Thuisnetwerk verbeteren dmv mesh wifi set, gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-07 04:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reXW0THmhgxXYv57iMELx777ClY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2U9KT5pm9GRGegEiD08aDS6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben bezig om mijn thuisnetwerk te verbeteren waarbij ik ben uitgekomen op Asus Zenwifi’s BD4 die ik allemaal bekabeld wil aansluiten. Ik heb expres niet gekozen voor een tri band set omdat ik ze niet draadloos wil gebruiken. Ik vraag mij af of bovenstaande schets gaat werken qua manier van aansluiting zonder snelheidsverlies.

Adviseren jullie mij ook trouwens om een patchpaneel te gebruiken of een switch op de modem? Beide zou ik niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38
DI97 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:52:
Adviseren jullie mij ook trouwens om een patchpaneel te gebruiken of een switch op de modem? Beide zou ik niet nodig hebben.
Patchpanelen en switches zijn twee totaal verschillende dingen, dus juist vaak samen worden gebruikt.

Patchpaneel: nette manier om kabels uit de muur aan te sluiten in de meterkast
Switch: verdeelt actief het netwerkverkeer over de verschillende apparaten die op de netwerkkabels zijn aangesloten

Een patchpaneel (of een paar WCD's) heb je eigenlijk wel nodig om de kabels netjes aan te sluiten.
Als je voldoende hebt op de poorten van de mdoem/router van je provider heb je geen switch nodig.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:48
Je moet even uitzoeken of die wifi nodes “naast elkaar” in een switch geprikt mogen worden ipv achter elkaar. Niet iedere mesh node kan dat

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 19:33
@DI97
Vaste bekabeling heeft stugge aders en moet je dus afmonteren op lsa, dat is dus patchpaneel, wcd of keystone.
Als je maar twee kabels hebt dan zou ik een dubbele wcd nemen en dan aansluiten met kant en klaar gekochte patch kabels.

@laurens0619
In Ap mode zou het niet uit moeten maken waar je de nodes "inprikt".
Overigens een reden te meer om geen mesh set te kopen maar losse AP's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom wil je een mesh set als je de mesh-functionaliteit (=niet bedraad toch verbinden) niet gaat gebruiken?

Basisidee van de boel te bekabelen en daar apparaten achter te hangen is goed, duurzaam, performant en op termijn goedkoper, dus win-win-win, maar ik sluit me aan bij bovenstaande twee posts: ja, mesh sets kunnen (soms) zo aangesloten worden, maar met haken en ogen waarbij je toegevoegde waarde tov losse AP's moet uitschakelen en bij foute configuratie gedonder kunt krijgen. Enige reden om daarvoor te kiezen zou zijn dat je nu al die mesh apparaten hebt en je de slechte performance van draadloos werken beu bent en je ze wilt bedraden. Maar als je het gelijk goed doet, pak dan ook AP's die ontworpen zijn als AP's, liefst met enige vorm van managed WiFi (dat laatste is waar mensen vaak aan denken bij het horen van 'mesh' maar staat er volledig los van).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
dion_b schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:15:
Waarom wil je een mesh set als je de mesh-functionaliteit (=niet bedraad toch verbinden) niet gaat gebruiken?
Simpel gezegd omdat ze in vergelijking met losse AP’s veel goedkoper zijn. Of heb jij een aanbeveling voor losse AP’s?
Basisidee van de boel te bekabelen en daar apparaten achter te hangen is goed, duurzaam, performant en op termijn goedkoper, dus win-win-win, maar ik sluit me aan bij bovenstaande twee posts: ja, mesh sets kunnen (soms) zo aangesloten worden, maar met haken en ogen waarbij je toegevoegde waarde tov losse AP's moet uitschakelen en bij foute configuratie gedonder kunt krijgen. Enige reden om daarvoor te kiezen zou zijn dat je nu al die mesh apparaten hebt en je de slechte performance van draadloos werken beu bent en je ze wilt bedraden. Maar als je het gelijk goed doet, pak dan ook AP's die ontworpen zijn als AP's, liefst met enige vorm van managed WiFi (dat laatste is waar mensen vaak aan denken bij het horen van 'mesh' maar staat er volledig los van).
Welke toegevoegde waarde hebben losse AP’a tov de mesh set die je niet hoeft uit te schakelen? Heb je een voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Beetje jammer dat die Asus Zenwifi BD4 geen 6GHz kan maar de prijs is wel netjes. Snap wel de keuze om die als AP (dus niet in mesh) te nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2025 17:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
DukeBox schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:08:
Beetje jammer dat die Asus Zenwifi BD4 geen 6GHz kan maar de prijs is wel netjes. Snap wel de keuze om die als AP (dus niet in mesh) te nemen.
Maakt opzich niet uit toch aangezien ik toch alles bekabeld doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17
DI97 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:01:
[...]

