Wandkast aan muur bevestigen - welke pluggen / schroeven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Goedenavond! Wij gaan in onze nieuwe woning een wandkast installeren, a la dit model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08bZxCURZGY5WDBOh_H6H3xwegs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PkSWRMEdQnoYAeiX0V7BQS0s.webp?f=fotoalbum_large

Omdat we er ook best wat boeken in willen plaatsen, is het belangrijk dat de kast goed gemonteerd wordt in de muur. De fabrikant raadt aan 6x60mm niet-verzonken schroeven te gebruiken. En daar raak ik als relatieve leek door de bomen het bos kwijt. Ik kan prima planken aan de muur bevestigen e.d., en ben dan gewend om een gat te boren, een plug te gebruiken en het vast te schroeven.

Goede pluggen heb ik denk ik wel, maar wat voor schroeven heb ik nou nodig? Ik vind met name schroeven voor in hout, maar kan ik dat hiervoor gebruiken (met een goede plug dus)? Of heb ik iets anders nodig? De muur is kalkzandsteen.

Beste antwoord (via olivier5 op 26-07-2025 12:35)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
SantaMuerte schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Zo te zien wordt de kast aan de onderkant vastgezet tegen de muur, boven de onderste plank zie ik schroeven zitten?
Met inzoomen zie ik die stipjes nu ook. Maar niet alleen onder, ook hogerop zitten er nog meer.
Moeilijk te zien hoe dik die latjes dan zijn, maar 60 lang vind ik dan toch wat aan de korte kant

Die "nietverzonken" schroeven heten overigens bolkopschroeven. Die heeft Fischer ook, incl. plug.
Zou ook nog een ringetje achter de kop doen om wat meer oppervlak te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 25-07-2025 22:59 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Het lijkt mij nogal een 'iel' kastje, minder geschikt voor zware boeken zo te zien.
Wat geeft de fabrikant op qua draagvermogen?
In ieder geval goede pluggen en schroeven gebruiken, zoiets.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

TeeDee

CQB 241

Ik zou me meer druk maken over het gewicht van die boeken op die tussenliggers dan op de rest van de kast. Volgens mij (onderbuik) is elke (al zijn het er maar 4) schroef aan de bovenkant al voldoende

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Nu online
Veel dank! Fabrikant geeft aan maximaal 50KG per 80CM plank. Dat zullen we niet halen.

Begrijp ik goed dat die Fischer een verzonken schroef is? Dat wordt door de fabrikant dus weer expliciet afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zitten er ook bevestigingsbeugels bij of is het de bedoeling dat de schroeven door de houten staander worden geschroefd?
In dat geval lijkt 60 mm lang een beetje kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 23:34
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:49:
Zitten er ook bevestigingsbeugels bij of is het de bedoeling dat de schroeven door de houten staander worden geschroefd?
Zo te zien wordt de kast aan de onderkant vastgezet tegen de muur, boven de onderste plank zie ik schroeven zitten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
SantaMuerte schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Met inzoomen zie ik die stipjes nu ook. Maar niet alleen onder, ook hogerop zitten er nog meer.
Moeilijk te zien hoe dik die latjes dan zijn, maar 60 lang vind ik dan toch wat aan de korte kant

Die "nietverzonken" schroeven heten overigens bolkopschroeven. Die heeft Fischer ook, incl. plug.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 25-07-2025 22:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

TeeDee

CQB 241

Jezusmina, we hebben het hier over een kastenwandje...

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

Het gewicht van de kast + inhoud staat gewoon op de vloer. Dat hoeven de schroeven dus niet te dragen. Het enige wat die schroeven moeten doen, is voorkomen dat de kast kan beginnen te kantelen, want zodra het zwaartepunt voorbij de voorste poten komt, is het afgelopen. Maar het begin van die kantel-beweging hou je al met heel weinig kracht tegen. Dus elke schroef die past bij je plug (juiste dikte, en lengte genoeg om de hele plug te vullen als hij door de staander of een beugeltje heen steekt) zal prima werken. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
TeeDee schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:05:
Het gaat er niet alleen om om die kast tegen de muur te schroeven.
Het gaat er ook om dat ie, bij passieve belasting door het gewicht van spullen die er in gezet worden en actieve extra belasting (door een kind wat er in klimt of aan trekt) dat die kast nog steeds aan de wand blijft zitten zonder dat er spullen van 2 meter hoogte naar beneden komen vallen met alle gevolgen van dien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TeeDee schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:05:
Ik zou er een constructeur bijhalen!

Zonder gekheid, zorg voor de juiste schroeven bij de plug, maximale dikte en iets langer dan plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Nu online
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:56:
[...]

Veel dank! Die Fischer set is idd wat ik zocht en ga ik bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 18:32
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:49:
Het zijn metalen staanders.
https://en.tonnfurniture....74-4443-abca-36bd26680c0a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dat verklaart waarom ze zo dun zijn.

Pagina: 1