Binnenmuur isoleren (kou uit stal)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:10
Wij zijn sinds een dikke maand de eigenaren van een 100jr oude boerderij in Denemarken. 😁

Gebouwd in 1925, uitgebouwd in 1937, in de jaren '80 (84-87) "gemoderniseerd" en sinds dien door de jaren heen redelijk onderhouden en opgeknapt/aangepast.
Tussen 2010 en 2020 zijn er nog wat verbouwingen gedaan.

Toch zijn er door omstandigheden een aantal dingen niet gedaan, of slecht uitgevoerd.

Een van de dingen die ik voor de winter begint wil aanpakken, is de isolatie van een muur tussen de stal en de bijkeuken/opgang naar de 1e verdieping (in 2020 helemaal verbouwd tot verhuurbaar appartement).

De muur is enkelsteens, maar wel vrij dikke stenen (opgetrokken in de jaren 80).
De stal is ongeïsoleerd, en alle kou slaat dus door de muur naar de bijkeuken en de opgang.

Ik wil de muur aan de kant van de stal isoleren met PIR, en afwerking met underlayment/OSB platen.
Dat wordt dan dus; muur - raggels met isolatie, afwerking.

Lang verhaal, maar dan nu de vraag, welke folie heb ik nodig...?
Volgens mij dampremmende tegen de stenen muur, en dampopen achter het hout.

Klopt mijn redenatie?

Andere tips en ideeën altijd welkom ;)

Live from Denmark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb een soort van hetzelfde gedaan met een buitenmuur.

Pir met dubbelzijdig aluminium tegen de muur gezet met kunstof ankers ( naam even kwijt zijn lange pluggen met rozet en een kunstof spijker )
Vervolgens alle naden die je wat ruimer laat dicht gepurt.
Vervolgens de pur vlak afsnijden en alle naden met alu tape af plakken.
Dan heb je al een dampdichte isolatie dus geen folie nodig.

En hoe je dan verder afwerkt..
Ik heb er geïmpregneerde ventilatie latten opgezet met daarover weer een afwerking van triple rhombus.
Maar je kunt ook net zo goed wat anders er voor schroeven.

Enig punt van aandacht zou optrekkend vocht uit de grond kunnen zijn.
Maar dat kun je zelf ter plaatse het beste inschatten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald.42 op 25-07-2025 21:16 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Ronald.42 de vloer in de stal is een oude betonvloer, het vocht lijkt mee te vallen, maar we hebben nog geen najaar en winter meegemaakt in dit huis.
Was wel van plan om alles iets los te houden van de vloer.

De ankers die je bedoelt ken ik wel, goed idee.
Heb je er nog wel raggelwerk tussen, of heb je de latten zo op de PIR platen gemonteerd?

Idee was om het raggelwerk te gebruiken om het underlayment daar op vast te schroeven, zodat de wand nog gebruikt kan worden om b.v. gereedschap op te hangen.

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
hansie_k schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:44:
@Ronald.42 de vloer in de stal is een oude betonvloer, het vocht lijkt mee te vallen, maar we hebben nog geen najaar en winter meegemaakt in dit huis.
Was wel van plan om alles iets los te houden van de vloer.

De ankers die je bedoelt ken ik wel, goed idee.
Heb je er nog wel raggelwerk tussen, of heb je de latten zo op de PIR platen gemonteerd?

Idee was om het raggelwerk te gebruiken om het underlayment daar op vast te schroeven, zodat de wand nog gebruikt kan worden om b.v. gereedschap op te hangen.
Het zijn ventilatie latten die zitten gelijk tegen de pir platen.
Die zijn geïmpregneerd en voorzien van ventilatie sparingen.
De kant met sparingen komt tegen de pir plaat.
De vlakke kant kun je dan je afwerking op schroeven.
Ik heb onder en boven een 2 cm naad gelaten tussen de vloer en de aftimmeren van de dakgoten.

Dit zijn het soort latten dat ik gebruikt heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUDrLF3QxoIs_UVa2kaWu8GGcek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neM6fq1h06PcQbN8PbsRLvYQ.jpg?f=fotoalbum_large

En even zoeken naar plaatjes. Dit is hoe het er hier buiten uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEznbnHtVgGDFvPF4Z_4Agf3EqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk5z2HhRZZzu0eDUegwq11xF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt5wMpNOkYTD5UtrGhejEWcsMH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26nBpKRMMx9T3DbdLE68BKXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk99__FM2kgHrAHHh1OBust5iDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i57ySYkF5KVx5wAF2m6ocCsB.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09 13:52
Ronald.42 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:15:
Pir met dubbelzijdig aluminium tegen de muur gezet met kunstof ankers ( naam even kwijt zijn lange pluggen met rozet en een kunstof spijker ).

....

Met daarover weer een afwerking van triple rhombus.
Een isolatieplug, bijv. "GB UNI-Flexplug".

Wat is "triple rhombus"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Piemol schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Een isolatieplug, bijv. "GB UNI-Flexplug".

Wat is "triple rhombus"?
Zie foto in de post boven je.
Het is een profielvorm van een plank in dit geval was het douglas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
@Ronald.42 dat is een strak buitenmuurtje! 😉👍

Live from Denmark

Pagina: 1