Simpel gezegd omdat ze in vergelijking met losse AP’s veel goedkoper zijn. Of heb jij een aanbeveling voor losse AP’s?

[...]

Welke toegevoegde waarde hebben losse AP’a tov de mesh set die je niet hoeft uit te schakelen? Heb je een voorbeeld?
De mesh setjes zijn prima voor thuis als je in elk onderdeel een kabel prikt. Unifi en vergelijkbaar vereist weer een extra doosje waar de software op draait.

Met losse AP's bedoelt Dion waarschijnlijk los in te stellen AP's, die je per stuk moet configureren. Neem je losse AP's maar met een centraal stukje software dan heb je minder kans op fouten. Echter is dat voor 2-3 AP's niet altijd de moeite waard en koop je een mesh setje met kabels onderling.
Klein voordeel is dat ze soms ook nog met meerdere ethernet poorten hebben waardoor je geen switch meer nodig hebt en ze zijn vaak wat minder opzichtig in het interieur weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

jadjong schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:26:
Unifi en vergelijkbaar vereist weer een extra doosje waar de software op draait.
Dat klopt niet, je kan ze ook per AP instellen met de app. Alternatief is de controller op je pc en instellen, je hebt de controller dan alleen nodig voor wijzigingen. Uiteraard heb je geen logging/monitoring als de controller niet online is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ach, hoe vaak verander je nou dat SSID enzo..

Het is wel fancy hoor, centrale management.

Maar als je puur praat over dekking verbeteren is plaatsing echt vele malen belangrijker dan het merk of het management erachter.

Zelf heb in twee APs van Apple (echt oude meuk) maar door de goeie plaatsing (woonkamer en trapgat) prima dekking in mijn 130m2 eengezinswoning.

In mijn kantoor heb ik wel slechte dekking maar daar heb ik een inwall van TP link met een apart SSID. Deze schakelt ook alleen in als ik mijn thuiswerkplek van stroom voorzie (Twee Shelly’s, als ik die van mijn thuiswerkplek aanzet gaat ook die in de meterkast aan en krijgt de inwall POE voeding). En achter in de tuin heb ik hetzelfde principe met een bridge (die het thuisnetwerk oppakt) en een ouwe outdoor Ruckus met ook een apart SSID).

Tl/dr
Plaatsing is key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 19:33
Centraal management voor 2 of 3 AP is natuurlijk volkomen overkill en voornamelijk een marketing tool van de fabrikanten.
Beetje onzin om daar bijvoorbeeld een dure Cloudkey voor te nemen die ook nog een 7/24 stroom verbruikt.
Drie keer hetzelfde instellen is echt niet moeilijker dan een keer in een management tool.

En mesh is ook gewoon niets anders dan wireless backhaul (ofwel repeaters) en volkomen nutteloos als je alles bedaard aansluit.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2025 20:38 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:26:
[...]

De mesh setjes zijn prima voor thuis als je in elk onderdeel een kabel prikt. Unifi en vergelijkbaar vereist weer een extra doosje waar de software op draait.

Met losse AP's bedoelt Dion waarschijnlijk los in te stellen AP's, die je per stuk moet configureren. Neem je losse AP's maar met een centraal stukje software dan heb je minder kans op fouten. Echter is dat voor 2-3 AP's niet altijd de moeite waard en koop je een mesh setje met kabels onderling.
Klein voordeel is dat ze soms ook nog met meerdere ethernet poorten hebben waardoor je geen switch meer nodig hebt en ze zijn vaak wat minder opzichtig in het interieur weg te werken.
Nee, ik heb het expliciet over managed APs. Dingen als Ubiquiti's UniFi, TP-Link's Omada en HPE Aruba's InstantOn reeksen.

