Wij zijn sinds een dikke maand de eigenaren van een 100jr oude boerderij in Denemarken. 😁
Gebouwd in 1925, uitgebouwd in 1937, in de jaren '80 (84-87) "gemoderniseerd" en sinds dien door de jaren heen redelijk onderhouden en opgeknapt/aangepast.
Tussen 2010 en 2020 zijn er nog wat verbouwingen gedaan.
Toch zijn er door omstandigheden een aantal dingen niet gedaan, of slecht uitgevoerd.
Een van de dingen die ik voor de winter begint wil aanpakken, is de isolatie van een muur tussen de stal en de bijkeuken/opgang naar de 1e verdieping (in 2020 helemaal verbouwd tot verhuurbaar appartement).
De muur is enkelsteens, maar wel vrij dikke stenen (opgetrokken in de jaren 80).
De stal is ongeïsoleerd, en alle kou slaat dus door de muur naar de bijkeuken en de opgang.
Ik wil de muur aan de kant van de stal isoleren met PIR, en afwerking met underlayment/OSB platen.
Dat wordt dan dus; muur - raggels met isolatie, afwerking.
Lang verhaal, maar dan nu de vraag, welke folie heb ik nodig...?
Volgens mij dampremmende tegen de stenen muur, en dampopen achter het hout.
Klopt mijn redenatie?
Andere tips en ideeën altijd welkom
Gebouwd in 1925, uitgebouwd in 1937, in de jaren '80 (84-87) "gemoderniseerd" en sinds dien door de jaren heen redelijk onderhouden en opgeknapt/aangepast.
Tussen 2010 en 2020 zijn er nog wat verbouwingen gedaan.
Toch zijn er door omstandigheden een aantal dingen niet gedaan, of slecht uitgevoerd.
Een van de dingen die ik voor de winter begint wil aanpakken, is de isolatie van een muur tussen de stal en de bijkeuken/opgang naar de 1e verdieping (in 2020 helemaal verbouwd tot verhuurbaar appartement).
De muur is enkelsteens, maar wel vrij dikke stenen (opgetrokken in de jaren 80).
De stal is ongeïsoleerd, en alle kou slaat dus door de muur naar de bijkeuken en de opgang.
Ik wil de muur aan de kant van de stal isoleren met PIR, en afwerking met underlayment/OSB platen.
Dat wordt dan dus; muur - raggels met isolatie, afwerking.
Lang verhaal, maar dan nu de vraag, welke folie heb ik nodig...?
Volgens mij dampremmende tegen de stenen muur, en dampopen achter het hout.
Klopt mijn redenatie?
Andere tips en ideeën altijd welkom
Live from Denmark