veronderstel dat dit mogelijk is.
De 2 HDD schijven van 2TB, waarvan ik er minstens één wil recupereren dienen vooral als back-up van videodata. Is er naast de SSD nog plaats voor 2 HDD's? Zijn deze inpasbaar, en vertragen deze de computer niet?

Vriendelijke groet
Niejenoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ha @Niejenoor, op beide vragen is antwoord te geven door dieper op de snelheid in te gaan. De snelste HDD die verkrijgbaar is (zélf heb je ongetwijfeld een tragere) is de Seagate Exos MACH.2 die snelheden tot 400 MB/s kan bereiken. Maar dat is is met PCI-e totaal andere koek. PCI-e 4.0 SSD’s gaan max tot zo 7.500 MB/s, en PCI-e 5.0 SSD’s momenteel tot 14.000 MB/s.

Juist omdat jij aangeeft 4K te gaan editen raad ik aan even de pil te slikken en wat extra geld uit te geven en alles wat je nog wil bewaren op een extra grote en snelle PCI-e 5.0 SSD te zetten. Tijdens videobewerking word je namelijk echt gék van de snelheid van HDD, maar ook gewoon het inlezen van een film die je had opgeslagen word je niet vrolijk van, zoals je ziet is het snelheidsverschil echt wel fors.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen het te bewaren op die HDD’s, maar vergeet ook niet dat HDD’s vanwege de bewegende delen dé grote onbekende herriemakers in pc’s zijn. Je pc wordt dus naast je forse snelheidswinst ook nog stiller.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-07-2025 14:53 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Voor video editing, waar je toch veel naar de SSD schrijft, zal de DRAM cache van de Samsung 9100 een flink verschil maken in prestaties. Daarnaast 'beschermt' het je NAND flashgeheugen door daar minder vaak naar te schrijven. Omdat het binnen je budget past zou ik die gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik weet niet of je zoveel naar de SSD schrijft hoor, het is vooral heel lang uitlezen van bestanden in je video editing tool om alles aan elkaar te knopen, en daarna is het 1x op de knop om het eindresultaat te renderen en wordt er een nieuw bestand geschreven. Ik zie niet wat er verder voor schrijfwerk is?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Staar niet teveel op brochurecijfers. Als ik bij de Tweakers metingen kijk naar een AS SSD Write of een Crystaldisk write score, dan presteert een PCIe5.0 SSD gemiddeld zo'n 20% beter. Levensduur (TBW) is redelijk gelijk. https://tweakers.net/pric...;2198446;2160186;2179628/
Met 2x 2Tb PCIe4.0 kun je ook I/O's spreiden over twee SSD's en hogere snelheden behalen en ook nog een beetje risicospreiding. Opties: SSD1: Software, SSD2: Data; SSD1: Lezen brondata, SSD2: Schrijven.

Tussen het ASRock B860 en Z790 Livemixer zitten ook flinke verschillen om over na te denken.
Een Z890 chipset kun je mee undervolten. Meer lanes geeft een snellere front USB-C, 2x TB4, extra M2 slot (totaal 4 gekoelde M2 sloten). Veel zwaardere stroomvoorziening (18 x 80A ipv 10 powerstages). Livemixer heeft een luxere audiochip ALC1220 met optische S/PDIF uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niejenoor
bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Niejenoor schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:07:
De 2 HDD schijven van 2TB, waarvan ik er minstens één wil recupereren dienen vooral als back-up van videodata. Is er naast de SSD nog plaats voor 2 HDD's? Zijn deze inpasbaar, en vertragen deze de computer niet?
Alle moederborden die tot op heden langs kwamen hebben 4x Sata aansluiten, dus daar heb je geen beperkingen. De beperking zit wel in de behuizing. In de H6 kun je 1x 3,5" ophangen. In de Apex Q past 1x 3,5"in de HDD bays en nog een tweede. Onduidelijk is op je tweede kunt ophangen of moet 'plakken' met dubbelzijdig klitteband op de hdd bay.
Persoonlijk zou ik een behuizing willen met gewoon twee HDD bays, zodat je de drives trillingsvrij kunt vastschroeven.

Ik merk niet dat de HDD's mijn PC vertragen, maar als je in de verkenner naar een HDD-schijf wilt, dan is er eenmalig wel wachttijd, omdat de drive moet opspinnen. Bij 10Tb voor mijn gevoel ook iets langer, dan bij de 2Tb.
Pagina: 1