Die management is om meerdere redenen nuttig:
- inderdaad voorkomt het dat je fouten maakt bij het instellen van verschillende AP's. Geen rocket science allemaal (SSID, wachtwoord, beveiliging en encryptie identiek, kanalen niet-overlappend verschillend), maar genoeg topics hier die aantonen dat het vaak fout gaat.
- automatische kanaalselectie gaat eigenlijk nooit goed zonder centraal beheer. Als elk apparaat voor zichzelf moet bepalen wat het beste is, komt het vaak voor dat ze op zelfde kanalen gaan zitten. Dit kun je voorkomen door handmatig kanalen correct in te stellen, maar 1) zie punt met fouten hierboven en 2) als interferentie van je omgeving verandert zul je ook handmatig daarop moeten aanpassen, in drukke buurten blijf je daarmee bezig.
- je hebt management nodig om intelligent roaming dmv 802.11k/r/v te kunnen doen. Het belang hiervan wordt vaak overschat, aangezien roamen een keuze van de client blijft (totdat een AP een client met slecht signaal simpelweg weigert), maar het is nice-to-have dat clients het systeem op de hoogte kunnen houden van signaalkwaliteit en omgekeerd het systeem de clients informatie kunnen krijgen over welke AP het handigste is om heen te gaan.
DI97 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:01:
[...]

Veel? Pakweg Ubiquiti's UAP 7 Lite is maar een tientje duurder dan die Asus gevallen. Ik ben zelf ondertussen (na beu te worden van gezeik met softwareupgrades van UniFI die mis gingen) meer een voorstander van de Aruba InstantOn dingen. Die zijn iets duurder, maar het is nog steeds maar tientjeswerk, en daar koop je combinatie van evenveel ontzorging als bij de mesh-sets met een robuuste technische basis.
[...]

Mesh sets doen een stuk meer. Onder de motorkap gebruiken ze openvswitch om niet alleen de WiFi maar alle verkeer bedraad of draadloos te behandelen alsof het systeem een grote switch zou zijn. Klinkt geweldig, maar kan issues opleveren, zeker in combinatie met routerfuncties.

Simpelste is dat wat jij wilt (de mesh nodes niet achter elkaar maar naast elkaar) alleen in AP-modus werkt en dan vrijwel zeker ook goede IEEE1905.1 support nodig heeft van je switch. Ondertussen vind je dat in veel switches, maar exact welke is zo goed als niet te achterhalen (zelfs merken die uitgebreid mesh spullen verkopen hebben het niet standaard in de specs staan :X ). Daarnaast komt het nogal eens voor dat apparaten terug naar fabrieksinstellingen gaan - dus terugvallen in routermodus wat met deze topologie niet werkt. Gevolg is dat een van de twee nodes en alles erachter op zwart zal gaan totdat je achterhaalt wat het probleem is en de boel weer in AP modus zet.

Daarnaast kunnen veel mesh sets nogal dom zijn qua instellingen. Of dat het geval is bij deze Asus ZenWiFi BD4 apparaten weet ik niet, maar pakweg TP-Link's Deco zet apparaten altijd op exact hetzelfde kanaal. Dat is bij mesh (draadloos backhaul) nodig om onderling te kunnen communiceren, maar bij bedrade backhaul is het nergens voor nodig en zelfs onwenselijk, vooral als het in de 2.4GHz ook nog een 40MHz brede kanaal betreft. Mesh sets staan je zelden toe handmatig kanalen in te stellen, dus hier is doorgaans geen workaround voor. Eindresultaat is slechtere prestaties en stabiliteit dan je op basis van de specs zou kunnen verwachten, met name als je in een signaaltechnisch drukke buurt woont.

Stuk voor stuk alleemaal niet onoverkomelijk, maar het is bovenal de noodzaak tot gepruts en stilstaan bij dingen waar je bij een AP helemaal niet bij stil zou moeten hoeven staan dat ik er geen fan van ben: neem liever eenvoudige apparaten die een ding doen en dat ene goed doen dan onnodig complexe apparaten die bezaaid zijn met compromissen, vooral als je ze anders wilt inzetten dan waar ze voor ontworpen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1