Flikkerende helderheid ondertitels - Samsung QE65S95FATXXN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interna
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-08 21:15
Ik hem een Samsung Tv met volgende eigenschappen : QE65S95FATXXN
OLED
4 K - UHD (3.840 x 2.160) - 100–165Hz - OLED Glare Free
Processor: NQ4 AI Gen3
HDR: OLED HDR Pro - HDR10+ (adaptief/gaming) - Filmmaker Mode
Beeldtechniek: Zelfoplichtende pixels - Real Depth Enhancer - AI HDR Remastering -AI Upscaling Pro - Motion Xcelerator 165Hz
Tuner: DVB-T2/C/S2 x2 - CI+ 1.4, HbbTV 2.0.4

Ik heb het volgend probleem : zowel ik AI-modus als gewoon lijken de ondertitels heviger op te lichten bij bepaalde scenes als bij andere scenes. Over het algemeen heb ik hevig heldere ondertitels en soms af te wisselen met minder hevige - zeg maar normaal - ondertitels.

Is er een instelling om de helderheid van deze ondertitels vlak te houden ?

Mijn dank om even mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat klinkt als een combinatie van dynamisch contrast i.c.m. die ondertitels. Je zou kunnen proberen om de contrastoptimalisatie iets lager (of uit) te zetten. Mogelijk is dat al genoeg :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interna
Dank voor je antwoord.
Het contrast een stuk lager zetten haalt niets uit.
Het contrast bijna helemaal uit zetten lijkt het probleem op te lossen, maar daar lijdt het algemeen beeld geweldig onder. Het effect van een OLED-scherm verdwijnt daarmee helemaal.
Dus het contrast verlagen kan het probleem in zekere mate oplossen maar dit ten koste van het beeld.
Dus dit is geen oplossing.
Ik vraag me af dat er nog andere instellingen zijn om het probleem trachten op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 00:40
Weet niet of dit je probleem helpt, maar ik heb altijd last van dat ik ondertiteling te vel vindt op OLED tv's
Soms heb ik het idee dat ze letterlijk mijn ogen uitbranden en lijdt het af van derest van het beeld.

Ik heb deze dan ook binnen de apps dan ook of op grijs of op opacity 50% gezet (verschilt per app wat mogelijk is)

Dit maakt de ondertiteling een stuk subtieler en minder in your face, maar nog steeds goed leesbaar.
Misschien kan je hiermee eens spelen, wellicht dat de contrast berekening van jouw tv hier ook beter mee om kan gaan.

Ik heb zelf overigens de LG OLED G3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interna
Dank voor je reactie ManiakNL.
Dergelijke instelling heb ik niet op mijn TV.
Ik ben van België en gebruik als provider Proximus. Op de app van die decoder bevindt zich wel een instelling om de ondertitels aan te passen qua kleur en opacity. Evenwel wanneer ik deze heb aangepast naar mijn wensen en de app verlaat is er op live tv niets van te merken. Met andere woorden, ik kan ze aanpassen maar bij het verlaten van de instelling van de decoder haal het niets uit. Wel spijtig, want zoals je meldt zijn de ondertitels vaak extra wit. Wel stoort het mij minder dan altijd die wisselende helderheid van de ondertiteling. Ik vraag me af of er op de tv geen app te downloaden is die wel aan die instelling voorziet. Misschien brengt latere updates van de tv wel de een oplossing.